Mainos

Naiskuljettajat muka hyviä?

  • 11 237
  • 75

Carlos

Jäsen
Ja paskat. Heti näin aluksi. Vaimon kanssa (!) on kiinnitetty asiaan huomiota jo pitkään, naisista valtaosa liikenteessä ei vaan kertakaikkiaan osaa liikennesääntöjä, eivätkä hallitse kunnolla autoaan. En ymmärrä mistä on revitty ne tilastot jonka mukaan sitten naisille sattuu vähemmän vahinkoja. Muutamia omiin kokemuksiin perustuvia huomioita:

- Olet aikeissa ylittää suojatien lastenvaunujen kanssa, voit jopa olla jo osin suojatiellä. Ohi pyyhältää auto pysähtymättä tai edes huomaamatta meitä -99% tapauksista kuski on nainen. Vastaavasti jos/kun auto päästää tien yli, 99% kuskeista on miehiä.

Hyvä esimerkki oli jokunen viikko takaperin oikeudessa tuomittu nainen, joka oli ajanut rollaattori-vanhuksen yli suojatiellä-vanhus kuoli. Naisen mielestä vanhuksen olisi kuulunut väistää, koska naisella oli isompi kulkuneuvo ja enemmän vauhtia.

- Ajat etuajo-oikeutettua tietä. Kolmion takaa tielle tulee auto, joka sammuu sitten keskelle risteävää ajokaistaa. Kuski repeää nauramaan, eikä tee muutamaan hetkeen elettäkään päästäkseen liikkelle. 100% tapauksista kuski on nainen.

Asia on oikeasti ihan uskomaton, lähes aina kun joku oikeasti törppöilee liikenteessä, on kuski nainen. Kyse ei ole siitä etteikö olisi ajotaitoa, vaan siitä ettei ole vaivauduttu opettelemaan niitä sääntöjä, tai ylipäätänsä harjoittelemaan sitä autolla ajoa! Toinen lukunsa on sitten nämä liikenteessä meikkaajat.

Miehet saavat aikaan tuhoa ja raivoa liikenteessä myöskin, heillä on useimmiten syynä taitojen yliarviointi ja muiden "opettaminen". Joka tapauksessa yleensä he kuitenkin ymmärtävät että suojatien edessä seisovalle on lain mukaan VELVOLLISUUS antaa mahdollisuus ylittää tie.

Oikeasti, väittäisin että 90% naisista omistaa ajokortin vaikka ei olisi mitään syytä koskea rattiin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Espanjassa ollessani reissussa viimeksi vajaa kaksi vuotta sitten huomasin positiivisen asian - kolme neljästä paikallisesta senoritakimalaisesta, joiden kyydissä olin reissun aikana, ajoi määrätietoisesti, päättäväisesti ja rohkeasti, paljon tietysti etenkin isojen kaupunkien asiallisesta ajokulttuurista johtuen, nimittäin kaistaa vaihtaessa tilaa sai kun sitä kysyi ja osasi ottaa, ts. en havainnut tuolloin muissa kuskeissa ollenkaan sellaista suomalaista vittupäisyyttä joka on perinteisesti sitä "ennen ohituskaistaa alinopeutta ja sitten ohituskaistan ajaksi nasta lautaan". Yksi senoritoista oli perinteinen kytkimen käryttäjä ja epävarma hätäilijä, mutta hänellä onkin kotimaisen omenan näköiset ja kokoiset tissit, joten en sano hänestä pahaa.

Minä väitän että liioittelet pahasti, sillä tuo tilastothan ovat riippuvaisia siitä puhutaanko pienistä peltirunttauksista vai isommista kolareista, sillä luonnollisesti naisten ylivarovainen tyyli ei saa samanlaisia lihakasoja aikaan kuin miesten aggressiivinen ja vauhdikas. Varmasti naiset saavat määrällisesti eniten aikaan peltivahinkoja, mutta sehän nyt on työllistävää.

Minulle pelottavin osa liikennettä ovat ehdottomasti kilahtajat ja vanhukset jotka eivät edes näe kunnolla mutta silti saavat ajella "sillä vanhalla lapulla".
 

Fordél

Jäsen
Suurimmaksi osaksi täyttä paskaa ja typerää yleistämistä ketjun avaajalta.

Tiedän monta hyvää naiskuskia ja tiedän monta huonoa mieskuskia. Ei se, että osaako ajaa, ole mitenkään sidonnainen sukupuoleen eikä prosentit ole ainakaan tuota luokkaa kuten väität.

Kyse on pitkälti siitä, että kuinka paljon ajat autolla kun saat kortin. Ne, jotka kortin saadessaan lähtevät heti rohkeasti liikenteeseen nielemään kilsoja alle, oppivat yleensä hyviksi kuskeiksi. Sitten jos taas kortin saadessa puuttuu rohkeus lähteä liikenteeseen pitämään autokoulussa saatuja taitoja yllä, häviää nopeasti autokoulussa saatu orastava varmuus ajamiseen ja näin hänestä kasvaa epävarma kuljettaja. Sukupuolella tässä asiassa ole tekemistä. Ainoastaan sen verran, että miehet yleensä lähtevät rohkeammin liikenteeseen, mutta naiset pystyvät siihen ihan siinä missä miehetkin.

Ehkä vaaka kallistuu jonkin verran miesten puolelle puhuttaessa hyvistä kuöjettajista, mutta molemmista löytyy sekä karmeita tapauksia, että hyviä kuljettajia. Ja naisten hyväksi ominaisuudeksi täytyy sanoa se, että heillä harvemmin on liikenteessä suurta näyttämisen tarvetta, joka taas on miesten perisynti.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, kumpi sitten on pahempaa, pieni törttöily liikenteessä vai kuolonkolari? Kenties naiset useammin törtteilevät melko harmittomasti liikenteessä nimenomaan epävarmuudesta johtuen. Epävarmuus aiheuttaa myös sen, että sitä vauhtiakaan ei ole niin hirveästi, eikä vakavia onnettomuuksia näin pääse syntymään.

Vakavista onnettomuuksista suuhteellisestikin suurin osa on miesten aiheuttamia, miehet kun useimmiten ovat kokeneempia kuskeja ja luonnollisesti omasta mielestään keskimääräistä parempia kuskeja, mikä sitten aiheuttaa hillittömiä riskinottoja ja sitä kuuluisaa näyttämisen halua. Ehkä sitä sitten on huono kuski, kun auto sammuu, parempi kuski on se joka uskaltaa posottaa kahtasataa ja sitten mällää tuhoisin seurauksin.

edit: lisättäköön sen verran, että minä olen huono kuski. Ikinä en ole kuullut yhdenkään miehen myöntävän samaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itseänihän pidän helvetin hyvänä kuskina - ja sitä myös olen. Parempi kuin moni mies, liikenteessä näppärä ja sujuva. Huvittavaa kylläkin, mollaan usein itsekkin naiskuskeja vaikka heitä itse edustankin (suotakoon tämä minulle saman sukupuolen edustajan oikeutena). Huonot esimerkithän jäävät yleensä helpommin muistiin kuin me positiiviset yllätykset. Tämäkin ketju siis pitkälti täyttä potaskaa ja yleistämistä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
mikä sitten aiheuttaa hillittömiä riskinottoja ja sitä kuuluisaa näyttämisen halua.

Naapurin 18-vuotias poika sitten tänään päätti näyttää kuinka lujaa BMW kulkee ja lujaahan se kulki - suoraan bussin kylkeen. Kuljettaja itse menehtyi ja kaksi kyydissä ollutta loukkaantui vakavasti. Kolmas kyydissä istunut ei loukkaantunut niin vakavasti, mutta silti ambulanssi kiisi ohi helvetinmoista vauhtia.

Minkä helvetin vuoksi ei niitä turvavöitä voida pitää?
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
edit: lisättäköön sen verran, että minä olen huono kuski. Ikinä en ole kuullut yhdenkään miehen myöntävän samaa.

Eli sammuileeko autosi ja onko taskuparkkeeraus sinulle sula mahdottomuus vai kaahailetko kahtasataa vesisateella ilman turvavöitä taajamassa?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minä muuten myönnän myös olevani suht paska kaupunkikuski. Olen heikko suunnistamaan, ja hiukan tutkalla ja pihalla, keskittymiskyky. Kertaakaan en tosin ole peltiä rytännyt.

Moottoritiellä taas olen hyvä. Staminaa löytyy, ja malttia/uskallusta, ohitukset sujuvat mutta vaaratilanteilta vältytään. Montaa kertaa ei tosin tarvitsisi rysäyttää. Huikea festarikuski ja upea laulaja.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
edit: lisättäköön sen verran, että minä olen huono kuski. Ikinä en ole kuullut yhdenkään miehen myöntävän samaa.
Nytkään et kuule, mutta toivottavasti luet. Olen huono kuski.

Mitään muuta asiaa ei sitten ollutkaan.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli sammuileeko autosi ja onko taskuparkkeeraus sinulle sula mahdottomuus vai kaahailetko kahtasataa vesisateella ilman turvavöitä taajamassa?

Hehehh, sammuilee. Ja ei, en osaa taskuparkkia :)
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Naiset ovat huonompia ajajia, mutta miehet ottavat enemmän älyttömiä riskejä, joissa epäonnistuminen tuottaa ikävämmän lopputuloksen, mitä naisten tunaroimisessa.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Naiset ajavat vähemmän, joten auton hallinta (sammumiset, ym) on huonompaa. Ovat kuitenkin varovaisempia ja tiedostavat yleensä omat taitonsa realistisemmin eivätkä ota turhia riskejä. Nämä selittänevät osaltaan eroja onnettomuustilastoissa. Erot lie tasoittunevat kun mennään yli 30 ikävuoden, jopa jo ennen sitä.

Olisi kyllä paikallaan nähdä tilastoja ettei tarvitsisi mutulla mennä. Ajomääriin suhteutettuna, kiitos.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Naiset jännittävät liikenteessä.
100 km/h moottoritien kiihdytyskaistalla vauhdiksi saa korkeintaan 65 km/h ja heti kun vähänkin sataa vettä tai lunta niin nopeus pitää tiputtaa 20 km/h rajoituksesta.

Ehkä naisilta juuri puuttuu se pieni aggressiivisuus liikenteestä.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Naiset jännittävät liikenteessä.
100 km/h moottoritien kiihdytyskaistalla vauhdiksi saa korkeintaan 65 km/h ja heti kun vähänkin sataa vettä tai lunta niin nopeus pitää tiputtaa 20 km/h rajoituksesta.

Ehkä naisilta juuri puuttuu se pieni aggressiivisuus liikenteestä.

En tiedä mitä tarkoitat tuolla "heti kun vähänkin sataa vettä", mutta yksi käsittämättömyys liikenteessä on joidenkin tapa ajaa moottoritielläkin 100 tai 120 lasissa vaikka vettä tulee kuin Esterin perseestä. Ilmeisesti ihmiset pitävät vesiliirtoon joutumista jotenkin hirvikolariin verrattavissa olevana erittäin epätodennäköisenä tapahtumana, josta ei kannata sen kummemmin stressata.

Ajelin kerran Jyväskylän motarilla n. 80km/h huonohkoilla renkailla (ei lähellekään sakkokumeilla) kovassa vesisateessa ja auto kävi vesiliirrossa parin metrin ajan. Tipautin vauhdin 60-70km/h ja hyvä ettei ihmiset ajaneet perään kaahatessaan toista sataa. Vesi virtasi tiellä ja jokapuolella oli suuria lammikkoja.

Toisaalta, jos talvi yllättää autoilijat joka vuosi, niin lienee turha odottaa että vesiliirtoakaan varottaisiin. Jos rajoitus on 100km/h niin hiljempaahan ei ajeta prkl!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Naiset jännittävät liikenteessä.
100 km/h moottoritien kiihdytyskaistalla vauhdiksi saa korkeintaan 65 km/h ja heti kun vähänkin sataa vettä tai lunta niin nopeus pitää tiputtaa 20 km/h rajoituksesta.

Ehkä naisilta juuri puuttuu se pieni aggressiivisuus liikenteestä.

Heh, todella yllättävä kommentti pääkaupunkiseudulla asuvan suusta. Ei yhtään tarkoitushakuinen!

Jos jotain voisi yleistää naisten sijaan niin ikänsä isossa kaupungissa viiden kilometrin matkaa ajavat kiiltopallipojat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä muuten myönnän myös olevani suht paska kaupunkikuski. Olen heikko suunnistamaan, ja hiukan tutkalla ja pihalla, keskittymiskyky. Kertaakaan en tosin ole peltiä rytännyt.

Moottoritiellä taas olen hyvä. Staminaa löytyy, ja malttia/uskallusta, ohitukset sujuvat mutta vaaratilanteilta vältytään.

Vähän sama juttu. Suuntavaisto tekee tepposet hyvin nopeasti, se kai se suurin osatekijä on. Jokusen kerran joudun eri reittejä höyläämään, ennen kuin ne muistan. Voin tässä julkisesti myöntää, etten osaisi veljeni uudelle kämpälle n. kolmen kilsan päähän, vaikka olen siellä hänen kuskaamanaan kolme-neljä kertaa käynytkin.

Moottoritieajosta samat sanat. Myös parkkeeraamaan olen hyvä, koska harjoitin sitä liki työkseni muutaman vuoden ajan.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos yleistämään lähdetään, niin voisin väittää seuraavaa: Naiset ovat huonompia kuskeja kaupungissa, miehet maanteillä.

Omiin havantoihin perustuva tosiasia on, että 80% todella paskoista kuskeista on joko vanhuksia tai naisia. Siis näistä jotka töppäilevät oikein urakalla ja joiden käyttäytymistä liikenteessä ei voi lainkaa ennakoida. Nämä sankarit ovat onneksi suuri vähemmistö teillä.

Keskinkertaisia kuskeja onkin sitten joka ikäluokassa ja sukupolvessa. Noihin sitä kai lukeutuu itsekin.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Muistan kun itse sain ajokortin tuossa vuosia sitten niin olin aivan pihalla liikenteessä seuraavat 1,5 vuotta, ei kyllä paljon tullut ajeltuakkaan kun en omistanut autoa heti. Onneksi nykyään sentään hallitsen liikenteen jotenkuten mutta tuohon en yhdy että naiset ovat huonoja kuskeja. Moni tuntemani nainen on erittäin varma liikenteessä ja ajaa monesti paremmin kuin me miehet. Ei ota turhia riskejä ja eivät kiirehdi. Itse olen todella rauhallinen liiikenteessä ja ajan aina rajoitusten mukaan ja useasti kun näkee jonkun "töppäilevän" niin kyseessä on "valitettavan" usein mies eikä nainen.

Naiset osaa ajaa, toki poikkeuksia on tietenkin mutta on niitä urpoja meidänkin puolella vähän liikaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ajotaitojen suhteen taitaa olla kuten jo edellä mainittiin: tietystä avaruudellisen hahmottamisen heikommuudesta ja siihen yhdistyvästä varovaisuudesta johtuen naiskuski aiheuttaa liikenteessä vaaratilanteita, joissa kuitenkin vastapuolen aggressiivisilla mieskuskeilla on viimeinen sana sanottavanaan lopputuloksesta. Naisten kolarit ovat ruttaantuvaa peltiä parkkitalossa tai Sitimarketin pihalla, miesten kolarit lytyssä oleva bemari kolmen metrin korkeudella männyssä ulkokaarteessa.

Sen sijaan ostaessani käytettyä autoa, yritän aina välttää ottamasta sitä "naiskuljettajan hellästä hoidosta" tulevaa, sillä auton hoidossa ja käytössä kauniimpi sukupuoli ei tasan tarkkaan ole samalla viivalla urosten kanssa. Ajetaan liian pienellä vaihteellä kauheilla kierroksilla eikä edes kuuloaistin varassa osata höllätä. Viedään auto kilometrihuoltoon saamaan aurinkohoitoa (korjaamo suhtautuu naisasiakkaaseen aivan eri tavoin), mutta ei osata kuullostella auton ylimääräisiä ääniä tai pieniä viitteitä korjauksen tarpeessa olevista kohdista.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse tulee myös haukuttua naisia liikenteessä, mutta en minäkään usko mihinkään geneettiseen sukupuolieroon tässä asiassa. Miehet vaan yleensä ajavat enemmän kuin naiset. Monet pojat säästävät ajokortin saatuaan omaan autoon, ja muutenkin perheessä yleensä mies on se joka ajaa. Itse olen ajanut aivan hemmetisti niiden parin vuoden aikana kun kortti on ollut ja olen ihan samperin hyvä kuski. Osaan ajaa sujuvasti stadin keskustassa joka joillekin on niin pelottavaa ja muutenkin ajan rohkeasti, hyvin mutta en uhkarohkeasti. Ihan siitä ajamisen määrästä se on kiinni. Ja toki varmaan yksilöllisiä eroja löytyy.
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
(Pääkaupunkiseudun) Liikenteestä noin kahdeksan vuotta sivussa olleena. Ja nyt nämä ilot taas kokeneena.

Voi vain kysyä että, mitä vittua täällä on tapahtunut ?

Aivan hirveitä kuskeja kehissä. Yleistystä tai ei mutta sen kuukauden aikana mitä olen kurvaillut, niin kyllä se on karvakasat ja mustat, jotka ei välitä liikennesäännöistä tuon taivaallista.

Kielletty ajosuunta merkki ainakin pitäisi ottaa takaisin opetusohjelmaan.

Ja kärkikolmio = Kaikkea risteysliikennettä pitää väistää. Näin se minulle opetettiin. Tiedä mikä on tulkinta nykyään. Muutaman kerran olisi mennyt kottero lunastukseen jos en olisi antanut tilaa.

Sanalla sanoen - Vituttaa. Ja ei en luule olevani Tommi Mäkinen enkä edes Hannu Mikkola. Tässä iässä ehkä yhtä hyvä kuin 50% kuskeista. (ajanut vain 300.000 kilsaa tai jotain)

Naiset ? No ei ole, vielä, osunut kunnon tunaria ajoreitille. Kai sieltäkin kunnon vasen eiku oikea tyyppejä löytyy.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Omiin havantoihin perustuva tosiasia on, että 80% todella paskoista kuskeista on joko vanhuksia tai naisia. Siis näistä jotka töppäilevät oikein urakalla ja joiden käyttäytymistä liikenteessä ei voi lainkaa ennakoida. Nämä sankarit ovat onneksi suuri vähemmistö teillä.

Työkseni ajavana voinen todeta, että nuo alinopeutta puksuttavat ja huonosti auton hallitsevat kuskit ovat todellakin vanhuksia tai naisia. Tämä epävarmuus menee kuitenkin varmasti vähäisen ajamisen piikkiin.

Ne kaikista paskimmat kuskit ovatkin sitten aina miespuolisia. 120 lasissa, jollakin pihatiellä on mielestäni paljon paskempi suoritus, kun joku huono peruutus. Ei yksinkertaisesti mahdu kaaliin, että miksi sitä onnea pitää kokeilla liikenteessä. Kamalinta on kuulla jonkun kaahaajan toteavan, että ei mulla ollut tarkoitus kenenkään päälle ajaa. Vittu niinpä. Ei varmasti ollutkaan.

Säännöllisesti ajavat naiset ovat ihan yhtä päteviä kuskeja, kun säännöllisesti ajavat miehet. Tämä siis minun mielipide.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Säännöllisesti ajavat naiset ovat ihan yhtä päteviä kuskeja, kun säännöllisesti ajavat miehet. Tämä siis minun mielipide.

Kyllähän se noin on. Kyse on rutiinista, minkä saa vain ajamalla. Sitten taas miehet (seuraa provosoiva yleistys: pk-seutulaiset, vähän koulutetut, alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvat ja toisaalta äkkirikastuneet tai pappa betalar -öykkärit) ovat yleensä niitä, jotka kuvittelevat rutiinitason riittävän mihin tahansa liikenneturvallisuudesta piittaamatta. Näitä maanteiden antisankareita tapaa vaarallisen usein tien päällä. Kieltämättä silloin herää mielessä kaameita ajatuksia heidän päänsä menoksi, suorastaan kiduttavan murhanhimoisia ajatuksia, sen verran sapettaa.

Summa summarum: ennemmin liikenteessä ylivarovainen, vähän töpeksiväkin ja kokematon naiskuljettaja kuin muut tiellä liikkujat vaarantava idiootti mieskaahailija.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Sen sijaan ostaessani käytettyä autoa, yritän aina välttää ottamasta sitä "naiskuljettajan hellästä hoidosta" tulevaa, sillä auton hoidossa ja käytössä kauniimpi sukupuoli ei tasan tarkkaan ole samalla viivalla urosten kanssa.

Näin on. Sisko sai aikanaan isältä lahjaksi aika priimakuntoisen Fiat Stilon eikä mennyt vuottakaan niin moottori oli aivan paskana, ohjauskulmat päin helvettiä, ohjaamo täynnä kaikenlaisia tahroja ("noku toi kynsilakka nyt niinku vaan kaatu tietsä") ja pellit lommossa kymmenettä kertaa.

Ei mahdu jakeluun, miten joku voi pitää autostaan noin saatanan paskaa huolta. Tosin samassa talossa PC kuulostaa suihkumoottorilta, koska sitä seisotetaan pölyisellä lattialla käynnissä 24/7, eli teknologiasta huolehtiminen ei ole neidille tainnut ikinä oikein aueta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös