Nappaako ulkojäät?

  • 327 867
  • 1 369

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Kyllä vaan nappaa ja sitten stadilaisille sellainen tiedoitusasia, että Bragun jää on nyt paremmassa kunnossa kuin kertaakaan tällä kaudella. Mikä ei välttämättä ole paljon, mutta kyllä se pelikunnossa on.

Olivat saaneet kentälle ilmeisesti eilen sen kokoisen perävaunu-vesisäiliön, jonka jää kestää ja joku kenttämiessankari oli sitten kiertänyt minitraktorilla säiliö perässään kenttää koko yön.

Kyllä taas kelpaa. Alkoikin jo vituttaa Käpylään kulkeminen.
 

Saarinen#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid C.F, Helsingin Jokerit
Kyllä vaan nappaa ja sitten stadilaisille sellainen tiedoitusasia, että Bragun jää on nyt paremmassa kunnossa kuin kertaakaan tällä kaudella. Mikä ei välttämättä ole paljon, mutta kyllä se pelikunnossa on.

Olivat saaneet kentälle ilmeisesti eilen sen kokoisen perävaunu-vesisäiliön, jonka jää kestää ja joku kenttämiessankari oli sitten kiertänyt minitraktorilla säiliö perässään kenttää koko yön.

Kyllä taas kelpaa. Alkoikin jo vituttaa Käpylään kulkeminen.

Hyvä! Itseäkin alkoi jo ärsyttämään, kun ei mitään ole ilmoitettu ja kävin
Linjan luonnonjäällä päivittäin.
 

scholl

Jäsen
Onhan tuota tullut käytyä jonkun verran höntsäilemässä,tänä talvena. Onko muilla mennyt ulkojäillä luistimia tänä talvena rikki?. Itsellä mennyt nyt kahdet luistimet,kun muutaman kerran vähänkin kovemman syötön luistimella ottanut haltuun,niin teräosan muovi on haljennut.

80-luvulla vain dorkilla oli muoviluistimet. Tehdäänkö niitä vielä?

Kyllä taas kelpaa. Alkoikin jo vituttaa Käpylään kulkeminen.

Nythän on pakkasta, ei tarvitse tekojäätä. Mikset mene Väiskille?

Itse en ole ikinä ollut tekojäällä. Viimeksi olin luistimilla syystalvella 1986, edes rullaluistimia en ole ikinä kokeillut. Puhumattakaan siitä, että harrastaisin sisäjäitä. Sehän on vähän sama kuin sisällä laskettelu, arabien pelleilyä.

Joskus oon miettinyt, pitäisikö mennä taas jäille. Tosin kaukaloon en mene, en mennyt kyllä nuorempanakaan, kun pitäisi olla silmät selässä, kun mulkut lämii kiekkoja päin. Mun Cooperin maila on tosin kadonnut jonnekin. En halua ostaa niitä haistapaskamerkkejä, millä nykyään nuoriso ja liigapelaajatkin pelaavat. Mielummin Koho tai Titan kuten useimmiten ennenkin. Grafin luistimetkin ovat pienet, mutta kai niitä vielä myydään.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Tänään taas pienen tauon jälkeen Lepuskissa ja hyvässä kunnossa ovat nuo kentät tällä hetkellä, mitä nyt joka ikinen talvi se ulkopukusuojien edusta on kivinen (miksei siihen voi jäädyttää 10cm paksua jääluiskaa ennen kuin kenttää avataan). Luistinten teroituskin onnistui taas sujuvasti Reebok Areenalla ennen jäälle menoa.

Onko tämä runsaasti kehuttu Leppävaara teko- vai luonnojääkaukalo? Entä autolla saapuva, pitääkö parkata sinne 200 metrin päähän?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Onko tämä runsaasti kehuttu Leppävaara teko- vai luonnojääkaukalo? Entä autolla saapuva, pitääkö parkata sinne 200 metrin päähän?

Lepuskissa on siis 2 kaukaloa ja iso jää, luonnonjäitä kaikki. Ja parkkeeraus onnistuu n. 50m päähän jäästä (toki pukukopeille saa sitten kävellä vähän pidemmän matkaa).

