Sharksin kaltaisten joukkueiden takia draft lotterystä pitäisi tehdä entistäkin vähemmän tankkaukseen kannustava. Mitä sitten, jos Sharks nyt saa tuohon top 3 varauksen tms? Sama paska jatkuu vielä vuosia, sillä ei tuonne kovin helposti mitään nälkäisiä pelaajia luultavasti saada hommattua vielä vuosikausiin. Kukaan huippulupaus ei ansaitse joutua Sharksin kaltaiseen organisaatioon.
Aika moni on jo tähän ottanutkin kiinni, mutta sanotaan nyt vielä, että itse olen lähes kaikesta eri mieltä. Omasta mielestäni kukaan huippulupaus ei ansaitse joutua New York Rangersin kaltaiseen organisaatioon (köh Kakko, Lafreniere), jossa tarjolla on tulospainetta, jämäminuutteja ilman ylivoimavastuuta eikä mahdollisuutta päästä edes farmiin kypsymään. Sen sijaan uskon monen huippulupauksen ottavan mieluummin esimerkiksi MacKinnonin ja Rantasen viitoittaman tien, jossa liigan huonoimmassa joukkueessa päästään pelaamaan isoja minuutteja ja kehittymään rauhassa. Tätä on nyt Sharksissa tarjolla tuleviksi vuosiksi.
Enkä ole myöskään siitä samaa mieltä, että tankkauksesta pitäisi tehdä vähemmän kannustavaa. Olen tästäkin kirjoittanut paljon aiemmissa viesteissäni, mutta draftin voittaminen ei vielä riitä mihinkään, jos sitä voittoa ei osata käyttää oikein ja muuten draftata hyvin. Joukkueen runko rakentuu kuitenkin suurimmaksi osaksi muista kuin niistä draftin top 3 pelaajista, joten jos tankkaava organisaatio ei osaa ottaa tätä huomioon, saavat sitten kärsiä ja tankata minun puolestani vaikka vuosikymmeniä. Kuten on nähty, yksi tai edes kaksi franchise-pelaajaa ei vielä seuraa pelasta tai Stanley Cupia tuo, vaan joukkueen ja kulttuurin rakentaminen on paljon isompi prosessi.
Jollain tapaa San Jose tuo omaan mieleeni Bostonin, kun edelliset runkomiehet olivat pääosin alemmilla sijoilla draftattuja ja viimeisinä pelivuosinaan jo ikäloppuja pelureita. Boston toki teki pienimuotoisen re-toolin vajaa vuosikymmen sitten, mutta ilman tuota ja muutamaa erittäin onnistunutta varausta alemmilla vuoroilla olisivat varmaan nyt suurin piirtein samassa jamassa. Jotenkin uskomatonta, että Bostonissa onnistuttiin hankkimaan nykyiseenkin joukkueeseen kärkipuolustaja ja kärkihyökkääjä draftin sijoilta 14 ja 25. Sharksilla on sen sijaan ollut ongelmia draftaamisen kanssa (ja pickejä ja prospecteja on myös hukattu muualle), joten vaikka nyt tankkaisivat, niin drafteissa täytyy organisaation muutenkin onnistua paremmin, jos mielivät nousta ylös keskinkertaisuudesta. Tulevaisuudessa on mielenkiintoista nähdä, onnistuuko hailauma tällä totaalisella tankkaamisella rakentamaan jotain parempaa ja kestävämpää kuin juuri esimerkiksi Bruins puolittaisella re-toolillaan.