Mainos

Neekeripusut (suukot) uusiksi!

• 18 113
  • 122

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iceberg kirjoitti:
Tarhassa leikittiin pentuna leikkiä "Kuka pelkää mustaa miestä"? Ilmeisesti tämäkin on jo kielletty?

Naurettavaa touhua taas kerran.

Niin, eiköhän se nykyään mene " kuka pelkää 50 centtiä". Leikin päähenkilölle lyödään Berettakopio kouraan ja sitten se huutaa ase vinossa motherfuckeria.

Kyllähän tää nyt on naurettavaa, sillä jokainen lihaasyövä heteromies haluaa neekerinpusuja.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Murmeli kirjoitti:
Mikä sitten on suvaitsevaisuuden raja vai onko sellaista? Miten paljon oikeuksia vähemmistöryhmät voivat vaatia, ennen kuin he menevät liian pitkälle? Onko niin, että kaikki kritiikki (etnisiä) vähemmistöryhmiä kohtaan on rasismia?

No siis se, että jostain neekerinpusun (vai mikä sen nimi nykyään onkaan) kuvasta pitäisi hävittää se mustaihoinen jamppa tai kaksiko niitä on, on toki varmasti hiukan liioittelua. Itse nyt kohdistin äskeisen lausumani vain ja ainoastaan tuohon kyseiseen lauseeseen, mitä lainasin. Sana neekeri kait on tänä päivänä jonkin sortin rasistinen sana virallisesti ja ihan ok. Kyllä itse ainakin sen tulkitsen ns. haukkumasanaksi. En ole filologi joten en osaa sanoa, miten asian laita ihan oikeasti edes on, mutta näin sen tulkitsen. Itseäni siis lähinnä vaan - jos nyt ei ota päähän - niin kummeksuttaa tuo asenne, että "jos ei kiinnosta meidän tapamme, niin muuttakoot muualle". Ranskassahan se on hyvin nähty mitä tuo kotouttamispolitiikka tuo tullessaan. Ja eikun perässä vaan?

tohtori4

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pro Pena- leiri
Tuo kiteyttää kaiken tarpeellisen siitä asenteesta, mikä kait on vieläkin aika hyvin valloillaan maassamme. Suomi kuvataan muka suvaitsevaksi maaksi.

Ai Suomi ei ole suvaitsevainen maa? Vertaa vaikka mihinkä tahansa Afrikan maahan ja sano kysy itseltäsi sen jälkeen, onko Suomessa isoja ja pahoja valkoihoisia rasisteja!

Ja sitä paitsi Suomessa tätä nykyään valkoinen mies lienee mustaa miestä sorretumpi, viitaten juuri tähän itsesensuuriin. Jos mustaa miestä vähänkin kritisoi, niin johan saat häneltä vastauksen "Sinä olla valkonaama rasisti". Eli valkoinen pääväestö ei saa kritisoida mitenkään maahan tulevia maahanmuuttajia? Tähänkö tämä on mennyt?

Miksi musta mies on niin v*tun pyhä asia, ettei siittä saa keskustella ja puhua? Jos "n**keri" sana on rasismia, niin yhtä lailla "valkonaama", "punaniska"...yms termit ovat yhtä halventavia. Mutta miksei näihin epäkohtiin puututa sitten?

PS. miksi se ei ole rasismia, kun musta mies kutsuu toista mustaa miestä "n**keriksi", mutta kun valkoinen mies sen sanoo, niin yht'äkkiä se onkin rasismia?

