Tämä ei avaudu mulle ollenkaan. Siis onko se side vain siihen seuran nimeen, kulloiseenkin joukkueeseen valmennuksineen, niiden sekoitukseen vai mihin? Välillähän joukkue uusiutuu kauden jälkeen niin paljon, ettei koppiin jää montaakaan kaiffaria edelliseltä kaudelta. Monet kehtaavat vielä siirtyä seuraan oman kaupungin ulkopuolelta.
Kaikki ihan varmasti ymmärtävät, ettei nykyinen tilanne ole ideaali kenellekään ja on törkeää, että tällaisia asioita joutuu fani edes miettimään. Fakta on kuitenkin se, että Bluesia hoidettiin suoraan sanottuna niin pitkin vittuja, että vihdoinkin teoille tuli seuraukset ja hommat loppui. Surullista on se, että asiat ovat niin monimutkaisia, ettei Blues-nimen käyttö näytä olevan mahdollista, ainakaan ilman metkittävää taloudellista satsausta. Ymmärrän ihan helvetin hyvin Salonojaa, ettei hän halua tai aio maksaa konkurssipesälle nimestä, kun JE on viimeiseen asti suhmuroinut ja mm. rehelliset tavarantoimittajat ja muut sopimuskumppanit ovat jäämässä ilman rahojaan, joista vastike on jo ajat sitten Bluesille toimitettu. Sen sijaan JE:n lähipiiri, jotka ovat vielä loppuaikoina pumpanneet rahaa uppoavaan laivaan, olisi etusijalla, kun mahdollisia velkoja aletaan maksaa.
Paljonko itse olisitte valmiita laittamaan omaa rahaanne kiinni Blues-nimeen? Kympin, kaksi, satasen, tonnin? Mitäpä, jos yrittäisitte kerätä osan rahoista itse kokoon, jolloin olisi ihan helposti laskettavissa, kuinka suuri arvo brändillä oikeasti on faneille. Ikävä tosiasia on se, että niin kauan kuin ei omaa rahaansa laita kiinni, on turha huutaa mistään. Tietenkin kaikkien joukkueiden fanit ovat arvokkaita, mutta totuus on myös se, että kaikki fanit eivät ole samanarvoisia keskenään. Katsomokulttuurilla ja hallissa viihtymisellä on merkitystä, mutta sen todellinen arvo on se, paljonko siitä jää viivan alle. Suomessa sen arvo on aivan varmasti pienempi kuin vaikkapa Ruotsissa tai Saksassa. Keskustelupalstalla huutava fani ei ole seuralle minkään arvoinen, jos se fani ei käy hallissa, osta fanituotteita, jne. Sitäpaitsi, suuri osa ihmisistä on tyhmiä. Enkä siis viittaa teihin, vaan kaikkiin ihmisiin. Joskus tuntuu, että niitä on jäähalleissa korostetun paljon.
Jussin on pakko keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja laittaa asioita pala palalta kuntoon. Kun yksi asia on varmistunut, hoidetaan seuraava. Varmasti Jussi haluaa saada kaikki potentiaaliset vanhat K-Espoo- ja Blues-fanit hallille, mutta tässä vaiheessa se ei ole prioriteettilistalla kovinkaan korkealla. Jokainen fiksu ihminen ymmärtää sen. Jussin prioriteettilistan kärjessä on saada Espooseen miesten edustusjoukkue mahdollisimman korkealle sarjatasolle, jotta junioreilla säilyy mahdollisuus "suoraan putkeen" Espoossa. Minun mielestäni tämä on loistava asia.
Mitäpä, jos kokeilisitte toista strategiaa: mitä te voitte tehdä jeesataksenne Jussia, jotta hänellä olisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat tulevalle kaudelle? Itse ajattelin tulla katsomaan jonkun matsin ensi kaudella ja ehkäpä ostaa jonkun kausikirjan tai sellaisen. Ihan vain kannatuksen vuoksi.