NHL Top 100: Jatkoaika listaa sata parasta suomalaista NHL-pelaajaa kautta aikojen – keskustelua listauksesta

  • 92 388
  • 710

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Sinänsä ihan mielenkiintoista, kuinka paljon huomiota saavat ja keskustelua herättävät tälläiset topXX -pelaajalistaukset joukkueurheilussa. Jokaisella medialla on jos ei nyt joka kausi niin muutaman vuoden välein omansa. Sen sijaan aika harvassa ovat listaukset kaikkien aikojen parhaista NHL-joukkueista.

Todistaako vain sitä, että suurin osa ihmisistä on luonnoltaan kuitenkin enemmän keihäänheittäjiä kuin joukkuepelaajia, yksilöt kiinnostavat kollektiivin yli?
Jatkoaikahan voisi tehdä seuraavaksi kaikkien aikojen ketjut. Sitten voidaan tyrmistyä porukalla, kun kymmenen joukossa ei ole nämä:

Paille-Cambell-Thornton
May-Ray-Barnaby
Ruutu-Kelly-Neil
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tämä on juuri näiden listojen suurin ongelma. Pelaaja ei pääse ansaitsemalleen paikalle, koska ura on vielä kesken.
Pystyn kyllä hyväksymään Barkovin ja Rantasen Koivun ja Lehtisen edelle, koska onhan näilläkin jo sen verran mittava ura takana. Mutta Selänteen edelle en millään.
 

Luoto

Jäsen
Tämä on juuri näiden listojen suurin ongelma. Pelaaja ei pääse ansaitsemalleen paikalle, koska ura on vielä kesken.
En muista ainakaan lukeneeni, miten toimitus määritteli pelaajien paremmuuden. Sen mitä itse vastasin, en painottanut kovinkaan voimakkaasti uran pituutta, palkintoja, mestaruuksia tai polvivaivoja. Arvioin vaan, kuinka hyvä pelaaja on ollut parhaimmillaan jonkin aikaa yksilönä ja joukkuepelaajana. Tässä on vastaajilla ollut varmaan suuria eroja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: MA8

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minä taas tunnistan päinvastaisen ilmiön.
Olen samaa mieltä että tän hetken starat saa aina etulyöntiaseman. Esim. jos tää lista ois tehty kesällä 2019 niin Laine saattaisi hyvinkin olla top 20 koska ura näytti todella lupaavalta silloin.

Vanhojen starbojen arvoinnissa on aina se vika että osa muistaa vaan ne uran hiipumisvuodet, kun se on viimeisin muisto pelaajista. Joillakin ne kaudet on myös ne ainoat muistot kyseisestä pelaajista. Sitten jos vertaat sellaiseen pelaajan joka on uransa huipulla juuri nyt ja jonka viime kauden highlightsit on tuoreena mielessä niin tottakai tulee sellainen fiilis että nykyinen starba vie sen vertailun.

Itselle kävi Tikkasen kanssa niin että olin itseasiassa unohtanut kuinka hyvä ja ainutlaatuinen pelaaja hän oli. Muistoissa kai oli se kun Tikkanen pelasi Jokereissa polvi paskana 1999-00 kaudella, ja kuinka ne kaukalon ulkopuoliset törttöilyt muutti kunnioituksen halvennukseksi. Omalla listalla on sijalla kuusi, mutta kun tän ketjun ansiosta joutu muistelemaan Tikin menoa, niin aloin miettimään että kuuluisiko sittenkin sijalle kolme.

Mutta on kyllä sääli että Kurri, Selänne ja Tikkanen on meidän kolme kovinta NHL-legendaa, ja kolmikko on kyllä romuttanut oman julkisuuskuvansa uran jälkeen aika lahjakkaasti.
 

