En kyllä käsitä, että millä perusteilla ISS rankkasi Jonesin kolmanneksi tuossa viimeisessä listauksessaan. Ihan lupaava peluri toki kyseessä, mutta ei kyllä ainakaan minun papereissani mahdu millään ilveellä top-5:een ja top-10 tekee myös tiukkaa. ISS:llä näyttää olevan joku fetissi isokokoisiin, fyysisiin, ja kokonaisvaltaisiin laitureihin, joilta ei kuitenkaan löydy mitään sellaista osa-aluetta, jolla erottuisi joukosta. Viime kaudellahan Lawson Crouse oli ISS:n rankingeissa varsinkin alle 20-vuotiaiden kisojen jälkeen aina sijoilla 3-7.
Eiköhän se johdu siitä, että noita oikeasti lupaavia power forwardeja on vuosittain yksi tai kaksi. Viime vuonna Crouse, sitä edellisenä Ritchie ja Tuch jne. Kuitenkin tuokin pelaajatyyppi on arvokas joukkueelle ja jokainen joukkue haluaa sen oman "Lucicin" sinne kärkiketjujen laituriksi. Se on kyllä tosiasia, että monissa rankingeissa nuo power forwardit ovat rankattu aivan liian korkealle. Vaikka kyseinen pelaajatyyppi onkin haluttu, niin saa olla aika kovan luokan seppä, jos haluaa olla oikeasti top-3, tai edes top-5, varaus. Joka vuosi siellä kärjessä on kuitenkin muutama kokonaisvaltainen pelaaja (tänä vuonna Matthews, Puljujärvi, Tkachuk ja Chychrun), jotka kiilaavat näiden power forwardien edelle. Eiköhän Jonesin kohdalla odotettu varaus ole suunnilleen sijoilla 7-12.
Juolevin nousu rankingeissa ei ole ainakaan minua yllättänyt yhtään. Olen jo pitkään toitottanut miehen olevan varma top-15 varaus, todennäköisesti jopa top-10 varaus. Erinomainen puolustaja ja IMO tämän draftin toiseksi paras pakkiprospecti heti Chychrunin jälkeen. Oma top-10 ranking ensi kesän draftiin on tällä hetkellä:
1. Auston Matthews, C, ZSC Lions
2. Jakob Chychrun, D, Sarnia Sting
3. Patrik Laine, LW, Tappara
4. Matthew Tkachuk, LW, London Knights
5. Jesse Puljujärvi, RW, Kärpät
6. Olli Juolevi, D, London Knights
7. Alexander Nylander, RW, Mississauga Steelheads
8. Dante Fabbro, D, Boston University
9. Pierre-Luc Dubois, C, Cape Breton Screaming Eagles
10. Max Jones, LW, London Knights