Mainos

Naiskuljettajat muka hyviä?

  • 11 244
  • 75
Säännöllisesti ajavat naiset ovat ihan yhtä päteviä kuskeja, kun säännöllisesti ajavat miehet. Tämä siis minun mielipide.

Tuosta olen aika pitkälti samaa mieltä. Erojakin toki löytyy. Miehillä tulee helpommin kehiin agressiivisuus ja näyttämisen halu (etenkin nuoremmilla) Naisilla taas ei aina tuo avaruudellinen hahmotuskyky(vai mikä se nyt onkaan) ole aina niin hyvä. Ne on niitä sukupuolisia eroja. Itsellä tuo on kyllä aika hyvä, tai olen tuollaisia vaativissa jutuissa pärjännyt hyvin. Koulussa kuljetuspuolella pärjäsin vähintään yhtä hyvin (usein jopa paremmin) kuin pojat. Koska hoidin hommat suht rauhallisesti, eikä ollut mitään pätemisen tarvetta tai muuta. Aika rennosti ne yleensä otin, kun ajatteli että naisena sitä saa mokatakin. En kylläkään ole maailman parhaimpia kuskeja, johtuen etten juurikaan aja, kun en ole töissä. Tässä ammatissa oikeasti vituttaa olla nainen. Työn haussa huomaa selkeää sukupuolirasismia. No, en ehkä ole niitä isoimpia ihmisiä, mutta kyllä minä rattia jaksan vääntää. Enkä sellaista työtä hae mihin tiedän etten pysty tai jaksa sitä tehdä. Täytynee ajaa bussikortti tai jotain, niissä hommissa näkee joskus naisiakin. Tuo suuntavaisto on aika paska miullakin. Sen takia sitten joskus hölmöilee liikenteessä. Ja kyllä, päästän myös jalankulkijat rauhassa tien yli jos sellaisen näen. Joillain ihmisillä ei tosin ole ilmeisesti itsesuojeluvaistoa, kun hyppäävät yhtäkkiä siihen auton eteen.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan helmi ketju ja kipinä syttyi välittömästi. En nyt halua lähteä yleistämään yhtään mitään mutta kerron parista hauskasta jutusta, mitä tuli joskus radiosta kuunneltua aikoinaan kun pedofiili-timpe vielä veteli Kissin aamuohjelmia (en kuunnellut omasta tahdostani).

Tapaus 1. Oli keskustelua vilkun käytön tärkeydestä. Studioon soittaa nainen joka sanoo että hän ei käytä vilkkua ikinä. Perustelu, hän ajaa täsmälleen saman työmatkan 2 kertaa päivässä ja kääntyy joka kerta samasta risteyksestä - johtopäätös: ihmisten tulee tietää mistä risteyksestä hän on kääntymässä ja mihin suuntaan. Pedofiili uteli sitten, voiko olettaa että jokainen jalankulkija/autoilija on aina samaan aikaan liikenteessä ja tunnistaa ao. naisen ajovälineen. Vastaus oli että kyllä pitää tietää mikä hänen työmatkansa on. Eipä siitä sitten keskustelu sen pitempään jatkunut.

Tapaus 2. Iloinen nainen soitti studioon ja kiitteli sitä miten hienosti ihmiset ovat käyttäneet vilkkua mutta esitti vielä pienen rakentavan kritiikin: kunpa vaan ihmiset vielä muistaisivat että vilkku pitää laittaa päälle ennen liikenneympyrään menoa eikä sieltä poistuttaessa, niin sitten kaikki on hyvin!

