Viestin lähetti JPL
Ei se ihan näinkään mene. Jos päivämäärät olisivat sen mukaiset, kuin viime viikon alussa ilmoitettiin, kausi olisi jo julkistettu peruutetuksi. Voin perua sanani, jos tänään kausi peruutetaan. Useammasta muustakin lähteestä kuitenkin jää käsitys, että vielä jotain yritetään. Se on sitten toinen juttu, että päästäänkö yhteisymmärrykseen. Uskon kuitenkin vahvasti, että tänään tai edes huomenna ei ainakaan kielteistä päätöstä tulla kuulemaan.
Ei välttämättä mene, mutta voi mennä. Voin vakuuttaa, että olen seurannut tilannetta melko tarkasti, joten tiedän mistä puhun. Voihan toki olla, että Nelosella on muitakin kuin julkiset lähteet, Kekäläinen ja cobol, mutta nuo Nelosen johtopäätökset voi vetää ihan täysin julkisen informaation perusteella. (Minäkin muuten vedin täsmälleen nuo samat johtopäätökset, mutta en silti kutsuisi sitä tiedoksi vaan valistuneeksi arvaukseksi).
Missään ei ole (ainakaan ihan viime aikoina) nimenomaan sanottu, että kausi ilmoitettaisiin peruutetuksi tänään, joten tänään sitä lienee turha odottaa. Vielä viime viikolla, taisipa olla Sportsnetissä (jota itsekin lainasin tänne) sanottiin Bettmannin ilmoittavan kauden peruuntumisesta tiistaina, keskiviikkona tai torstaina (juuri tästä epäilen Nelosen ottaneen torstain viimeiseksi, ehdottomaksi takarajaksi - kuten itsekin otin - ja siksi se olikin niin helppoa huomata). Kuitenkaan Bettman ei ole missään esittänyt ehdottoman pitävää takarajaa. Emme tiedä, onko tuota takarajaa edes olemassa (käytännössä tietysti on), vai onko sen ilmoittaminen pelkkää neuvottelutaktiikkaa.
Tuossa vielä kopio siitä, mitä itse kirjoitin kolme päivää sitten (torstai viittaa tämän viikon torstaihin):
"Kummallista tosiaan, että media ottaa nuo lehdistötilaisuudet ja lausunnot niin vakavasti ja pitää ihmeenä kauden alkamista. Kausi on jo (lähes) tapettu mediassa kymmeneen kertaan, ja silti se vielä potkii. Minusta kauden peruuntuminen olisi (edelleen) suurempi ihme, sehän osoittaisi, että ihmisestä on kaikki ahneus kadonnut. Ja tuohon en ihan heti usko.
Bettmannin pokeri alkaa osoittaa jo pettämisen merkkejä, mutta Goodenow bluffaa edelleen, ehkä ensi torstaihin saakka, kunnes viimeinenkin aikaraja tulee vastaan (hauskaa muuten, että pelaajapuoli uskoi jo viime torstaina, että aikarajaa vielä siirretään, kuten tehtiinkin). Tämä on minun tulkintani tilanteesta - toivottavasti olen väärässä. Tässä vaiheessa jo järkisyytkin alkavat puoltaa kauden peruuttamista, neuvottelisivat kaikesssa rauhassa kunnollisen sopimuksen ensi kauden alkuun. "