Pointtina on se, että eihän 17-vuotias pelaaja voi periaatteessa antaa parempia näyttöjä miesten sarjassa kuin mitä Granlund on antanut tähän mennessä. Mielestäni hänen alkukautensa on lähes top10:ssä olevien paras, tietysti Seguin ja Hall ovat pelanneet todella vakuuttavasti myös. Joten jokuhan tuossa Granlundin hommassa mättää, eli ts. koko+ varauksin nopeus. Ja onneksi en ole yksin tuon Granlundin hehkuttamisen kanssa, vaan kyllähän hänen otteet ovat huomanneet kaikki aina faneista maajoukkuevalmentajaan asti, mutta näköjään ISS ei ole vielä Helsinkiin asti päässyt:)
Onhan se tietenkin totta, että Granlundin alkukausi on yksi parhaista draftiin osallistuvista pelaajista, suurena syynä suhteellisen kovassa ammattilaissarjassa onnistuminen, mutta kun se ei ole kuin yksi osa scouttien rankkausprosessia. Granlundin miinuksina moni scoutti näkee varmasti koon lisäksi myös tuon luistelun ja maalinteon. Eikä hänellä näytä olevan ihan sellaista ihailtavaa Theo Fleuryn, Martin St. Louisin ym. "läpi vaikka tiiliseinästä" -mentaliteettia, mitä pieneltä ja etenkin ei niin hyvin luistelevalta pieneltä pelaajalta usein vaaditaan, että hänen uskotaan yltävän aivan tähtipelaajaksi asti. Et ole yksin, kyllä minäkin olen helvetin innoissani Granlundista. Pitkästä aikaa oikeasti todella kovan potentiaalin omaava suomalainen. Mutta se nyt on minulle ihan sama millä numerolla hän menee, kunhan vain pääsisi hyvään ja terveeseen organisaatioon. En ole ikinä ymmärtänyt tätä munankasvatus-mentaliteettia monilla suomalaisilla kiekkofaneilla (en puhu sinusta Schadowan), joille on niin helvetin tärkeää, että suomalainen pelaaja menee mahdollisimman korkealla draftissä. Ja usein mollataan P-Amerikan junnusarjoja ja ylistetään omaa liigaa. (En puhu edelleenkään sinusta.) Mitä väliä sillä on, millä numerolla joku suomalainen menee? Tulee vain enemmän paineita ja odotuksia mitä korkeammalla menee, jä on todennäköisempää että pääsee huonompaan organisaatioon. Itse olin todella tyytyväinen, että Rajala varattiin niinkin myöhään ihan hyvään organisaatioon, jossa nuorilla on mahdollisuus antaa näyttöjä ja saada peliaikaa.
Joo, Connolly on varmasti hyvä prospecti, mutta ei hän ainakaan tämän kauden meriiteillä tuolla pyöri. On ollut varmasti loukkaantuneenta, kun vasta noin vähän pelejä alla. Joten siinäkin mielessä ihmettelen tuota sijoitusta. Ja tottakai hyökkääjistä voi tehdä jotain johtopäätöksiä ihan pisteiden perusteella, varmasti Connollykin on pääasiassa pisteitä tekevä hyökkääjä, vaikka hänellä on muitakin avuja. Nojoo, tämä on vain yksi lista ja turha näistä on sen enempää tehdä johtopäätöksiä. Kunhan ihmettelen taas vaihteeksi.
Miksi siellä listoilla pitäisi pyöriä ainoastaan tämän kauden meriiteillä? Eiköhän tuossakin listauksessa ole kyse pelaajien koko potentiaalista ja nimeomaan sen todennäköisestä saavuttamisesta vuosien päästä, ei pelkästään draft-vuoden näytöistä. Hyökkäävistä pelaajista on aika vaikea tehdä pelkillä pistetilastoilla johtopäätöksiä. Etenkin ammattilaissarjoissa. Näistä olisi niin monta esimerkkiä, että en jaksa edes listata kuin murto-osan. Esim. nimet Malkin, Bäckström, Ovechkin, Hedman (puhumattakaan P-Amerikan junnusarjoissa pelanneista) eivät latoneet yhtään sen vakuuttavampia tehoja sarjoissaan kuin OJ, Nilsson, Zherdev, Pitkänen ym. Vaikuttavia tekijöitä on niin paljon. Toisella oli kovempia pelaajia edellään kuin toisella, toisella valmentaja ei antanut tarpeeksi peliaikaa, toisella huonommat ketjukaverit ym. Viimeksi mainittu porukka taisi tehdä vielä paremmin pisteitä. Kummat ottaisit joukkueeseesi?
Ja tuosta Gudbransonista en mielestäni sanonut mitään negatiivista. Totesin vain, että kookas kanukkipakki, josta tosiaan en sen enempää tiedä, koska en ole häntä nähnyt muualla kuin viime kevään pronssipelissä 18-v kisoissa.
Selvä. Sain vain sellaisen kuvan tekstistäsi, että Gudbransson on kokonsa, eikä taitojensa ja potentiaalinsa takia Granlundin edellä.
Minä olen taas ymmärtänyt, että tässä draftissa erittäin kovan top15 jälkeen tulisi selkeä pudotus tasollisesti, mutta saattaahan tuo sanomasi olla tottakin. Ja myönnettäköön, että nuo 2.-7. rundin kaverit ovat aika pimennossa ainakin itselle.
Kyllä scoutit ovat olleet järjestäen sitä mieltä, että tämän vuoden drafti on vähintään samalla tasolla kuin vuoden 2003 vastaava. Muutama on uskaltanut kehua paremmaksikin. Ja nimenomaan "depthinsä" takia. Kyllä sieltä tulee löytymään niitä webereitä, greenejä, getzlafeja ym. top-15 jälkeenkin. Nimimerkillä 5 varausvuoroa ensimmäisellä kahdella kierroksella.
Viimeksi muokattu: