Mainos

Naiskuljettajat muka hyviä?

  • 11 237
  • 75

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Vaihteeksi tänään taas tuli todistettua, että ihan sama kumpaa sukupuolta on, kiire tuntuu silti olevan. 3-tiellä on paikoin 50 km/h-alueita tietöiden takia ja tapana on yleensä laskea vauhti noin seitsemäänkymppiin, josta siitäkin voisi kortti huonolla säkällä lähteä. Mutta nämä teiden ritarit eivät välitä rajoituksista mitään, vaan sukupuolesta riippumatta kaikki tykittävät keltaisilla sulkuviivoilla ohi. 500 metrin päässä alkavalla normaalilla satasen alueella ollaankin sitten taas kaikki peräkkäin, kun ajan sen 110 km/h ja saavutan ohittaneet. Ja ainahan eteen tulee kuitenkin lopulta rekkajono.

Se on kyllä totta, että kaikista räikeimmissä vastaan tulleissa tilanteissa kuskina on valitettavasti yleensä nainen. Ja räikempinä pidän sikamaisia alinopeuksia. Satasen alueella 50 km/h normaalilla henkilöautolla on jo sellainen rike, josta saisi ottaa kortin pois. Näitä sattuu varsinkin silloin, kun noin 60-80v pariskunta lähtee viikottaiselle ostosreissulle 5 kilometrin päähän liikekeskukseen. Ukkelin jalat eivät enää toimi, vaan kuskin vastuu on naisella. Autossahan on silloin käytössä max. 3 vaihdetta. Toinen on liikenneympyrät, jossa joillain naisilla tuntuu olevan edelleen käsittämättömiä vaikeuksia.

Yksi pahimmista on tosiaan nämä kiihdytyskaistat, jossa ollaan vilkku päällä pysähdyksissä tukkimassa muuta liikennettä.

Mutta kyllä näitä ritareita miehistäkin aivan liikaa löytyy. Varsinkin aivan puskurissa roikkuvat kuulapäät saisivat hieman kerrata asioita.....
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Oman empiirisen tutkimuksen perusteella olen tullut siihen tulokseen, että kaikilta lätsä-/lippalakkipäisiltä autonkuljettajilta pitäisi ottaa kortti pois.

Kumoan väitteen. 30000 km vuodessa lippa päässä aina kuin vain aurinko paistaa, eikä toistaiseksi mitään.

Meidän tutkimusten mukaan kortti pois kaikilta, varsinkin miehiltä, joilla on blondatut hiukset. Kaavahan menee blondatut hiukset+saksalainen auto= 3x sallittu nopeus
 

Tuplahuuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalapa
Suojatiestä

Itse ainakaan en anna koskaan tilaa jalankulkijalle, jos kaistoja on kaksi tai useampia samaan suuntaan. Ja tämä ihan vaan siksi, että viereistä kaistaa tuleva ei kuitenkaan pysähdy. Uskon tämän nykymenolla säästävän ihmishenkiä.

Ja ajatuksen takana oli miehen logiikka.
 

Kapo

Jäsen
Ei pitäisi puhua huonoista kuljettajista. Huonoja ajoneuvon hallitsijoita ja liikennesääntöjen tuntijoita naisissa on huomattavasti enemmän mutta kuljettamiseen kuuluu paljon muutakin mm. juuri turhien riskien vältäminen.

Naiskuljettajan törttöily aiheuttaa epäuskoisen "ei helvetin kuustoista"-fiiliksen, mieskuljettajan törttöily kuolemanpelkoa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Täytyy tähän loppuun kertoa tarina tosielämästä, jolloin tunsin aitoa 100% roadragea. Olin työkavereiden kanssa tulossa Tampereelta etelään päin ja Hämeenlinnan kohdilla kävimme paikallisen supermarketin ohessa olevassa öh...virvoitusainemyymälässä.
Olimme palaamassa moottoritielle kiihdytysramppia pitkin ja katsoin, että edessämme menee auto joka on myös pyrkimässä moottoritielle. Katse vasemman olan yli ja näen parin sadan metrin päässä tulevan auton. Ei muuta kuin samalla kiihdyttäen katse eteenpäin ja RISTUS! edessä olevan auton jarruvalot palavat ja perä tulee kohti melkoista vauhtia. Ei muuta kuin ajajankabinetti täyteen jalkoja ja käsiä ja hemmetinmoinen paniikkijarrutus.
Oli sitten edessä oleva rouva päättänyt odottaa näkemäni auton tuloa moottoritien kiihdytysrampilla ja lähti vasta sen mentyä kiihdyttämään moottoritielle. Sydän löi varmaan kahtasataa ja pikkaisen pisti tärisyttämään. Sekunttia myöhemmin alkanut jarrutus ja oltais parkkeerattu melkoisella nopeudella rouvan auton takakonttiin.

Silloin teki kyllä mieli mennä oikein kädestä pitäen kiittämään rouvaa elämäni näyttämisestä filminauhalla silmieni ohi.

Täysin vastaavaan tilanteeseen olen joutunut parikin kertaa. Molemmilla kerroilla tuo jarrut kiinni niitannut kuski oli 50+ vuotias nainen.

edit: ja minä en käsitä, että miksi kaiken maailman onnettomuustilastoissa ei eritellä niitä onnettomuuksia joissa kuljettaja on ollut humalassa. Mitä helvettiä sillä rajoituksella on tekemistä onnettomuuden kanssa, jos kuski kerran on päällään?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No siis onhan naiskuljettajat huonompia ajamaan autoa kuin miehet. Enkä mä tarkoita tässä nyt just sua tai sun muijaas, mutta siis noin ihan yleisesti ottaen. Tohon varmaan vaikuttaa monetkin asiat, esimerkiksi muun muassa että jo penskoina pojat leikkii pikkuautoilla kun taas tytöillä on vietti leikkiä nukeilla kotia, ja teini-iässä jätkät ajaa mopoilla kun muijat taas puuteroi nokka ja tunteilee jne, tai mitä tahansa ikinä tekevätkään.

Jos nyt menis tonne kadulle ja ottaisi tähän otantaan sata ensimmäistä vastaantulevaa miestä ja naista, ja pistäisi ne vaikkapa ajoradalle johonkin ajokokeeseen, niin kyllä miehet voittaisivat sen kilpailun. Tietenkin niistä sadasta miehestä yksi voi olla kännissä, ja aiheuttaisi liikenteessä kymmenen kertaa todenäköisemmin onnettomuuden kuin toinen, ja ehkä niistä miehistä muutama on sellainen, että vaikka osaisi ajaa autoa perushyvin, niin välillä kaahailee miten sattuu, ja siten juuri aiheuttaa onnettomuuden esimerkiksi nyt vaikkapa kymmenen kertaisella todennäköisyydellä.

Itselläni on muutama kaveri tai kaverin kaveri, naisia, jotka on juuri saaneet kortin, ja ajaa miten sattuu. Oikein pahaa tekee kuulla niitä tapauksia, kun esimerkiksi on vetänyt risteyksestä suoraan yli, siis ilman että on katsonut tuleeko autoja. Onkohan ne edes pysähtyneet miettimään mitä tuli tehtyä, ja tajunneet että siinä oli esimerkiksi 1/20 mahdollisuus että olis käynyt pahasti. Miettis vaikka illalla peiton alla ja käsittelisi sitä tilannetta, ja koittaisi miettiä ettei tee jatkossa niin. Kyllähän kaikille virheitä sattuu, vaikkakin joillekkin tietenkin enemmän kuin toisille, mutta kunpa ihmiset oppisivat niistä virheistä enemmän, ja tajuaisivat tehdä asialle jotain. Itse ajattelen, ehkäpä vähän tyhmästikkin, että todennäköisesti jossain vaiheessa esimerkiksi seuraavan vuoden aikana se tulee ajamaan jonkinlaisen kolarin. Miten sen sille sanoisi, siis kun tekis mieli sanoa, että varaudu siihen, äläkä ylläty kun se tilanne tulee vastaan, saamarin tunari.
 

Thibauld

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gwinnett Gladiators, Lukko
Huonoja ja hyvia kuljettajia loytyy varmasti molemmista ryhmista. Itsekaan en mikaan paras ajuri ole. Toinen asia sujuu toisilta paremmin kuin toinen ei siina mitaan. Liian usein myos yleistetaan liikaa, kun naisten kehnoista ajotaidoista puhutaan. Ajattelin nyt pistaa muutaman oman havainnon tahan.

Mika itsea risoo suunnattomasti on juuri tuo liikenteen sujuvuuden hahmotus joka tuntuu olevan naisilla selkeasti heikompi. Juurikin tuo kiihdytyskaistoilla jarruttelu pannii melko paljon. Mika viimeaikoina on panninyt viela enemman on tuo naisten ryhmittyminen ja risteyskayttaytyminen. Lahes joka aamu tyomatkalla saa kirota samaa asiaa ja 95% tapauksista huomaan naisen olevan ratissa. Tilanne on suraava:

Ajan rauhassa 70 km/h kaikkein vasenta kaistaa edessa risteyksessa palaa vihreat valot suoraan meneville. 50m ennen risteysta alkaa vasemmalle kaantyville tarkoitettu kaista. 20 metria ennen kaantyvien kaistan alkua edessani oleva auto laittaa jarrut tiskiin. Itse jarrutan minka kerkian. Edessa oleva auto tiputtaa nopeuden 20 ja siirtyy oikelle kaantyvien kaistaleelle. Itse jatkan suoraan mutta valot vaihtuvat juuri punaisiksi ja joudun pysahtymaan. Siis minka helvetin tahden kyseinen tati ei voinut suorittaa jarrutustaan vasta ryhmityttyaan sinne kaantymiskaistalle?

Muutenkin tuo kaantyminen on ilmeisen hankalaa. En ymmarra mika hitto siina voi olla niin vaikeaa tai pelottavaa. Eihan sinne nyt tarvi istolta tielta pois kun kaantyy lahtea renkaat ulvoen kurvaamaan. Liian usein tormaan naiskuljettajaan joka ei osaa ryhmittya tien reunaan ja auto pitaa olla lahes pysahtynyt ennen kuin uskalletaan rattia kaantaa.

Eras muu huomio tyomatkalta on kohta jossa kaksi samaan suuntaan menevaa kaistaa yhdistyy yhdeksi vasemman kaistan paattyessa. Ensin on keltainen varoituskyltti jossa asia on havainnollistettu kuvalla. Pian sen jalkeen on kyltti jossa lukee isoin kirjaimin left lane ends. Kaistan paattyessa ryhmityn oikealle. Eikos kohta vieressa ole auto joka koittaa tunkea ohi kohta niita on kaksi ja pian ilmestyy kolmaskin. Autot jatkavat suoraan vieressani eika kyseisilla kavereilla ole aikomustakaan ryhmittya oikealle. Kohta soitetaan torvea ja naytetaan minulle kasimerkein etta tee tilaa. Siis mita helvettia minahan ajan etuajooikeutettua seka ainoata kaistaa ja kaista jolla kaverit ajavat paattyi jo 30 metria sitten. Naiden olisi kuulunut ryhmittya taakseni aikaa sitten. Lieko turhaa mainita etta 95% naista tapauksista on miehia.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Ja paskat. Heti näin aluksi. Vaimon kanssa (!) on kiinnitetty asiaan huomiota jo pitkään, naisista valtaosa liikenteessä ei vaan kertakaikkiaan osaa liikennesääntöjä, eivätkä hallitse kunnolla autoaan. En ymmärrä mistä on revitty ne tilastot jonka mukaan sitten naisille sattuu vähemmän vahinkoja. Muutamia omiin kokemuksiin perustuvia huomioita:

- Olet aikeissa ylittää suojatien lastenvaunujen kanssa, voit jopa olla jo osin suojatiellä. Ohi pyyhältää auto pysähtymättä tai edes huomaamatta meitä -99% tapauksista kuski on nainen. Vastaavasti jos/kun auto päästää tien yli, 99% kuskeista on miehiä.

- Ajat etuajo-oikeutettua tietä. Kolmion takaa tielle tulee auto, joka sammuu sitten keskelle risteävää ajokaistaa. Kuski repeää nauramaan, eikä tee muutamaan hetkeen elettäkään päästäkseen liikkelle. 100% tapauksista kuski on nainen.

Asia on oikeasti ihan uskomaton, lähes aina kun joku oikeasti törppöilee liikenteessä, on kuski nainen.

Vastaavan olen huomannut kanssa, kun polkupyörällä tulee useimmiten kuljettua. Miehet pysähtyvät suojatielle paljon paremmin, ja suurin osa naisista katsoo vain siihen suuntaan ja sille kaistalle, mihin ovat itse menossa. Jotenkin otan suojatiet varovaisemmin, jos huomaan ratissa naisen. Puhuttiin tästä veljenkin kanssa ja samaa mieltä oltiin pääosin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy myöntää, että itse syyllistyn "muija ratissa"-raivareihin säännöllisesti liikenteessä. Toisaalta, v-käyrä nousee kaikenlaisten tumpuloiden takia ylipäänsä. Jos joku ei osaa ajaa Helsingin keskustassa tai ylipäänsä pk-seudulla, kuskin täytyy olla maalainen. Nämä opit ovat kotoa ja eiköhän ne siirry seuraavallekin sukupolvelle, sen verran äänekästä tämän rouvan ajelu on.

En kuitenkaan ole suoranainen raivopää enkä esim. vittuile muille kuskeille suoraan tai epäsuorasti. Suurena unelmanani vain olisi, että liikenne etenisi jouhevasti ja ihmiset pääsisivät paikasta a paikkaan b mahdollisimman turvallisesti ja nopeasti. Jos on ruuhkaa, on ruuhkaa. Sille ei voi mitään, jos liikenteessä on kaikki pitäjän asukkaat samaan aikaan. Ei mulla tällaisesta pala käämit. Ja jos auto sammuu, mitä sitten. Sen saa vaivattomasti startattua uudelleenkin. Onhan se noloa joo, mutta tuskin muut kuskit jaksavat enää minuutin kuluttua asialle nauraa tai siitä hermostua.

Aikaisemmin tuli ajettua paljonkin, nyt vähemmän. Kilometreissä aika vaatimatonta on nykyisin meikäläisen ajelu, mutta tuntuma pysyy yllä, kun ajelee keskustassa tai Kehillä vaikkapa ruuhka-aikaan. Yhden auton olen ajanut lunastukseen, toista kolhinut vähän enemmän. Faija sanoi aikoinaan, että turha niistä kämmeistä on hirveätä meteliä nostaa, koska niistä oppii paljon enemmän kuin siitä, ettei koskaan kolhi peltiä. Ja tällä ukko tarkoitti sitä, että vahingot ovat todellakin vain aineellisia. Henkilövahingot ovat täysin eri asia, eikä niitä tule sekoittaa peltilehmän vaurioihin. Mutta faija oli oikeassa. Moisia kämmejä ei kolhujen myötä ole sattunut uudelleen, että kai ne jossain määrin opettavaisia ainakin ovat olleet.

Naiset ovat arkoja liikenteessä. Eivät kaikki, mutta monet. Tiedän aivan erinomaisia naiskuskeja, mutta he tosin ovat luonteeltaankin aika räväköitä eikä heille tulisi mieleenkään mennä liikenteen keskelle pyytelemään anteeksi olemassaoloaan. Monet naiset näyttävät tekevän sitäkin. Jos ei uskalla ajaa muun liikenteen mukana, pitäisi varmasti hakea itseluottamusta pienemmistä ajoteistä ja vasta sen jälkeen siirtyä pääteille. Jo pelkästään se, että uskoo pystyvänsä ajamaan muiden mukana, on hyvä alku. Monet naiset eivät edes itse usko kykyihinsä ja näin ollen jättävät takaportin auki omille mokilleen. Harvoin missään pärjää, jos ei yritä kunnolla. Niin autoilussakin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tätä ketjua lukiessa tuli mieleeni Cuben viesti muutaman päivän takaa Asia, joka avautui minulle-ketjusta, joten jos sallitte:
Olen joskus ajatellut avata "Oletko keskimääräistä älykkäämpi" -äänestyksen Jatkoaikaan. Tulokset olisivat varmaan ihan hauskoja. Tosin niin ne olisivat varmasti "Oletko keskimääräistä parempi kuljettaja" -kyselyssäkin.
 

Kana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minä muuten myönnän myös olevani suht paska kaupunkikuski..

Pitäisiköhän sitä katsoa vielä vähän tarkemmin ympärilleen kaupungilla liikkuessa ettei satu haavereita ;)

Niin kuin täällä joku olikin jo todennut vertailun pohjalta, totean minäkin...

Meidän taloudessa minulla mitään kämmejä liikenteessä - 0, ukolla - 2.
Meillä siis emäntä parempi kuski. Itseltäni kun sujuukin liikenteessä oikestaan mikä vaan.. tosin kilometrejäkin on kertynyt sen mukaisesti, että ihme olisi, jos en näitä asioita osaisi. Varmuuden löytää vain ajamalla, on kyseessä sitten mies tai nainen.

Motarille liittymisessä ja siellä muutenkin liikkumisessa näkee mitä uskomattomampia tyylejä ja tapoja hypätä sekaan (ja ihan sukupuolesta riippumatta). Esimerkiksi vanhemmat mieskuskit mersuinensa eivät sitten huomioi toisia liikenteessä lainkaan - se on sitten aivan sama oletko itse liittymässä motarille vai ovatko he. Juuri tuo miesten valtava ego on syynä suurimpaan osaan onnettomuuksista ja valitettavasti myös kuolonkolareista. Siinä kun harvemmin sattuu vain kuskille..

Ketjun sisältö pitkälti yleistämistä naiskuskien huonoudesta, mutta todellisena syynä tähän "huonouteen" on vain yksinkertaisesti epävarmuus. Eikä asiaa muuten varmasti auta yhtään vieressä päin vittua ohjaava kaljamahainen kaljuuntuva äijänkäppänä (tässä vähän miettimistä teille miehet ;D).
 

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
Peesaan näitä aiemmin kirjoittaneita leidejä ja nostan esiin epävarmuuden. Monesti naiset ajavat paljon vähemmän kuin miehet, joten kokemuksen puute luo sitä epävarmuutta. Mies joka ei omista autoa ja ajaa vain silloin tällöin, on mielestäni ihan yhtä pelottava kuljettaja kuin ne epävarmat tytöt poikaystävänsä juoppokuskeina tai keski-iällä kortin hankkineet rouvat. Ja jos on hiljainen hissukka muutenkin, niin tuskin liikenteessäkään sen räväkämmäksi muuttuu, ja päinvastoin.

Ajamiseen puuttuminen on yleistä, jos mies istuu vieressä. Mielestäni vain selkeässä vaaratilanteessa sanaisen arkkunsa voi avata ja muuten päätökset jätettävä kuljettajalle. Ennestään hiukan epävarma kuljettaja menee ihan kipsiin, jos vierestä vielä kommentoidaan. Tottunut akka tietysti sanoo takaisin :)

Omalta osaltani sanon, että Suomen oloista ei löydy sellaista liikennekulttuuria tai -vilkkautta, etten lähtisi sinne ajelemaan. Pietarissa ja Pariisissa kävi mielessä, että täällä en mielelläni ummikkona ajaisi. Suomessa liikennesääntöjä noudatetaan ainakin pääosin, joten liikenteen mukana on helppo ajaa myös kaupungissa. Olen ajanut paljon työmatkojen vuoksi, joten harjoitusta on tullut. En väitä olevani mikään tavallista parempi kuljettaja, mutta on niitä huonompiakin nähty, sukupuoleen katsomatta.

Juuri tässä parina aamuna olemme ihastelleet edessämme ajanutta moottoritielle liittyvää autoilijaa, joka ajaa kiihdytyskaistaa 60 km/h ja liittyy tästä nopeudesta baanalle, jossa muut ajavat vähintään 120 km/h. Sellaisen perässä on erittäin jännittävää ajaa, koska tilannehan on melkoisen vaarallinen. Ja kuljettajahan ei ole nainen, vanhus, eikä nuorison edustaja, vaan juuri sitä 40-50v. herrojen "parhaimmistoa".
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Itse ainakaan en anna koskaan tilaa jalankulkijalle, jos kaistoja on kaksi tai useampia samaan suuntaan. Ja tämä ihan vaan siksi, että viereistä kaistaa tuleva ei kuitenkaan pysähdy. Uskon tämän nykymenolla säästävän ihmishenkiä.

Ja ajatuksen takana oli miehen logiikka.
Näin menee myös virallisen ohjeistuksen mukaan. Itselläni mm. inssissä vinkkasi tästä, kun annoin jalankulkijalle tietä.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Itse ainakaan en anna koskaan tilaa jalankulkijalle, jos kaistoja on kaksi tai useampia samaan suuntaan. Ja tämä ihan vaan siksi, että viereistä kaistaa tuleva ei kuitenkaan pysähdy. Uskon tämän nykymenolla säästävän ihmishenkiä.

Ja ajatuksen takana oli miehen logiikka.
Näin menee myös virallisen ohjeistuksen mukaan. Esim. itselläni vinkkasi tästä inssissä, kun annoin jalankulkijalle tietä.
 

TwentyThree

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sattuipa tuossa itselleni pari viikkoa sitten aika uskomaton tilanne. Meinasin jäädä liikennevaloissa pakittavan auton alle...

Olin polkupyörällä liikenteessä ja kun lähdin polkemaan valoristeyksestä yli kun minulle syttyi vihreä valo, meinasi vanhempi naishenkilö pakittaa päälleni. Hän oli ajanut keskelle risteystä kääntyäkseen vasemmalle, mutta vastaantulijat pääsivät samanaikaisesti ja niinpä hän joutui odottaamaan keskellä risteystä niin kauan että valot vaihtuivat taas punaiseksi... ratkaisu pakitampa takaisin odottamaan ja menen sitten seuraavilla vihreillä. Senteistä oli kiinni että ehdin juuri ja juuri polkaisemaan pois alta, no kuski ystävällisesti heilutti minulle anteeksipyynnön nyrkillään ja huulilta oli luettavissa irvistyksen läpi että "anteeksi mun virhe".
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
En ymmärrä mistä on revitty ne tilastot jonka mukaan sitten naisille sattuu vähemmän vahinkoja.

En tiedä, mutta muutama arvaus syyksi.

1. Naiset ajaa vähemmän kuin miehet. En tiedä onko koskaan tutkittu naisten ja miesten onnettomuuslukuja suhteutettuna ajomäärään.
2. Monet naiset ajavat liian hiljaa/varovasti ja vaarantavat näin liikennettä, mutta eivät näy tilastoissa. Eli ruuhkautetaan ohimennen
3. Naiset eivät ilmoita vahingoistaan. Itsekin olen useampaan kertaan todistanut, kun naiskuski esim. parkkipaikalla vähän ryykkää naapurin autoa niin ilmeenkään värähtämättä poistutaan paikalta muina naisina. En tiedä johtuuko siitä, että eivät huomaa vahinkoaan vai kuvittelevat, että kukaan muukaan ei huomaa jos he eivät ole huomaavinaan. Sama kuvio on jos esim. ryykätään parkkihallissa seinään niin ei puhuta mitään koko asiasta. Työkaveri kertoi joku aika sitten, että oli huomannut autossa jonkun lommon ja alkanut sadattelemaan, että kuka mulkku on tuonkin saanut aikaan niin vaimo oli siinä vaiheessa hoksannut, että hänhän se muuten silloin yksi päivä taisi vähän ryykätä johonkin.

Olen kaikesta huolimatta sitä mieltä, että kannattaa arvostella kuskit edelleen kuskeina eikä miehinä ja naisina.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Niin tai näin, mutta seuraava tapahtuma on tosi.
Muutama vuosi sitten ajoin nykyisen asuinkaupunkini teitä ja saavuin liikenneympyrään. Edelläni meni hiljaa naisautoilija. Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes tämä naiskuski säikähti liikenneympyrää. En ollut uskoa silmiäni, kun tämä kuski junttasi pakin! päälle liikenneympyrässä ja alkoi tulla perä edellä kohti. Torven ja nyrkin säestyksellä sitten vältin nippa ja nappa kolarin. Itse ajoin ympyrästä pois mahdollisimman nopeasti, mutta näin naisen ajavan useamman kunniakierroksen liikenneympyrässä ennen kuin pääsi pois sieltä...
 

Spetelius

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Bayern, SoJy, Manse PP NSU, Packers
... ja suurin osa naisista katsoo vain siihen suuntaan ja sille kaistalle, mihin ovat itse menossa. Jotenkin otan suojatiet varovaisemmin, jos huomaan ratissa naisen. Puhuttiin tästä veljenkin kanssa ja samaa mieltä oltiin pääosin.

Jep, tästä löytyy itseltäkin vajaan 10 vuoden takaa muisto. Ajoin pyörätietä pitkin pyörälläni ja huomasin hyvissä ajoin, että pihatieltä on tulossa päätielle auto. Jatkoin polkemista, sillä minullahan oli etuajo-oikeus pihatieltä tulevaan nähden. Samassa kuitenkin huomasin, ettei auton naiskuljettaja ollut hiljentänyt vauhtiaan yhtään tullessaan kohti ylityskohtaa, ja hän ei ollut missään vaiheessa katsonut vielä oikealle, eli suuntaan josta minä olin tulossa. No lopulta hän vilkaisi noin pari metriä ennen autonsa osumista pyörääni ja ehti jarruttaa hieman. Tuloksena vauhti ehti hiljetä onneksi sen verran, että "vain" lensin pyöräni selästä asvaltille ja sain hieman asvaltti-ihottumaa. Tämä on ainoa onnettomuus johon olen joutunut autoillessani tai pyöräillessä, joten eipä siitä paljoa johtopäätöksiä voi vedellä. Mutta sen voin sanoa, että vitutukseni oli aivan huipussa juuri kolarin osumishetkellä ja ilman pientä shokkia törmäyksestä, olisin sen jälkeen voinut vedellä sitä v%&#n ämmää avokämmenellä pitkin poikin.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jep, tästä löytyy itseltäkin vajaan 10 vuoden takaa muisto. Ajoin pyörätietä pitkin pyörälläni ja huomasin hyvissä ajoin, että pihatieltä on tulossa päätielle auto. Jatkoin polkemista, sillä minullahan oli etuajo-oikeus pihatieltä tulevaan nähden. Samassa kuitenkin huomasin, ettei auton naiskuljettaja ollut hiljentänyt vauhtiaan yhtään tullessaan kohti ylityskohtaa, ja hän ei ollut missään vaiheessa katsonut vielä oikealle, eli suuntaan josta minä olin tulossa. No lopulta hän vilkaisi noin pari metriä ennen autonsa osumista pyörääni ja ehti jarruttaa hieman. Tuloksena vauhti ehti hiljetä onneksi sen verran, että "vain" lensin pyöräni selästä asvaltille ja sain hieman asvaltti-ihottumaa.

Tästä päästäänkin suurimpaan syyhyn, miksi onnettomuuksia tapahtuu. MINÄ saan mennä nyt, MINULLA on etuajo-oikeus. Vaikka liikennesäännöissä yksiselitteisesti sanotaan, miten kulloisessakin tilanteessa pitää toimia, on aina otettava huomioon, että vastapuoli ei välttämättä toimi niinkuin pitäisi. Olen itse ajanut muutaman kolarin, niin omasta kuin toisenkin syystä, ja tilanteet ovat käyneet niin nopeasti ja odottamattomissa tilanteissa, että henkilövahingoilta on vältytty vain hyvällä tuurilla. Eniten sydämentykytyksiä aiheutti rekkani alle ajanut n.80-vuotias naiskuski, mutta siitäkin selvittin onneksi ilman kuolonuhreja. Kyseinen henkilö meni luonnollisesti shokkiin ja hänen ensimmäinen kysymyksensä oli, että miksi ajoin heidän päälleen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Pitäisiköhän sitä katsoa vielä vähän tarkemmin ympärilleen kaupungilla liikkuessa ettei satu haavereita ;)

Mitä yhteistä on Huomenta Suomi-ohjelmalla ja AWella suojatiellä?

KARHUVAARA.


En tiedä minkälaisella autolla liikut mutta olen jalankulkijanakin vaarallinen, perinteiselle Micra-osastolle teen varmaan samanlaista tuhoa kuin hirvi. Ei ihme että autoilijat pysähtyvät kun ylitän suojatietä. Pätenee muillekin lyijypatsaaseen verrattaville semiharteikkaille™ elopainoille.

Eikä asiaa muuten varmasti auta yhtään vieressä päin vittua ohjaava kaljamahainen kaljuuntuva äijänkäppänä (tässä vähän miettimistä teille miehet ;D).

Huhhuh, enpä ole koittanut vielä ajaa autoa ja harrastaa seksiä samaan aikaan...

Sattuipa tuossa itselleni pari viikkoa sitten aika uskomaton tilanne. Meinasin jäädä liikennevaloissa pakittavan auton alle...

~HA! Itse pamautin melkein henkilöauton perään kun alkuvuodesta Riihimäellä eräs eukkonen päätti lähteä peruuttamaan...LIIKENNEYMPYRÄSSÄ! "Ei me mentykään tuonne, pakitetaan ja jatketaan kiertämistä!"

Tästä päästäänkin suurimpaan syyhyn, miksi onnettomuuksia tapahtuu. MINÄ saan mennä nyt, MINULLA on etuajo-oikeus.

Jep, kuten on todettukin, liikenne ei ole paikka jossa pitäisi olla itsekäs. Koko mentaliteetti kiireestä, tai se vääristynyt visio siitä miten joku 40 km/h ylinopeus 80:n alueella vaikuttaa PUOLEN TUNNIN matkan aikana on se mikä todellakin pitäisi kitkeä. Ihminen ei tajua että käytännössä vaikutus on olematon. Sama homma pidemmilläkin matkoilla, kokonaisaika tuppaa aina tasoittumaan koska muu liikenne on aina se mikä vaikuttaa, ei se ajaako 80 km/h vai 90 km/h. Puhumattakaan siitä että bensaa säästyy...

"If you don't like the way I drive, stay off the sidewalk!" - upea motto elämään, ei liikenteeseen!

Eniten sydämentykytyksiä aiheutti rekkani alle ajanut n.80-vuotias naiskuski, mutta siitäkin selvittin onneksi ilman kuolonuhreja. Kyseinen henkilö meni luonnollisesti shokkiin ja hänen ensimmäinen kysymyksensä oli, että miksi ajoin heidän päälleen.

Liukkaan kelin jalankulkijat unohtavat samoin sen että auto, saatikka sitten rekka, ei pysähdy aina suojatien kohdalla vaikka se yrittäisikin, ja vaikka se ajaisi norminopeuksia. Kyllä silloin pitää olla myös jalankulkijan varovaisena.
 
Ainut kerta kun olen meinannut jäädä auton alle fillarilla on kun joku teini bemari kääntyi vasemmalta eteeni, kun olin ylittämässä suojatietä. No sain pysäytettyä pyörän just ajoissa ja tuskin olisi hesaria mahtunut auton ja pyörän väliin. Ja tuskin tarvii mainita että kuskina oli joku teinipoju. Myöskin joku nuorehko mieshenkilö on ajanut perääni autolla. Joo ja en vetänyt jarruja pohjaan, vaan auto oli jo pysähdyksissä ruuhkassa. Ei siinä onneksi tullut autoon jälkiä, oli aika kevyt tönäisy. Kerran niinikään olin pysähdyksissä kun vasemmalta kääntynyt ajoneuvo törmäsi etukulmaani. No tää oli erään tehtaan pihassa ja kyseessä työajoneuvot. Ja silloinkin syyllisenä mieshenkilö. Joten kyllä ne miehetkin osaa ihan yhtälailla. Noita alinopeutta ajavia näkee toisinaan liikenteessä. Yleensä kuskina vanhempi mies tai nainen. Ei niistä koskaan ole vaaraa minulle ainakaan aiheutunut, vitutusta korkeintaan. Sanotaan vielä etten koskaan ole pelännyt naiskuskin kyydissä. Tai no tädin kyydissä joskus penskana, kun se ei ollut ajanut vuosiin. Mutta tuntemani naiset ovatkin niitä jotka ajaa aika paljon. Muutaman miehen kyydissä olen pelännyt. Syynä joko ettei ole juurikaan ajanut tai sitten se liian suuri nopeus.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
40km/h risteyksiin kaahaavat fillaristit eivät tunnu tajuavan myöskään sitä, että heihin sattuu perkeleesti enemmän, kuin siihen autoilijaan, jos pamahtaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
40km/h risteyksiin kaahaavat fillaristit eivät tunnu tajuavan myöskään sitä, että heihin sattuu perkeleesti enemmän, kuin siihen autoilijaan, jos pamahtaa.

Hyvä pointti. Kaikki eivät "aja pyöräilijän yli" siksi että ovat kusipäitä, pyörä on luonnollisesti paljon vaikeampi havaita, etenkin kun suuntia joista pyörä pamahtaa eteen on huomattavasti enemmän.

Osa pyöräilijöistä myös unohtaa joka toisessa risteyksessä että liikennesäännöt, mm. kolmion takaa tulemiset koskevat myös heitä, ja lisäksi että suojatien ylittämiset ajamalla jne. vaikuttavat heidän oikeuksiinsa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pyöräilijöitä muuten vituttaa autoilijaa enemmän pysäyttää vauhti, koska se on saatu aikaiseksi kovalla polkemisella. Fillarilla on nimittäin aika hikistä hommaa kiihdytellä, puhumattakaan pysähtelyistä ylämäkien alle sen takia, että joku tampio autoilija ei voi selvästi osoittaa aikovansa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan, kuten laki määrää.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Osa pyöräilijöistä myös unohtaa joka toisessa risteyksessä että liikennesäännöt, mm. kolmion takaa tulemiset koskevat myös heitä, ja lisäksi että suojatien ylittämiset ajamalla jne. vaikuttavat heidän oikeuksiinsa.

Jos suojatie on pyöräteiden "välissä" ja auto kääntyy, niin pyöräilijällä on etuoikeus. Usein myös autojen kolmiot ovat juuri ennen näitä suojateitä.

Että silleen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös