Onhan se tietenkin niinkin, ettei pessimisti ja inhorealisti pety ja jos tilannetta tarkastellaan inhorealistin lasien läpi, niin voi olla jopa todennäköistä, että diilin arvo laskee. Toisaalta ainakin itse kiekkokuluttajana odotan edelleen sopimuksen arvon nousua. Jos laskee tai pysyy edes samana, niin vaatisin Liigan hefejä opintomatkalle Ruotsiin ja pysymään siellä niin kauan, kunnes osaavat täysin tyhjentävästi selittää, miksi siellä pystyttiin siihen, mitä saivat. Toki ruotsalaisia on vähän enemmän, kuin meitä ja taitaa ruotsalaisen urheilukuluttajan lompakosta löytyä vähän enemmän rahaa, kuin meikäläisillä, mutta sen, minkä ruotsalaiset ottavat näissä etumatkaa, niin antavat takaisin siinä, ettei jääkiekko ole siellä käsittääkseni se seuratuin laji. Vaikken itse jaksa millään uskoa, että TuTot ja Sapkot ovat meillä se avain miljooniin, niin jos lopputulema on kuitenkin se, että avoimella sarjalla saavuttivat sen 4,7 miljoonaa, per joukkue, per vuosi, niin sitten sarjat auki täälläkin. Tosin kun tuo uusi diili Ruotsissa itsessäänkin on mallia 4,7 SHL joukkueille ja oliko nyt 0,8 Allsvenskan joukkueille, niin vaikea nähdä tätäkään avoimen sarjan ylistyksenä.
Mitä sitten tulee mahdollisten tappioiden sietämiseen, niin voisi tosiaan kuvitella että esim. Discoveryllä ja Viasatilla voisi olla intressejä saada enemmän jalansijaa Suomesta. Olenko ihan väärässä, kun väitän näin käynneen Nelosellekin? Meinaa mielikuvat (jotka tietenkin voivat olla historian vääristämät) ainakin itsellä ovat sellaiset, että aikaisemmin Maikkari oli se iso mainosrahoitteinen kanava ja Nelosen sitten sellainen hassu pikkuveli, joiden uutisetkin tuntuivat vähän vitsiltä. Vasta viime aikoina (lue Liiga aikana) Nelonen on ainakin omissa mielikuvissa noussut ikäänkuin maikkarin rinnalle, eikä enää ole se hassutteleva pikkuveli. Ja sitten sekin, että Nelonen epäonnistui aika pahasti mainosten myynnissä, meinaa jokaisessa pelissä kuitenkin niitä mainostaukojakin on, mutta useinhan sieltä siihen sitten tuli vain tyyliin veikkauksen mainoksia. Voisiko uusi toimia esim. kysyä vaikka Natolta, että haluatteko vaikuttaa suomalaisten mielikuviin ja alkaa mainostamaan kiekkopeleissä? Meinaa voisi kuvitella ettei esim. tuollainen toimija välttämättä ihan pennosilla pelaa. Sitten sen jälkeen mainosmyyjät kävisivät Moskovassa, että haluatteko te mainosaikaa? Teemalla, että vaikka teillä on propaganda joukkue jo Helsingissä, niin sitä ei välttämättä seuraa ne suomalaiset, jotka ovat teitä mahdollisessa kriisitilanteessa rynkyin ottamassa vastaan rajalla. Ja sitten ne ilmaispelitkin, voisiko nekin yrittää rahastaa paremmin? Jos esim. Veikkaus alkaisi kumppaniksi Discorerylle tai Viasatille ja normi television sijaan, tulevaisuuden ilmainen "hockey night" tulisikin vain VeikkausTV:ltä, niin voisiko siinäkin olla enemmän rahaa tehtävissä?