Kumpaankaan suuntaan niillä ei saa joukkueita absoluuttisen järjestykseen - ainakaan jos ei pysty fiksusti painottamaan vastustajien tasoeroa - mutta jengit voi laittaa ryhmiin vaikka ~kolmen pisteen sisään.
Football Outsiders tarjoaa ainakin yhden vaihtoehdon tuohon DVOA-tilastoinnillaan. Heidän tilastoissaan GB:n puolustus on sijalla 24 ja NE:n sijalla 26. Kokonaisuutena joukkueet ovat kuitenkin sijoilla 2 (!!!) ja 5.
Ykkösenä DVOA-listalla on muuten Houston Texans, mutta joukkueen pelinrakentajaongelmat estävät todennäköisesti sitä haastamasta kovin pätevästi kauden muita huippujoukkueita. DVOA-tilastojen perusteella sijoittaisin itse rahani tällä hetkellä Steelersiin, koska se on ainoa joukkue, jolla on hyökkäys, puolustus ja spessut kaikki liigan 10 parhaan joukossa.
Ravensin 24+ pinnan keskiarvo on mun mielestäni hyvä ja itse asiassa oletin jostain syystä sen olevan lähempänä kahtakymmentä. Ja on se suorittaminenkin tainnut olla reilusti tasaisempaa kuin Jetseillä.
Itse asiassa Ravens on ollut yksi kauden epätasaisimmista joukkueista (mutun ohella FO tukee tätä havaintoa). Nuoren jengin kasvukipuja toivottavasti.
Samaa mieltä viisaudesta. Tosin tässä vaiheessa on tietysti helppo sanoa, että vaikka kolmen vuoden jatko vuosi sitten olisi ollut hyvä veto. En ole todellakaan kaikkia Ravensin pelejä tällä kaudella nähnyt, mutta en tiedä onko yksikään RB liigassa yhtä tärkeä joukkueelleen kuin Rice.
Matt Forte ehkä, mutta tämä menee jo viilailuksi. Rice on joka tapauksessa Ravensin hyökkäyksen sielu ja siksi onkin täysin anteeksiantamatonta, että hänet on paikoin tällä kaudella jätetty niin taka-alalle. Ricen keskiarvot Ravensin kolmesta tappiopelistä ovat olleet seuraavanlaiset:
9 att, 33 yds, 0 TDs; 6 rec, 47 yds..
Ottaen huomioon, että kaksi tappioista on tullut viidellä pisteellä ja kolmaskin taisi olla vielä puoliajalla tasan, niin eihän tuollaisessa ole mitään järkeä. Enkä edes puhu jaardeista, vaan kosketuksista.
Voittopeleistä on puolestaan seuraavanlaiset keskiarvot:
20 att, 92 yds, 1 TD; 4 rec, 45 yds
Olen periaatteessa aika luottavainen niin kauan kuin Ravens pitää Ray Ricen hyökkäyksen keskiössä. Joukkue on kuitenkin noista lähes käsittämättömistä lipsahduksistaan huolimatta pelannut erinomaisesti tällä kaudella, vaikka ohjelma (jonka etukäteen piti olla helppo) on tähän mennessä ollut koko liigan vaikeimpia. Harvalla (jos yhdelläkään) joukkueella on esittää tällaista voittojen listaa:
vs. PIT (10-3)
@ STL (2-10)
vs. NYJ (7-5)
vs. HOU (9-3)
vs. ARI (5-7)
@ PIT (9-3)
vs. CIN (7-5)
vs. SF (10-2)
@ CLE (4-9)
Ei tarvitse kuitenkaan olla nero huomatakseen ihan ylläolevastakin, että mennäkseen päätyyn asti tällä kaudella Ravensin olisi otettava itselleen kotietu pudotuspeleihin.
E: Niin, ja jos pitäisi kokonaisuutena vaikkapa TOP5 listata pudotuspelejä silmälläpitäen, niin esim. tämä kävisi:
1. GB
2. PIT
3. BAL
4. NE
5. NO
Luonnollisesti asetelmat tarkentuvat heti kotietujen jne. varmistuessa. Tälläkin hetkellä AFC:n kärkikolmikko on minulla äärimmäisen lähellä toisiaan.