Onko kenelläkään kokemusta tuosta Legacy Editionistä/suosittelisitteko tuota uutta NHL 16:ta?
Ostan yleensä vain joka toinen vuosi uuden änärin (pelaan ainoastaan Be a GM -moodia ja sen into riittää sen pari vuotta kunnes joukkueiden rosterit ovat karanneet liian kauas oikeista). Nyt siis käytössä NHL 14 ja olisi aika vaihtaa. Kannattaako tuosta Legacystä maksaa 55e, jos se ei sisällä kuin rosteripäivitykset verrattuna parjattuun NHL 15 -versioon, tai onko tuo 16 niin paljon parempi että kannattaa pistää se vajaa 400e vielä uuteen konsoliinkin? Tosiaan änäri ja tuo GM-moodi on oikeastaan ainoa mitä tulee ylipäätään pelattua, mitä nyt joskus harvoin jotain räiskintää.
Kiitos jo etukäteen kommenteista!
E: nyt siis alustana PS3 ja harkinnassa PS4
Yleinen mielipide tuntuu olevan, että Legacy on vain rosteripäivitys edelliseen versioon. Totuus taitaa kuitenkin olla hieman toisenlainen. Tähän peliin ei nimittäin ole tällä hetkellä saatavilla yhtäkään rosteripäivitystä, joten joukkueiden kokoonpanot ovat aika kaukana päivitetyistä versioista...
Minun rehellinen mielipiteeni on, että eron tämän pelin ja NHL 15:n välillä kyllä huomaa melkein välittömästi. Ei muuten, mutta itse pelaamisen suhteen kylläkin. Joitakin eroavaisuuksia (PS3):
- syötön katkoja on tässä huomattavasti enemmän. Kiekot myös jäävät paljon useammin ns. matkan varrelle, eli ne osuvat mailoihin, luistimiin, polkkareihin tai milloin mihinkin. Joskus kiekot kimpoilevat vähän ympäriinsä ja joskus ne jäävät aivan pelaajan eteen. Eli blokkaat puolustajalla laukauksen ja vastustaja nappaa välittömästi eteesi pudonneen kiekon ja tekee helpon maalin, koska veskari periaatteessa torjuu vielä sitä ensimmäistä laukausta. Minua vastaan on tehty aika raivostuttavan monta maalia tällä lailla...
- AI-pelaajat osaavat välillä jopa käyttää poke checkiä tai mailan nostamista. Aika useinhan ne kyllä vain katseella seuraavat, että mitä se vastustaja kiekon kanssa tekee, mutta välillä sentään näkee oikeanlaista häirintää. Parhaiten tämän huomaa siniviivapelaamisessa. Eli välillä ei ehdi edes lämäriä virittämään, kun vastustaja tulee päälle ja nappaa kiekon pois. Joutuu pakeilla välillä vaan roiskimaan nopeita rannelaukauksia maalia päin...
- Pelaajien arvoilla on suurempi merkitys kuin edellisessä versiossa. Eli jos vaikkapa jollain peruspakilla on paska laukaus, niin sen laukaukset todellakin ovat huomattavasti paskempia kuin jollain hyvällä laukojalla. Nopeat pelaajatkin erottuvat entistä paremmin. Eron huomaa ehkä parhaiten kuitenkin maalivahtien kohdalla. Ykkösveskareille ei kaukolaukaukset tunnu uppoavan juuri koskaan, mutta kakkosmaalivahdeille (tai vähän huonommille veskareille) niitä tuntuu menevän paljon useammin. Muutenkin hyvällä maalivahdilla tuntuu olevan suurempi merkitys kuin aiemmassa versiossa.
- Loukkaantumisia on paljon enemmän, mutta suurin osa niistä on varsin lyhyitä. Suurin osa kohdalleni tulleista loukkaantumisista ovat olleet kestoltaan neljän päivän ja kahden viikon väliltä. Aiemmissa versioissa oli melkeinpä päin vastoin; jos joku loukkaantui, niin sai jo varautua siihen, että pelaaja oli poissa kuvioista 8 - 10 viikkoa. Esim. Be a Pro vai mikä Live the Life -moodi se nykyään onkaan, niin sitä olen pelaillut noin 20 ottelun verran ja sinä aikana olen loukkaantunut jo kahdesti. Otteluita en ole kuitenkaan missannut kuin kolme kappaletta.
Eipä tule nyt mieleen muita eroja. Pelimoodeihin ei ole varmaan tehty mitään muutoksia, en ainakaan itse ole huomannut mitään. Ainoa ero on varmaan nuo loukkaantumisiin liittyvät asiat. Be a GM -moodia tosiaan pelailen itsekin lähes yksinomaan. Välillä pelailen sitten sitä Be a Pro:ta, jos ei keksi oikein muutakaan tekemistä.
Suurimmaksi osaksi Legacy on kyllä hyvinkin samanlainen kuin NHL 15, mutta pelatessa eron kyllä huomaa. Jostain youtube-videoista ei välttämättä huomaa mitään eroa pelien välillä, mutta eihän ne videopätkät vastaa omaa pelikokemusta. Itse en olisi tätä peliä varmaan ostanut, ellen olisi saanut sitä alle 40 €:lla. K-Citymarket sitä taisi myydä hintaan 39,90 € silloin julkaisuviikolla...
Jossain pelitapahtumassa EA:n setä sanoi, että tätä Legacya tullaan päivittämään vielä kauan aikaa, mutta eihän sitä tiedä, oliko se vain sananhelinää.