Netflix Suomi

  • 1 093 963
  • 3 646

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Spike Leen uusin Da 5 Bloods. Synopsis herätti mielenkiinnon, samoin muistijälki oikein hyvästä Blackkklansmenista.
.
.
.
Ihan vitun hirveää paskaa.

Ainoa hyvä asia elokuvassa:
Leffassa näkee kun Jasper Pääkkönen räjähtää taivaan tuuliin astuttuaan miinaan.

Itse katsoin tämän eilen ja olin tulossa kirjoittamaan, että olipa hyvä elokuva. Näin tämän lainatun tekstin ja naurahdin jälleen sille, etten näköjään tiedä edelleenkään hyvistä elokuvista mitään :D Tai sitten mua on vaan niin helppo miellyttää...
 

Buster

Jäsen
Itse katsoin tämän eilen ja olin tulossa kirjoittamaan, että olipa hyvä elokuva. Näin tämän lainatun tekstin ja naurahdin jälleen sille, etten näköjään tiedä edelleenkään hyvistä elokuvista mitään :D Tai sitten mua on vaan niin helppo miellyttää...
Luota vaan itseesi. Elokuvalla on joko jotain annettavaa ja se puhuttelee katsojaansa, tai sitten ei. Ei voi olla väärässä omista tuntemuksistaan.

Pidin myös Da 5 Bloodista. Rosoinen, epätasainen ja payoffit ei aina toiminut kuten olisi ehkä toivonut, mutta oli valtavasti sitä tuttua intohimoa, pöyhkeyttä, tyyliä ja taitoa. Melkoinen määrä syvyyttä ja ajatuksia laidasta laitaan oli sitten kyse sodasta, mustan miehen kokemuksesta, rasismista ja muusta. Erityisen kiinnostavaa oli tämä Trump-lippiksinen Paul, jolla oli pinnan alla isosti vihaa kaikkea kohtaan ml. omia veljiään. Harmittaa kun en pystynyt riittävän vahvalla ajatuksella ja keskittymisellä katsomaan, enkä pysähtynyt leffan jälkeen miettimään. Oli meinaan todella täyttävä ateria suodatettavaksi pelkästään siinä elokuvan aikana ja en kyllä saanut läheskään kaikkeen tartuttua yhdellä katsomisella. Eka puolisko Sierra Madren aarretta ja viimeinen puolisko vaihtuu blacksploitaatioksi.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pidin myös Da 5 Bloodista.

Sama täällä, oli ainakin minusta parempi kuin monen hehkuttama Blackklansman. Aina voidaan sanoa että kyseessä on ylipitkä, joka suuntaan rönsyilevä ja sanomaansa kaikilla mahdollisilla punakynillä alleviivaava tekele, mutta eihän Spike Lee olisi Spike Lee jos hän tekisi vain simppelin tehokkaita ja viihdyttäviä leffoja. Minusta tämä oli aika ahdistava metafora nykymaailman menosta ja jätti paljon mietittävää.

Kun nyt aloitin, niin mainitaan sarjapuolelta tämä saksalainen Dark. Hurautin viime viikolla läpi ensimmäinen kauden ja toisen kauden puoleen väliin, tänään tulee varmaan jatkettua. Harvoin on mikään sarja koukuttanut yhtä vahvasti ja minä en yleensä edes ole tällaisten scifimysteerien ystävä. Kaikesta mystisyydesta ja monimutkaisuudesta huolimatta ei ollut vielä tullut sellaista fiilistä että kyseessä olisi itsetarkoituksellisen vaikea ja kikkaileva sarja vaan kaikki ratkaisut ovat tuntuneet perustelluilta. Elementit ovat niin hyvin tasapainossa, todellinen mestarien työ.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Dark on mielestäni ihan kärkiluokkaa ja nousee omalla toplistalla ihan sinne kärkisijoille. Saksan kieli ei haittaa yhtään. Aloin katsomaan tätä silloin, kun eka kausi tuli ja täytyy myöntää, että nämä vuoden tauot kausien välillä eivät katsojaa palvele. Sarja sisältää niin paljon henkilöhahmoja ja kun vielä useimmat ovat kahtena tai jopa kolmena eri ikäisinä jne... On uuteen kauteen sisään hyppääminen huomattavan vaikeaa. Itse en koskaan ole tykännyt katsoa jo katsottua, mutta tässä sarjassa ainakin parin vikan jakson kertaus edelliseltä kaudelta olisi ollut paikallaan.

Sarjassa on mukavan synkkä ja harmaa yleistunnelma, vähän niinkuin Gotham City. Tässä nyt ei varsinaisesti olla kaupungissa. Kadehdin teitä, jotka pääsette suoraan katsomaan kolme kautta putkeen. Sanon vain, että mahtava sarja.

Unsolved Mysteries vaikuttaa perusmukavalta dokkarisarjalta. Ainahan tällaiset herättää ajatuksia ja mielenkiinnon. Hyvä sarja.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Pidin myös Da 5 Bloodista. Rosoinen, epätasainen ja payoffit ei aina toiminut kuten olisi ehkä toivonut, mutta oli valtavasti sitä tuttua intohimoa, pöyhkeyttä, tyyliä ja taitoa. Melkoinen määrä syvyyttä ja ajatuksia laidasta laitaan oli sitten kyse sodasta, mustan miehen kokemuksesta, rasismista ja muusta. Erityisen kiinnostavaa oli tämä Trump-lippiksinen Paul, jolla oli pinnan alla isosti vihaa kaikkea kohtaan ml. omia veljiään. Harmittaa kun en pystynyt riittävän vahvalla ajatuksella ja keskittymisellä katsomaan, enkä pysähtynyt leffan jälkeen miettimään. Oli meinaan todella täyttävä ateria suodatettavaksi pelkästään siinä elokuvan aikana ja en kyllä saanut läheskään kaikkeen tartuttua yhdellä katsomisella. Eka puolisko Sierra Madren aarretta ja viimeinen puolisko vaihtuu blacksploitaatioksi.

Jännä miten eri tavalla voi leffan nähdä. Itse katsoin elokuvaa, joka antoi lupauksia ehkä ensimmäisen kymmenen minuuttia, mutta sen jälkeen tuntui kuin olisi katsonut jotain kaveriporukan kuvaamaa amatöörielokuvaa, jonka juoni on uskomattoman naurettava ja vaikka sanoman kanssa ei varsinaisesti voi olla eri mieltä, ei yhtään mitään jätetä rivien väliin katsojan tulkittavaksi, joten kylmäksi jätti sekin puoli.

Miksi leffa oli mielestäni kurapaskaa ja ehkä huonoin katsomani elokuva tänä vuonna yhdessä It Could Happen to Youn kanssa.
Lähdetään liikkeelle juonesta. Ensinnäkin, kuolleen veteraanin viimeinen matka kotiin olisi riittänyt. Tai kulta-aarteen etsintä. Mutta ei, laitetaan kaikki vaan samaan juoneen, jonka seurauksena kulta löytyy tiheästä viidakosta vaivattomasti paskalla käydessä ja kuollut sotilaskin ihan tuosta vaan. Tässä kohtaa viimeistään ajattelin elokuvan muuttuvan jonkinlaiseksi hauskaksi komediaksi, mutta ei naurattanut lähellekään tarpeeksi.

Elokuva on täynnä toinen toistaan naurettavampia "jännityskohtauksia" ja maailman ennalta-arvattavimpia juonenkäänteitä, että varsinkin leffan pituus huomioiden katsomisesta tuli aivan helvetin puuduttavaa. Esim. miinan päälle astumiset yms. olivat toteutettu tavalla, jotka jokainen joskus elokuvan nähnyt osaa odottaa. Silkka idiotismi oli häiritsevintä, esim. miinanpurkajat metsässä-kohtaus koko hillittömässä älyttömyydessään, väkisin luotujen tulitaistelujen kulusta puhumattakaan.

Leffa haluaisi nojata sanomaan, mutta koska juoni kulkee omia lapsellisia polkujaan järjestäen toinen toistaan pöllömpiä tilanteita katsojan pällisteltäväksi, jää henkilöhahmojen kehitys pahviseksi ja sitä kautta tunnelataus täysin piippuun. Lopun tyttären halaamisen kohdalla jo kirjaimellisesti revin hiuksia päästäni, niin korniksi meininki yltyi.

Alkaessani katsomaan elokuvaa sen imdb-arvosana hipoi seitsemää ja rotten tomatoesin asiantuntija-arviot olivat jopa yli 90% positiivisia. Uskomaton ristiriita näkemäni kakkakikkareen kanssa. Ihan väkisinkin laittaa miettimään, olisiko kyseessä ajankohtaisten tapahtumien kenties aavistuksen sokaisemia arvioita. Ei kai tästä viitsi ihan paskaa arvostelua tehdä tässä tilanteessa... eihän?

Ellei tästä synny jotain B-elokuvien kulttiklassikkoa, niin mitään pysyvää jälkeä elokuvahistoriaan tämä tuskin jättää. Vieläkin hämmästyttää, että kyseessä oli ihan oikean maineikkaan ohjaajan elokuva. Spike Leetä en ole ihan hirveästi katsonut, mutta BlacKKKlansman oli kuitenkin ihan kolmen, ehkä kolmen ja puolenkin tähden elokuva.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jännä miten eri tavalla voi leffan nähdä.

Leffat voi tosiaan nähdä monella tapaa, itsekin mietin 5 DaBloodsin kanssa pitkään että onko tämä ihan tosissaan tehty ja toiminta- ja jännityskohtaukset olivat mielestäni loppuun saakka jonkinlaista parodiaa. Tuota tasoa pitkin katsomalla jutusta saikin paljon enemmän irti vaikka välillä tulikin kieltämättä fiilis että voisiko tämän jutun jo lopettaa. Itse en usko että tässä yritettiinkään tehdä mitään aikaa kestävää klassikkoa vaan enemmän tarkoituksellisen rosoinen ajankohtainen puheenvuoro.
 

Buster

Jäsen
Jännä miten eri tavalla voi leffan nähdä. Itse katsoin elokuvaa, joka antoi lupauksia ehkä ensimmäisen kymmenen minuuttia, mutta sen jälkeen tuntui kuin olisi katsonut jotain kaveriporukan kuvaamaa amatöörielokuvaa, jonka juoni on uskomattoman naurettava ja vaikka sanoman kanssa ei varsinaisesti voi olla eri mieltä, ei yhtään mitään jätetä rivien väliin katsojan tulkittavaksi, joten kylmäksi jätti sekin puoli.
Näkemyksiä on yhtä monia kuin katsojiakin ja sehän tässä onkin se rikkaus. Yrittää nähdä se elokuva muidenkin silmien läpi ja ymmärtää nämä näkemykset. Mitään objektiivista totuutta ei ole. Minäkin olen ollut esim. nyt korona-aikana havaitsevinani paljon ilmaa ja hyväntahtoisuutta arvostelijoiden mielipiteissä, mutta osa ehkä johtuu siitä kun heillä ei ole niin monia elokuvia arvosteltavana ja ei ole kyyninen sotaväsymys päällä.

Alkaessani katsomaan elokuvaa sen imdb-arvosana hipoi seitsemää ja rotten tomatoesin asiantuntija-arviot olivat jopa yli 90% positiivisia. Uskomaton ristiriita näkemäni kakkakikkareen kanssa. Ihan väkisinkin laittaa miettimään, olisiko kyseessä ajankohtaisten tapahtumien kenties aavistuksen sokaisemia arvioita. Ei kai tästä viitsi ihan paskaa arvostelua tehdä tässä tilanteessa... eihän?
Jos joku kriitikko oikeasti valehtelee pitävänsä jostain mistä syystä tahansa - eikä jostain syystä uskalla omaa mielipidettään ilmaista, mistä siinä kuitenkin on kysymys - niin sellaisen kaverin ei pitäisi kirjoittaa yhtään mihinkään. Ei kriitikon homma ole olla mikään yleistä elokuvamakua edustava mittari, vaan kriitikon on tiedettävä miksi se tykkää jostain elokuvasta ja osattava selittää se auki muille. Näin muut voivat oppia mielipiteestä, joka ei ole heidän omansa ja näin saavuttaa suurempi ymmärrys. Pitäisi olla ihan samantekevää, mikä on "oikea" mielipide ja kuka on väärässä, tai onko elokuva nyt objektiivisesti loppupeleissä oikeasti hyvä vai huono. Kriitikon pitäisi olla eräänlainen opettaja lukijalle.

