Jalkapallon peliväline on isolla kentällä hitaasti liikkuva isohko esine. Kentällä ei ole mitään objekteja, mistä pallo voisi kimmota lukuunottamatta itse pelaajia ja maalikehikkoa. Palloa potkaistaan ainoastaan yhdellä tavalla, pelaaja nostaa palloa ja pallo lähtee liikkeelle. Jääkiekossa pelivälineen tempo on moninkertainen futikseen verrattuna, ja pieni kumilätkä ottaa hetkessä satoja erilaisia kimmokkeita pelaajista, mailoista, laidoista, plekseistä jne. Kiekkoa lyödään liikkeelle syötöllä, lyöntilaukauksella, ranteella tai rystyllä, monin eri tavoin, missä fysiikka vaikutta eri lailla. Toki futistakin potkitaan eri tavoin, mutta lätkässä pelkästään pelivälineeseen kohdistuu paljon enemmän ennalta-arvaamatonta liikettä kuin jalkapalloon.
Siksi tälle pelisarjalle ei ole uusia haastajia näkynytkään, sitten vuoden 2000 ja 2K sarjan alun. Sääli kyllä, että NHL2K sarja kuopattin, koska sieltä talosta on tullut muita hyviä urheilupelejä Ja jos siihen FIFA:aan vielä verrataan, niin yhtä lailla sielläkin on pohjalla se 10 vuotta vanha peli, mitä sitten on vuosien saatossa viritetty ja lisätty uusia fysiikkahärpäkkeitä.
Ensin 2k-sarjaan. NHL 2K10 on edelleen mielestäni selvästi elävämpi ja fiiliksiä herättävämpi peli kuin EA:n NHL 14 tai tämä 15:n demo. Mielestäni tuo jo sinänsä kertoo aika paljon, että 5-vuotta vanha peli voi olla noissa asioissa parempi. Esim. välianimaatioita ei oltu purkitettu, vaan ne tehtiin lennosta. Maalit tulivat vaihtelevasti ja jäähyjäkin tuli tapahtumien mukaan. Nyt kun demoakin pelasi niin käytännössä vain kampeista tuli jäähyjä. 10 pelissä yksi muu jäähy tullut(kyynärpäätaklauksesta). Tässäkin siis oltiin tuolloin 5-vuotta sitten edellä 2K:n taholta. Kiekko liikkui paljon elävämmin myös. Ihmettelen siis, että jos tuo pystyttiin tekemään noin hyvin vielä paljon EA:ta pienemmillä resursseilla, niin miksi nyt ei siihen päästä.
Sitten vertailuun. Jalkapallossa turha puhua että "palloa potkaistaan vain yhdellä tavalla" koska jalkapallossa taas on se selkeä ero jääkiekkoon, että osumakohta kiekkoon ei juuri vaikuta kiekon liikkeeseen, mutta palloon se vaikuttaa hyvin paljon. Se millä osalla jalkaa osut, se mihin kohtaan palloa osut, mistä kulmasta osut, miten vartalo on pallon takana, miten tukijalka on, jne. Nythän tänä vuonna FIFA 15:sta pallo on täysin fysiikkamallinnettu kuljetuksessakin. Eli sitä ei animoida ennalta, vaan lennosta sen mukaan miten jalka osuu, missä kulmassa, jne. Ja kyllä se pallokin kovasti ottaa kimmokkeita.
Ja mitä tulee moottoriin, niin kyllähän kuitenkin FIFA 14 oli FIFA 13:sta verrattuna paljon suurempi muutos kuin NHL 15 suhteessa edes NHL 13:sta. Esim. kokonaan uusi pelaajafysiikkamoottori, jonka avulla pääpalloissa ja muissa kontakteissa voi olla vaikka kaikki pelaajat taistelemassa samasta pallosta. Eli NHL-tiimi saanut parissa vuodessa vähemmän aikaan, kuin FIFA-tiimi vuodessa.
Sitä siis tässä vertailussa ihmettelin, että kun EA:lta sanottiin että NHL 14 ei tullut sen takia uusille konsoleilla, että tahdottiin kunnolla panostaa uusille konsoleille hyppäämiseen, niin ei tuossa nyt mitään parin vuoden työtä näy.
Kaveri on pelialalla ja tiedän kyllä sen verran, että jos kaksi vuotta tekisit ns. vanhoilta pohjilta, mutta kuitenkin haluaisit uudistaa kunnolla, niin se onnistuisi.
Todellinen syy on siis se, että EA:lla on laskettu, että kun kilpailijoita ei ole, niin turha kauheasti kehittää. Mennään sieltä mistä aita on matalin. Eli kehitetään pieniä asioita ja vähän kerrassaan. Eikä yritetä edes kunnolla tehdä isoja muutoksia.
Näin varmasti EA olisi tehnyt myös FIFA-sarjan kanssa, jos Konami ei olisi saanut PES-sarjaa menestymään hetkellisesti FIFA-sarjaa paremmin.
Mutta palataan aiheeseen ja turha sinänsä vertailla. Varsinkin kun kaikki tajuavat syyn miksi EA ei peliään kehitä kunnon vauhtia.