Kurrin peliä on vaikea arvioida kun itse muistan hänet ominaisuuksiltaan vähän tasapaksumpana, jolla oli kuitenkin erinomainen pelisilmä ja kyky viimeistellä tarjoilusta. Mutta nämä on mun mielipiteitä.
On tietysti suhteellista mitä tarkoittaa tasapaksulla. Itse en Kurrin peliä kuitenkaan sillä kuvailisi. Kurrin pelikäsityksen ja taidon yhdistelmä oli jotain, jota olen harvoin nähnyt. Tilaa ja aikaa oli aina enemmän kuin muilla, oli kuin olisi pelannut väärässä sarjassa. Ja se sarja oli kuitenkin NHL.
Muistan jonkun tilanteen - en kyllä muista mikä peli oli kyseessä - jossa Kurri oli omalla alueella kiekko lavassa. Joku vastustajan nopea ja aggressiivinen karvaaja lähti täysillä päälle, joko riistämään kiekkoa tai ajamaan Kurrin pystyyn. Kurri ei eleelläkään osoittanut edes huomanneensa, että joku oli tulossa päälle. Mutta sitten, juuri oikealla hetkellä, heitti jonkun minimaalisen vartaloharhautuksen, ja karvaaja luisteli ohi käsittämättä, mitä oli tapahtunut. Kurri sitten avasi pystysyötöllä hyökkäyksen, täysin eleettömästi.
Ehkä Miro Heiskasen peli muistuttaa näiltä osin eniten Kurria, vaikkakin jos ynnää pelaajien vahvuuksia ja heikkouksia, Kurrin lähin verrokki on mielestäni Barkov (ei tasapaksu hänkään). Jalkapallon puolelta olen samantapaista peliä nähnyt Jari Litmaselta ja Andres Iniestalta, tästä ehkä nuorempi polvi saa kiinni, mitä tarkoitan. Kun joku on vaan niin hyvä, että peli näyttää älyttömän helpolta.
Kurrin pisteitä usein vähätellään ja väitetään Gretzkyn ansioksi. Mielestäni asia on päinvastoin, Kurri teki Grezkystä niin hyvän kuin tämä oli. Phil Housleylla oli Selänteen tulokaskaudella kurrimainen avainrooli - syöttelemällä Selännettä jatkuvasti läpiajoihin Housley mahdollisti tuon 76 maalin syntymisen, vaikka tämä aika usein tunnutaan unohtavan.
Ja nämä siis ottamatta mitään pois Selänteeltä ja Gretzkyltä.