Ojo kirjoitti:
Aika monta kautta on tullut tahkottua ilman kunnon menestystä. Lukolla aloitin ja pronssipeliin kerran pääsin. Tämän jälkeen meni aika päin fittua ja tuloksena fudut. Siirryin samanaikaisesti GM:lle potkut antaneen TPS:n pihteihin. Nyt on käytössä isompi budjetti.
Muutamia kysymyksiä:
- Vaihteletteko paljon taktiikoita? Nämä ovat ilmeisesti kaiken a ja o pelissä?
- Annatteko pelaaja kohtaisia ohjeita? Shoot/Pass ja muut asetukset?
- Oletteko vaihdelleet pelaajakohtaisia Tactics -asetuksia? Itellä taitaa olla kaikilla se General. Vaikuttavatko nämä olennaisesti arvoihin? Parantavatko niitä?
- Miten itse voi vaikuttaa ketjuihin? Olen itse tehnyt monesti ketjut ja maalivahtivalinnat ja kun pelin jälkeen katsoo tilastoja, niin siellä se veska vaan pelaa kenet jätin pois. Onko joku asetus pielessä?
- Voiko scouteille antaa tehtäväksi etsiä vain "No team" -pelaajia?
- Onko sillä oikeasti väliä kuka on valmentaja? Samat tulokset tuntuu olevan....on siellä sitten Jortikka tai jokumikälie Virtanen.
Muutaman kerran on käynyt niin, että olen tarjonnut uutta sopimusta pelaajalle jonka sopimus loppuu viikon päästä aika "ylihintaankin", mutta tämä ei ole suostunut. No kunhan pelaajasta on tullut vapaa-agentti, niin heti sopimusta tarjoamaan entiseen summaan, niin johan suostuu.
General manager optionseista käyt laittamassa "keep current line selection if possible" ja "keep current roster if possible" niin ei valmentaja vaihtele niitä miehiä omavaltaisesti.
Kyllä ainakin minä annan pelaajakohtaisia ohjeita, jos on hyvä laukoja (15 tai yli) laitan usein että ampuu mieluummin kuin syöttää, ja syöttäjille sitten taas toisinpäin. Ja jos kaverilla on syöttö yli 15, laitan sen "easy passes only" tms. kohtaan no. Kätisyydet kannattaa katsoa ylivoimilla, että pääsevät ampumaan suoraan syötöstä jne.
Scouttauksessa et voi laittaa hakemaan no team pelaajia, mutta voit filters kohdasta valita aina "Contracts/expired/UFA" ja se näyttää kaikki ilman sopimusta olevat pelaajat. Kannattaa myös laittaa siihen "interested" kohtaan Yes, koska sitten saat näkyviin ne ketä oikeasti kiinnostaa joukkueeseesi liittyä. Attributes kohdasta voit sitten määritellä että minkälaiset arvot pelaajalla vähintään pitäisi olla.
Valmentajalla on väliä. Kannattaa kuitenkin hommata muutama assistant coach myöskin, hoitamaan tiettyjä tehtäviä. Itselläni esim. Jortikka hoiti tactical, conditioning ja jonkun muun, maalivahtivalmentaja hoiti pelkästään veskarien valmennuksen, ja off.skills ja def.skills valmentajiksi hommasin pari kaveria jotka osasivat valmentaa sekä hyökkääjiä että puolustajia. Kyllä se Jortikka kannattaa pitää, se on suomalaisista valmentajista paras. Itse päästin sen nyt menemään vahingossa, mutta wade immonen alkaa jo olemaan kovan tason valmentaja. Assistant coachina muuan raimo summanen, muiden joukossa.
Lukolla pelasin tosiaan lähes 20 kautta, siinä ajassa voitin vissiin 5 mestaruutta ja monoakin meinasin saada jossain välissä. Jokereilla pelannut nyt 6 kautta joista yksi pronssi ja 5 mestaruutta. Kaikki tietenkin putkeen. Runkosarjassa on tullut hävittyä n. 5 peliä varsinaisella peliajalla, parhaalla kaudella vain 2. Parhaimmillaan 153 pistettä.
Pikkuasiatkin vaikuttavat pelissä. Aloitin eilen uuden kauden, ja ensimmäisissä 5 pelissä ainakin 5 runkopelaajaa loukkaantui pariksi kuukaudeksi, yksi jopa 5 kuukaudeksi. Ihmettelin että mitä helvettiä tämä nyt on, ja tsekkailin harjoitusaikatauluja jne mutta ei löytynyt vastausta. Sitten tsekkasin vielä "personnel" kohdan ja huomasin että kaikki fysioterapeuttini olivat lähteneet joukkueesta, ilman erillistä ilmoitusta. Palkkasin toki heti 4 kaveria tilalle ihan varmuuden vuoksi, mutta tuollaiset pikku uinahdukset maksavat paljon. Onneksi joukkueeni on niin laadukas ettei Voutilaisen, Eskelisen, Lundqvistin (suosittelen stefan lundqvistia), Järventien, Rönnbergin, Louhen ja Dvorakin loukkaantumisilla vielä ollut suurta vaikutusta tuloksiin, voitin edelleen pelejä mutta pienillä marginaaleilla.