Jesus Shaves
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Dorados de Sinaloa
Piirejä on monenlaisia. Olen minä kuullut tarinaa sellaisestakin tapauksesta, jossa tummaihoinen kutsuisi itseään kaveriporukassaan neekeriksi, ja käskisi valkoihoisia kavereitaankin käyttämään itsestään tuota termiä. Kuulemma tuntemattomat ihmiset ovat hyvin ihmeissään tuosta.
Mutta yhtä kaikki, ei tuollainen yksittäisen porukan toiminta tee termin yleisestä käytöstä hyväksyttävää, vaikka porukan sisäinen vitsailu ilmeisesti lähtökohdiltaan varsin viatonta onkin. Tarinan todenperäisyyttä en kyllä tiedä mitenkään täydellä varmuudella, vaan kyse on enemmänkin entisen tutun tuttavista. Mutta sen verran kieroutunutta huumoria ihmisillä on, että pidän tätä hyvinkin mahdollisena.
No lähinnä tässä tapauksessa viittasin tuonne US of A suuntaan jossa tuo ei mitenkään kovin erikoista ole. Ei nyt tietenkään kaikissa "piireissä" mutta ymmärtänet mitä tarkoitin tässä kontekstissa. Rhythm and Poetryn kovin jätkä on silti nigga vaikka ei olekaan tummahipiäinen.
Ymmärtääkseni en ole yrittänyt tehdä termistä sen hyväksyttävämpää tuon "mukahauskan" esimerkkini kautta. Se nyt kuitenkin on totta, että mikään ei ole niin helppoa kuin löytää jostain termistä pahastuva suomalainen - itse en tuota termiä juurikaan ole käyttänyt. Joskus olen varmasti sanan "neekeri" sanonut mutta eipä siitä kukaan ainakaan tuolloin pahastunut - eikä maailmakaan kivunnut itseään radaltaan.
Sanoin kyllä kerran noin 20v sitten kaapista tullutta kaveriani vahingossa homoksi - en kyllä muista miksi? Jotain hyväntahtoista kiusoittelua taisi olla puolin ja toisin. Tuossa oli ehkä ~10s hiljaista ja sitten molemmat repesivät nauruun. Nykyään tuosta olisi varmasti joku pahastunut.