Viime aikoina lätkiminen on kyllä mennyt ihan reisille, kädet eivät toimi ja luistelu on alkanut tökkimään. Käsien osalta en tiedä mikä on pielessä, mutta luistelun osalta muuttuneita tekijöitä on terien muotoilu jonka kyllä teetin samanlaisiksi kuin ennenkin mutta ei sitä koskaan tiedä mitä sai ja sitten toisaalta olen siirtynyt sitomaan luistimia "pro-tyyliin" eli vain kevyesti kiinni edestä ja nilkka voi pyöriä ihan vapaana, aiemmin siis heitin nauhat kahteen kertaan varren ympäri ja nilkka oli todella tiukassa paketissa. Mutta kun kaikki pro-CCM-verkkaritakki-takatukat luistelevat avoimilla luistimilla, niin piti sitä nyt jotain uuttakin kokeilla...Mukaan on myös tullut "nimismiehen kiharoitten" tapaisia tykytyksiä aina välillä kun jarruttelee, kaitpa tuo johtuu siitä että jalka liikkuu liikaa.

Uutena hahmona muuten Leppävaaran vakionaama-galleriaan ehdotankin "huutelija-faijaa", eli sellaista lyhyehköä rotevaa tyyppiä joka aina välillä painaa kaukalossa ihan täysillä kovaäänisen kiroilun säestämänä mutta sitten taas vetää henkeä jonkin aikaa spurttailun jälkeen. Välillä meno menee jo vähän oikeittenkin lätkäsääntöjen rajamailla toimimiseksi, osittain kai vähän "lapsi pesuveden mukana"-hengessä, ei tuo kaveri niinkään tahallaan yritä ketään vahingoittaa mutta rapatessa roiskuu.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Tokihan ne ulkojäät nappaa. Pitäs mennä kavereitten kans pelaamaan, ja pitikin mennä täs lomalla, mut joku hemmetin köhä sit tuli, tiä sit onko menossa jo ohi...
 
Mukaan on myös tullut "nimismiehen kiharoitten" tapaisia tykytyksiä aina välillä kun jarruttelee, kaitpa tuo johtuu siitä että jalka liikkuu liikaa.

Kannattaa myös tarkistaa luistinten oikea profilointi, niin että asetukset vastaa nykyistä painoa. Jos on liian suurella asetuksella profiloitu niin luistin "tykyttää" jarruttaessa kun paino ei anna tarpeeksi kitkaa. Allekirjoittaneella meni profiloinnit kesän jälkeen uusiksi kun tälle lätkäkaudelle tuli lisää massaa varteen. Profilointi = terän muotoilu

Eli suosittelisin uutta profilointia vaan kehiin ja mielellään jossain jäähallilla jos on mahdollista. Urheilukaupoissa luistimia pidetään vähän aikaa lampun alla ja finito.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kannattaa myös tarkistaa luistinten oikea profilointi, niin että asetukset vastaa nykyistä painoa. Jos on liian suurella asetuksella profiloitu niin luistin "tykyttää" jarruttaessa kun paino ei anna tarpeeksi kitkaa. Allekirjoittaneella meni profiloinnit kesän jälkeen uusiksi kun tälle lätkäkaudelle tuli lisää massaa varteen. Profilointi = terän muotoilu

Eli suosittelisin uutta profilointia vaan kehiin ja mielellään jossain jäähallilla jos on mahdollista. Urheilukaupoissa luistimia pidetään vähän aikaa lampun alla ja finito.

Okei, tuo olisi ihan hyvä selitys kun minullakin paino on noussut 4-5kg (pääosin varmaan läskiä mutta jonkun verran lihastakin), mutta voiko jo noin pieni ero vaikuttaa?

Jäähallilla tuo profilointi on tehtykin, itse sain tarpeekseni urheiluliikkeistä kun sai roudata vinoon teroitettuja luistimia kolmeen kertaan Intersporttiin ja kaksi lätkäkertaa menivät ihan pieleen.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Okei, tuo olisi ihan hyvä selitys kun minullakin paino on noussut 4-5kg (pääosin varmaan läskiä mutta jonkun verran lihastakin), mutta voiko jo noin pieni ero vaikuttaa?

Jäähallilla tuo profilointi on tehtykin, itse sain tarpeekseni urheiluliikkeistä kun sai roudata vinoon teroitettuja luistimia kolmeen kertaan Intersporttiin ja kaksi lätkäkertaa menivät ihan pieleen.

Tykytys alkoi sen jälkeen, kun aloit luistella löysään sidotuilla luistimilla ja tätä ennen tuota tykytys-efektiä ei tullut? Veikkaan, että et uskalla jarrutaa kunnolla, kun luistimesi ovat löysällä. Vai tapahtuuko sama efekti, kun luistimet on sidottu vanhalla tavalla?
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ulkojäät korkattu! Kerran Keski-Suomessa, ja nyt pari kertaa pääkaupungissa. Kyllä teki eilisen 2 tunnin setti Lassilassa hyvää! Tätä lisää heti lauantaina ja sunnuntaina akselilla Käpylä-Lassila-Lepuski...

Harmi, että ekalla höntsäkerralla onnistuin hajottamaan mailan. Nyt menee hetki totutellessa uuteen, mutta eiköhän se siitä.
 

d2uce

Jäsen
Puhumattakaan siitä, että harrastaisin sisäjäitä. Sehän on vähän sama kuin sisällä laskettelu, arabien pelleilyä.

TJEU: Semir Ben-Amor

Keskiviikkona tuli tälle talvelle ekat ulkojääkaarrokset tehtyä. Keli oli kohtuullisen rapea, sellaista parinkymmenen pakkasasteen luokkaa. Vajaa tunti meni kovalla jäällä kaarreltua ja se olikin kyllä siinä kelissä aika maksimi.
 

scholl

Jäsen
Kumpia muuten suositte ulkojäillä: lätkäluistimia vai sellaisia ns. matkaluistimia? Mietin jos ensi talvi olisi yhtä talvinen niin voisin syksyllä ostaa luistimet sen kunniaksi, että olen pitänyt luistelutaukoa 25 vuotta. Edes rullaluistimia en ole ikinä kokeillut. Kyllähän se voi olla, että kuntoon tulisi positiivista vaikutusta, jos pari tuntia luistelisi.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kumpia muuten suositte ulkojäillä: lätkäluistimia vai sellaisia ns. matkaluistimia?

Riippuu mihin tarkoitukseen luistimet menevät? Jos ajattelin järven jäällä tai retkiluisteluradalla harrastaa retkiluistelua, niin sitten suosittelen matkaluistimia, kai niissä on vähän parempi terä sellaiseen. Jos taas ihan jääkiekkoa meinasti pelata tai edes lätkiä kiekkoa, niin hokkarit vaan ehdottomasti.
 

d2uce

Jäsen
Kumpia muuten suositte ulkojäillä: lätkäluistimia vai sellaisia ns. matkaluistimia? Mietin jos ensi talvi olisi yhtä talvinen niin voisin syksyllä ostaa luistimet sen kunniaksi, että olen pitänyt luistelutaukoa 25 vuotta. Edes rullaluistimia en ole ikinä kokeillut. Kyllähän se voi olla, että kuntoon tulisi positiivista vaikutusta, jos pari tuntia luistelisi.

Kuntoilun kannalta varmaan sellaiset matkaluistimet ovat varmaan mielekkäämmät, mutta mikäli tarkoitus on lähinnä pitää hauskaa ja kenties hieman kilvoitella kiekon perässä kera ystävien voi tuollaiset matkaluistimet olla melko kankeat.

Kokemusta matkaluistimista minulla ei ole, mutta nimensä mukaan varmasti paremmat matkasirklailuun.
 

Ojamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Fedor, sääntö 17 §
Kumpia muuten suositte ulkojäillä: lätkäluistimia vai sellaisia ns. matkaluistimia? Mietin jos ensi talvi olisi yhtä talvinen niin voisin syksyllä ostaa luistimet sen kunniaksi, että olen pitänyt luistelutaukoa 25 vuotta. Edes rullaluistimia en ole ikinä kokeillut. Kyllähän se voi olla, että kuntoon tulisi positiivista vaikutusta, jos pari tuntia luistelisi.

Tuollaisella tauolla tuskin hirveästi väliä on onko jalassa tuliterät bauerit vai papan vintiltä vanhat ruoskat. Jalkoihin se sattuu vitusti. Saa olla aika hyvin motivaatio kohdillaan, jos lähtee luistelemaan vain kuntoa kohottamaan. Todennäköisesti vartin jälkeen jalat ja selkä on niin jumissa että kaivelet auton avaimia alta aikayksikön.

Hokkarithan ne ainoa oikea vaihtoehto, riippuu sitten jaloistasi, miten pitkään niiden muotoutuessa menee. Itse kokeilin pari talvea kaikkia muotoilukikkoja, mutta vasta n. 30 ulkojääkerran jälkeen ei tuntunut kuin oltaisi jalkoja kiristetty ruuvipenkissä.

Järven jäällä luistelu on ihan makeeta hommaa, kannattaa ottaa ilo irti jos on mahdollisuus.
 

scholl

Jäsen
Nuorempana inhosin aina luistelua. Se oli niin synkkää kantaa sitä ihan saatanasti painavaa kassia sinne jäille. Sitten lonksutella mennä sieltä kopista jäälle teräsuojien kanssa. Koulun jälkeen se lätkäkassi ei taas meinannut mahtua dösään. Piti olla luistinten lisäksi nimittäin hanskatkin mukana. Aina oli kylmä. Varpaita paleli melkein aina. Sitten jos ei käyttänyt kypärää niin ilman Jofaa osui pää usein jäähän ja tuli kunnon kuhmu. Muutenkin sai aina varoa, mihin jengi lämii niitä kiekkoja. Kaukaloon ei uskaltanut mennä ikinä, kun siellä oli sellaisia hulluja, joita olisi pitänyt hakata vähän aikaa, että olisivat olleet ihmisiksi. Kentällä taas ei ollut maaleja. Ei siis mitään irtomaaleja, vaan piti laittaa joku hiton lumikasa maaliksi ja pelata sitten tennispallolla tai kiekolla. Tosi öistä touhua. Kiekolla pelaaminen oli perseestä siinä mielessä, että ainakin mulla oli sellainen maila, ettei se kiekko kohonnut yhtään, vaikka usein oli joku aika pätevä Kohon maila. Lisäksi ne myi mulle usein liian pitkän mailan.

Ehkä se kunnonkohottaminen on väärä sana, koska olen jo aika hyvässä kunnossa, mutta eihän ulkoilussa kai kuntoa alentamaankaan lähdetä. Ajattelin vain sitä, että jos lumisia talvia riittää ja on aurinkoisiakin päiviä niin voisihan sitä hakea vähän vaihtelua muihin kuntomuotoihin nähden. Mulla on takkikin jo. Ostin lumitöitä varten urheilukaupasta kerran sellaisen vähän pidemmän topparotsin, joka taisi olla Bauerin valmistama ja siinä lukee jotain Manager. Eli jos lätkäluistinpuoleen lähtee niin sitten pitäisi ostaa enää Jofan kypärä ja hanskat, Grafin luistimet sekä Kohon maila. Mitään räpmusiikkia kuuntelevan ghettolöysähousujen Easton, Vector ja vastaavia merkkejä en kyllä osta, vaan ihan rehellisiä heteroseksuaalisen porvarin merkkejä. Sen jälkeen voisin sitten tehdä comebackin jäälle 25 vuoden breikin jälkeen. En tiedä teenkö, mutta ehkä. En ole nyt muutamaan vuoteen jaksanut lasketellakaan, vaikka ennen tuli lasketeltua joka viikonloppu ja Alppien reissut päälle. Lajit menevät vähän ylös ja alas sen suhteen, mikä kiinnostaa, mutta tosiaan jos kelejä on niin jäällehän on aika helppo mennä, kun niitä on melkein joka kaupunginosassa. Tosin kylmällä en menisi, vaan aurinkoisella kevyellä pakkassäällä. No, jätetään ensi talven murheeksi.
 

d2uce

Jäsen
Jossain kuntoiluaiheisessa ohjelmassa taisin nähdä, kuinka jengi veti sellasten leipäveitsiteräisten matkaluistimien ja hiihtosauvojen kanssa järven jäällä.

Eli vähän kuten hiihtoa ilman sitä älytöntä säätämistä kaikenlaisten rasvojen, voiteiden ja muun rekvisiitan kanssa. Aina luistaa. Ei vittumaisia ylämäkiä lipsumisineen ja nöyryyttävine haarakäynteineen, eikä sitä ainaista urpoa mikkoalatalomaista aurajarruttelua alamäessä, ettei vaan lennä päin mäntyä. Kamat vie vähemmän tilaa, eikä tarvi miettiä kumman tyylin välineet ostaa, kun jää se dorka perinteisen lykkiminen kokonaan pois.

Olen kokeillut pelkkää hiihtoa, mutta onhan se nyt aika saletti, että tuo luisteluhomma on selkeästi parempi vaihtoehto.
 

scholl

Jäsen
Jos talviklassikko pelataan kerran seuraavanakin vuonna niin miksi se olisi once in a lifetime mahdollisuus? En saa tosin tuota linkkiäsi toimimaan, joten en tiedä, miten siinä tuota ainutlaatuista tilaisuutta mainostetaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tykytys alkoi sen jälkeen, kun aloit luistella löysään sidotuilla luistimilla ja tätä ennen tuota tykytys-efektiä ei tullut? Veikkaan, että et uskalla jarrutaa kunnolla, kun luistimesi ovat löysällä. Vai tapahtuuko sama efekti, kun luistimet on sidottu vanhalla tavalla?

Ei, tykytys on nyt tullut esille parina viime kertana luistimenteroituksen jälkeen, on sitä joskus tosin tapahtunut vanhallakin luistintenkiristystekniikalla. Ja tätä teroitusta aiemmalla kerralla terät muotoiltiin, mutta olen ymmärtänyt että sitä ei tarvitse tehdä joka kerta vaan vain silloin tällöin.

En ainakaan itse ole huomannut että epäröisin jotenkin jarrutusten kanssa, vaan tykytys vaan sitten tulee siinä ohessa, ei mahdoton selitys toki tietenkään. Painon nousulla voi olla vaikutusta, mutta en tosiaan usko että kisapainon muutos max 4kg voi vielä vaikuttaa niin paljoa. Noh, onneksi tässä on kautta aikaa ihmetellä menoa ja yrittää löytää sitä kadonnutta tatsia.
 

Sic

Jäsen
Just tulin ulkojäiltä, parin viikon tauon jälkeen tuli käytyä. Kerrankin aurinko paistoi kunnolla ja oli sopiva määrä pakkastakin, pirun jees oli kyllä vedellä menemään. Tätä on suomen talvi parhaimmillaan.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Ulkojäillä on tänä vuonna käyty jo sen verran, että luistimet ovat teroituksen tarpeessa. Osaako joku asiaan vihkiintynyt kertoa missä Tampereen keskustan alueella saisi terottaa luistimet?
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Maistuisi tällä hetkellä kovasti, mutta sunnuntaista asti kestänyt nollakeli ja inhottava tihkuräntäsade tekee jäästä paskan. Eilen kävin vartin verran koittamassa ja ei kiekko liukunut vetisellä jäällä mihinkään.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Ulkojäillä on tänä vuonna käyty jo sen verran, että luistimet ovat teroituksen tarpeessa. Osaako joku asiaan vihkiintynyt kertoa missä Tampereen keskustan alueella saisi terottaa luistimet?

Olisiko Koskikeskuksen Intersportissa teroitusta?

Minä kävin viime viikolla Lielahden Sportiassa teroittamassa ja ainakin minulle tuli riittävän hyvät terät ja hintaakin vain 5€.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös