Eli tuomitset, mutta periaatteesi mukaan silti kunnioitat esimerkiksi juuri Putinin näkemyksiä?
Sanan- ja mielipiteenvapaus ei tarkoita sitä että kaikki moraaliset ja eettiset arvot pitäisi unohtaa. Sananvapaus ei ole mikään lyömäase tai hätävara, jonka varjolla voi tehdä ja sanoa mitä mieleen tulee.
Aika filosofinen tuo ensimmäinen lause, mutta tavallaan kyllä. Ei se minulta pois ole jos (ja kun) joku haluaa nyt vaikkapa nuo Ovechkinin mielipiteet tuomita. Mun mielestä on hyvä, että maailmassa on suurimmassa määrin mahdollisuus olla sitä mieltä kuin itse haluaa. Keskusteluhan lähti liikkeelle siitä, kun jengi on heittämässä kaikkia venäläisiä NHL:stä mäkeen Ukrainan sodan takia. Ei varmaan kauhean reilua vaikkapa Artemi Panarinia kohtaan, joka lienee täysin syytön kaikkeen tuolla Ukrainassa tapahtuvaan. Jos poliittisten mielipiteiden takia aletaan työpaikkoja viemään, ei se enää täytä länsimaisen sivistysvaltion kriteerejä.
Jälkimmäiseen kappaleeseen, olemme pääosin yhtä mieltä. Vapauden mukana tulee tässäkin velvollisuus. Tässä tapauksessa toki se velvollisuus on ottaa se mulkun miehen maine kommentoinnin/kommentoimattomuuden myötä, ei sen enempää. Se ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että se vapaus siellä taustalla kuitenkin on olemassa. Ei varmaan sinustakaan olisi mukavaa, jos sinut heitettäisiin pois työpaikaltasi ihan vain siksi, että omaat erilaisen maailmankatsomuksen jostain työhösi liittymättömästä asiasta kuin valtaosa työpaikallasi? Varsinkaan, jos sattuisit vieläpä olemaan yksi parhaista työntekijöistä firmassa. Ja sitten tullaankin siihen, kuka määrittelee "oikeat" ja "väärät" mielipiteet? Aina se vallankahvassa oleva? Vähän niinkuin yhdessä isossa valtiossa tuossa vieressä? Kyllä mä tykkään enemmän tästä länsimaisesta tyylistä, jossa olet vapaa kertomaan mielipiteitäsi ilman sanktioita tai pelkoa niistä.
edit. Putinin näkemyksistä sen verran, että aika monikin on todennut miehen kansankielellä seonneen. Hänen näkemyksilleen annan yhtä paljon painoarvoa kuin muillekin vastaavanlaisille tapauksille.