Mainos

NHL 22 – yleinen keskustelu

  • 214 088
  • 1 301

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Annan oman lusikkani soppaan ja allekirjoitan @NakkiFakiiri tekstin. Se syy miksi itselläni on jäänyt NHL-pelisarjan tuotokset jo viimeisenä neljänä vuotena hyllyyn on se, että kun pelaan yksin GM-pelimuotoja tai 1 vs 1 onlinessa niin peli on kuitenkin ollut käytännössä näiden osalta muuttumaton muutamaa twistiä lukuunottamatta.

Kokeilin tätä viimeisintä tuotosta EA Now:n kautta sen n. 5 tuntia ja kiinnostus loppui varsin lyhyeen. Onlinen 1 vs 1 peli on edelleenkin samaa "meta-tason" varmojen maalien hakemista kuin aiemmin ja käytännössä tuohon pelimuotoon ei ole tullut kuin pieniä viilauksia viime vuosien aikana. Tietysti pelaajakunta löytää uuden metan vaikka pelimoottorille tekisi mitä, mutta olisihan se hienoa jos pelimoottori hieman toisi onlinen puolellekin tietynlaista raikkautta ja uutuuden viehätystä. Onlinen muuttumattomuuden vielä jotenkin kestin, mutta tuo GM-pelimuoto tappoikin sitten sen pienenkin alkuinnostuksen.

Offline GM:n pelattavuuden sain slidereilla jo hieman siedettävämmäksi ja vaikka tekoäly oli hetkittäin aivan älytön sekä samat kampitusanimaatiot olivat hienosti edustettuna, niin jonkinlaista iloa peleihin ja joukkueen rakentamiseen kuitenkin löytyi. Kunnes sitten ensimmäisessä draftissa pääsin varaamaan toisena Venäjältä löytyneen 81 ovr sentterihelmen "Valeri Askarovin". Ensimmäisessä harjoituspelissä sitten tämä venäläistähti suoraan ykköseen ja hänen ensimmäisen maalin jälkeen huomasinkin kaverin olevan blondilla parralla varustettu yönmusta virtuaaliurheilija. En väitä etteikö näin oikeassa elämässäkin voisi käydä, mutta tämä tuhosi oman viimeisenkin immersion pelinmuodosta ja peli päätyi konsoliltani poistoon. Tuntuu vain, että EA:lla tehdään NHL-pelisarjan peleissä kaikki vähän sinne päin

Jatkossakin keskityn varmasti siis enemmän NBA 2K -sarjan GM-pelimuotoihin. Vaikka pelisarja onkin yhtä virtuaalista kasinoa, niin tuossa pelimuodossa sentään pystyn edes hieman simuloimaan tunnetta siitä millaista olisi pyörittää omaa joukkuettani. 2K -sarja osaa luoda immersiota aivan erilaisella otteella kuin EA.
 

Buster

Jäsen
Omasta mielestä se ~60€ vuodessa on aika pieni summa pelistä mitä tulee hakattua satoja tunteja vuodessa. Joka vuosi peli on kehittynyt hieman eteenpäin.
Totta, mutta jossain kohtaa saattaa alkaa kyseenalaistaa satojen tuntien käyttämisen vuosittain peliin, joka tuntuu melko samanlaiselta kuin useat edeltäjänsä.

Toki itsellä on EASHL-joukkue mennyt alta vuosia sitten, mutta osaltani olen sitä ollut edesauttamassa motivaatiopausseilla, sekä iltojen uhraamisella muuhun mielenkiintoisempaan. Ja myös vittuuntumisella siihen, että joskus kymmenen vuotta sitten oli hyvä - kun peli oli rehellisesti videopeli - ja nyt on sitten mahdollisilla värilaseilla parempaa keskitasoa, kun peli yrittää olla simulaation vaatteisiin puettu videopeli.

Kasuaalipelaajana tavallaan haluaisin ostaa änärin, mutta kun se pelaaminen yleisellä puolella 6 vs. 6 on niin hidasta, ankeaa ja vaivalloista. Joukkuepuolella valtaosa joukkueista on niin kilpapelaamiseen suuntautuneita ja itselle on niin vaikea sitoutua normaaleihin tai säännöllisiin peliaikoihin, kun sitä elää vähän erikoisemmalla rytmillä ja rutiinilla nykyään. Jossain NHL 09:ssä tuli pelattua parin tuhannen seurapelin ohella varmaan lähemmäs tuhat peliä yleisellä, kun se oli nopeaa ja helppoa. Siellä sitten sai taitoja kartutettua, buildeja testattua ja opittua vastustajilta, miten pelata eri tilanteita. Nyt on melkeinpä pakotettu yleisellä pelaamaan 3 vs. 3:sta, jos ei jaksa 20 minuuttia yrittää 6 vs. 6 -peliä (ihan sama vaikka kentällä olisi bottejakin), ja siihen tylsistyy hyvin nopeasti. Se on myös helposti niin kovin epätasaista, sekä korkealla tasolla melko vastenmielistä.

