Luonnollisesti suuntaan NFL-reissuilla Pittsburghiin, joten muissa NFL-matseissa ei ole toistaiseksi tullut käytyä. Tarkoitus olisi kyllä lähteä joku vierasmatsikin tsekkaamaan. Voin sitten raportoida siitä lisää. Se ei kuitenkaan liity mitenkään pointtiini, joka oli se, että jos sinua epäilyttää Steelers-fanien kyky kannattaa omiaan niin käy sinä paikan päällä Heinz fieldillä toteamassa asia.
Vähän köyhä pointti ja heikko argumentti, kai tajuat itsekin? Yhtä hyvin minä voin heittää, että jos et usko Chiefs-fanien olevan NFL:n parhaita, niin käypä Arrowheadilla asia tarkastamassa. Kuten sanoinkin jo, ääntä ja kannatusta riittää varmasti aivan jokaisella NFL-stadionilla.
Tässä lähtee taas keskustelu heti kärkeen aivan hanskasta, kun hermostut ja (tahallaan?) vääristelet tai ymmärrät väärin koko alkuperäisen väitteeni. Kerrataan siis: En sanonut, että Steelers-fanit olisivat huonoja faneja tai että he eivät osaisi kannattaa. Sanoin, että parempiakin faneja mielestäni on. Kannattaminen ylipäätään on paljon muutakin kuin mitä stadionilla tapahtuu. Jos kuitenkin puhutaan sinun tavoin puhtaasti stadioneiden tunnelmista, niin et voi kyllä väittää, että Heinz Fieldiä pidettäisiin
edes keskusteluissa parhaana/äänekkäimpänä mestana.
Jos olet seurannut noita kannattaja vertailuja niin olet varmaan huomannut, että Steelers fanit on rankattu NFL:n parhaiksi hieman useammassa yhteydessä kuin yhden tyypin mielipiteessä. Minä ainakin olen siinä käsityksessä, että Steelers faneja pidetään yleensä NFL:n parhaina ja aina vähintään top-5:ssa. Mitään tilastoa minulla ei ole, mutta vuosien varrella erilaisia äänestyksiä, rankkauksia, kolumneja jne lukeneena olen tällaiseen käsitykseen päätynyt. Toisaalta MINÄ nyt en mitään tilastoja tarvitsekaan oman mielipiteeni muodostamiseksi.
Tuo viimeinen lause kuulostaa lähinnä jonkun fundamentalistiuskovaisen heittämältä. Jos oikeasti uskot totuuden löytyvän elämässä tutkimisen ja tilastojen sijaan mutuilusta ja huutoäänestyksistä, niin ok. Ei tätä keskustelua ole pakko käydä yhtään pidemmälle, eikä välttämättä kannatakaan, koska minä uskon asioissa vähän toiseenlaiseen lähestymistapaan.
Tuosta bizjournalin tutkimuksesta sen verran, että vähemmän tuo minusta kertoo yhtään mistään kuin homman tutkaileminen esim. paikan päällä. Vale, emävale ja tilasto. Esim. Steelersin kohdallahan kaikki paikat on loppuunmyyty ties kuinka pitkäksi eteenpäin kausikorteilla. Se miksi matseissa on vähemmän porukkaa kun paikkoja johtuu varmasti siitä, että osa porukasta ei vaan harrasta ticketmasterointia silloin kuin eivät itse pääse peliin. Osa taas pitää lipuilla niin kovaa hintaa, että varmasti osa jää kierrättämättä. Systeemissä on se vika, että todella harvoin jos koskaan stadion tupaten täynnä. Verrattuna vaikkapa Cleveland Brownsiin lippuja on saatavilla alkaen 22 $ ja parhaillakin paikoille pääsee reilulla parilla sadalla dollarilla. Esim. seuraavaan Steelersin matsiin lippuja saa hintaan 200-900 $. Tuossa asiassa on niin monta muuttujaa, että jos asiaa aletaan tutkimaan niin minkään muutamien tunnuslukujen poimimisella ei varmasti päästä kovinkaan totuuden mukaiseen tulokseen. Eipä silti, kyllä Browns fanit silti ehdotonta kärkipäätä ovat.
