Kokemuksia
Minä kävin armeijan, ja siinä sivussa tutustuin pariinkymmeneen naiseen, jotka kävivät sitä samaan aikaan ja samassa paikassa. Näistä oli erittäin helppoa nähdä ketkä kuuluivat mihinkäkin Sistiksen kategoriaan.
14/20 yrittänyttä olivat itkijöitä ja kitisijöitä. "Sä et voi pakottaa mua ryömimään jos mä en haluu!" Sen lisäksi näitä itkijöitä ja vinkujia yhdisti se että he todella nauttivat olostaan miesten huomion keskipisteenä. Loppuvaikutelma oli se että he olivat ihan puhtaasti siellä hakemassa munaa, eikä juuri muuta. Ihan hyvällä onnistumisprosentillakin sitä taisivat saada.
1/20 oli todistamassa että on yhtä kova jätkä kuin miehetkin, mutta aika heikolla menestyksellä. Menee pitkälti samaan kategoriaan noiden 14 ensimmäisen kanssa, paitsi että hänellä ei tietääkseni ollut kuin 2 suhdetta palvelusaikanaan.
1/20 oli armeijassa, kun ei muutakaan oikein keksinyt, piti kyllä miehistäkin ihan reippaasti, mutta oli mielestäni silti varsin kelvollinen sotilas, hoiti hommansa siinä kuin keskiverto kuka tahansa muukin.
4/20 oli sitten semmoisia naisia joita olisi saanut olla lisääkin. He todella tsemppasivat ja olivat matkassa ihan maanpuolustushengellä, näitä naisia arvostin korkealle, vaikka tosin heilläkin tuntui tuo seksielämä olevan aika vilkasta. Enivei, se on sivuseikka, jos muuten on armeijassa "oikeasta syystä".
Noin yleisellä tasolla voisin sanoa että tuo viimeinen pieni ryhmä antoi minulle uskoa siihen että ainakin joidenkin naisten kannattaakin käydä armeija. Heille tervetuloa. Sen sijaan niille itkeville kenttähuorille voisin sanoa että jääkää nyt hemmetissä kotiinne.
Muuten sitten naisten läsnäolo ei ole kyllä moraalin kannalta mitenkään paras asia. Armeija on perinteisesti miesten paikka jossa eletään "miesten maailmassa", ja käyttäydytään sen mukaan. Sitten kun siihen lisätään kourallinen naisia, tämä muuttuu. Kouluttajat eivät voi enää puhua kaikista törkeimpiä juttuja joukon edessä, osa porukkaa alkaa iskeä naisia palvelusaikanaan, jolloin he eivät käyttäydy kuten miehet "normaalisti". Joissain tilanteissa huomasi selvästi ettei paketti oikein tahtonut pysyä kasassa juuri sen takia että naisten takia haluttiin olla "hienotunteisia". Ja tietysti tämä fyysinen puoli oli jonkun verran ongelma, varsinkin jollain pidemmällä leirillä, on helmpompi pysyä housuissaan jos teltassa nukkuu vieressä helvetin pahalle haiseva mies, kuin se että siinä sukii hiuksiaan kaunis nainen pelkät alusvaatteet päällä. Tai kun mennään uimaan tjsp, näitä "häiriötekijöitä" ilmaantuu.
Mutta juu, mielestäni armeija pärjäisi paremmin ilman naisia, mutta jos joku nainen tulee sinne asenne kohdillaan ja haluaa menestyä, niin siitä vaan sitten, en pane vastaan.