Taidekriitikkojen mukaan bändihän oli mm. "kaupallinen" ja "pinnallinen".
Niin, kyllähän ABBA varsin kaupallinen oli, sillä nousihan sen musiikki listojen kärkeen monissa maissa. ABBAn musiikkia olen kuunnellut vain satunnaisesti, mutta kyllä minulla ainakin jäi sellainen kuva, että kyseinen bändi oli varsin taitava niin soitannollisesti kuin biisien teon näkökulmasta. Joskus kouluaikana olen soittanut ainakin kappaletta "Than you for the music", ja melkoisen kaukana se on sävellyksellisesti näistä moneen kertaan tehdyistä perusrock-biiseistä.
Mitä tulee kaupallisuuteen, niin sillä ei välttämättä ole mitään yhteyttä sen kanssa, kuinka taitava ihminen on soittamaan/säveltämään/laulamaan. Pantse Syrjä on ihan kohtuullinen kitaristi, ja kyllähän Eput ovat omassa lajissaan ihan päteviä. Neumann ei laulajana ole tekniikaltaan kaksinen, mutta Dingo iski silti 80-luvun puolivälissä kultasuoneen. Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että Saara Aalto on näistä selvästi musikaalisin henkilö. Hänen musiikkinsa ei vaan ole suunnattu samanlaiselle massalle kuin Eppu Normaalin tai Dingon materiaali. Siitä syystä en usko hänen yltävän ikinä samanlaiseen kansansuosioon.
Saara Aallosta sen verran, että huomautetaan nyt että tyttö ei varsinaisesti soitollaan/laulullaan ollut Sibelius Akatemiassa, vaan opiskeli musiikinopettajaksi. HYVIN eri aisa, kuin olla vaikka solistisella/nuorisopuolella instrumentin tai laulun kanssa. Hyvin hyvin eri asia.
Oliko näin? Minä sain sen käsityksen, että hän opiskelee sekä musiikinopettajaksi, että laulajaksi. Ja että se laulun opiskelu olisi juurikin tuolla Sibelius Akatemiassa. Noh, olin ilmeisesti väärässä.
Turha nyt kenenkään sanoa ettei joku ymmärrä musiikkia jos ei diggaa Saaran äänestä. Se on hyvin erikoinen, toisille se nostattaa kylmät väreet pintaan ja toisille se on ärsyttävää ulinaa. Mutta tosiaan, Saaran kaksi ensimmäistä esitystä oli huomattavasti parempia esimerkiksi vireydeltään kuin tämä viimeinen.
Minä en ainakaan tätä ole tarkoittanut. Oma pointtini oli lähinnä se, että vain musiikista ymmärtämätön henkilö voi väittää, että Saara ei osaa laulaa pätkääkään, tai että hänen soittonsa on jotain tekotaiteellista pimputtelua.
Musiikista ymmärtävä henkilö toteaa tytön lahjakkuuden myös siinä tapauksessa, ettei satu pitämään hänen äänestään. Erikoinenhan se oli, eikä minuakaan täysillä sytyttänyt. Ei tyttöä silti voi missään nimessä pitää lahjattomana. Jos käy katsomassa tytön myspace-sivua, niin huomaa sitä sieltäkin, että menestystä on jo jonkin verran tullut nuoresta iästä huolimatta.