Minun ei ollut tarkoitus Da 5 Bloodista alunperin tänne kirjoittaa mitään, kun en sitä niin keskittyneesti katsonut läpi, että kykenisin siitä käymään oikeaa keskustelua ja kirjoittamaan kunnolla auki mielipiteeni. Pitäisi katsoa elokuva uudestaan ja tehdä vähän muistiinpanoja, että sitä osaisi avata kunnolla. Enkä minäkään mistään viidestä tähdestä puhu, vaan 7/8 kautta kymmenen jos pitää numeroiksi mielipide muuttaa.

Jos on perinteisen narratiivisen elokuvan perässä arvoiltaan, niin tällöin Da 5 Blood ei välttämättä toimi. Sen tarkoituksellinen blacksploitaatio elokuvista juontuva b-elokuvamainen ulkomuoto, sekä dokumenttia ja fiktiota jossain määrin yhdistelevä tyyli on aika kaukana tavallisesta. Sen juonenkäänteet näkee, sävy vaihtelee villisti ja tarinassa ei ole liikaa mitään erityistä.

Mutta tässä ei ole suoranaisesti kyse siitä mitä tapahtuu, vaan enemmänkin miten. Tämä Slashfilmin artikkeli näyttäisi pikasilmäyksellä hyvin avaavan elokuvaa ja sen tuhtiutta.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mitään objektiivista totuutta ei ole.

Totuus onkin painava sana. Vaikka jokaisen kokemus jostain elokuvasta on aina tosi (tykkäsin/ei tykkäsin), on mielestäni ihan perusteltua lähestyä elokuvia subjektiivisen tunnekokemuksen ulkopuoleltakin. Elokuvat ovat kuitenkin osa kulttuurista viitekehystään ja laajempaakin tarinankerronnan perinnettä. Kukaan ei ole väärässä sanoessaan, että tykkäsin San Andreaksesta elokuvana. Hän on kuitenkin väärässä vaikkapa sanoessaan, että juoni on omaperäinen ja yllättävä.

Elokuvista keskusteleminen ei olisi kovin mielekästä, mikäli subjektiivinen tai objektiivinen kriteeristö jätettäisiin arvioinneista pois.

Jos on perinteisen narratiivisen elokuvan perässä arvoiltaan, niin tällöin Da 5 Blood ei välttämättä toimi. Sen tarkoituksellinen blacksploitaatio elokuvista juontuva b-elokuvamainen ulkomuoto, sekä dokumenttia ja fiktiota jossain määrin yhdistelevä tyyli on aika kaukana tavallisesta. Sen juonenkäänteet näkee, sävy vaihtelee villisti ja tarinassa ei ole liikaa mitään erityistä.

Mutta tässä ei ole suoranaisesti kyse siitä mitä tapahtuu, vaan enemmänkin miten. Tämä Slashfilmin artikkeli näyttäisi pikasilmäyksellä hyvin avaavan elokuvaa ja sen tuhtiutta.

Niin, en ole elokuvamaultani rajoittunut mitenkään narratiivisiin elokuviin. Satiiri on vaikea laji ja symbolinen kerronta (a'la Lynch) vielä sitäkin vaikeampaa. Jotta ei-narratiivinen kerronta toimisi, minulle se vaatisi paljon ajateltavaa ja pureskeltavaa. Minusta Lee ei Da 5 Bloodissa jätä mitään pointtiaan alleviivaamatta, usein useaankin otteeseen, joten tehot ovat ei-narratiivisella puolella aika lailla nollissa. Ja kun juoni on mitä on, eikä sitä veteen piirrettyä hauskan huonouden rajaa minun näkövinkkelistä kuitenkaan ylitetä, oli kyseessä mielestäni elokuvana melkoinen pannukakku, josta hyvin tehtyjä asioita on vaikea löytää.
 
Viimeksi muokattu:

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Käytän Netflixiä telkkarin oman applikaation kautta. Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia, mutta parin viimeisen vkon aikana tuo on pätkinyt todella pahasti. Kun sovelluksen avaa, niin se lataa tooooodella kauan ja yleensä päätyy virheeseen ja pyytää kokeilemaan uudelleen. Tätä kun yrittää aikansa (jopa 10 min ajan) niin lopulta suostuu toimimaan ja sitten se kyllä toimii normaalisti ilman mitään ongelmia.

Nettiyhteydessä vika ei ole, pingit on alhaiset ja nopeus johdolla yli 90M luokkaa. Kukaan muu havainnut samantyylisiä ongelmia viime aikoina? Vai käyttääkö kaikki tätä nykyään Chromecastin yli ja itse olen muinaisjäänne telkkarin omien applikaatioiden kanssa...
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Minusta Lee ei Da 5 Bloodissa jätä mitään pointtiaan alleviivaamatta, usein useaankin otteeseen, joten tehot ovat ei-narratiivisella puolella aika lailla nollissa. Ja kun juoni on mitä on, eikä sitä veteen piirrettyä hauskan huonouden rajaa minun näkövinkkelistä kuitenkaan ylitetä, oli kyseessä mielestäni elokuvana melkoinen pannukakku, josta hyvin tehtyjä asioita on vaikea löytää.
Toistan itseäni, edelleenkin Do the Right Thing on Leen paras elokuva tähän mennessä. Onnistuu kertomaan tarinan rasismista, mutta hyvin monesta eri näkökulmasta, ilman mitään alleviivausta (sitä ei edes tarvita) ja pacing on suorastaan täydellinen. Näyttelijätyössä myöskään ei mitään vikaa (Lee itse esittää pääosaa) ja soundtrackilla pauhaa Public Enemyn Fight the Power koko ajan, voiko sitä mitään muuta toivoakaan.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Käytän Netflixiä telkkarin oman applikaation kautta. Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia, mutta parin viimeisen vkon aikana tuo on pätkinyt todella pahasti. Kun sovelluksen avaa, niin se lataa tooooodella kauan ja yleensä päätyy virheeseen ja pyytää kokeilemaan uudelleen. Tätä kun yrittää aikansa (jopa 10 min ajan) niin lopulta suostuu toimimaan ja sitten se kyllä toimii normaalisti ilman mitään ongelmia.

Nettiyhteydessä vika ei ole, pingit on alhaiset ja nopeus johdolla yli 90M luokkaa. Kukaan muu havainnut samantyylisiä ongelmia viime aikoina? Vai käyttääkö kaikki tätä nykyään Chromecastin yli ja itse olen muinaisjäänne telkkarin omien applikaatioiden kanssa...
Oletko kokeillut ihan kunnolla sammuttaa telkkaria? Ei siis että painat kaukosäätimestä virrat pois, vaan ihan fyysisesti johto irti hetkeksi. Nuo "äly"telkkarit eivät silti kokonaan sammu standby-tilassa, ja kuten tietokoneet, jossain vaiheessa saattavat alkaa toimimaan huonommin jos ei lähdetä liikkeelle puhtaalta pöydältä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Oletko kokeillut ihan kunnolla sammuttaa telkkaria? Ei siis että painat kaukosäätimestä virrat pois, vaan ihan fyysisesti johto irti hetkeksi. Nuo "äly"telkkarit eivät silti kokonaan sammu standby-tilassa, ja kuten tietokoneet, jossain vaiheessa saattavat alkaa toimimaan huonommin jos ei lähdetä liikkeelle puhtaalta pöydältä.

Joo tämäkin on tullut kokeiltua pariin otteeseen, ei apua. Kumma vaan kun tosiaan vuosia toiminut ilman mitään ongelmia ja nyt parin vkon sisään alkanut, ihan kuin joku päivitys tmv. olisi tuota alkanut aiheuttaa. Television firmikselle ei päivityksiä ole tullut eli olisiko Netflixin päästä tehty jotain. Tosin luulisi silloin, että tuo koskettaisi isoa joukkoa käyttäjiä.

Henkimaailman juttujahan nämä voi olla ja riippua tyyliin kuun asennosta tmv. Jos ei ala korjautua niin pitänee siirtyä käyttämään Chromecastin kautta. Perisuomalaisena en missään olosuhteissa tietenkään ota asiasta yhteyttä Netflixiin :D Ja tiedä tulisiko sieltä koskaan edes mitään järkevää vastausta, tuskin...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joo tämäkin on tullut kokeiltua pariin otteeseen, ei apua. Kumma vaan kun tosiaan vuosia toiminut ilman mitään ongelmia ja nyt parin vkon sisään alkanut, ihan kuin joku päivitys tmv. olisi tuota alkanut aiheuttaa. Television firmikselle ei päivityksiä ole tullut eli olisiko Netflixin päästä tehty jotain. Tosin luulisi silloin, että tuo koskettaisi isoa joukkoa käyttäjiä.

Meillä oli viime viikolla sama vaiva, ei käynnistynyt LG:ssä eikä laitteen sulkeminen ja uudelleen käynnistyskään auttanut. Katsoin sitten olisiko jotain päivitystä tarjolla (mikä LG-store se valikko tuossa järjestelmässä nyt onkaan). Ei ollut päivityksiä tarjolla, mutta sitä kautta kun käynnisti ohjelman, niin sen jälkeen on ainakin toistaiseksi toiminut ihan normaalisti.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käytän Netflixiä telkkarin oman applikaation kautta. Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia, mutta parin viimeisen vkon aikana tuo on pätkinyt todella pahasti. Kun sovelluksen avaa, niin se lataa tooooodella kauan ja yleensä päätyy virheeseen ja pyytää kokeilemaan uudelleen. Tätä kun yrittää aikansa (jopa 10 min ajan) niin lopulta suostuu toimimaan ja sitten se kyllä toimii normaalisti ilman mitään ongelmia.

Nettiyhteydessä vika ei ole, pingit on alhaiset ja nopeus johdolla yli 90M luokkaa. Kukaan muu havainnut samantyylisiä ongelmia viime aikoina? Vai käyttääkö kaikki tätä nykyään Chromecastin yli ja itse olen muinaisjäänne telkkarin omien applikaatioiden kanssa...

Meillä sama homma aina välillä. On siis hyvinkin kausiluonteista ja säännöllisen epäsäännöllistä. Itse kokeilen vain toisen kerran ja sen jälkeen odotan suosiolla pidempään ja teen tai katson jotain muuta palvelua. Nettiyhteyteen tämä ei mitenkään voi liittyä, koska meillä on makkarissa ja olkkarissa eri operaattorien netit ja kun tilanne on päällä, se on aina molemmissa. Joskus olemme ajaneet tv:stä kaikki päivitykset, vaikka ne on kyllä asetettu automaattisiksi. Veikkaan, että ko. häiriö on alueellinen ja on ihan tuurista kiinni, että sattuu juuri sillä hetkellä yrittämään ohjelman aloittamista.

Meillä tapahtuu myös sellaista ajoittain, että jos katsoo jotain sarjaa useita jaksoja, Netflix lataa uuden jakson alkamisen vain 74% (aina sama luku) ja jää sitten pyörittämään sitä still-kuvaa eikä tilanne etene mihinkään. Ainoa keino katsoa seuraava jakso on mennä sarjan ”jaksot”-valikkoon ja sieltä manuaalisesti valita järjestyksessä seuraava jakso. Välillä hyvinkin ärsyttävää, mutta oikeasti hyvin pieni murhe, kun tietää, miten asiassa edetään. Nyt tätä ei ole pitkään aikaan ollut, mutta ennustan, että häiriö palaa kyllä taas, koska niin on käynyt ennenkin.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Meillä oli viime viikolla sama vaiva, ei käynnistynyt LG:ssä eikä laitteen sulkeminen ja uudelleen käynnistyskään auttanut. Katsoin sitten olisiko jotain päivitystä tarjolla (mikä LG-store se valikko tuossa järjestelmässä nyt onkaan). Ei ollut päivityksiä tarjolla, mutta sitä kautta kun käynnisti ohjelman, niin sen jälkeen on ainakin toistaiseksi toiminut ihan normaalisti.

Okei. Omassa Panasonicissa ei taida moista valikkoa olla mutta tuskinpa tuo ongelma sitten edes tiettyyn telkkarimerkkiin tmv. sijoittuu.

Meillä sama homma aina välillä. On siis hyvinkin kausiluonteista ja säännöllisen epäsäännöllistä. Itse kokeilen vain toisen kerran ja sen jälkeen odotan suosiolla pidempään ja teen tai katson jotain muuta palvelua. Nettiyhteyteen tämä ei mitenkään voi liittyä, koska meillä on makkarissa ja olkkarissa eri operaattorien netit ja kun tilanne on päällä, se on aina molemmissa. Joskus olemme ajaneet tv:stä kaikki päivitykset, vaikka ne on kyllä asetettu automaattisiksi. Veikkaan, että ko. häiriö on alueellinen ja on ihan tuurista kiinni, että sattuu juuri sillä hetkellä yrittämään ohjelman aloittamista.

Tää on kyllä jännä, itselläni ei tosiaan ole vuosiin ollut isompia ongelmia (ihan yksittäisiä kertoja on saattanut olla, mutta ei mitään merkittävää) ja nyt sitten viimeisen parin vkon ajan tuo on tehnyt tuota koko ajan. Mutta selkäesti näitä ongelmia sitten on muillakin joten voinee jonkun tietyn telkkarimerkin / mallin (tai lähinnä sen ohjelmiston) ja Netflixin yhteensopimattomuuden laskea pois laskuista.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietääkös joku mistä johtuu, kun ulkomailla (esim. Virossa) striimaa Netflixiä puhelimesta telkkariin niin siitä puuttuu tekstitykset? Tai siis syyn luulenkin tietäväni, mutta onko sille jotain tehtävissä että siihen saa ne suomenkieliset tekstit näkymään?
 

Buster

Jäsen
Totuus onkin painava sana. Vaikka jokaisen kokemus jostain elokuvasta on aina tosi (tykkäsin/ei tykkäsin), on mielestäni ihan perusteltua lähestyä elokuvia subjektiivisen tunnekokemuksen ulkopuoleltakin. Elokuvat ovat kuitenkin osa kulttuurista viitekehystään ja laajempaakin tarinankerronnan perinnettä. Kukaan ei ole väärässä sanoessaan, että tykkäsin San Andreaksesta elokuvana. Hän on kuitenkin väärässä vaikkapa sanoessaan, että juoni on omaperäinen ja yllättävä.
Tarkoitin lähinnä hyvä/huono -keskustelua ja keskustelun rajoittumista pitkälti sen ympärille. Mikä on huonompi kuin jokin muu, mikä on parempi kuin jokin toinen. Paljon kiinnostavampaa on keskustella elokuvan relevanssista ja siitä, millaisia tuntemuksia se katsojassaan herättää ja miten.

Katson koska vain esimerkiksi Battleshipin, kuin jonkun hajuttoman värittömän ja mauttoman elokuvan, jonka imdb-keskiarvo olisi vaikka ihan kelpo 6.8, mutta joka ei uskalla olla oikein mitään pelätessään mahdollisia virheitä ja puutteita.

Da 5 Bloodissa on läsnä niin paljon Spike Lee:tä, että jo sen vuoksi tästä on vaikea olla jollain tasolla pitämättä. Kuka muu muka rajaa elokuvansa Muhammad Alilla puhumassa aseistakieltäytymisestään ja Martin Luther Kingin salamurhalla värittäen sen täyteen näin vahvaa paatosta, mikä jakaa jälleen mielipiteet, ja yhdistää menneisyyden selkeästi nykypäivään. Unohtamatta pian Alin puheen jälkeen tulevaa Marvin Gayea, jonka koko tuo albumi käsitteli Vietnamin sotaa. Voit aloittaa katsomaan Da 5 Bloodisa sokkona mistä tahansa kohtaa ja tietää viimeistään 5 minuutin jälkeen, kuka tämän elokuvan takaa löytyy. Sitä on vaikea lyödä mihinkään laatikkoon paitsi Spike Lee -laatikkoon.

Elokuva alkaa jossain määrin leppoisana sotamuistojen verestämisenä vietnamilaisen hotellin aulassa, mutta saa askel askeleelta tummempia sävyjä, kun haamut nostavat päätään. Tämä Delroy Lindon hahmo, jolla on poika, on antanut vihan jäytää sisintään siihen malliin, että toimii lopulta Normanin (Chadwick Boseman, Musta Pantteri, Thurgood Marshall, kuvattuna alaviistosta horisonttia kohti) opetuksia vastaan ja Lindon näyttelemä veli pettää veljensä sekä isomman mustan aatteen puhtaasti itsensä vuoksi. Tällaisilla miehillä mikä tahansa sota, on hävitty sota.

Osa tarinallisesta toimimattomuudesta johtunee siitä, että alunperin leffan piti olla Apocalypse Now-henkinen suoraviivainen seikkailuelokuva, mistä onkin lukemattomia viittauksia elokuvassa. Siitä sitä muokattiin Sierra Madren aarteen suuntaan, mihin kuuluu tämä kultahomma ja sankareiden sisäiset erimielisyydet jotka nostavat päätään (Lindo = Bogey).

Toki tuota mustan sotilaan touhua armeijassa olisi kyllä voinut koittaa tuoda suoremmin esiin, mutta eipä sitä tässä tarinassa tällaisenään pysty. Mustat kun taistelivat Vietnamissa muiden ihmisten sellaisten oikeuksien puolesta, joita heillä itsellä ei kotimaassaan tuolloin(kaan?) ollut. Samaan aikaan esim. presidentti fake bone spurs aka. Trump ostaa itselleen vapautuksen Vietnamin sodasta, kun kantapäässä on tämä joku luuhommeli.

Suomitekstityksillä myös katoaa aika paljon dialogin purevuudesta, mikä on yleinen ongelma kun niitä tehdään urakkana eikä luovana työnä.

Mutta eteenpäin, ei mulla enää tästä irtoa mitään.
 

RustEnuff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietääkös joku mistä johtuu, kun ulkomailla (esim. Virossa) striimaa Netflixiä puhelimesta telkkariin niin siitä puuttuu tekstitykset? Tai siis syyn luulenkin tietäväni, mutta onko sille jotain tehtävissä että siihen saa ne suomenkieliset tekstit näkymään?
Johtunee siitä, että kyseisessä kohdemaassa(esim. Viro) ei löydy Netflixistä suomitekstejä. Joku VPN-palvelu puhelimeen, jolla määrität puhelimesi sijainniksi Suomi, niin silloin käytössä on Suomen Netflix valikoima.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Johtunee siitä, että kyseisessä kohdemaassa(esim. Viro) ei löydy Netflixistä suomitekstejä. Joku VPN-palvelu puhelimeen, jolla määrität puhelimesi sijainniksi Suomi, niin silloin käytössä on Suomen Netflix valikoima.
Tästä lienee kyse. Kannattaa kuitenkin huomioida, että usein VPN:ää käyttäessä Netflix valittaa VPN:n käytöstä ja käskee kytkemään sen pois päältä ennen kuin sisältöä voi toistaa, sallien siis ainoastaan sisällön selailun. Arvelisin, että ainakin osassa VPN-palveluista on tuollainen ongelma kun sijainniksi asettaa Suomen. Itselläni on käytössä ExpressVPN ja sillä kun äsken testasin valita Suomen sijainniksi niin Netflix ainakin pelitti ja suomenkieliset tekstityksetkin oli valittavissa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä lienee kyse. Kannattaa kuitenkin huomioida, että usein VPN:ää käyttäessä Netflix valittaa VPN:n käytöstä ja käskee kytkemään sen pois päältä ennen kuin sisältöä voi toistaa, sallien siis ainoastaan sisällön selailun. Arvelisin, että ainakin osassa VPN-palveluista on tuollainen ongelma kun sijainniksi asettaa Suomen. Itselläni on käytössä ExpressVPN ja sillä kun äsken testasin valita Suomen sijainniksi niin Netflix ainakin pelitti ja suomenkieliset tekstityksetkin oli valittavissa.
Onko tietoa/kokemusta pelittääkö F-securen Freedomella?
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Star Trekit läks Netflixistä? Katsoin tänään jaksoa Voyagerista, joka jäi kesken ja nyt kun menin päikkäreiden jälkeen takas, niin ei löydy mitään sarjaa enää.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Star Trekit läks Netflixistä? Katsoin tänään jaksoa Voyagerista, joka jäi kesken ja nyt kun menin päikkäreiden jälkeen takas, niin ei löydy mitään sarjaa enää.
Kyllähän nuo vielä näkyy siellä olevan? Discovery saisi kyllä lähteä pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös