Mutta ihmettelen minä että miten esim.Grönborg viime vuonna Tapparassa, Mäntymaa Kärpissä, tai vaikkapa arvokisoissa joukkueet jotka tulee viikon tai kahden valmistautumisella saa sen tunteen että niitä kiinnostaa pelata toisilleen ja ajaa vastustajaa vaikka päätyseinästä läpi jotta saavat oikean fiiliksen.
Sitten meillä täällä kestää sen ilmeen kanssa vuosi. En tarkoita nyt viisikkopeliä, en keskialueen pelaamista vaan sitä mentaalista puolta.
Veikkaisin, että asia on niin kun olen moniaasti täällä kommentoinut. Toimivalla paketilla kansallisuudesta ja sarjasta riippumatta on pohjalla seuran/ maan vahva identiteetti johon sitten kulloinenkin valmennus rakentaa oman kuorrutuksensa, näkemyksensä, materiaalin ja rajoituksiensa perusteella. Mitään huippukoutsi laittaa homman kuosiin suit sait ei ole olemassakaan, on vain joukko muuttujia joiden on loksahdettava kohdalleen ja niistä edes suurinta osaa ei hallitse ja määrää valmennus.
JYPin kohdalla hukattu kehittämätön pelitapa on oikeasti vienyt lähes vuosikymmenen, jos vaikka kaivelet minun huomioideni kautta tällä foorumilla aikojen saatossa ja ihan kuten silloin monesti kirjasin, kun merkit oli näkyvissä, että jos ei oikaisua saa pikaisesti, konttaaminen kertautuu vuosikausiksi, koska mitä kauemmin olet ilman kykyä kilpailla, jostain kumman syystä se aina menee niin, että tason palauttaminen vie sitä kauemmin, mitä kauemmin ei korjaamiseen tartuta. Näin minun ikäväkseni silloiset ennustukset on kokolailla toteutuneet, kuten niitä silloin ammoin kirjasin. Suo on syvä ja pitää otteessaan kun kiinni kerran jää.
Mutta jotta ei olisi mitään negapursketta tämäkään pimeys, niin jostakin syystä (toivottavasti tälläkin kertaa onnistuisin ennustajana yhtä hyvin) tähän kauteen näyttää olevan joku rauha työstämiseen olemassa ja tällä tarkoitan laajemmin, kuin vain joukkue ja valmennus tasolla ja kun fakta on, niin jotta kehitys kehittyy sen pitää tapahtua yhteen hiileen puhaltamalla koko organisaatiossa. Sitä en lupaa, että JYP suuria mainetekoja vielä tähän kauteen yltää välttämättä tekemään, mutta jos merkit kutinsa pitää, niin nousee jonkun pykälän paremmaksi, mutta ennen kaikkea luo sitä pohjaa, joka pitää olla, jotta näyttää siltä, että joku valmentaja on ihmeidentekijä kun kannuista tapellaan ja imua seuraan riittää.