Yleisesti ottaen tuntuu että suomalaiset naiskuskit ovat paljon varovaisempia kuin esim. etelämaalaiset, siellä naiset kaahaa niin paljon että itseäkin pelottaa olla kyydissä. Näin kaupunkiajoon liittyen usein näkee enimmäkseen naisten toimesta tiettyjä perusvirheitä jotka vaikeuttaa liikenteen sujuvuutta kaupungissa - liian pitkät turvavälit kun ajellaan 30-40 kmh stadin ruuhkissa, aiheuttaen muutaman extra-auton jäämisen punaisiin. Kiihdytyskaistojen idea on myös vielä pimennossa useille, onhan se huomattavasti kivempaa liittyä vaikka Kehä I:lle jos lasissa on 80-90 eikä 50-60. Kiihdyttämisen puute aiheuttaa myös vaikeuksia kaikille takana tuleville.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oman empiirisen tutkimuksen perusteella olen tullut siihen tulokseen, että kaikilta lätsä-/lippalakkipäisiltä autonkuljettajilta pitäisi ottaa kortti pois.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Ei näy formuloissa tai ralleissa paljon naiskuskeja, joten eiköhän asia ole selvä ...

Oikeasti, ihan tilastojenkin valossa naisille sattuu enempi näitä pieniä peltikolareja ja parkkipaikka kolhimisia, miehille sitten kuolonkolareita. Väittäisin, että miehet ovat mediaanina parempia kuskeja, mutta nämä Esa-Markot vuosimallin 95-bemareineen pudottavat keskiarvon alle naisten tason. Minua kuitenkin henkilökohtaisesti risoo vähemmän 20.000 peltin kolhimista parkkipaikalla kuin yksi kuolonkolari kuskin törtteilyjen takia.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minua kuitenkin henkilökohtaisesti risoo vähemmän 20.000 peltin kolhimista parkkipaikalla kuin yksi kuolonkolari kuskin törtteilyjen takia.


Sinulla on ilmeisesti omakohtaista kokemusta vain toisesta.

Toisaalta, oman empiirisen tutkimukseni mukaan suomalaisen miehen itsetuntoa kalvaa enemmän lommo auton kyljessä kuin tyhmä ja ruma vaimo.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Niinikään omien empiiristen havaintojen mukaan naiskuljettajien "avaruudellisen hahmotuskyvyn puute" ilmenee kyvyttömyytenä ennakoivaan ajoon eli ei helposti havaita kauempana kuin 30 metrin päässä auton nokasta olevia mahdollisia esteitä ja häiriötilanteita. Tätä puutetta sitten toisinaan kompensoidaan ajamalla liioitellun varovasti (alinopeus, ylimitoitettu turvaväli) joka puolestaan provosoi herkkähermoisia mieskuljettajia riskiohituksiin. No, ei pitäisi provosoitua jos provosoidaan.

Hattupäisistä kuskeista tehdyn havainnon voin myös vahvistaa. Samaan sarjaan kuuluvat ne autoilijat, jotka ovat säätäneet istuimensa selkänojan etukenoon.
 

Kaivanto

Jäsen
kerron parista hauskasta jutusta, mitä tuli joskus radiosta kuunneltua aikoinaan kun pedofiili-timpe vielä veteli Kissin aamuohjelmia (en kuunnellut omasta tahdostani).

Oma suosikkini näistä on (nais)henkilö, joka soitti radioon ja ilmaisi kimmastuksensa siitä, miten ihmiset eivät osaa käyttää hätävilkkua oikein. Hän kertoi näkevänsä liikenteessä jatkuvasti sellaisia tilanteita, että tien sivussa seisovassa autossa on hätävilkku päällä, vaikka kukaan ei näy tarvitsevan ambulanssia.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oman empiirisen tutkimuksen perusteella olen tullut siihen tulokseen, että kaikilta lätsä-/lippalakkipäisiltä autonkuljettajilta pitäisi ottaa kortti pois.

Isoisä vainaa opetti kun sain kortin v 1988. Varo kaikkia naiskuskeja, varo kaikkia ladakuskeja ja varo kaikkia hattupäisiä kuskeja niin hyvin menee..
Loppuun lainaus joka aiheuttaa varmasti närää. "Nainen ratissa = auto ilman kuljettajaa.."
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Oman empiirisen tutkimuksen perusteella olen tullut siihen tulokseen, että kaikilta lätsä-/lippalakkipäisiltä autonkuljettajilta pitäisi ottaa kortti pois.