ralph cox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, AS Roma, Blues
Erinomainen näkökulma (Larzzon) tuo, ettei kaikkien aikojen parhaita joukkueita spekuloida ja analysoida läheskään niin paljon kuin parhaita yksilöitä. Messistä, CR7:stä, Pelestä ja Maradonasta (itselläni tuossa järjestyksessä) spekuloidaan kymmenen kertaa enemmän kuin siitä, mikä oli kaikkien aikojen paras seurajoukkue tai maajoukkue. Joukkueiden yhteiset voitot ja tappiot eivät selvästikään koko nälkää sammuta, vaan moni haluaa vielä tuon yksilöiden välisen mittelön tuodakseen asian yksittäisen ihmisen mittakaavaan. Jokainen joukkuepelaaja on monipuolisuusihme, kun taas yleisurheilijat ovat yhden ainoan tarkkaan rajatun suorituksen säälimättömiä maksimoijia jatkuvan loukkaantumisriskin alla. Arvostusta sinnekin. Mittanauhalla ja sekuntikellolla ei ole hyviä ja huonoja päiviä (Tommi Evilä).
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
NHL:n osalta tuo parhaan joukkueen listaaminen olisi myös ongelmallista, koska esimerkiksi Montrealin 70-luvun dynastia sekä 80-luvun Oilers perustuivat niin vahvasti pelin ulkopuolisiin tekijöihin. Sam Pollock poimi ykkösvarauksia kahmalokaupalla täysin lapasilta laajennusjoukkueiden managereilta ja Sather sitten hankki joukkueeseensa kaikkien aikojen parhaan pelaajan varsin kyseenalaisella liikkeellä.

Jos tietty ennakkoon sovitaan, että tarkastellaan vain joukkueen koostumusta ja terävyyttä parhaimmillaan, niin vertailussa ei tule ongelmia. Tämä vain mielestäni poistaa hieman hohtoa juurkin "joukkueen" käsitteeltä, joka ensisijaisesti tarkoittaa itselleni sitä, että joukko yksilöitä hitsautuu yhteen niin hyvin, että saavuttavat ennakko-odotuksia parempia tuloksia. Esimerkiksi Suomi oli vuoden 2004 World Cupin paras "joukkue", mutta ei silti poistunut kisoista kultaa kaulassa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itse arvioin pelajien paremmuutta, en pelkästään saavutuksina, vaan itse pelaajana. Saavutuksiin vaikuttaa kovasti kanssapelaajat ja onni loukkaantumistenkin muodossa. Uran pituudelle ja tilastoillekaan en antanut paljoa peinoarvoa, vaan pelkät taidot yksilönä ja joukkuepelaajana.
Tilastot eivät toki kerro kaikkea, mutta kyllä minusta niistä voi hyvinkin kerätä sellaista yleistä kuvaa pelaajasta. Jos on vertailussa hyökkääjät joista toisella on 500 peliä ja niissä 450 pistettä ja pelaaja jolla on 1000 peliä ja 900 pistettä niin lähtökohtaisesti nostan sen 1000 pelin pelaajan edelle. Jos siis kummallakaan ei ole mitään erityistä menestystä henkilökohtaisten palkintojen suhteen. Onhan sitä pelaajia jotka muutaman kauden ajan ovat ihan huipputasolla mutta sitten ympärillä on sellaisia kausia jolloin on vain muiden jatkeena. Toki jotain lyhyen uran, mutta loistokkaan uran pelanneita on yleisesti hankala arvottaa oikein. Suomalaisten ulkopuolelta Tim Thomas lienee yksi kärki esimerkeistä tämän suhteen. Oli muutaman kauden ajan ihan selkeästi NHL:n paras maalivahti, mutta kun pelejä on vain 426 kappaletta niin alkaa menemään vähän sormi suuhun kuuluuko hän oikeasti esimerkiksi Hall of Fameen?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sinänsä ihan mielenkiintoista, kuinka paljon huomiota saavat ja keskustelua herättävät tälläiset topXX -pelaajalistaukset joukkueurheilussa. Jokaisella medialla on jos ei nyt joka kausi niin muutaman vuoden välein omansa. Sen sijaan aika harvassa ovat listaukset kaikkien aikojen parhaista NHL-joukkueista.

Todistaako vain sitä, että suurin osa ihmisistä on luonnoltaan kuitenkin enemmän keihäänheittäjiä kuin joukkuepelaajia, yksilöt kiinnostavat kollektiivin yli?
Tämähän olisi mielenkiintoista, toki jännitys jäisi vähän tylsäksi kun kärjessä on 1976-77 Montreal Canadiens, kakkosena 1975-76 Montreal Canadiens ja kolmosena 1977-78 Montreal Canadiens. Tuossahan joukkue keräsi keskimäärin 129,33 pistettä ja joka vuosi voittivat Stanley Cupin täynnä tulevia Hall of Fame pelaajia olevilla joukkueilla.
 

Luoto

Jäsen
Tilastot eivät toki kerro kaikkea, mutta kyllä minusta niistä voi hyvinkin kerätä sellaista yleistä kuvaa pelaajasta. Jos on vertailussa hyökkääjät joista toisella on 500 peliä ja niissä 450 pistettä ja pelaaja jolla on 1000 peliä ja 900 pistettä niin lähtökohtaisesti nostan sen 1000 pelin pelaajan edelle. Jos siis kummallakaan ei ole mitään erityistä menestystä henkilökohtaisten palkintojen suhteen. Onhan sitä pelaajia jotka muutaman kauden ajan ovat ihan huipputasolla mutta sitten ympärillä on sellaisia kausia jolloin on vain muiden jatkeena. Toki jotain lyhyen uran, mutta loistokkaan uran pelanneita on yleisesti hankala arvottaa oikein. Suomalaisten ulkopuolelta Tim Thomas lienee yksi kärki esimerkeistä tämän suhteen. Oli muutaman kauden ajan ihan selkeästi NHL:n paras maalivahti, mutta kun pelejä on vain 426 kappaletta niin alkaa menemään vähän sormi suuhun kuuluuko hän oikeasti esimerkiksi Hall of Fameen?
Eihän pelkästään tuollaisten tuollaisten tilastojen perusteella voi ottaa mitään kantaa siihen kumpi pelaaja on parempi. Pitäisi vähintään tietää millaisissa joukkueissa, millaisten kavereiden kanssa ja millaisessa roolissa kumpikin on pelannut Miksi toinen on pelannut vain puolet toisen pelimäärästä ja miksi on lopettanut? Ja ennen kaikkea on pitänyt nähdä millainen pelaaja kumpikin on ollut.

Kenttäpelaajat ja maalivahdit pelaavat kuin eri lajia, enkä pysty vertaamaan heitä keskenään. Maalivahtien sarjassa Tim Thomas on varmaan ollut kova tekijä jos kolme vuotta on ollut NHL:n paras. Onko kaikkien aikojen paras maalivahti parhaimmillaan, vaatisi paljon lisätietoa ja varsinkin nähtyjä pelejä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eihän pelkästään tuollaisten tuollaisten tilastojen perusteella voi ottaa mitään kantaa siihen kumpi pelaaja on parempi. Pitäisi vähintään tietää millaisissa joukkueissa, millaisten kavereiden kanssa ja millaisessa roolissa kumpikin on pelannut Miksi toinen on pelannut vain puolet toisen pelimäärästä ja miksi on lopettanut? Ja ennen kaikkea on pitänyt nähdä millainen pelaaja kumpikin on ollut.
Niin. Moniko täällä voi sanoa nähneensä vaikkapa Kurrin ja Tikkasen perus runkosarja suorittamista? Siis sanotaan 10 peliä per kausi? Vai onko niin että minä vuonna 1992 syntyneenä olen vain kykenemätön arvioimaan noita pelaajia? Kun en mitenkään ole voinut katsoa heidän suorittamistaan säännöllisesti? Samoin kuinka moni on nähnyt kansainvälisissä pelaajista esimerkiksi Gordie Howea parhaimmillaan? Miten Börje Salming pelasi? Joskus pitää vain lukea tilastoja, tarinoita pelaajista jne. ja ei ole muita mahdollisuuksia.
 

Luoto

Jäsen
Niin. Moniko täällä voi sanoa nähneensä vaikkapa Kurrin ja Tikkasen perus runkosarja suorittamista? Siis sanotaan 10 peliä per kausi? Vai onko niin että minä vuonna 1992 syntyneenä olen vain kykenemätön arvioimaan noita pelaajia? Kun en mitenkään ole voinut katsoa heidän suorittamistaan säännöllisesti? Samoin kuinka moni on nähnyt kansainvälisissä pelaajista esimerkiksi Gordie Howea parhaimmillaan? Miten Börje Salming pelasi? Joskus pitää vain lukea tilastoja, tarinoita pelaajista jne. ja ei ole muita mahdollisuuksia.
Palaamme Polvitaklaajan ja minun viesteihin edellisellä sivulla. Polvitaklaajan mieletä kirjoittajien nuoruusmuistot painoivat. Hänen mmielestään "oikeasti pelaajina arvioituina Rantasen ja Barkovin pitäisi olla ehdottomasti edellä Lehtistä, Koivua ja Selännettä."

Minä olin päivastaista mieltä, "Se näkyy ehkä parhaiten kärkipelaajan vaihtumisena. Kurria on yleisesti pidetty kaikkien aikojen parhaana ja keskustelussakin pitkään ykkösenä, mutta lopussa Jatkiksen toimitus vaihtoi Selänteen ykköseksi. Onhan sietämätön ajatus, että ei ole itse nähnyt kaikkien aikojen parhaan suomalaisen pelaavan ja seurannut hänen uraansa.".

Jatkoajan nuoriso tarvitsee tunnetta että se näkee parasta suomalaista kiekkoa ikinä ja muutti vanhan yleisen ja yksimielisen käsityksen Kurrin kaikkien aikojen parhaan pelaajan tittelistä Selänteelle.

Selänteen juttuun verrattuna Kurrin tynkäjutussa kyllä sanotaan "Pudotuspelien pistemäärässä häntä tuskin kukaan suomalainen ohittaa. Aktiivipelaajista Mikko Rantasella matkaa 132 pisteen verran.".
Jotenkin tilastoilla ilmeisesti voidaan todistaa Selänteen paremmuus ja heittää roskakoriin vanha yksimielisyys Kurrin ykkössijasta. Nyt sinä ja muu nuoriso on tyytyväisiä kun on itse nähnyt parhaan suomalaisen pelaavan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Selänteen juttuun verrattuna Kurrin tynkäjutussa kyllä sanotaan "Pudotuspelien pistemäärässä häntä tuskin kukaan suomalainen ohittaa. Aktiivipelaajista Mikko Rantasella matkaa 132 pisteen verran.".
Jotenkin tilastoilla ilmeisesti voidaan todistaa Selänteen paremmuus ja heittää roskakoriin vanha yksimielisyys Kurrin ykkössijasta. Nyt sinä ja muu nuoriso on tyytyväisiä kun on itse nähnyt parhaan suomalaisen pelaavan.
Minä olisin ehkä laittanut Kurrin Selänteen edelle sen takia että hän on se ensimmäinen iso tähti ja hänen jälkeensä Selänne on kakkosena. En itse ole tekemässä listaa, lähinnä sen takia että minun ei ole pakko ja jos tekisin joku alkaisi vittuilemaan siitä. Minusta Kurrin ja Selänteen voi laittaa miten tahansa järjestykseen 1 & 2. Minusta uran pituudella on jotain arvoa itsessään ja sillä millä tasolla ura keskimäärin suoritettiin. Toki Selänne kärsi vähän siitä että Jagr pelasi samaa pelipaikkaa, mutta tilanteet eivät jakaudu selvästi aina. En minä ala sanomaan että Kurri on Selännettä absoluuttisesti edellä. Mielestäni se ei ole mahdollista.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä oli mielenkiintoinen ja tervetullut lista. Makuasioitahan nämä, sillä kaikilla on omanlainen katsontakanta. Omasta mielestäni TOP-3 on (ilman paremmuusjärjestystä) Kurri, Selänne ja Barkov. Kurri ja Selänne olivat hyviä pelaajia joilla on isoimmat saavutukset. Barkov on kokonaisominaisuuksiltaan mielestäni se paras pelaaja. Jos minun pitäisi valita omaa joukkuetta kaikista historian suomalaispelaajista (kykyjensä prime-aikaan), valitsisin ensimmäisenä Barkovin. Ainoa ehdoton eliittisentteri. Rantanen kolkuttelee neljäntenä ja saattaa hyvinkin olla kokonaisominaisuuksiltaan Kurria ja Selännettä parempi - en osaa sanoa, mutta hänen kokonaisvaltaisessa pelaamisessaan on parantamisen varaa, etenkin puolustussuuntaan. Ja hän menettää paljon tehokkuudestaan silloin kun MacKinnon ei ole kentällä luomassa tilaa uskomattomalla liikkeellään. Selänne oli kyllä uransa parhaina vuosina ainakin vaarallisemman oloinen kuin Rantanen ja draftaisin itse hänet kakkosena. Kurrin peliä on vaikea arvioida kun itse muistan hänet ominaisuuksiltaan vähän tasapaksumpana, jolla oli kuitenkin erinomainen pelisilmä ja kyky viimeistellä tarjoilusta. Mutta nämä on mun mielipiteitä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jatkoajan nuoriso tarvitsee tunnetta että se näkee parasta suomalaista kiekkoa ikinä ja muutti vanhan yleisen ja yksimielisen käsityksen Kurrin kaikkien aikojen parhaan pelaajan tittelistä Selänteelle.
Ei tuo ole ollut yksimielinen näkemys kohta 15 vuoteen. Bruce Boudreau itse asiassa (toki oli puolueellinen valmentajana) sanoi Selännettä vuonna 2013 kaikkien aikojen parhaaksi eurooppalaiseksi NHL:ssä, mikä on ollut aika kova väite; Kurri, Hasek, Lidström ja Jagr esimerkiksi olivat vahvoja haastajia.

Pohjois-Amerikan jääkiekkotoimittajat muuten laittoivat keväällä Selänteen kakkoseksi. Ykkönen luonnollisesti Jagr.

TÄRKEÄ TÄSMENNYS: Selänne siis hyökkääjien kakkonen.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Erikoinen on lista jolla Selänne Lidstromin ja Hasekin edelle reitataan.
Joo unohtui mainita, että hyökkääjistä kyse tuossa P-Amerikan toimittajien listassa. Mutta kuitenkin Kurrin edellä, sehän se viestini pointti oli. Enkä siis väitä, etteikö Kurria voisi Selänteen edelle laittaa, otin vain kantaa Kurrin paremmuuteen jonain ehdottomana totuutena.
 

MA8

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kurrin peliä on vaikea arvioida kun itse muistan hänet ominaisuuksiltaan vähän tasapaksumpana, jolla oli kuitenkin erinomainen pelisilmä ja kyky viimeistellä tarjoilusta. Mutta nämä on mun mielipiteitä.
On tietysti suhteellista mitä tarkoittaa tasapaksulla. Itse en Kurrin peliä kuitenkaan sillä kuvailisi. Kurrin pelikäsityksen ja taidon yhdistelmä oli jotain, jota olen harvoin nähnyt. Tilaa ja aikaa oli aina enemmän kuin muilla, oli kuin olisi pelannut väärässä sarjassa. Ja se sarja oli kuitenkin NHL.

Muistan jonkun tilanteen - en kyllä muista mikä peli oli kyseessä - jossa Kurri oli omalla alueella kiekko lavassa. Joku vastustajan nopea ja aggressiivinen karvaaja lähti täysillä päälle, joko riistämään kiekkoa tai ajamaan Kurrin pystyyn. Kurri ei eleelläkään osoittanut edes huomanneensa, että joku oli tulossa päälle. Mutta sitten, juuri oikealla hetkellä, heitti jonkun minimaalisen vartaloharhautuksen, ja karvaaja luisteli ohi käsittämättä, mitä oli tapahtunut. Kurri sitten avasi pystysyötöllä hyökkäyksen, täysin eleettömästi.

Ehkä Miro Heiskasen peli muistuttaa näiltä osin eniten Kurria, vaikkakin jos ynnää pelaajien vahvuuksia ja heikkouksia, Kurrin lähin verrokki on mielestäni Barkov (ei tasapaksu hänkään). Jalkapallon puolelta olen samantapaista peliä nähnyt Jari Litmaselta ja Andres Iniestalta, tästä ehkä nuorempi polvi saa kiinni, mitä tarkoitan. Kun joku on vaan niin hyvä, että peli näyttää älyttömän helpolta.

Kurrin pisteitä usein vähätellään ja väitetään Gretzkyn ansioksi. Mielestäni asia on päinvastoin, Kurri teki Grezkystä niin hyvän kuin tämä oli. Phil Housleylla oli Selänteen tulokaskaudella kurrimainen avainrooli - syöttelemällä Selännettä jatkuvasti läpiajoihin Housley mahdollisti tuon 76 maalin syntymisen, vaikka tämä aika usein tunnutaan unohtavan.

Ja nämä siis ottamatta mitään pois Selänteeltä ja Gretzkyltä.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
PATRIK LAINEEN MONTREAL
Kurrin pisteitä usein vähätellään ja väitetään Gretzkyn ansioksi. Mielestäni asia on päinvastoin, Kurri teki Grezkystä niin hyvän kuin tämä oli. Phil Housleylla oli Selänteen tulokaskaudella kurrimainen avainrooli - syöttelemällä Selännettä jatkuvasti läpiajoihin Housley mahdollisti tuon 76 maalin syntymisen, vaikka tämä aika usein tunnutaan unohtavan.

Ja nämä siis ottamatta mitään pois Selänteeltä ja Gretzkyltä.
Jos Phil Housley on mainittu, niin kannattaa myös ottaa huomioon eräs toinen puolustaja, joka mahdollisti sekä Wayne Gretzkyn, että Mario Lemieux'n parhaimmat kaudet. Puhun tietenkin Marty McS... eikun siis Paul Coffeysta.



Kirjoitin vuosi sitten:

Jäätävän aliarvostettu pelaaja, vaikka toki hyötyikin uransa huippuvuosina muuan 99:n ja 66:n kanssa pelaamisesta. Toki samalla voi myös hyvällä omallatunnolla sanoa, että Väinön ja Marion pistemäärätkin olisivat huomattavasti pienemmät ilman Coffeyn maagisia nousuja.

Marion pistemäärä nousi 107:stä 168:aan heti kun Coffey pelasi puoli kautta Penguinsissa. Sitä seuraavalla kaudella, kun Coffey pelasi täyden kauden Pingviineissä, Mario teki ennätyksensä 199 pistettä. Coffey mm. syötti 83 maalia sillä kaudella.

Vastaavasti Oilersissa pari vuotta aiemmin Gretzky oli tehnyt omat ennätyspisteensä 215 pistettä Coffeyn viimeisen täyden kauden aikana. Coffeyn saldo sillä kaudella kevyet 48 maalia 90 syöttöä 138 pistettä. Ilman Coffeya Gretzky ei koskaan enää saavuttanut 170 pisteen rajapyykkiä, vaikka oli tehnyt sen kuudesti pelatessaan Paulin kanssa.


Mitä tällä on tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa, ei oikein mitään. Sanottakoot vaan, että Jari Kurri oli loistava pelaaja ja about täydellinen laitahyökkääjä Wayne Gretzkylle. En kyllä silti ikinä pystyisi allekirjoittamaan tuota väitettä, että "Kurri teki Grezkystä niin hyvän kuin tämä oli".
 

Kyle

Jäsen
Sohaistaan muurahaispesään ja mainitaan yksi nimi joka on varmasti monelle ilmiselvä ykkönen, mutta jota pystyisi haastamaan siinä missä muitakin kärkipään nimiä.

Teppo Numminen oli listan kymmenes, kenttäpelaajien seitsemäs ja puolustajien ykkönen.

Eihän koko uran tilastoja pysty kukaan haastamaan, kun otteluita on jo pelkästään 1500 ottelua. Vaikea kirjoittaa ettei vähättelisi Nummista, mikä ei ole missään nimessä tarkoitus, mutta jo roolinsa puolesta Numminen ei ollut kuitenkaan joukkueensa liideri kuten ehkä muutamat alemmaksi rankatut pelaajat. Nhl:ssä on paljon luotettavia runkopelaajia jotka ovat tehneet mittavan uran, mutta sitten taas esim Norris-äänestyksessä harvoin ovat top 10:ssä. Kuten vaikka Roman Hamrlink, M-E Vlasic ja Ed Jovanovski. Globaalisti heitä ei varmaan nostettaisi NHL merkittävimpiin pelaajiin ja sitten onkin kysymys lasketaanko Numminen tähän porukkaan vai vielä pykälää kovempien joukkoon. Nummisella taisi päästä Norris-äänestyksessä kaksi kertaa top kymppiin.

Ehkä se pointti oli kuitenkin se, että Nummisen kohdalla voidaan spekuloida ura vs. yksittäiselle joukkueelle tärkeämpi- /taidollisesti parempi pelaaja (Tikkanen, Heiskanen, Aho, Timonen, Ruotsalainen(?))
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
On tietysti suhteellista mitä tarkoittaa tasapaksulla. Itse en Kurrin peliä kuitenkaan sillä kuvailisi. Kurrin pelikäsityksen ja taidon yhdistelmä oli jotain, jota olen harvoin nähnyt. Tilaa ja aikaa oli aina enemmän kuin muilla, oli kuin olisi pelannut väärässä sarjassa. Ja se sarja oli kuitenkin NHL.
Tasapaksulla tarkoitin lähinnä tasaisempi ominaisuuksiltaan. Ei mitään selkeää ylivertaista ominaisuutta joka olisi erottunut, kuten esimerkiksi Selänteellä nopeus. Ja pointtini oli enemmän siinä, etten muista kunnolla Kurrin peliä, vaikka sellaisia olisi ollut. Olin liian nuori.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Itsellänikään ei tule Kurrista ensimmäisenä mieleen taito. Sen sijaan mieleen tulee loistava pelikäsitys ja sijoittuminen molempiin suuntiin, hyvä laukaus ja "kurrimainen" kyyry peliasento. Kurrin tunsi asennosta kentällä jo kaukaa. Kai luistelu oli myös Kurrin vahvuuksia ja oli ehkä juuri asennosta johtuen salakavalan nopea parhaimpina vuosinaan, mutta ei mikään räjähtävä raketti silloinkaan.
 

Bobi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Kiekko-Ketut, Edmonton Oilers
Jari Kurri kyllä meikäläiselle ehdoton ykkönen. Linkissä syyt miksi. ( NHL-ennätykset pudotuspeleissä - Kaikkien aikojen pistepörssi ) Osasi olla tehokas, mutta vielä parempi puolustamaan ja hoiti siten myös Gretzkyn puolustusvelvoitteet useimmiten. Kuitenkin aina pleijareissa parhaimmillaan.

Ensimmäisen NHL stintin jälkeen oli ” pakotettu ” visiittiin Italiaan päästäkseen myöhemmin Losiin Gretzkyn kaveriksi. Saldona 10 vuoden Edmontonin ajoista 5 mestaruutta ( 6 finaalia ), runkosarja maalikeskiarvo 45 / kausi ja playoffien kärkimaalaaja 92 häkillä. Oli varakapteenina vuonna 1990 nostamassa kannua yhdessä Messierin ja Lowen kanssa ( taisi olla ensimmäinen kerta kun NHL historiassa kapteenisto nostaa kannun kollektiivisesti yhtäaikaisesti ilmaan ).

Toinen NHL tuleminen Losiin ja johtipa jopa sentterinä Gretzkyn ollessa saikulla NHL:n tehokkainta ketjua ( Robitaille-Kurri-Sandsröm ), samalla kaudella 7. Stanley Cup finaalit, joissa kuitenkin Montreal veti pitemmän korren. Viimeisellä kaudella 600 maalia rikki ja Naganon olympiapronssipelissä maali Kanada vastaan.

Maajoukkueessa aina mies paikallaan.

Viimeisen kerran hänet näin jäällä Raksilassa Reksan jäähyväispelissä ja taisi muutaman häkin heittää, kuinkas muuten.

Tarinan mukaan aikoi lähteä vuodeksi katselemaan NHL touhuja Hagmanin houkuttelemana, mutta vuosia kertyi pelinumeron mukaisesti 17, kannatti lähteä :)
 
Viimeksi muokattu:

Ciccarelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eihän koko uran tilastoja pysty kukaan haastamaan, kun otteluita on jo pelkästään 1500 ottelua. Vaikea kirjoittaa ettei vähättelisi Nummista, mikä ei ole missään nimessä tarkoitus, mutta jo roolinsa puolesta Numminen ei ollut kuitenkaan joukkueensa liideri kuten ehkä muutamat alemmaksi rankatut pelaajat.
En tiedä ymmärränkö pointtisi ihan oikein mutta Teppohan oli mm.seitsemällä kaudella joukkueensa tehokkain puolustaja.
Nummisella oli neljä kertaa seuransa paras +/- tilasto.
Kaksitoista kautta Numminen kuului seuransa kapteenistoon.
En ihan tajunnut että miten Numminen ei ollut koskaan joukkueensa liideri?
Numminen on Jetsin/Coyotesin koko historian ottelutilaston 2, pistetilaston 5.s, +-tilaston 2.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös