Avautuminen vol.?
Jumalauta, että ottaa taas päähän tää peli. On tähän ketjuun jo muutamaan kertaan tullut kirjoiteltua, mutta pakko se on taas. Luulenpa, että ei todellakaan olisi pahitteeksi itselleni pitää joku kuukauden tauko tästä pelistä, ei tätä vaan pysty pelaamaan ilman vittuuntumista.
Olen nyt siis alkanut pelaaman HUT:a, kun alkoi kyllästyttää noi yksittäiset online-matsit. Ei sitä vaan jaksa, kun siinä joukkueita valittaessa useimmiten vastustajan nimen alla lukee vieraat: 1 ja sen myötä peli on ihan järkyttävää, varsinkin niissä tapauksissa, kun molemmat janarit ovat tajunneet, että miten pelissä kiekon saa tökkäämällä pois. Pelissä ei ole mitään järkeä, kun aina tulee jostain se vastustajan maila ja tökkää kiekon pois lavasta.
HUT vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta pelimuodolta, kun en sitä aiemmin ole pelannut. Ainoa suurempi miinus mielestäni on se, että joukkueen rakennus alussa on turhan helppoa. Aloituspaketista ei tarvitsisi ihan niin kovia jamppoja tulla, mitä tässä nyt tulee. Eikä todellakaan kovin montaa peliä tarvitse pelata, että saa jo kokoonpanon täyteen noita 80 kokonaisuuden jätkiä.
Vaikka HUT:ssa pikkuvikoja onkin, se kuitenkin on sellainen pelimuoto, jota jaksaisi pelata, jos peli muuten olisi hyvä. Nyt on kuitenkin käynyt omalla kohdallani niin, että pelaamisesta on vähitellen kadonnut hauskuus totaalisesti. En jaksa enää innostua mistään. Hyvänä esimerkkinä tästä on, kun joskus viime viikolla tein pelin voittomaalin 0,4 sekuntia ennen loppua, niin päällimmäisenä ajatuksena oli mielessä, että jaaha, tällä kertaa näin päin, koskakohan kone kuittaa tämän siten, että koen yhtä kirvelevän tappion jossain tulevista peleistä. Tulloin vain pelissä sattui ns. vaihe, jolloin tähdet olivat minun kannaltani oikeassa asennossa, mutta vituttaa, kun tietää, että seuraavalla kerralla kääntyy toisinpäin, vaikka mitä tekisi. Ja niinhän siinä kävi, olisiko ollut joku kolme peliä välissä, niin sitten vastustaja iski voittomaalin ihan tavallisella vedolla noin kymmenen sekuntia ennen pelin loppua. Ei edes vituttanut, koska oli niin aavistettavissa.
Viime aikoina olen huomannut myös sellaista, että kone kusettaa niiden "huonojen vaiheiden" päällä ollessa myös muissa asioissa, kuin pelkästään siinä, että molari hörppää helppoja vetoja ja toisessa päässä ottaa 5 gamesaveria erässä. Huonojen vaiheiden aikana häviän aloituksia jatkuvasti ja jäähyjä tulee aivan jatkuvalla syötöllä. Pelitapaani kuuluu 12:ssa opittu mailannostaminen, jota käytän paljon myös tässä pelissä. Hyvien vaiheiden aikana se toimii hemmetin hyvin, mutta huonojen vaiheiden aikana huitaisu mailaan menee aina käsille. Huonojen vaiheiden aikana tosiaan jäähyjä tulee sellaiset 8 per peli, kun hyvien aikana taas selviän yhdellä tai kahdella. Eikä varmasti mene minkään keskittyneisyyden tai vastaavan piikkiin.
Pelaamisesta intoa tappaa suurimmaksi osaksi kuitenkin se aihe, jota tässäkin ketjussa on puitu monet kerrat. Ärsyttävää, että itsekkin olen sortunut noihin ns. varmoihin maalintekokeinoihin, mutta minkäs teet. Jos haluaa voittaa joskus muulloinkin, kuin silloin kun kone on jo etukäteen päättänyt auttaa sinut voittoon, niin on oikeastaan pakko käyttää noita varmoja maalikikkoja. Olisihan se ihan kiva joskus tehdä läpiajosta jollain muullakin tavalla maali kuin kääntämällä ensin rystylle, siitä kämmenelle ja kiekko maalinkulmalta sisään, mutta kun muut yritykset onnistuvat kerran 50:stä, mielummin sitä sen varman maalin kuitenkin tekee. Toinen on ne säbäranteet, jotka uppoavat välillä naurettavan helposti. Taitaa niitä jotain muitakin olla, mutta siinä kaksi pahinta. Unelmahan olisi se, että mitään varmaa maalikikkaa ei olisi, vaan kaikilla kikoilla olisi mahdollista saada maali, mutta siihen on tästä versiosta huolestuttavan paljon matkaa.
En tiedä, mitä mieltä muut ovat, mutta omasta mielestäni 14:stä voitaisiin huoletta jättää pois nuo ns. psykologiset jutut, kuten se, että välillä vastustajan maalivahti ottaa aivan kaiken kiinni. Toki onhan tuossa nyt jotain realismia, mutta mielestäni voitaisiin kuitenkin pitää tässä asiassa oikea elämä ja peli erillään. PlayStation -pelissä pitäisi voittaa sen, joka pelissä on oikeasti parempi, todellisuudessa sitten eri jutut.
Huh, taas tuli paljon enemmän tekstiä, mitä piti. Edellisen kerran tänne romaania kirjoittaessa sanoin, että offline-peleistä pysyn jatkossa mahdollisimman kaukana ja se lupaus on pitänyt. Nyt lupaan, että koko peli saa pysyä hyllyssä vähintään tammikuun loppuun asti. Jospa pelaaminen silloin edes vähän paremmin maistuisi.