Olen tullut aivan samanlaiseen johtopäätökseen, näihin voi lisätä myös huivit. Vaimo ajaa paljon, mutta tuntee ilmeisesti vaihteistosta vaihteet 1 ja 5. Kaikki muut vaihteet tältä väliltä ovat ilmeisen turhia. Hän tosin ajaa rauhallisesti ja olosuhteiden mukaan. Itse ajan kuin normi mies, joka TIETÄÄ oikeutensa tien päällä ;)

Minä:
2 kolaria
2 ylinopeussakkoa

Vaimo
0 kolaria (ei edes pellin ruttausta parkkipaikalla)
1 ylinopeussakko

Vaimo 1 - Minä 0 -> johtopäätös: meidän taloudessa nainen on parempi kuski.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Niinikään omien empiiristen havaintojen mukaan naiskuljettajien "avaruudellisen hahmotuskyvyn puute" ilmenee kyvyttömyytenä ennakoivaan ajoon eli ei helposti havaita kauempana kuin 30 metrin päässä auton nokasta olevia mahdollisia esteitä ja häiriötilanteita. Tätä puutetta sitten toisinaan kompensoidaan ajamalla liioitellun varovasti (alinopeus, ylimitoitettu turvaväli) joka puolestaan provosoi herkkähermoisia mieskuljettajia riskiohituksiin. No, ei pitäisi provosoitua jos provosoidaan.

Hattupäisistä kuskeista tehdyn havainnon voin myös vahvistaa. Samaan sarjaan kuuluvat ne autoilijat, jotka ovat säätäneet istuimensa selkänojan etukenoon.

Tv:stä tuli juuri viikko takaperin dokumentti missä tutkittiin naisten ja miesten eroja siinä miten käyttävät aivojaan. Ainoa missä havaittiin merkittävä ero, noin 40%, oli siinä että miehet selviytyvät keskimäärin tuon verran paremmin vaikeiden ja moniulotteisten asioiden havaitsemisesta ja silmä-käsi koordinaatioa vaativista tehtävistä. Naiset olivat taas vastaavasti tuon verran parempia kuin miehet, tehtävissä missä piti tulkita kuvista ym ihmisen tunnetiloja ja mielialoja ym.. Samassa ohjelmassa oli testi jossa miehet ja naiset laitettiin raskaan kauhakuormaajan rattiin, kaikille annettiin sama määrä opetusta ja tehtävä oli nostaa pieni peltiämpäri kauhan piikeillä ilmaan. Tämä koe vahvisti tulokset. Vain 1 nainen onnistui tässä, lähes kaikki miehet onnistuivat. Vastaavasti yhtä huonosti kävi miehille kun oli joku testi missä tulkittiin vastapuolen ilmeitä ja tunnetiloja ym..
Miehet ja naiset eivät ole tasapuolisesti lahjakkaita, naiset parempia joissain asioissa, miehet joissain. Tosin yksilökohtaisia eroja löytyy molemmin puolin.
Naiset jotka olivat ennen syntymää kohdussa saaneet enemmän testosteronia kuin keskiverto sikiö, pärjäsivät paremmin näissä koordinaatioa vaativissa tehtävissä, kun taas miehet jotka olivat saaneet testoa keskimääräistä vähemmän olivat parempia tunnistamaan tunteita ym..
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Naisille ei pitäisi antaa mitään millä he pääsevät omaa kävelyvauhtiaan lujempaa. Ikinä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Vaimo 1 - Minä 0 -> johtopäätös: meidän taloudessa nainen on parempi kuski.

Mikä sitten on hyvän kuskin tunnusmerkit? Mielestäni ylinopeussakot ja parkkisakot eivät kerro kuskista muusta kuin piittaamattomuudesta ja huolimattomuudesta. Teknisesti ajatellen uskon, että miehillä on keskimääräisesti parempi taito esimerkiksi käsitellä autoa vaaratilanteissa, huomioida ympäristöä ja uskallusta vaikka parkeerata autoa pieneen tilaan. Naiset menevät oman kokemukseni mukaan vastaavissa tilanteissa helpommin jäihin. Yleistäisin näin:

Auton hallinta : miehet
Maltti liikenteessä: naiset
Ratkaisut vaaratilanteissa: miehet
Liikennesääntöjen noudattaminen: naiset
Auton tuntemus : miehet
Rohkeus vaativissa tilanteissa: miehet

Yhteenveto: Miehet 4 - Naiset 2

Miehet ovat siitä yksinkertaisesta syystä parempia kuskeja, että he ajavat naisia enemmän autoa ja miehillä on enemmän kokemusta ajamisesta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Mikä sitten on hyvän kuskin tunnusmerkit? Mielestäni ylinopeussakot ja parkkisakot eivät kerro kuskista muusta kuin piittaamattomuudesta ja huolimattomuudesta.

Älä nyt turhan raskaasti ota tuota minun pseudotieteellistä analyysia perheemme ajajarankingista. Todellisuudessa on yksi ja sama kuka siinä kuskina on mutta seuraavat asiat tekevät ajajasta mielestäni "huonomman" tai liikenteeseen sopimattoman:

-ajaminen riskirajoilla (keli/nopeus/oikea ajotaito)
-ylinopeus
-holtittomat ohitukset
-vilkuttomuus
-punaisia päin ajo
-"päättämättömyys". Ei oikein tiedetä minne ollaan menossa ja tehdään arvaamattomia liikkeitä (ja yleensä ilman vilkkua)
-jalankulkijoiden/pyöräilijöiden huomiotta jättäminen/suoranainen vaarantaminen
jne. Näitähän löytyy 100 muutakin asiaa. Onko sitten kyseessä ajotaidottomuus vai ajattelemattomuus? Miehissä ja naisissa löytyy näitä kouhoja.

Täytyy tähän loppuun kertoa tarina tosielämästä, jolloin tunsin aitoa 100% roadragea. Olin työkavereiden kanssa tulossa Tampereelta etelään päin ja Hämeenlinnan kohdilla kävimme paikallisen supermarketin ohessa olevassa öh...virvoitusainemyymälässä.
Olimme palaamassa moottoritielle kiihdytysramppia pitkin ja katsoin, että edessämme menee auto joka on myös pyrkimässä moottoritielle. Katse vasemman olan yli ja näen parin sadan metrin päässä tulevan auton. Ei muuta kuin samalla kiihdyttäen katse eteenpäin ja RISTUS! edessä olevan auton jarruvalot palavat ja perä tulee kohti melkoista vauhtia. Ei muuta kuin ajajankabinetti täyteen jalkoja ja käsiä ja hemmetinmoinen paniikkijarrutus.
Oli sitten edessä oleva rouva päättänyt odottaa näkemäni auton tuloa moottoritien kiihdytysrampilla ja lähti vasta sen mentyä kiihdyttämään moottoritielle. Sydän löi varmaan kahtasataa ja pikkaisen pisti tärisyttämään. Sekunttia myöhemmin alkanut jarrutus ja oltais parkkeerattu melkoisella nopeudella rouvan auton takakonttiin.

Silloin teki kyllä mieli mennä oikein kädestä pitäen kiittämään rouvaa elämäni näyttämisestä filminauhalla silmieni ohi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miehet ovat siitä yksinkertaisesta syystä parempia kuskeja, että he ajavat naisia enemmän autoa ja miehillä on enemmän kokemusta ajamisesta.

Sehän tässä ihmetyttääkin, ettei tuota kokemusta huomaa liikenteessä. Tilastollinen fakta on se, että miehet tekevät kuolemaanjohtavia liikennerikkomuksia enemmän kuin naiset. Huimat ylinopeudet, rattijuoppous, keltaisellla viivalla ohittelut, riskiohitukset(liian lyhyt väli), punaista päin ajot jne. kertovat miesten ajokulttuurista, jossa ei anneta omalle eikä toisten elämälle minkäänlaista arvoa.

Jos nykyisessä liikenteessä selviää parkkipaikoilla autoon tulleilla naiskuskien aiheuttamilla lommoilla, niin kannattaa olla tyytyväinen tilanteeseen. Toisaalta se vitutus saattaa loppua hyvinkin äkkiä, kun se amitsun sälli tulee vastaan lippalakki vinossa keltaisella viivalla Corollan renkaat vinkuen...
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Sehän tässä ihmetyttääkin, ettei tuota kokemusta huomaa liikenteessä. Tilastollinen fakta on se, että miehet tekevät kuolemaanjohtavia liikennerikkomuksia enemmän kuin naiset.
Tilastollinen fakta lienee myös se, että kuskeista suurempi osa on miehiä. Yritin etsiä mutta en löytänyt tilastoa kuskien sukupuolijakaumasta. Olisi mukava nähdä tuollainen ja verrata sitä onnettomuuden aiheuttaja -tilastoon.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Sehän tässä ihmetyttääkin, ettei tuota kokemusta huomaa liikenteessä.

Jos puhtaasti auton käsittelytaitoa ajatellaan, niin miehet ovat parempia kuskeja kuin naiset. Tämä tulee kokemuksen myötä sekä miehillä ei ole samanlaista arkuutta mitä naisilla. Kuolemantuottamukset yms muut ylilyönnit kertovat taas miesten piittaamattomuudesta sekä varsinkin nuorten mieskuskien yltiöpäisyydesstä. Ovat toki iso osa kuskina olemista, jos mietitään ketjun peruskysymystä.

Laita vaikka niitä linkkejä vielä noihin faktoihin. Mielenkiintoista luettavaa varmasti!
 

Carlos

Jäsen
Juu, arvasin että mielipiteitä löytyy puolesta ja vastaan. Mutta asia joka sai siis meikäläisen sapen kiehumaan (ja tämän ketjun syntymään) on juurikin tuo suojatiekäyttäytyminen. En tiedä onko kyseessä sitten vain Espoolainen ongelma, mutta on lähestulkoon sääntö että naisia ei vaan voisi vähempää kiinnostaa yhdistelmä suojatie-jalankulkija. Joka sinänsä on muuten rikesakon arvoinen kiinnostuksenkohde. Eikä siinäkään mitään jos olisi edes yksin liikenteessä niin ihan piruuttaan voisi siitä oikeudestaan pitää kiinni, mutta lapsi vaunuissa ei viitsi kokeilla.

Ihan jos vertaan itseeni, jo siitä asti kun sain ajokortin niin meikäläisellä on AINA ollut takaraivossa se että suojatien edessä odottavat lastenvaunut työntäjineen päästetään yli. Joka kerta.

Noin muuten en ota kantaa omiin ajotaitoihini, kokemusta on paljon ja eri maista, mutta en koe olevani mitenkään poikkeuksellisen hyvä/huono kuski.
 

Sääksi

Jäsen
Hienoa, että on avattu tällainen ketju, jossa saan sanoa asiasta sanottavani, kun kotona ei uskalla.

Kaksi asiaa, joissa havaintojeni mukaan naiset ovat yleensä huonompia ovat turvavälin pitäminen riittävänä ja tilannenopeus. Naiskuskien tilannenopeuteen olen kiinnittänyt huomiota varsinkin kaupunkialueella ja havainnointiin yksi parhaista paikoista on hidastetöyssyjen kohdalla. Turvallisuuskysymyksen lisäksi voi todeta, että ei pysy poikaystävä Jarzin Saksasta tuoma Bemari pitkään ehjänä niillä hypyillä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- Olet aikeissa ylittää suojatien lastenvaunujen kanssa, voit jopa olla jo osin suojatiellä. Ohi pyyhältää auto pysähtymättä tai edes huomaamatta meitä -99% tapauksista kuski on nainen. Vastaavasti jos/kun auto päästää tien yli, 99% kuskeista on miehiä.

Hyvä esimerkki oli jokunen viikko takaperin oikeudessa tuomittu nainen, joka oli ajanut rollaattori-vanhuksen yli suojatiellä-vanhus kuoli. Naisen mielestä vanhuksen olisi kuulunut väistää, koska naisella oli isompi kulkuneuvo ja enemmän vauhtia.
Tämä väite on aivan totta. En tiedä mistä se johtuu, mutta ei ainakaan siitä, kuka on tottunut autoilija ja kuka ei. Sehän on puhtaasti havainnointi- ja asennekysymys. Itse annan jalankulkijoille tietä, jos ne vain ovat hereillä, eivätkä vaan norkoile suojatien läheisyydessä. Miehet muuten ovat myös useaamin hereillä suojatiellä ja kiittävät useammin esteettömän ylityksen antamisesta. Monet naiset ovat jalankulkijoinakin aivan pihalla tässä asiassa.

Toi kuolemantuottamus-keissi oli täysin absurdi ja ko. yliajaja olisi pitänyt pistää kiven sisään vaikka loppuelämäksi. Juttu jäi vähälle huomiolle, koska yliajaja oli nainen. Jos se olisi ollut espoolainen juppi sportti-Audilla ja samat kommentit olisivat tulleet, olisi koko eteläiseen Suomeen rakennettu valtava määrä töyssyjä ja nopeusrajoituksia olisi kauttaaltaan laskettu vähintään 10 km/h.

Toisaalta suurin osa miehistäkään eivät tajua tietä antaa ja siinä valossa on helppo sisäistää, miksi niin monelta täällä mennyt avausviestin pointti kokonaan ohi.

Jos jään joku päivä auton alle suojatiellä, todennäköisesti yliajaja on nainen. Tämä on vain empiiriseen tutkimukseen perustuva havainto. Pidän jalankulkijana oikeuksista kiinni ja usein menen väkisin suojatielle ja pakotan autoilijan pysähtymään. Mutta teen sen vaan silloin, kun olen saanut jonkinlaisen katsekontaktin kuskiin ja näen sen voivan rauhassa pysäyttää ilman pelkoa siitä, että joku urpo tulee takakontista sisään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä väite on aivan totta. En tiedä mistä se johtuu, mutta ei ainakaan siitä, kuka on tottunut autoilija ja kuka ei. Sehän on puhtaasti havainnointi- ja asennekysymys. Itse annan jalankulkijoille tietä, jos ne vain ovat hereillä, eivätkä vaan norkoile suojatien läheisyydessä. Miehet muuten ovat myös useaamin hereillä suojatiellä ja kiittävät useammin esteettömän ylityksen antamisesta. Monet naiset ovat jalankulkijoinakin aivan pihalla tässä asiassa.

Jos jään joku päivä auton alle suojatiellä, todennäköisesti yliajaja on nainen. Tämä on vain empiiriseen tutkimukseen perustuva havainto. Pidän jalankulkijana oikeuksista kiinni ja usein menen väkisin suojatielle ja pakotan autoilijan pysähtymään. Mutta teen sen vaan silloin, kun olen saanut jonkinlaisen katsekontaktin kuskiin ja näen sen voivan rauhassa pysäyttää ilman pelkoa siitä, että joku urpo tulee takakontista sisään.

Käyttäydyn itsekin ihan samoin eli katsekontakti kuskiin ja sitten suojatielle. Yleensä aina silloin pysähtyvät. Muutaman kerran on käynyt mielessä potkaista kengällä kylkeen, kun auto on melkein varpaille ajanut suojatiellä.
Uskomattomin tapahtuma tapahtui viimekesänä. Keskustassa, 40 rajoitus, nainen Golfin ratissa tulee tietä pitkin, minä jo suojatiellä, pääsen keskelle suojatietä kun tajuan että saatana, tuo ei hiljennä yhtään. Nopea syöksy tien reunaan ja juuri ehdin välttää auton. Golf pysähtyy jonnekin suojatien jälkeen ja tämä nainen pui minulle nyrkkiä??? Juoksin auton luo ja huusin "suojatie, saatanan lehmä" ja osoitin kädellä katuun maalattuja viivoja.. nainen polkaisi vaan kaasua ja häipyi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös