Minun mielestä ei ole cancel-kulttuuria jos tuomitsee ihmisen, joka selkeästi kannattaa diktaattoria. Sota oli jo käynnissä kun Ovie käytti termiä "My president". Ei "President of my country".
Erittäin huonoa johtamista myös. Siellä on nyt pelaajia joiden kotimaiden turvallisuustilanne on oleellisesti muuttunut ja kapteenilla on kuva syyllisestä profiilikuvassaan.
Voin sanoa että vituttaisi isosti jos minun venäläisellä työkaverilla olisi Putin faceprofiilissa ja puhuisi "minun presidentistä".
Ymmärtääkseen tuon ”my president” sanoituksen kannattaa tutkia tarkemmin venäjän ja neuvostoliiton historiaa. Putin on kuitenkin suurelle osalle venäläisiä ollut se presidentti joka nosti Venäjän ylös kuopasta Neuvostoliiton hajottua, nosti Venäjän takaisin suurvallaksi joka pystyy seisomaan ”pahan lännen” vastavoimana, ja omatoimisesti on rautaisella otteella parantanut miljoonien ihmisten asemaa suuressa ja mahtavassa. Lisäks historiallisesti venäjän/neuvostoliiton presidentti on statukseltaan tarkoittanut venäjän kansalle ihan erilaista instanssia kuin vaikka mitä meidän Saukki tarkoittaa meille.
Siihen päälle äidinmaidosta asti syötetty propaganda. Ovechkin tietysti on saanut sen 17 vuotta jo tuohon lääkettä, mutta kyllä noista on vaikea päästä eroon.
Siksi mä en oikein osaa ottaa tuota minään ”Heil Hitler” tyylisenä kannanottona kuten sen moni yrittää tulkita, vaan ite näen sen ns venäläisen sielunmaiseman pikavilauksena. Etenkin se kehonkieli ja äänensävy millä Ovechkin tuon sanoi näytti enemmän pahoittelevalta anteeksipyynnöltä, kuin juhlalliselta tukitoimelta. Ja ovechkin vastasi kysyttäessä, painostaessa, ei mitenkään itse halunnut erikseen tuota lausetta päästä sanomaan.
Edelleen ydinviesti, koko puheenvuoro, oli sisällöltään sama kuin vaikka Zadorovin tai monen muun juhlitun kannanottajan. Ei sotaa.
Case Panarin jatkaa toistoaan tässä ketjussa. Jopa iltalehti oli osannut kaivaa tuohon sitäkin näkökulmaa että Panarinin 2019-kannanotto ja sitä seuranneet tapahtumat ei suinkaan ole muita rohkaiseva esimerkki, päinvastoin. Ja mitä jos Ovechkin ottaisi nyt kantaa ja hän saisi isoa keppiä (mahdollisesti paljon isompaa mitä Panarin) sieltä osakseen, miten veikkaatte että ne muut siihen sitten reagoisi? Voisko tuollainenkin kannanotto ampua omaan jalkaansa. Paha sanoa.
Malkin laittanut instansa yksityiseksi ja jotenkin osa porukasta kääntää senkin nyt positiiviseksi kannanotoksi ja hienoksi teoksi. Kertoo miten paljon tätä balettia ohjaa ne omat mielikuvat ja massa-ajo. Tuon takana kun nyt ei myöskään luullakseni ole muuta syytä kuin hiljentää se äänivyöry mitä sieltä tulee lankoja pitkin himaan tällä hetkellä.