It's a good day for FOOTBALL!
Tönäistäänpä ketjua vähän ylöspäin.
Sain hankittua kätösiini uudenkarhean Madden 2003-pelin, jota olen nyt tahkonnut viikon verran lähes uskonnollisella hartaumuksella. Todettakoon heti alkuun, että yleensä pidän Segan NFL 2K-sarjasta enemmän kuin Maddeneista, mutta suurena jenkkifutiksen ystävänä molemmat tulee yleensä testattua.
Mikä on muuttunut?
Pari hupaisaa lisäystä, kuten esmes. Mini camp-moodi, jossa pääsee vetämään läpi training camp-tyylisiä harjoituksia (QB yrittää heittää tarkkuusheittoja maaleihin jne...) ja näiden kautta saa ilmeisesti avattua jotain bonusmoodeja tms... Pelasin hieman aikaa noita, mutta en niin paljon että mitään hyötyä olisi ollut.
Juoksupeliä on parannettu ja paljon. Taklaajien töniminen toimii, kun sen osaa ajoittaa ja muutenkin taklaukset pystyy väistämään realistisesti. Toki joskus tulee outouksia kun juoksija nysvää 5 sekuntia paikallaan juosten maassa makaavaa miestä päin ja sitten liukuu ohi, mutta pikkujuttujahan nämä ovat. Juoksupeli siis toimii ja vihdoinkin realistisesti. Juoksulla saavutettavat etenemiset ovat pieniä, ellei vastustaja lue taktiikkaa täysin väärin ja näin mahdollista suunnattomia jaardimääriä.
Heittopeli toimii suunnilleen samalla tavalla kuin ennenkin. Jokaiselle vastaanottajalle on oma nappi, jota näpäyttämällä lähtee hidas roikku ja pitkällä painalluksella matala luotisyöttö. Syötön voi antaa myös liikkeeseen, mutta PC:n digitaaliohjaimilla se on kohtuuttoman vaikeaa. Pieni näpäytys ei siirrä syöttöä mihinkään ja kunnon painallus heittää sen 20 metriä eteen. Kuvittelisin, että analogitatilla (esmes. PS2, GC, XBOX) systeemi toimii sangen hyvin.
Tekoäly vaikuttaa TOISTAISEKSI sangen hyvältä. Se ei tunnu mitenkään aktiivisesti huijaavan ja lisäksi sitä pystyy harhauttamaan makoisasti esim. motioneilla tai handoffeilla. Ei valittamista tällä osastolla.
Taklauksista Madden-tiimille bonusta. Pelaajat eivät enää kaadu yhtä helposti kuin ennen. Toki kunnon niitti suoraan rintaan heittää miehen kaaressa taaksepäin, mutta esim. takaa tehty kurotus ei yleensä kaada täydessä vauhdissa olevaa juoksijaa. Toisaalta ihan kiva uudistus (kun on itse juoksussa), mutta ottaa suuresti pannuun kaverin RB:n kiitäessä pallon kanssa kohti endzonea. Mukana on myös strip ball-napit, joilla voi yrittää lyödä palloa juoksijan kädestä tai katkaista syöttöjä. Pari kertaa olen onnistunut kurottamaan ohi menevältä mieheltä pallon kainalosta ja tunne oli makoisa. Taklauksiin liittyen myös loukkaantumiset toimivat vihdoin. Ainakin minua suuresti ärsytti, kun mies loukkaantui pienestä hipaisusta 2002:ssa. Nyt tarvitaan kunnon niitti viemään mies pois pelikentältä, mutta mukavasti loukkaantumiset eivät kestä koko peliä. Yhdessä pelissäni Jay Fiedler jätti kentän käsivamman vuoksi 1. neljänneksellä, mutta palasi kolmannen lopussa vetämään homman loppuun. Hienoa.
Franchise-moodia on myös paranneltu ja se on jopa vihdoin ihan hauska. Lystikkäänä ominaisuutena voit myös VIHDOIN tuoda omia joukkueitasi mukaan franchise-moodiin. Tätä olisi kaivattu NHL:äänkin. Minä väsäsin Montrealille oman tiimin pistämällä peliasut Canadiens-väreihin ja veivaamalla Photoshopilla Canadiens-henkisen logon. Ei ollut ehkä hyvä idea valita Carolinaa joukkueen pohjaksi, sillä viiden kierroksen jälkeen saldo on 1-3-1. No, aikaahan on vaikka maailman tappiin ja joukkuetta voi onneksi kesällä vahvistaa.
Loppukateettina voin todeta, että Madden 2003 on ehdottomasti hankkimisen arvoinen jokaiselle jenkkifutiksen ystävälle. Jos porukka kiinnostuu tarpeeksi, voisi aloittaa Jatkoajan oman online-liigan?