En nyt viitsi tätä sentään tuonne sigamesin forumille postata mutta pieni korjauksen paikka voisi olla tässä:
Tätä tapahtuu varmaan monien muidenkin suomalaisten "kyläseurojen" kohdalla mutta itse olen parhaiten havainnut sen Vermuntilan kanssa. Sieltä on nyt 10 kauden aikana tullut 2-3 ykköskierroksen varausta änäriin, ja kaverit ovat pelanneet Vermuntilassa lähes siihen asti kun heidät on NHL:ään otettu. Itse olen lukon GM:nä tarjonnut seuralle molemmista reilusti yli 100k siirtokorvaustakin, mutta näihin ei ole suostuttu (todellisuudessa lukon tuskin tarvitsisi tarjota VT-HT:lle mitään, vermuntila kun on raumaa muutenkin, ja lukko alueen pääseura. 100k he ottaisivat kiljuen vastaan, sillä seura pyörisi varmaan pari vuotta nykyisessä sarjassaan).
On selvää että tällaisten paikallisten kyläseurojen junnut haluaisivat pelaamaan SM-liigaa ennen NHL:ään menoa, ja todennäköisesti myös preferoisivat paikallista suurempaa seuraa. Joka tapauksessa he eivät tekisi jatkuvasti jatkosopimuksia Vermuntilaan (Eihän ne mitään palkkaakaan maksa, oikeasti) kun voisivat 16 vuotiaana jo edustaa liigajoukkueita ja tienata suuria summia ja kerätä kokemusta ennen NHL:ää.
Toki ymmärrän ettei suomalaisen kiekkoilun hierarkia ole missään nimessä ollut tärkeä tätä peliä luodessa, eivätkä kehittäjät voi tietää että nämä Vermuntilat sun muut toimivat lähinnä harrastustoimintana entisille kiekkoilijoille jotka eivät ihan riittäneet liigatasolle tai mestikseen. Voisin väittää että nämäkin Vermuntilan superlupaukset olisivat tosielämässä pelanneet lukon junioreissa lapsesta asti.
Eli jos jossain vaiheessa loppuu tekeminen kehitysrintamalla, näihin asetelmiin voisi siinä vaiheessa katsoa muutosta.