Myös Chelsean peleihin on aivan saatanan kalliit liput, joita on vaikea saada. Sen peleissä on varmasti myös oikein hyvä tunnelma. En silti pidä Chelsea-faneja maailman, Euroopan tai edes Englannin parhaina.
Kuten todettua, ei tuo tutkimus ole tietenkään mitenkään täydellinen. Siinä kuitenkin yritetään arvioita ja perustella tämä kannattamisasia muutoinkin kuin fiilispohjalta. Varmasti jokaiselle joukkueelle löytyy tuollaisia "lieventäviä asianhaaroja" mitä Steelersin kohdalla nostit esille. Ravensin kohdalla esim. joukkueen nuoruus ja sijainti ovat sellaisia juttuja. On jotenkin hämmästyttävää, että Ravensilla on näinkin vahva kannattajapohja, koska joukkue perustettiin (tavallaan) vasta 12-vuotta sitten ja Baltimorea ympäröi Philadelphia, NYC, Pittsburgh ja Washington D.C., joiden joukkueilla on kaikilla paljon hyviä faneja. Ravens on myös arvoltaan liigan 10 kärjessä (lähde: Forbes).
Ravensin kotistadionin puolesta sattaisi puhua puolestaan se, että joukkue on 2000-luvulla voittanut himassa enemmän kuin mikään muu NFL-jengi (48-19). Tai ainakin vielä viime kaudella tilanne oli tällainen, nyt on 1-2 jengiä voinut mennä jo ohi, kun on tullut vähän pataan. Vieraissa Ravens on kuitenkin rämpinyt melko tasaisesti samalla aikavälillä (26-34). Ehkä se ylimääräinen vaihde kotipeleihin löytyy nimenomaan yleisön tueasta?
En tietenkään väitä, että Ravens-fanit olisivat liigan parhaita. Koska joukkue on nuori, on heitä (/meitä) "testattu" vähän, vaikka huonoja vuosiakin on ollut sentään muutama. Kovia fanit joukkueella silti monella mittarilla on, vaikka erinäisissä huutoäänestyksissä Ravens harvemmin nouseekaan ei-niin-medialemmikkinä esille.
Yhtä kaikki, ehkä kuitenkin turha Steelersin kohdalla puhua erityisen korkeista lippujen hinnoista, kun koko liigan tasolla ne ovat näköjään 17. kalleimmat (
Lähde). Ilmeisesti tappioton Giants houkuttelee erityisen paljon tai sitten tilastot valehtelevat taas?
Tähän loppuun vielä sen verran, että sulla tuntuu olevan joku ihme käsitys siitä, että vainoan Steelersiä jotenkin ja tarkoituksenmukaisesti puhun siitä jatkuvasti paskaa. Kuitenkaan esim. tätä koko kannattajajuttua en edes nostanut esille, kunhan kerroin annettuun totuuteen vaihtoehtoisen näkemyksen. Eivätkä muutkaan näkemykseni 'Lerssistä nyt mitenkään huikaisevan vääristeleviä tai negatiivisia mielestäni ole, vaikken toki siihen yhdykään, että kyseessä olisi top-to-bottom parasta mitä amerikkalaiselle jalkapallolle on koskaan tapahtunut. Voin kyllä näitä mielipiteitä tiivistellä, jos et muutoin usko tai ole samaa mieltä. Tuoreena tapauksena veikkasin Steelersille esim. 9-7 recordia tämän kauden runkosarjassa ja AFC Northin ykkössijaa tietysti samalla. Enemmänkin voittoja teki mieli laittaa, koska Steelers hävisi viime kaudella paljon tasaisia pelejä ja
tilastojen mukaan sellaiset joukkueet parantavat yleensä seuraavalla kaudella. 11-5 pyöri siis alustavasti mielessä, mutta otteluohjelma on joukkueella sen verran paha, ettei ihan tuota uskaltanut hakea.
Viime kaudellakin taisin Steelersista ihan nätisti puhua. Ainakin kommentti "liigan tasapainoisin joukkue" tulee mieleen.