1 vs. 1 -pelaamisesta netissä en ole oikein ikinä erityisesti tykännyt ja nykyään tuntuu, että HUT:ssa on ollut joka pelissä miehistönsä puolesta altavastaajana. NHL 15 tykkäsin sitä pelata viimeksi, kun oli peli ennakkotilattuna ja ei ollut muutakaan. Auttoi myös kun kokoelmia kerätessä pamahti alkuvaiheessa Ovechkin ja silloin sen peruskortti oli kova sana, eikä sitä oltu heikennetty yhtään.

Nyt kun Crossplay ei ole mahdollista ja 6 vs. 6 -pelejä yleisellä ei aiemmissakaan versioissa ole saanut jouhevasti yksi toisensa jälkeen pelattua, niin on ollut jo aikaa sitten selväksi, ettei tartte edes vilkaista tämän vuotisen änärin perään. Jos pelaajamäärät on vähentymässä pelisarjasta (onko?), niin jotain olisi hyvä tehdä. Pelisarja on aika paljon mennyt kilpailulliseen ja järjestäytyneeseen suuntaan, ja joukkueissa ei ole paljoa porukkaa, koska vain kuusi voi pelata samaan aikaan ja loput joutuvat odottamaan, kun ei ole kuin yksi koppi. Toki ehkä olen ikämiehenä vain ns. luonnollista poistumaa.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Totta, mutta jossain kohtaa saattaa alkaa kyseenalaistaa satojen tuntien käyttämisen vuosittain peliin, joka tuntuu melko samanlaiselta kuin useat edeltäjänsä.
Oleellistahan on se, että pelin parissa viihtyy ja pelaaminen on hauskaa. Teoriassa varmaan menisi sama pelikin useamman vuoden putkeen, mutta kyllähän se uusi versio aina vähän virkistää.

Toki itsellä on EASHL-joukkue mennyt alta vuosia sitten, mutta osaltani olen sitä ollut edesauttamassa motivaatiopausseilla, sekä iltojen uhraamisella muuhun mielenkiintoisempaan. Ja myös vittuuntumisella siihen, että joskus kymmenen vuotta sitten oli hyvä - kun peli oli rehellisesti videopeli - ja nyt on sitten mahdollisilla värilaseilla parempaa keskitasoa, kun peli yrittää olla simulaation vaatteisiin puettu videopeli.

Kasuaalipelaajana tavallaan haluaisin ostaa änärin, mutta kun se pelaaminen yleisellä puolella 6 vs. 6 on niin hidasta, ankeaa ja vaivalloista. Joukkuepuolella valtaosa joukkueista on niin kilpapelaamiseen suuntautuneita ja itselle on niin vaikea sitoutua normaaleihin tai säännöllisiin peliaikoihin, kun sitä elää vähän erikoisemmalla rytmillä ja rutiinilla nykyään. Jossain NHL 09:ssä tuli pelattua parin tuhannen seurapelin ohella varmaan lähemmäs tuhat peliä yleisellä, kun se oli nopeaa ja helppoa. Siellä sitten sai taitoja kartutettua, buildeja testattua ja opittua vastustajilta, miten pelata eri tilanteita. Nyt on melkeinpä pakotettu yleisellä pelaamaan 3 vs. 3:sta, jos ei jaksa 20 minuuttia yrittää 6 vs. 6 -peliä (ihan sama vaikka kentällä olisi bottejakin), ja siihen tylsistyy hyvin nopeasti. Se on myös helposti niin kovin epätasaista, sekä korkealla tasolla melko vastenmielistä.

1 vs. 1 -pelaamisesta netissä en ole oikein ikinä erityisesti tykännyt ja nykyään tuntuu, että HUT:ssa on ollut joka pelissä miehistönsä puolesta altavastaajana. NHL 15 tykkäsin sitä pelata viimeksi, kun oli peli ennakkotilattuna ja ei ollut muutakaan. Auttoi myös kun kokoelmia kerätessä pamahti alkuvaiheessa Ovechkin ja silloin sen peruskortti oli kova sana, eikä sitä oltu heikennetty yhtään.

Nyt kun Crossplay ei ole mahdollista ja 6 vs. 6 -pelejä yleisellä ei aiemmissakaan versioissa ole saanut jouhevasti yksi toisensa jälkeen pelattua, niin on ollut jo aikaa sitten selväksi, ettei tartte edes vilkaista tämän vuotisen änärin perään. Jos pelaajamäärät on vähentymässä pelisarjasta (onko?), niin jotain olisi hyvä tehdä. Pelisarja on aika paljon mennyt kilpailulliseen ja järjestäytyneeseen suuntaan, ja joukkueissa ei ole paljoa porukkaa, koska vain kuusi voi pelata samaan aikaan ja loput joutuvat odottamaan, kun ei ole kuin yksi koppi. Toki ehkä olen ikämiehenä vain ns. luonnollista poistumaa.
EASHL on kyllä jokseenkin vaikea yhtälö, vaikka se on helppo nähdä hienona pelimuotona ja kaikin puolin positiivisena juttuna, kun oma joukkue on pysynyt pitkään kasassa ja joukkueen kanssa on mukava pelata. Monet kuitenkin haluaisivat samaa, mutta ei ole helppoa löytää joukkueellista samanhenkistä porukkaa, joiden kanssa olisi mahdollista pelata EASHL:ää ja nauttia siitä.

Meidän joukkue lähti siitä, että perustettiin jatkiksessa "HC Jatkoaika" ja sattuipa samaan tiimiin sitten vahingossa sen verran paljon samanhenkistä porukkaa, että yhdessä on pelattu siitä lähtien. HC Jatkoaika perustettiin siis syksyllä 2018 ja pelinä tuolloin NHL19. Nyt on siis kolme änäriä pelattu samalla porukalla, joka lähti jatkiksen joukkueesta liikkeelle. Aluksi oltiin suoraan sanottuna aika paskoja ja hävittiin yli puolet peleistä, mutta hiljalleen kehitystä on tapahtunut. On kuitenkin haluttu pitää homma rentona, eikä lähteä liian tosissaan kilpailemaan, koska pelaamisen pitää kuitenkin olla hauskaa. Silti se kilpailullisuus myös kiehtoo ja hiljalleen on ajauduttu pelaamaan kovempia pelejä, mutta rentoa fiilistä ei silti saa unohtaa.

TIedän varsin hyvin miltä tuntuu, kun EASHL:ssä pelaa hajanaisella jengillä ja yrittää pitää hauskaa, mutta vastaan asettuu pitkään yhdessä pelannut joukkue, jolla homma toimii kuin ajatus. Eihän se hauskaa ole. Liian suuret tasoerot pilaavat hauskuuden kaikilta. Olen ollut tämän yhtälön molemmilla puolilla vuosien saatossa.

EASHL siis vaatii, että löytyy hyvä jengi, jonka kanssa on hauska pelata, mutta myös omalle tasolle sopivia vastuksia, joiden kanssa voi pelata tasaisia ja hyviä matseja. Meillä tämä nykyään toteutuu varsin hyvin, kun suurin osa vastuksista täysissä 6vs6 peleissä on sitä tasoa, että kummallakin on mahdollisuudet voittaa ja ottelut voivat päättyä miten tahansa. Todella pitkään mekin mentiin siten, että tämä ei yhtä hyvin toteutunut, vaan tuntui siltä, että vastus on joko liian helppo tai liian vaikea, eikä sellaista kunnon fiilistä pelaamiseen päässyt syntymään, vaikka oman jengin kanssa pelaaminen olikin hauskaa.

Olenkin välillä pohtinut, että olisiko mahdollista yrittää auttaa niitä, jotka haluaisivat hyviä EASHL-kokemuksia, mutta eivät ole oikein löytäneet paikkaansa mistään joukkueesta. Saattaisi olla harkitsemisen arvoinen asia, että laitettaisiin toinen joukkue nykyisen rinnalle pystyyn ja kaikki pelaajat olisivat mukana molemmissa, jolloin pelaajia olisi mahdollista ottaa hieman enemmän mukaan, kun kaikkien ei tarvitsisi mahtua siihen yhteen peliin mukaan. Jos kiinnostuneita löytyy, niin minuun saa olla yhteydessä yksityisviestien kautta. En lupaa mitään, koska oman joukkueen yhteishenki on tärkeintä, mutta jos yhteinen sävel löytyy, niin eiköhän me jotain keksitä.
 

Kaijokelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kiitos Nelfor kun jaat ajatuksiani. Joskus muinoin jaksoin puolustella änäreitä, kunnes huomasin sen olevan turhaa.
Joka vuosi samat tyypit valittaa, koska eivät kykene myöntämään että se EA:n perkele teki hyvän pelin. He tietävät, mutta eivät vain voi myöntää koska mieleen forumeilta iskostettu "paska EA" ei anna tätä mahdollisuutta. Menisi aivot solmuun, jos se EA tekisi jotain hyvin.

Odotan innolla, että päästään taas oman porukan kanssa jahtaamaan 1.divarin mestaruuskannua raikkaassa uudessa pelissä. Betat jäi nyt testaamatta en hoksannut rekisteröityä siihen ennenkuin oli jo liian myöhäistä.
 

Hiltsu04

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets, Pelicans, Leijonat & BB-88
Kiitos Nelfor kun jaat ajatuksiani. Joskus muinoin jaksoin puolustella änäreitä, kunnes huomasin sen olevan turhaa.
Joka vuosi samat tyypit valittaa, koska eivät kykene myöntämään että se EA:n perkele teki hyvän pelin. He tietävät, mutta eivät vain voi myöntää koska mieleen forumeilta iskostettu "paska EA" ei anna tätä mahdollisuutta. Menisi aivot solmuun, jos se EA tekisi jotain hyvin.

Viittaatko tässä EASHL:ään, vai koko peliin yleisellä tasolla? EASHL on varmasti hyvin tehty pelimuoto, itselläni ei ole siihen kauheasti sanottavaa koska en sitä juuri pelaa. Yleisesti kuitenkin sanoisin, että ei viimeaikaisia änäreitä ole hirveästi aihetta kehua. Pelattavuus on suhteellisen hyvää, etenkin HUT:in ulkopuolella, mutta muissa asioissa on huomattavasti parannettavaa. EA ei tunnu kiinnittävän esimerkiksi offline-pelimuotoihin lainkaan huomiota. Kokoonpanot ovat järkyttävän huonosti tehtyjä, pelipaitoihin, kokoonpanoihin, areenoihin jne., ei ole panostettu juuri lainkaan, minkä huomaa etenkin Euroopan sarjoissa ja maajoukkueissa.

HUT:in idea on hyvä, mutta käytännössähän tuo on pelkkää rahastusta ja esim. FIFA:n vastaava pelimuoto on valovuosia edellä. Joo, resursseissa on iso ero, mutta tuntuu että EA:lla ei ole mitään punaista lankaa HUT:in suhteen. Erikoiskortteja tulee miljoona, mutta mitään konkreettisia muutoksia ei. Ongelmat ovat vuodesta toiseen samoja, mutta eipä noille oikein mitään ole tehty.

Vastaavaa voisi luetella muistakin pelimuodoista, mutta pointti tulee varmaan selväksi. EASHL:n pelaajan näkökulmasta änäri on luultavasti varsin hyvä peli, mutta muuten parannettavaa on ja paljon.
 

Jerkkuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Offline pelimuotoja pelaa niin marginaalisen pieni määrä pelaajista että ei EA:n ole mitään järkeä lähteä käyttämään rajallisia resursseja pelimuotoihin mitä aika harva pelaa. EA:n näkökulmasta kannattaa käyttää ne resurssit mitä on käytettävissä EASHL ja HUT siinä ne kaksi pelimuotoa mitä suurinosa pelaajista pelaa.
 

Schadowan

Jäsen
Joka vuosi EA NHL:n julkaisu on itselleni pienempi juttu. Itse pelannut Segan EA hockeysta (92-93) asti näitä pelejä ja huiput varmaan saavutettiin pelimäärissä NHL08-NHL13 versioissa.

NHL15 eteenpäin EA on mielestäni alittanut odotukset joka vuosi monellakin tapaa, ja siinä kun pari vuotta odotteli vesi kielellä, milloin peliin saadaan itseäni kiinnostavia uudistuksia (GM Connected tai edes riisuttu online liigamahdollisuus, roster sharing, offline pelimuodot, syvyys ylipäätään pelissä) ja joka vuosi pettyi ja vitutti niin oli parempi antaa olla ja käyttää energiat muihin peleihin tai asioihin ylipäätään.

Saman olen huomannut kaveripiirissä myös ,että into ja kiinnostus peliin on kyllä viimeisen 6 vuoden aikana lopahtanut aivan totaalisesti, vaikka peliä on yritetty pelata esim. EASHL muodossa. Ja toki elämäntilanteet ovat muuttuneet, mutta kyllä hyvälle pelille löytyy aina kiinnostusta ja aikaa.

NHL21 itseasiassa yritin toden teolla pelata (be a gm ja eashl) mutta on tuo jotenkin hyvin kaukana pelistä mitä jaksaisi itse pelata. Syitä on monia ja niistä varmasti olen jotain joskus jo kirjoittanut.

Jos miettii jotain NHL09, niin ainakin sitä oli hauska vääntää (EASHL lähinnä), vaikka itse pelissä olikin suuria puutteita. Mielestäni EASHL kommuuni Suomessa oli silloin jotenkin suurempi ja muistan monia loistavia joukkueita, joita vastaan oli helvetin mukava pelata ja vääntää. Jopa sen aikaisissa drop in peleissä oli todella mukava pelata ja kehittää omaa pelaajaansa. Puhumattakaan sitten jatkoajan omista 1vs1 liigoista treideineen päivineen. VIihdyttäviä aikoja!

Nykyisen NHL:n World of Chelin threes ja 3vs3 ovat jotenkin ihan karmeita uudistuksia ja mielestäni EA menee koko aika enemmän väärään suuntaan pelin kehittämisessä. HUT:sta nyt puhumattakaan.

NykyNHL:t eivät toden totta ole mitään simulaatioita, mutta eivät myöskään kovin viihdyttäviä pelejä.
 

Schadowan

Jäsen
Offline pelimuotoja pelaa niin marginaalisen pieni määrä pelaajista että ei EA:n ole mitään järkeä lähteä käyttämään rajallisia resursseja pelimuotoihin mitä aika harva pelaa. EA:n näkökulmasta kannattaa käyttää ne resurssit mitä on käytettävissä EASHL ja HUT siinä ne kaksi pelimuotoa mitä suurinosa pelaajista pelaa.

Joo sama juttu GM Connectedin kanssa - "ei sitä kukaan pelaa" niin miksi käyttää resursseja. No, itse ainakin pelasin useita täysipitkiä kausia, vaikka kyseinen pelimoodi oli rakennettu aikalailla päin persettä, kuten EA:ssa ovat itsekin myöntäneet. Monella varmaan meni kasetti nurin, kun pelin eteneminen oli niin jumalattoman hidasta. Esim. kauden vaihtuminen oli varmaan joku 20-30minuutin lataus, ja aina pelkäsi, että nyt se peli varmaan kaatui tms.

Näkisin, että offline moodeissa on sama, että kyseiset pelimuodot ovat niin vajavaisia, bugisia, epäloogisia (Be a Pro vaikka), että moni jättää leikin kesken. Se ei tarkoita sitä, etteikö pelimuodolle olisi kysyntää. EASHL:n EA oli pakko pitää pelissä, koska on tosiaan suosituin pelimuoto, HUT sitten mikrotransaktiohommien takia se olennainen pelimuoto. Kuten moneen kertaan todettu, online liigat (karvalakki tai GM connected) syövät HUT-pelaajien määrää, sen takia siihen on turha laittaa paukkuja, koska siitä ei tule lisätienestejä EA:lle. Tuskin edes EA voi väittää, että karvalakki online liigan/turnauksen kehittäminen (joka riittäisi jo useammalle pelaajalle tai yhteisölle) olisi iso panostus. Mutta lisärevenue tuollaisessa on nolla, HUT:Ssa paljon enemmän.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
HUT:in idea on hyvä, mutta käytännössähän tuo on pelkkää rahastusta ja esim. FIFA:n vastaava pelimuoto on valovuosia edellä. Joo, resursseissa on iso ero, mutta tuntuu että EA:lla ei ole mitään punaista lankaa HUT:in suhteen. Erikoiskortteja tulee miljoona, mutta mitään konkreettisia muutoksia ei. Ongelmat ovat vuodesta toiseen samoja, mutta eipä noille oikein mitään ole tehty.
HUT on ollut kyllä suuri pettymys. En enää muista missä änärissä HUT tuli ensimmäistä kertaa mukaan, mutta silloin se oli melkeinpä parhaimmillaan. Silloin oli oikeasti saavutus, jos joukkueen jokainen pelaaja oli 80+ tasoa. Monet vetelivät pitkään siten, että joukkueessa oli vain pari kentällistä 80+ tasoisia pelaajia ja loput olivat huonompia, osa jopa selvästi huonompia. Silloin oli oikeasti hieno fiilis, kun löytyi hyviä pelaajia, mutta nykyään tuosta on tehty aivan liian helppoa.

Toki en ole kauheasti enää pitkään aikaan jaksanut HUTia pelata, eli voin olla väärässäkin näiden ajatusten kanssa. Onko jollain enemmän HUTia pelanneella näkemystä tähän?
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
HUT on ollut kyllä suuri pettymys. En enää muista missä änärissä HUT tuli ensimmäistä kertaa mukaan, mutta silloin se oli melkeinpä parhaimmillaan. Silloin oli oikeasti saavutus, jos joukkueen jokainen pelaaja oli 80+ tasoa. Monet vetelivät pitkään siten, että joukkueessa oli vain pari kentällistä 80+ tasoisia pelaajia ja loput olivat huonompia, osa jopa selvästi huonompia. Silloin oli oikeasti hieno fiilis, kun löytyi hyviä pelaajia, mutta nykyään tuosta on tehty aivan liian helppoa.

Toki en ole kauheasti enää pitkään aikaan jaksanut HUTia pelata, eli voin olla väärässäkin näiden ajatusten kanssa. Onko jollain enemmän HUTia pelanneella näkemystä tähän?

Jaan täysin näkemyksesi. Nykyään HUTia jaksaa pelata viikon verran pelin ilmestymisestä, ja sen jälkeen kyllästyy kun joukkue on täynnä superstaroja.

PS3 aikaan tuossa oli vielä ideaa, kun sen huipputason jengin kerääminen vaati oikeasti aikaa ja vaivaa. Ja itse ainakin nautin, kun siellä ykkösketjun änäristarojen seassa veteli europelaajia, ja sillä mikä ketju kulloinkin oli jäällä oli oikeasti jotain merkitystä pelin kulun kannalta.
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Käytännössähän HUT:ssa 90% pelaajista on paras mahdollinen kokoonpano n. viikko pelin ilmestymisen jälkeen ja tuon saa aika naurettavan helposti jopa ilman visan vingutusta. Muutaman kuukauden jälkeen ei olekaan sitten mitään väliä puuttuuko joku Mcdavid, tai Crosby kun kaikilla pelaajilla on 99 luistelu. Näin kärjistetytisti sanottuna.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käytännössähän HUT:ssa 90% pelaajista on paras mahdollinen kokoonpano n. viikko pelin ilmestymisen jälkeen ja tuon saa aika naurettavan helposti jopa ilman visan vingutusta. Muutaman kuukauden jälkeen ei olekaan sitten mitään väliä puuttuuko joku Mcdavid, tai Crosby kun kaikilla pelaajilla on 99 luistelu. Näin kärjistetytisti sanottuna.
Tämä siinä on niin ihmeellistä, kun luulisi että EA haluaa kannustaa pelaajia visan vingutukseen, mutta nykyisellään HUT kannustaa siihen varsin vähän. En kertakaikkiaan ymmärrä EA:n logiikkaa HUTin kanssa, kun en ole tavannut oikeastaan ketään jonka mielestä se on parantunut vuosien saatossa.
 

Incorrect

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olikohan NHL13 tai NHL14 kun HUTtia tuli väännettyä todella paljon. Silloin kasailin eri jengejä jotka sitten myymällä sai palkintopakkoja. Yhdestä pakasta napsahti Pavel Bure joka oli aivan ylikylän ukko omaan rosteriin. Oi aikoja.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Esimerkiksi käyttäjien metascore-arvosana NHL 21:lle on 2,2/10, sosiaalisen median palaute tukee tätä mielipidettä. Rehellisesti sanottuna Änärit on koko nykyisen konsolisukupolven olleet pettymyksiä. HUT on pelkkää rahastusta ja offline-puoleen EA ei panosta. Jos pelaa pelkkää EASHL:ää kaverien kesken, niin pelikokemus lienee keskimääräistä miellyttävämpi, ei pelkästään bottien puuttumisen vuoksi, vaan ehkä yleisemmin sen peliseuran vuoksi.

Syy, miksi EA ei peliä rakenna uudestaan, on esimerkiksi NFL 06, jota lähdettiin kehittämään todella kunnianhimoisesti uudestaan uudella konsolisukupolvella, mutta lopulta tässä epäonnistuttiin pahasti (hyvä video aiheesta YouTubessa). Samanlainen esimerkki on NHL 15. EA ei tee jyrkkiä muutoksia Änäriin, koska sillä on monopoli, vaihtoehtoista peliä lätkäfaneille ei ole. Pelin jyrkkä muuttaminen ei ole tässä tilanteessa riskin arvoista. Toivottavasti jonain päivänä 2K tekisi Änärille saman, kuin NBA 2k teki NBA Livelle.

Tämä on taivaan tosi, silti tulee ajoittain pelailtua välillä. Since nhl93. Online matsi tai pari illassa silloin tällöin pitää verenpaineen sopivasti koholla :D

Eikä sillä, bestii vastakkain. Onko muuten tietoa, pystyykö ps5 nhl22 pelaamaan 3vs3 samaan aikaa offlinessä yhdellä konsolilla? Ps4 ei ainakaan ollut enää monen ohjaimen tukea, ps3 sen sijaan pystyi pelaamaan vaikka 5vs5, offline

Jos olisi aikaa, niin eashl olisi valintani varmaan "yksinpeleihin"
 
Viimeksi muokattu:

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Mutta miksi se peli pitäisi tehdä ihan kokonaan alusta uudelleen? Mitä järkeä on tehdä uutta vain periaatteen vuoksi, jos siitä ei varsinaisesti hyödy mitään? Nykyänärit ovat kuitenkin urheilupeleiinä ihan kärkiluokkaa, vertaa niitä sitten minkä tahansa lajin peleihin. Tämä on aika iso saavutus, kun änäreiden budjetti ei ole kovinkaan suuri.
Koska uusi konsolisukupolvi ja aivan hitosti enemmän konsoliresursseja peliin. Täysin uskomatonta että jengi tyytyisi vaan samaan copypasteen vuosi toisensa perään, vaikka alla on täysin huikea Xbox Series X/PS5, jolla saadaan jo Onen ja nelosen peleistä ja jopa Xbox 360 peleistä (GTA V, RDR 1) hitosti hienomman näköisiä. Joo resurssit ovat rajoitetummat, mutta ei se EA:ta estänyt 360/PS3 -> One/PS4 sukupolvenvaihdossakaan tekemästä uutta peliä. NHL 15 nyt toki sitten lopulta oli mitä oli, mutta joka tapauksessa se oli uusi peli. Ihan samaa odotan ja toivon nyt, enkä todellakaan ole ainoa.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Olikohan NHL13 tai NHL14 kun HUTtia tuli väännettyä todella paljon. Silloin kasailin eri jengejä jotka sitten myymällä sai palkintopakkoja. Yhdestä pakasta napsahti Pavel Bure joka oli aivan ylikylän ukko omaan rosteriin. Oi aikoja.
Itse en muista mitä pelasin, mutta NHL 14 nyt edelleen on paras änäri koskaan kokonaisvaltaisesti. Oli suuri sääli että vasta "NHL Legacy" = NHL 15 PS3/Xbox 360 oli se loistava änäri, kun EA teki tuohon mm. hitosti paremmin/fiksummin kehittyvät pelaajat Manager Modeen + HUT:ssa gameplaykin tuntui vielä paremmalta, mitä NHL 14-pelissä. GMC nyt tottakai oli se kaikkein tärkein monelle tuossa pelissä juurikin (NHL 14)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koska uusi konsolisukupolvi ja aivan hitosti enemmän konsoliresursseja peliin. Täysin uskomatonta että jengi tyytyisi vaan samaan copypasteen vuosi toisensa perään, vaikka alla on täysin huikea Xbox Series X/PS5, jolla saadaan jo Onen ja nelosen peleistä ja jopa Xbox 360 peleistä (GTA V, RDR 1) hitosti hienomman näköisiä. Joo resurssit ovat rajoitetummat, mutta ei se EA:ta estänyt 360/PS3 -> One/PS4 sukupolvenvaihdossakaan tekemästä uutta peliä. NHL 15 nyt toki sitten lopulta oli mitä oli, mutta joka tapauksessa se oli uusi peli. Ihan samaa odotan ja toivon nyt, enkä todellakaan ole ainoa.
Nythän otettiin käyttöön uusi pelimoottori, joka mahdollistaa nimenomaan sen, että tehokkaammasta konsolista saadaan enemmän irti. Eli pelistä uudistettiin juuri niitä asioita, mitä pitääkin uudistaa, kun siirrytään uuteen konsolisukupolveen.

En sanonut, että uusiin konsoleihin siirryttäessä ei tarvitsisi uudistaa mitään, vaan kysyin miksi pitäisi tehdä kaikki kokonaan alusta uudelleen. Tähän en saanut vastausta.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Esimerkiksi käyttäjien metascore-arvosana NHL 21:lle on 2,2/10, sosiaalisen median palaute tukee tätä mielipidettä. Rehellisesti sanottuna Änärit on koko nykyisen konsolisukupolven olleet pettymyksiä. HUT on pelkkää rahastusta ja offline-puoleen EA ei panosta.
Ja aiheesta tuo arvosana. Ei todellakaan ole fiilistä, että EA firmana oikeasti arvostaa meitä pelaajia ja palkitsee meidät.
Mitä offlinen puoleen tulee tosin, niin NHL 21 tuntui oikeasti ekalta peliltä, jossa oli jo EA:n panostamia asioita (vihdoin sitä syvyyttä) Franchise Modessa. Mutta kun tämä olisi pitänyt olla selviö jo pari peliä aiemmin...
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Nythän otettiin käyttöön uusi pelimoottori, joka mahdollistaa nimenomaan sen, että tehokkaammasta konsolista saadaan enemmän irti. Eli pelistä uudistettiin juuri niitä asioita, mitä pitääkin uudistaa, kun siirrytään uuteen konsolisukupolveen.

En sanonut, että uusiin konsoleihin siirryttäessä ei tarvitsisi uudistaa mitään, vaan kysyin miksi pitäisi tehdä kaikki kokonaan alusta uudelleen. Tähän en saanut vastausta.
Koska nykyinen on täysin puhkikulutettu, väsynyt, umpitylsä ja itseään toistava peli, jolla jaksaa leikkiä harvoin kun pelin saa kirjastosta lainaa tai se tulee sitten seuraavana keväänä EA Playhyn. Joo, uusi pelimoottori mahdollistaa nimenomaan tämän, mutta se mitä itse olen pelistä lukenut, niin NHL 22 on vain hienommilla grafiikoilla/suuremmalla määrällä animaatioita ja syvennetyillä pelimuodoilla oleva sama peli, mitä jo vuosikausia. Mutta ehkä meidän kannattaa nyt lopettaa tämä vänkääminen, kun näemmä ollaan täysin ääripäissä pelin mielipiteistä ja siitä mihin toinen on tyytyväinen ja toinen ei? Menee muuten jankuttamiseksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koska nykyinen on täysin puhkikulutettu, väsynyt, umpitylsä ja itseään toistava peli, jolla jaksaa leikkiä harvoin kun pelin saa kirjastosta lainaa tai se tulee sitten seuraavana keväänä EA Playhyn. Joo, uusi pelimoottori mahdollistaa nimenomaan tämän, mutta se mitä itse olen pelistä lukenut, niin NHL 22 on vain hienommilla grafiikoilla/suuremmalla määrällä animaatioita ja syvennetyillä pelimuodoilla oleva sama peli, mitä jo vuosikausia. Mutta ehkä meidän kannattaa nyt lopettaa tämä vänkääminen, kun näemmä ollaan täysin ääripäissä pelin mielipiteistä ja siitä mihin toinen on tyytyväinen ja toinen ei? Menee muuten jankuttamiseksi.
Niin, millä tavoin se kokonaan uusiksi tehty peli sitten muuttaisi kaiken? Jos tehtäisiin peli, joka pohjautuu samaa urheilulajiin, jonka myötä lähes kaikki tehtäisiin kuitenkin samalla tavalla kuin aiemmin. Pelillisesti NHL-pelit ovat tälläkin hetkellä oikein laadukkaita. Animaatioissa on välillä toivomisen varaa, mutta pääasiassa animaatiot ja fysiikat ovat hyvällä tasolla. Ei ole mitään taikatemppua, että jos kaikki tehdään alusta uudelleen, niin löydettäisiin keinoja tehdä kaikki merkittävästi paremmin.

Ei se NHL15 ollut oikeastaan yhtään enempää uusi peli kuin NHL22. Siihen jouduttiin silloin tekemään edellisistä peleistä tutut animaatiot uusiksi, koska niitä ei saatu siirrettyä uuden pelimoottorin alle suoraan, mutta animaatiot itsessään eivät parantuneet oikeastaan ollenkaan, työmäärä oli vain suurempi. Todella monissa peleissä tehdään ihan samaa, että kopioidaan animaatioita aiemmista peleistä uuteen, koska ei ole järkeä tehdä samoja animaatioita uusiksi joka kerta. Muutoin NHL15 ei uudistanut mitään sen enempää kuin NHL22 nyt uudistaa ja lisäksi NHL15 jouduttiin jättämään pelimuotoja pois, koska pelimoottorin vaihdokseen liittyvä työ oli suurempi ja aika ei riittänyt kaikkeen.

En vain ymmärrä tätä vaatimusta kokonaan uusiksi tehdystä pelistä, kun se ei tunnu pohjautuvan mihinkään konkreettiseen asiaan, vaan lähinnä johonkin omaan fiilikseen siitä mikä lasketaan uudeksi peliksi ja mitä ei.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Laitetaan nyt tähän pientä listaa, mitä NHL-peleissäkin pitäisi olla:

- HUT:ssa animoidut "skateoutit", eli kun saa tietyn kovan OVR:n pelaajan, se tuottaa pakasta ulosluistelun/pelaajatunnelista ulos luistelun/vastaavan animaation, kuten Fifassa tekee. Myös täysin uusi käyttöliittymä HUT:n puolelle, valikot, shortcutit yms jne
- Franchise Mode uusiksi ja siihen animoidut treidikeskustelut, animoitua draftimekaniikkaa, uudet valikot/käyttöliittymä.
- Custom Pool/Created rosters, jossa jengi voi jakaa mm. omia tekemiään rostereita esim kaudelta xx ja omia tekemiään paitoja/peliasuja, joita sitten jengi voi latailla ja aloittaa Franchise Moden vaikkapa 98-99 kauden rostereilla.
- GMC takaisin ikitoiveena
- Pelin jälkeiset animoidut haastattelut Be a Pro/mikä se nykyään nimeltään onkaan pelimuotoon
- Fifasta tai Maddenista tunnettu Draft mukaan, jossa voi saada mitä tahansa pelin heikoimman ja parhaan kortin väliltä ilman mitään tiettyjä peliaihioita ja palkinnot ovat sitten voittomäärien mukaan kohtuu hyvät.
- Spectator mode EASHL:n

Nämä toki ovat kaukaisia toiveita ja hyvin todennäköisti näistä toteutuu noin yksi, mutta joka tapauksessa mahdollisia pidemmän ajan ja uuden konsolisukupolven mahdollistamana. Resurssit eivät ole laajat, mutta silti osa näistä on mielestäni toteutettavissa peliin.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Niin, millä tavoin se kokonaan uusiksi tehty peli sitten muuttaisi kaiken?
No miten nyt yleensä uudet pelit muuttavat asioita? Jengi kiinnostuu pelaamaan ja vuosia sitten pelin jättäneet saattaisivat hyvin palata takaisin + uutta porukkaa voisi innostua pelin pariin, kun se jatkuva EA:n ja pelisarjan dissaus ympäri somea muuttuisi ja EA myisi täysin uutta uuden sukupolven jääkiekkopeliä. Mutta nyt uskoisin että olen tuonut kantani selväksi aika selkeästi. Joten lopetan tämän tästä asiasta spämmäämisen tähän, hyvää jatkoa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No miten nyt yleensä uudet pelit muuttavat asioita? Jengi kiinnostuu pelaamaan ja vuosia sitten pelin jättäneet saattaisivat hyvin palata takaisin + uutta porukkaa voisi innostua pelin pariin, kun se jatkuva EA:n ja pelisarjan dissaus ympäri somea muuttuisi ja EA myisi täysin uutta uuden sukupolven jääkiekkopeliä. Mutta nyt uskoisin että olen tuonut kantani selväksi aika selkeästi. Joten lopetan tämän tästä asiasta spämmäämisen tähän, hyvää jatkoa.
Edelleen, NHL22 on uusi peli. En kysynyt miten uusi peli muuttaisi asioita, vaan miten kokonaan uusiksi tehty peli automaattisesti muuttaisi asioita. Jos lukisit kerrankin mitä kirjoitan, niin ei tarvitsisi toistaa samaa jatkuvasti.

Tuossa toisessa viestissäsi listasit asioita mitä haluaisit lisättävän peliin - ymmärrän ja allekirjoitan tuon listan ihan täysin. Tuossa on ihan konkreettisia ja hyviä asioita listattuna, mitä itsekin toivoisin mukaan. Noiden lisääminen ei kuitenkaan vaadi sitä, että peli tehtäisiin kokonaan uusiksi.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Edelleen, NHL22 on uusi peli. En kysynyt miten uusi peli muuttaisi asioita, vaan miten kokonaan uusiksi tehty peli automaattisesti muuttaisi asioita.

Lapamagneetti pois. Siinä on syy miksi gameplay on näyttänyt yli 10 vuotta täysin samalta. Tämä muutos vaatisi varmaankin koko pelin tekemisen alusta saakka uusiksi.
 

Tunneli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Hait
Itse huomannut änäreiden kohdalla toimivaksi taktiikaksi EA Access(?) systeemin. Maksaa muutaman euron, saan kuukaudessa pelata fifaa ja änäriä mitä rajallisella omalla ajalla kerkeää todetakseni että ei tässä mee kun hermot vaikka pelaan järjestään pelkkää franchise modea. Ei tartte maksella 80e ja kirota ”menipä rahat hukkaan ja väärin tehty ja taas sama peli jadajada”.. Ymmärrän enemmän pelisarjaa pelaavien turhautumisen, ei ollut nyt sivallus heitä kohtaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös