Niin, enpä ole mitään statistiikkaa tai tutkimusta tästä aiheesta nähnyt joten sinänsä on vaikea sanoa että syntyykö nykyään "jokaisesta" kovasta niitistä nyrkkihipat. Itse olen seurannut NHL:ää vuodesta 1990 kun ScreenSport alkoi kotona näkyä, mutta en todellakaan pysty kiistattomasti todistamaan että olisiko tuo hanskojen pudottaminen yleistynyt viime vuosina näiden taklausten seurauksensa. Itselläni on sellainen mutu-tuntuma että on. Ja kovin moni NHL:ää läheltä seuraava toimittaja on myös asiasta raportoinut.
Myöskään itse en ole nähnyt mitää statiikkaa tai tutkimusta aiheesta, mutta ihan persetuntumalta olen 100% varma, että kovien niittien jälkeiset hipat ovat oikeasti vähentyneet viimeisen 10-15 vuoden aikana. Tappeluiden kokonaismäärä on tällä aikavälillä laskenut, joten niin on todennäköisesti myös kovien niittien jälkeisten myllyjenkin määrä. Tappeluiden syyt ovat varmasti pysyneet aikalailla saman kaltaisina.
Toimittajien kauttahan tästä on rakennettu joku muoti ongelma. Yksi aloittaa ja muut lähtevät mukaan kelkkaan. Yhtäkkiä käsissä on "suuri ongelma". Toimittajathan ovat tunnettuja tiukasti statiikkaan perustuvista havainnoista. Yhdessä pelisssä nähdään kovan niitin jälkeinen mylly ja jossain toisessa pelissä vastaava. Sen jälkeen tilanteita oikeen etsitään etsimällä ja lopulta tehdään johtopäätös, että "noudot" ovat lisääntyneet. Yksi toimittaja raportoi ensin, jonka jälkeen vähitellen muiltakin alkaa tulla saman suuntaisia raportteja. Näin on uusi ongelma syntynyt. Todellisilla tapausten määrillä ei ole lopulta mitään merkitystä.
Oma näkemykseni on että ennen jos vedit pää alhaalla ja tulit jyrätyksi (ellet ollut Gretzky tai Yzerman etc) niin se oli oma vika. "Pää pystyyn ja peliä nyt". Nykyään tuntuu että lähes jokaisen kovan mutta puhtaan taklauksen tai edes siltä näyttävän jälkeen tullaan kostamaan tuo erinomainen suoritus. Ja nykyään moni haastaja tekee sen vielä niin siististi ettei saa itse edes instrigatoria.
"Lähes jokaisen" on mielenkiintoinen määrä. Tässä tapauksessa väittäisin, että "lähes jokaisen" edustama määrä on lähempänä luokkaa 1/10, kuin edes 1/2 kovista niiteistä. Ihan samalla lailla "vanhoina hyvinä aikoina" sateli haasteita kovien pommien jälkeen. Noutolinja itseasiassa oli kuten tiedetään huomattavasti rankempi nykylinjaan verrattuna. Muistaakseni Flyers coach Roger Neilson yhdeksänkymmentäluvun lopussa kertoi toimittajille "noutopolitiikastaan", että ei lähetä tappelijoitaan kovan niitin jakajan perään, vaan hänen joukkueensä tähtipelaajien perään. Ihan mielenkiinnosta, mikähänlainen soppa vastaavista kommenteista syntyisi nykyään.
Mitäs luulet, kuinkahan moni juuri Scott Stevensin 149 NHL tappelusta oli suoraa seurausta Stevensin niiteistä? Trevor Daleyn esimerkiä kommentoinsin sen verran, että Daley on pelannut jotain 300-400 peliä starspaidassa ja hanskat eivät ole tainneet tippua yhteensä edes 10 kertaa uran aikana, joten suhteellisen rauhassa ovat joukkuetoverit saaneet olla. Vai olisiko tässäkin tapauksessa asioiden laatu niin, että Daley on yksittäisten kovien niittien jälkeen luopunut kintaistaan ja suurin osa kovista niiteistä on jäänyt "noutamatta".