EHMTheblueline.comin wikistä löytyy melko hyvin avattuna nuo taktiikat, joskin 2007 versioon. Aika ajattomia nuo tietysti on.
Blue linella on muutenkin hyviä taktiikkakeskusteluja, jos kohta niitä selaillessa saa kyllä aikaa kulumaan. Siellä taktiikkavelhot intoutuvat antamaan mitä erilaisimpia ohjeita ja valmiita taktiikoitakin löytyy foorumia tutkimalla.
Itse olen saavuttanut ihan kohtalaista menestystä pitämällä taktiikat viidellä viittä vastaan simppelinä, eli kaikki 'positional'-asetuksella hyökkäyssuuntaan nelosketjua lukuunottamatta, jonka kanssa mennään alueelle sisään laitojen kautta ja hyökkäysalueen taktiikaksi olen valinnut nelosketjulle tuon 'overload slotin'. Pääsääntöisesti olen yrittänyt kasata joukkueita siten, että vauhtia on enemmän kuin taitoa. Se on viihdettä se.
Taktiikoista 'unit tactics' päälle ja itse olen ollut aika perso antamaan ohjeeksi laukoa alas, en tiedä kuvittelenko vaan mutta reboundeja tuntuu tulevan hieman enemmän.
Karvauksen ja keskialueen puolustuksen suhteen menee useimmiten joukkueesta riippuen joko 'positional low'/'1-2-2' ja '1-1-3'/'1-2-2'.
Puolustusalueella pääsääntöisesti 'collapse' tai 'positional'. Näiden hommien suhteen kannattaa olla kokeileva, useimmiten oikea taktiikkayhdistelmä löytyy vain kokeilemalla omalle joukkueelle ja kärsivällisyyttä kysytään. Joka matsiin ei kannata vaihdella vaan antaa taktiikan hetekn marinoitua ja katsoa muutaman pelin ajan miten homma lähtee käyntiin.
Ylivoimalla ykkösviisikko rakentuu parhaiten tuohon umbrellaan mielestäni, maalin eteen hyvät maskipelaajat siten, että lapa on maalin puolella. Playmaker valitaan sille puolelle josta viivapelaaja saa lauottua suoraan syötöstä (ts. rightin pakki->playmaker oikeaan laitaan, leftin pakki->playmaker vasempaan laitaan) ja toiselle puolelle laitaan sitten sopiva laukova hyökkääjä, jolla mahdollisuus kätisyyden puolesta laukoa suoraan mikäli kiekko tulee neliön läpi tai pakilta. Tässä vaiheessa kannattaa taktiikka-asetuksista laittaa nappula kohtaan 'show positioning' jotta näkee missä kukin ukko seisoo kun kiekko on hyökkäysalueella. Aloituksiin tuo 'point shot'-hyökkäysalueella. Kakkosylivoima sitten pelaa hiukan vaihtelevammin, useimmiten hieman eri taktiikalla pelaajien nopeudesta sun muista ja omasta kokeilunhalusta riippuen. Tämä systeemi on itselle tuottanut hyvää tulosta.
Alivoimalla tulee pelattua aika täyttä kilpikonnaa ja ketjujen ohjeisiin mahdollisimman turvalliset syötöt ja ahnas laukominen sekä mahdollisimman nopeaa purkua.
Noihin ketjujen ohjeisiin kannattaa kiinnitää huomiota: mikäli jäähyjä tulee paljon kannattaa aggressiivisuutta tiputtaa, puolustavammat ketjut puolustavampaan rooliin ja toisinpäin. Taklauksien suhteen pääsee helpolla, kun asettaa henkilökohtaisista ohjeistuksista kaikki yli 15 'hittiing' arvoltaan olevat pelaajat taklaamaan napsun tai kaksi innokkaammin. Mielellään kuitenkin vaan viidellä viittä vastaan, jottei käy erikoistilanteissa kehnosti kovaa taklausta hakiessa. Pakkien suhteen henkilökohtaisissa ohjeissa olen joskus asettanut köntykset pelaamaan puolustavampaa roolia ja syöttöjen suhteen usein tulee asetettua puolustajille vähän turvallisemmat syöttelyt, jos pelaajan arvot tähän syytä antavat. Aloittajat kannattaa asettaa kuhunkin ketjuun, playmakerin suhteen olen yleensä mennyt keskushyökkääjällä mutta tuskinpa se laiturin valintakaan hommaa kaataa. Nopeilla joukkueilla tuota 'gap control' -hommaa on hyvä hieman tiukentaa, hitaammilla sitten taas toisinpäin. Maalivahdin asetan useimmiten pysymään aluellaan, antamaan erityisen turvalliset syötöt ja pelaamaan täysin puolustavaa roolia.
Näillä yleensä aloitan ja sitten pikkuhiljaa ajan kanssa alkaa erottua otteluiden tilastoja seuraamalla hiukan, että mille osa-alueille pitäisi muokkausta tehdä.
Toki voi olla että nämä ei toimi sinulla sitten lainkaan, mutta kaipa näillä ainakin noille samoille prosenteille pääsee.
Lisäksi kannattaa pelaajahankinnoissa kiinnittää huomiota enemmänkin siihen miten pelaaja voisi sopia omaan systeemiin jos toimiva systeemi on löytynyt.