Kaivanto

Jäsen
Beagle Boy kirjoitti:

Tuossa nimenmuutoksessahan ei ole sikäli mitään ihmeellistä, että kääntämisen pyrkimys on säilyttää mahdollisimman hyvin sekä ajan että kulttuurirajojen yli sanoma, ei sanat. Christien kirjan alkuperäinen idea on, että joku tekee murhia harmittoman pikku lastenlorun perusteella. Koska kieli on muuttunut neekeri-sanaan liittyvien mielleyhtymien osalta aivan dramaattisesti sitten teoksen kirjoittamisen, merkitysisältöön tulee hallitsevasti mukaan rotuaspekti, vaikka Christiellä ei terveellä järjellä ajateltuna ole tällaista tarkoitusta ollut. Näin ollen alkuperäinen sanoma säilyy parhaiten, kun neekeri-loru korvataan jollakin nykyään arvoneutraalilla lastenlorulla (en tiedä, mitä uudessa käännöksessä lukee, olen lukenut "Kymmenen pientä neekeripoikaa").

Esimerkiksi Raamatun sanoma pysyy paremmin ennallaan, kun sitä käännetään aina uudestaan ja uudestaan vastaamaan kielen muutosta. Kun jokin ilmaisun nyanssi menettää tai muuttaa merkityksensä nykyihmisen mielessä, se korvataan uudella, joka kunnioittaa mahdollisimman paljon alkuperäistä ajatusta. Puhdasoppisia kiihkoilijoita tämä tietysti häiritsee samalla tavalla kuin puhtaan suomen varjelijoita tämän latinalaisperäisen lainasanan "neekeri" vastatuuli.

Tavallaan alkukieliset tekstit vaatisivat joskus samanlaista päivitystä, mutta puuttumista taiteilijan omaan tekstiin olisi liian vaikea perustella, joten tällaista muokkausta tapahtuu vain kielestä toiseen käännettäessä.

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kun nyt tälle kieltolinjalle lähdetään, niin antaa palaa vaan. Vai saako tässä yhteydessä käyttää ilmaisua "antaa palaa vaan" saamatta rasistin leimaa?
Vaadin, että Eloveena kaurahiutalepaketin kyljessä oleva vaaleahiuksinen tyttö vaihdetaan pois. Ai miksikö? No siksi, että kaikki suomalaiset naiset eivät ole blondeja. Kyseinen agraariblondi luo väärän kuvan suomalaisista naisista. Tämä, jos mikä mielestäni loukkaa punapäitä, brunetteja ja muita tummenpihiuksisia ihmisiä, saati kaljuja naisia. Ilmiselvää rasismia ilmassa!

Kielletäänkö samaan syssyyn vappuna ilmestyvä Vappuneekeri aviisi ja saako historian kirjoissa käyttää sanaa neekeri?

Sen vielä jotenkin ymmärsi, että vaihtoivat neekerinsuukkojen nimeä. Tuo kuvan kanssa pelleily on aika naurettavaa. Ei minua ainakaan loukkaisi jos afrikassa myytäisiin vaikka maitoa missä olisi kuva esim. jostain karvahattupäisestä suomalaisesta pilkillä. En tunne yhtään neekeriä joka olisi loukkaantunut noista suukoista. Sen sijaan olen nähnyt erään tumman kaverin myyvän kyseisiä suukkoja myyjäisissä. Vapaaehtoisesti vielä. Usein nuo tummat kaverit huutelevat kadulla perääni. Onko tuo rasismia? Jos minä alan huutelemaan heidän peräänsä niin taatusti leimataan rasistiksi.

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Ei jumalauta mitä touhua. Kukahan tuostakin on alunperin valittanut.. Varmaan joku neekeri.. Ei oikeasti voi haitata ketään jos karkkipaperissa on kaksi mustaa ihmistä vähissä vaatteissa..

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
tohtori4 kirjoitti:
Jos itse Afrikkaan n**kerien joukkoon muuttaisin, niin ihan taatusti jos samoja oikeuksia alkaisin vaatimaan mitä mustat miehet täällä vaativat, niin löytäisin itseni jonkun majan takaa ammuttuna tai puukotettuna hengiltä!

Paskanmarjat. Valkoisilla on Afrikassa on omat, usein turvalliset asuinalueet. Lukaalit ovat sitä luokkaa, että tältäkin foorumilla arviolta 95% huutaisi Hoosiannaa, jos sellaiseen edes joskus astua saisi. Joten elät paremmin kuin itse paikallinen väestö.

Itse aikoinaan Mosambikissa asuessani, olin hoidossa afrikkalaisessa perheessä ja hyvinvoinnistamme pidettiin enemmän kuin hyvää huolta. Vaikka porukka oli köyhää, niin ainakaan ystävällisyyttä ja lämpöä oli varsinkin naisilla tarjota vaikka millä mitoin. Lisäksi naapuruston lapsista sai paljon hyviä kavereita joiden taholta(enkä myöskään
aikuisten) en koskaan kokenut mitään rasismia valkoisen ihonvärini vuoksi. Tämän takia en voi oikein sietää sitä, että ihmiset joilla ei ole mitään kosketuspintaa mustien kanssa, alkavat mesoamaan vaikka mitä.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Inhottavaksi mennyt tosiaan tämä nyky-yhteiskunta, kun pitäisi esittää koko ajan poliittisesti korrektia, vaikka se ei suju luonnostaan. Tämä suukkojupakkahan vain lisää rasismia, kun suomalaisille rakkaisiin makeisiin puututaan tummaihoisten toimesta. Perkele, ensin ne vie työpaikat ja asunnot - ja nyt karkitkin! Jotain tarttis tehrä.

Melkoista hätävarjelun liioittelua ilmassa.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Gunners kirjoitti:
Tämän takia en voi oikein sietää sitä, että ihmiset joilla ei ole mitään kosketuspintaa mustien kanssa, alkavat mesoamaan vaikka mitä.

Riittääkö kosketuspinnaksi vaikka mustissa huorissa käynti? Ei sillä, että itse olisin, mutta varmaan joku yhteisömme nais- tai mieskirjoittajista on. Siinähän tavallaan mennään pintaa syvemmälle, notta sikäli.

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Kymmenen pientä mitä?

Muistaakseni Christien kirjan alkuperäinen nimi on Ten Little Indians. Ja elokuvaversiossa pistettiin pieniä posliini-inkkareita pirstaleiksi.

Ja mitä tulee Suomessa asuvien afrikkalaista alkuperää olevien itseironiaan ja huumorintajuun: eikös heidän jalkapallojoukkueensa pelipaitaa koristanut nimenomaan lakuneekerit? Fazer sponsorina.

Enemmänkin tuntuu siltä, että suurin osa tämän tyyppisen "rotusorron" uhreista ei välitä hölkäsen pöläystä koko asiasta, vaan heidän puolestaan joku ihan suomalainen herkkähipiäinen nostaa näitä asioita tapetille, vrt. Espoon betonipossujupakka.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Gunners kirjoitti:
Tämän takia en voi oikein sietää sitä, että ihmiset joilla ei ole mitään kosketuspintaa mustien kanssa, alkavat mesoamaan vaikka mitä.

Ilmeisesti sitten siinä vaiheessa saa ruveta mesoamaan jos on kokemusta mustien harjoittamasta "rasismista". Täsmällisemmin, eiväthän he omasta mielestä ole rasisteja jos he haukkuvat suomalaisia naisia huoriksi tms.

Koetan olla nimittelemättä mustia (työpaikallani on niin somaleja kuin ghanalaisiakin) nimillä joilla on negatiivinen arvolataus, kuten sanalla "neekeri" on. Samalla toivoisin, että vastapuoli yhtälailla kunnioittaisi suomalaisia arvoja ja käyttäisi vähintäänkin asiallisia nimiä meistä suomalaisista - ymmärrän, että riidellessä saattaa keittää yli ja tulee heiteltyä puolin jos toisin haukkumanimiä mutta muutoin käsittääkseni kummaltakin puolelta on vaadittava sitä asiallista kohtelua. Erityisesti olen huomannut monien somaleiden puhuvan suomalaisista naisista hyvinkin väheksyen, mikä on, jos ei muuta, niinsukupuoleen kohdistuvaa syrjintää ja halveksuntaa.

Mainoskohuun sanoisin sen verran, että nyt mennään jälleen kerran äärimmäisyyksiin - näin asian näen.

vlad.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kaivanto kirjoitti:
Tuossa nimenmuutoksessahan ei ole sikäli mitään ihmeellistä, että kääntämisen pyrkimys on säilyttää mahdollisimman hyvin sekä ajan että kulttuurirajojen yli sanoma, ei sanat. Christien kirjan alkuperäinen idea on, että joku tekee murhia harmittoman pikku lastenlorun perusteella. Koska kieli on muuttunut neekeri-sanaan liittyvien mielleyhtymien osalta aivan dramaattisesti sitten teoksen kirjoittamisen, merkitysisältöön tulee hallitsevasti mukaan rotuaspekti, vaikka Christiellä ei terveellä järjellä ajateltuna ole tällaista tarkoitusta ollut. Näin ollen alkuperäinen sanoma säilyy parhaiten, kun neekeri-loru korvataan jollakin nykyään arvoneutraalilla lastenlorulla (en tiedä, mitä uudessa käännöksessä lukee, olen lukenut "Kymmenen pientä neekeripoikaa").

Oma kirjani on painettu vuonna 2004 ja sen nimi on Eikä yksikään pelastunut. Kirjan esipuheen kirjoittanut Jarmo Papinniemi kommentoi teoksen nimi asiaa seuraavasti.

"Muutaman muun Christien romaanin tavoin myös Eikä yksikään pelastunut rakentuu lastenlorulle. Loru on nimeltään Kymmenen pientä neekeripoikaa, ja se kertoo karmaisevan hilpeästi, kuinka neekeripojat yksi kerrallaan heittävät henkensä. Kymmenen pientä neekeripoikaa oli myös romaanin alkuperäinen nimi, jolla se on opittu Euroopassa tuntemaan. "Nigger"- eli"nekru" -sanan sisältävä nimi oli kuitenkin liikaa yhdysvaltalaiselle kustantajalle, ja romaanin amerikkalainen ensipainos sai nimekseen And Then There Were None, suomeksi Eikä yksikään pelastunut. Nyt amerikkalainen ajattelu yksittäisten sanojen vaarallisuudesta leviää kautta maapallon, ja kirjan oikeudenomistajat ovat kieltäneet kaikkien maiden kustantajia enään käyttämästä Neekeripoika-nimeä. Romaanin sisään tämä häveliäisuus ei ulotu, eli tapahtumat sijoittuvat edelleen Neekerisaarelle, jossa luetaan neekeripoika-lorua ja ihmetellään neekeripatsaiden katoamista."

Nimiasian suhteen mielestäni ollaan hieman kaksinaismoralistisia. N-sana halutaan pois kannesta, mutta voidaan jättää tekstiin. Mielestäni teokset kuten tämä jotka on kirjoitettu ennen kuin neekeri-sana leimaantui rasistiseksi voitaisiin jättää rauhaan. Ajat muuttuvat ja se että oman aikansa teoksia jälkisensurisoidaan vastaamaan vallitsevan ajan ihanteita on mielestäni väärin. Tosin näin on aina tehty ja varmaan tullaan aina tekemään.

Itse en käytä neekeri-sanaa kun puhun tummaihoisista, kuin harvoin. Omassa käytössä neekeri-sanalla on negatiivinen sävy ja sitä tulee käytettyä kun kommentoi lähipiirille esim. uutisia jossa tummaihoinen ihminen on jotakin väärin tehnyt. Haukkumasana siinä missä muutkin.

Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
vlad kirjoitti:
Ilmeisesti sitten siinä vaiheessa saa ruveta mesoamaan jos on kokemusta mustien harjoittamasta "rasismista". Täsmällisemmin, eiväthän he omasta mielestä ole rasisteja jos he haukkuvat suomalaisia naisia huoriksi tms.
Idiootteja löytyy aina. Miksi mustat idiootit laitetaan edustamaan koko "rotuaan".

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Itse olen pikkuhiljaa siirtymässä Neekeri-sanasta kohti Yön Timoa. Poliittisesti korrektimpi kaikkia muita paitsi Timoja kohtaan.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Groove Armada kirjoitti:
Itse olen pikkuhiljaa siirtymässä Neekeri-sanasta kohti Yön Timoa. Poliittisesti korrektimpi kaikkia muita paitsi Timoja kohtaan.
Kyllä yön Timo on hyvä. Toinen mielestäni hyvä vaihtoehto on Iso Pepe, kun näin ollaan makeisaiheen parissa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Cube kirjoitti:
Idiootteja löytyy aina. Miksi mustat idiootit laitetaan edustamaan koko "rotuaan".

Miksi valkoiset "idiootit" sitten laitetaan edustamaan koko "rotuaan" - tai näin tunnutaan tekevän?

Täsmennetään kuitenkin sen verran, että vaikka ehkä annoin ymmärtää toisin niin minulle ne negatiivisesti käyttäytyvät mustat (pääasiassa somaleja joita tunnen) ovat yksilöitä enkä leimaa heidän tähden kaikkia mustia - koko "rotua".

vlad.

Cube

Jäsen
vlad kirjoitti:
Miksi valkoiset "idiootit" sitten laitetaan edustamaan koko "rotuaan" - tai näin tunnutaan tekevän?
Minun mielestäni näin ei tehdä. Ainakaan itse en ole koskaan joutunut vastaanottamaan minkäänlaista vihamielisyyttä tai lokeroimista ihonvärini takia, vaikka olen ollut musta- ja tummaihoisten kanssa tekemisissä mielestäni varsin paljon. Annatko rautalankaa?

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Cube kirjoitti:
Minun mielestäni näin ei tehdä. Ainakaan itse en ole koskaan joutunut vastaanottamaan minkäänlaista vihamielisyyttä tai lokeroimista ihonvärini takia, vaikka olen ollut musta- ja tummaihoisten kanssa tekemisissä mielestäni varsin paljon. Annatko rautalankaa?

En anna rautalankaa koska en katso, että on tarvetta sellaiselle - pari esimerkkiä voin tästä joutessani kuitenkin laittaa.

Yksistään jos osa suomalaisista syyllistyy tähän, ts. muutamien rasististen suomalaisten (valkoihoisten) tähden erinäiset tahot leimaavat rasismin suomalaiseksi (miehiä koskettavaksi) ilmiöksi minkä tähden meidän kaikkien tulisi kantaa vastuumme. Jollet ole törmännyt tähän ilmiöön niin ihmettelen suuresti koska minä olen törmännyt siihen useammankin kerran ja likimain aina jos henkilökohtaisella tasolla pääsen keskustelemaan asiasta niin vastapuoli heiluttee leimakirvestä syystä jos toisesta.

Itseni lisäksi tunnen useita lyhythiuksisia miehiä joita on nimitelty avoimesti natseiksi, eräältä entiseltä työkaveriltani evättiin pääsy erääseen turkkilaisten omistamaan ravintolaan kaljuksi ajetun päänsä tähden, omistaja oli vain todennut "Sinä natsi, ei tervetullut".

Eikä sekään kovinkaan mieltäylentävää puhetta ole somalityökavereiltani, jotka kutsuvat monia suomalaisia naisia "valkoisiksi huoriksi", samaan syyllistyvät joskus turkkilaisetkin mutta eivät aivan niin avoimesti (useamman kerran asiasta olen väitellytkin ja aina vastapuolen argumentit ovat samat). Tosin ehkäpä osa naisista ansaitsee tämän nimityksensä, ainakin turkkilaisten mukaan suomalaiset naiset ovat "helpointa kauraa" Turkin lomakeskuksissa - mutta silti, tällaisten nimitysten arkipäiväinen viljeleminen on minusta verrattavissa aivan siihen jos me kutsuisimme somaleiden vaimoja "mustiksi huoriksi" tms. Toki tämä naisten vähättely kertoo omalta osaltaan myös heidän kulttuurista jotain mutta näissä tapauksissa on juuri painotettu sitä suomalaisuutta (valkoisuutta), se on ollut se merkityksellinen seikka.

Eivätköhän nämä esimerkit tältä erää riitä, vai mitä.

vlad.

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Carlos kirjoitti:
Ihmeen herkkähipiäisiä ovat ihmiset. Ei meikäläistä ainakaan häiritse vaikka jossain "tummaihoisten" maissa reissatessa tulee haukutuksi valkonaamaksi, kalkkilaivankapteeniksi, albiinoksi, blondiksi, tai miksi tahansa.

Kiitokset tästä, allekirjoitan täysin. Minua ainakin henkilökohtaisesti vain naurattaa, jos minua tullaan haukkumaan valkonaamaksi tai vastaavaksi. Vaan annas olla, jos tähän vastaa sanomalla neekeriä neekeriksi, niin johan alkaa rasisti-huudot kaikua! Periaatteessa kummallista, että toisille roduille heidän rotuunsa viittaminen on kivuliaampaa kuin toisille.

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Oli jo aikakin. "The Man" on kyykyttänyt minua ja mustia veljiäni tarpeeksi kauan.

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh noh. Kannattaa lohduttautua sillä, että Afrikan maat tulevat vielä pitkään olemaan köyhempiä kuin Suomi. Sinne vaan huoriin polkemaan mustaa naista niin johan unhotuu se että neekerin pusut kiellettiin. Kuka aikuinen mies muutenkaan syö jotain vitun lapsille tarkoitettuja karkkeja?
Kyllä niitä mustia poljetaan ympäri maailmaa vielä ihan riittämiin, annetaan niille periksi edes yhdessä asiassa. Se on tietysti väärin että enemmistön pitää mukautua vähemmistön tarpeisiin ja toiveisiin. Eikö kaikkien tulisi olla demareita?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
J-Ko kirjoitti:
Sinne vaan huoriin polkemaan mustaa naista niin johan unhotuu se että neekerin pusut kiellettiin...

Kyllä niitä mustia poljetaan ympäri maailmaa vielä ihan riittämiin, annetaan niille periksi edes yhdessä asiassa.
Häh? Polkeako vai eikö, siinä vasta pulma.

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
sampio kirjoitti:
Häh? Polkeako vai eikö, siinä vasta pulma.
Onko sulle joku asia epäselvä? Ekalla polkemisella tarkoitetaan panemista. Tokalla polkemisella ihmisoikeuksien polkemista yms. neekerin pitämistä valkoisia huonompina. Jos on rasisti luihin ja ytimiin saakka, niin saattaa huorissa joutua moraalisten kysymysten eteen. Huora on alempaa rotua, suostunko yhteyteen vai panenko oikein kunnolla? En tiedä, minä en voi tehdä ratkaisua kaikkien kirjoittajien puolesta.
Keskitysleireillä vartijat raiskasivat vankeja. Eikö heitä olisi pitänyt natsi-Saksan lakien mukaan rankaista eläimiin sekaantumisesta? Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?

edit: kännissä on vaikea kirjoittaa oikein, oletteko huomannU?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
J-Ko kirjoitti:
Onko sulle joku asia epäselvä?
Ei ole. Mulla oli vain uskomattoman hauskaa ja vähän tekemistä, muusta ei ollut kyse. Hyvää yötä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy