Viestin lähetti dana77
Piti jo aioinani PTS:llä sanoa vielä yksi asia siitä"vastustajan kunnioittamisesta", jota hän ajaa linjaksi jääkiekkoon. Minun mielestäni taklaamatta jättäminen tilanteessa jossa kuuluu taklata (vaikka tilanteessa vastustaja ei olekaan valmis) on täysin verrattavissa tahallaan huonosti pelaamiseen. Ja jos joukkue tai pelaaja pelaa tahallaan huonosti, koska vastustaja ei ole tarpeeksi hyvä (osaa pitää päätään pystyssä), niin se ei todellakaan ole minun mielestäni vastustajan kunnioitusta vaan päinvastoin.
Siinä tapauksessa meidän välisemme mielipide-ero ei johdu mistään taklaamiseen suhtautumisesta, vaan ihan puhtaasti maailmankatsomuksen eroista. Minä en edes keskellä yöllä kysyttäessä vastaisi kysmykseen, mitä on vastustajan kunnioittaminen edes puoliksi tuolla tavalla. Sinun mielipiteistäsi on tullut ihan selvästi ilmi, että et omaa ollenkaan inhimillisyyttä toisia ihmisiä kohtaan.
Toinen mahdollisuus on tietysti tuo Justuksen esittämä ajattelutapa. Jääkiekkokaukalossa pätevät samat moraaliset säännöt, kuin sodassakin. Onneksi näin ei ole, sillä jos niin olisi, en epäilisi hetkeäkään lopettaessani jääkiekon seuraamisen, sillä silloin se ei olisi enää jääkiekkoa. Se olisi hulluutta.
Justus: Harva (ei voi sanoa, ettei kukaan, koska niin rumia ja törkeitä esimerkkejä tahallisesta vahingoittamisesta on olemassa) kiekkoilija yrittää tarkoituksellisesti saada vastustajaa loukkaantumaan, mutta jos niin sattuu puhtaassa taklauksessa käymään, so be it. Esimerkiksi Scott Stevensin kevään 2000 pommi Lindrosiin. Stevensin vaihtoehdot: 1) Pysäyttää vastapalloniitillä pakkien välistä tuleva Lindros silläkin uhalla, että useista aivotärähdyksistä kärsineen Ericin ura loppuisi siihen tai 2) yrittää pysäyttää esim. kahvaamalla Lindros silläkin riskillä, että mies purjehtisi maalintekoon samassa tilanteessa ja aiheuttaisi vaaratilanteita jatkossakin omalle joukkueelle, kenties jopa koko ottelusarjan kääntymisen. Ei tuossa ole edes kyse valinnasta. Kuka tahansa, jopa Eric Lindros itse, NHL-kiekkoilija valitsisi pomminjysäyttämisen. Sitä paitsi valinnat noissa tilanteissa perustuvat automaatioon. Ei ole aikaa miettiä, päättää mitähän ihmettä tekisin.
Esittämäsi tilanne on ongelmallinen. Minä hyväksyn kyllä taklaamisen tuossa tilanteessa, jos a) se täyttää sääntökirjan vaatimukset b) jos Lindros ei ole asennossa, jossa taklaaminen olisi järjen vastaista. Jos taklaaja huomaa tilanteessa selvästi, että Lindros loukkaantuu, jos taklaan kovaa, hänen pitäisi taklata vain sen verran, että pysäyttää Lindrosin etenemisen tai hoitaa tilanne ilman koko taklausta. Aikaa ei ole tosiaan paljon miettiä ja olen jo tässä keskustelussa moneen kertaan kirjoittanut, että vahinkoja sattuu ja se kuuluu peliin, joka on näin vauhdikas. Jos taklaaja ei ehdi huomaamaan taklattavan surkeaa asentoa silloin kyseessä on vahinko, joita valitettavasti sattuu. On hemmetin paljon eriasia taklata pelaajaa harkitusti tämän ollessa huonossa asennossa. Ja sanotaanko näin, että yksi maali on pieni asia toisen ihmisen terveyden kanssa. Jos niiden välillä pitäisi valita, valinnan pitäisi olla helppo. Jääkiekko on peli.
Kun nyt sitten puhutaan siitä huonosta asennosta, niin minä rinnastaisin kyllä selkään ja päähän kohdistuneet taklaukset keskenään. Kummassakin tapauksessa taklattava on valmistautumaton taklaukseen. Huvittavaa on kyllä sekin seikka, että jotkut toitottavat pään ylhäällä pitämistä ikäänkuin seikkana, mikä pitäisi hallita jokaisessa tilanteessa, kun taas selkätaklaus, joka mainitaan NHL:nkin säännöissä ei ole taklattavan vika. Olen toki kuullut myös paljon väitteitä selän kääntämisestä tms. Kuitenkin fakta on, että kummankinlaisia, sekä niitä, joissa pelaaja on pää alhaalla ja niitä, joissa pelaaja on selin, tulee lukemattomia yhtä peliä kohden. Silloin taklaajalla on vastuu olla taklaamatta. Jos tilanne on semmoinen, jossa vaikka taklattava yhtäkkiä kääntää selkänsä, eikä taklaaja tätä ehdi huomata, kyseessä on puhdas vahinko. Nämä ovat aina vaikeita tuomareidenkin tuomita, mutta sanoisin kuitenkin, että kun niitä nyt on tuomarin varmasti pelitilanteessa vaikea erottaa toisistaan, taklaajalle on aina tuomittava rangaistus. Lisäpelikiellot tulevat sitten, jos videolta moneen kertaan katsottaessa todetaan tilanteen olleen törkeä selkäänajo tai päähän kohdistunut taklaus.
Justus: Jääkiekko on heidän valitsemansa laji. Riskeineen kaikkineen. He hyväksyvät sen riskin, että mikäli eivät pidä varaansa, saattaa tulla noutaja, joka uhkaa heidän terveyttään ja tulevaisuuttaan. Kiekollisen pelaajan pitäisi olla aina valmistautunut siihen, että mistä tahansa suunnasta saattaa tulla taklaus. Toki he saavat kohtuullisen korvauksen riskinotostaan.
Jääkiekko on riskeineen pelaajien valitsema laji, kyllä. Se on laji, jota he ovat harrastaneet monia vuosia pienestä juniorista alkaen. He ovat pitäneet lajin vauhdikkuudesta, maalin tekemisestä, hienojen syöttöjen antamisesta, kaksinkamppailuista luístelusta yms. Mutta hei, missä ovat taklaukset, niitähän ei vielä saa suorittaa junnutasolla. Typerää nythän jääkiekon harrastajamäärät kärsivät hirveästi tästä seikasta! Vai olisiko kyseessä se, että jääkiekkoa aletaan harrastamaan ihan muista syistä. Taklaukset tulevat sitten ihan luonnollisena ja tietysti tärkeänäkin osana kaksinkamppailuihin, kun pelaajat ovat tarpeeksi vanhoja.
Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että jääkiekkokaukalo on paikka, jossa pelataan. Ei taistella sanan varsinaisessa merkityksessä. Pelaamiseen kuuluvat kaksinkamppailut, joiden osana myös taklaukset. Kaukaloon mennessä ei unohdeta myöskään toisen ihmisen kunnioitusta, vaan muistetaan, että se on vain peliä.
Viimeksi muokattu: