Parahin mjr, niin minutkin kasvatettiin kohteliaaksi ja senpä tähden pyrin välttämään sanan "neekeri" käyttöä - oikeastaan en käytä sitä lainkaan.
Näin 31.5.2002 - mutta entäpä nyt?
Olenko minä muuttunut vai onko maailma muuttunut, vai onko molemmat muuttuneet - sanoisin, että jälkimmäinen on lähinnä totuutta tässä asiassa.
Joskus aikoinaan olin siis sitä mieltä, että kohteliaisuussyistä johtuen en käyttänyt "neekeriä" puhekielessä juuri laisinkaan tai laisinkaan, muistelen kuitenkin, että tuolloinkin fiktiivisissä tilanteissa katsoin, että on toisinaan syytä käyttää sanaa, jos se liittyy olennaisella tapaa kertomukseen tai henkilöhahmon elämän asenteeseen tahi filosofiaan.
Entäpä nyt?
Olenko antanut kohteliaisuudelle piut ja paut ja unohtanut lähimmäisen kunnioituksen? Ka, enpä tiedä, mutta nykyään en koe millään muotoa tunnontuskia siitä, jos käytän sanaa neekeri - toisinaan sitä arkikielessä käytän, joskus Suomessa asuvat mustat ovat minulle "afrosuomalaisia" - vaikka joukossa on tietty mustia, jotka eivät ole Afrikkaa nähneet muualla kuin karttapallolla. Toisinaan sitten tarkennan puhumalla "somaleista" tms. mutta toki vain silloin kun olen varma mihin kansallisuuteen kuuluvat. Ja toisinaan käytän sanaa neekeri ihan vaan ärsyttääkseni kanssakuulijoita, olen huomannut itsessäni entistä useammin sen puolen, että haluan käyttää sanoja ja termejä jotka eivät ole hyväksyttäviä oikeastaan senkin tähden, koska voin tuolloin tarkkailla ihmisten reaktioita ja sitä kuinka he tuomitsevat tällaisten sanojen perusteella kanssaihmisiä.
Ja on tietenkin hetkiä jolloin käytän sanaa neekeri - kenties ryyditettynä tavalla tai toisella, kuten
neekerimuslimi - halventavassa ja rasistisessa merkityksessä.
Näin siis olen reilussa vuosikymmenessä muuttunut - kaikkien mielestä en kenties positiiviseen suuntaan, mutta eipä tämä minua hetkauta suuntaan tahi toiseen. En muokkaa elämänfilosofiaani minulle toisarvoisten ihmisten tähden, enkä toisaalta oleta toisten kohtelevan minua millään muotoa poikkeuksellisella tapaa - niin
metsä vastaa kuin sinne huudetaan!
vlad.