En jaksa uskoa, että kovin moni mies menee kihlattunsa tykö ja kysyy josko voitaisiin nettisivut rakentaa häitä varten.
Joo, enhän minä sitä tehnyt, kihlattuni on tehnyt lähes kaikki häävalmistelut. Ja näitä häitä ja avioliittoa varten on käyty läpi kolme eri "premarital counseling" -juttua, yksi kesti varmaan kolme kuukautta, kerran viikossa olimme yhdessä tai erillään neuvojan luona, toinen oli yhden viikonlopun intensiivinen seminaari, ja kolmas oli taas muutaman kuukauden mittainen juttu, jossa vissiin kahdeksan kertaa kävimme neuvojan luona yhdessä. Ja lisäksi on luettu joukko kirjoja, joissa kerrotaan, mitä se avioelämä oikein sitten on, ja yksi kirja on menossa nytkin. Ja onhan tässä seurusteltu jo seitsemän vuotta ja ikääkin alkaa olla jo lähemmäs 50, joten toivottavasti tässä nyt sitten on valmistauduttu tarpeeksi eivätkä odotukset ole ihan epärealistiset. Ainakin kovaa työtä ja omien halujeni uhraamista minä odotan.
Guuglasin tuon Bridal showerin, ja se on vanha perinne, kai jo 1890-luvulta tai jotain sellaista. Tarkoituksena oli alunperin kai rahallisesti tukea köyhiä avioliittoon aikovia naisia. Kyllä niitä lahjoja on tullutkin, kihlatulla on ollut kolmet eri Bridal showerit, ja tänä viikonloppuna ovat hänellä nyt nuo polttarit (koko viikonlopun pituiset).
Häihin on hankittu ties vaikka mitä jäätelöbaarista lähtien. Valokuvaajaltakin saatiin kai joku "deal", maksoi vain jotain $7 000. Ja siihen sisältyivät kihlauskuvat! On videokuvaaja, wedding coordinator, DJ hoitamassa musiikkipuolta, laulaja kirkossa, urkuri kirkossa, florist hoitamassa kukkapuolta ja tietenkin sitten tämä "caterer" joka hoitaa ruokapuolen. Luulen, että meillä on sentään aika pienet bileet verrattuna siihen, mitä useimmat amerikkalaiset tekevät. En tiedä mistä ne rahat aina tulevat, meillä onneksi kihlatun isä maksaa suurimman osan, ja ne vähät säästöt mitkä tililleni ovat kertyneet, sitten loput (toivon mukaan).
Tuohon harjoitteluillalliseen osallistuvat vain lähisukulaiset ja "wedding party", elikä nuo bridesmaidit ja groomsmenit ja muut best manit ja sen sellaiset. Meillä noin 40 ihmistä. Tarkoituksena olisi kai lähinnä tutustuttaa osapuolien sukulaisia toisiinsa, mutta minun tapauksessani sitä nyt ei paljon tule tapahtumaan, koska paikalla on vain siskoni kolmen lapsensa kanssa. Tarkoituksena on ilmeisesti myös kiittää häävalmisteluihin osallistuneita henkilöitä. Minun pitäisi ostaa jotkut lahjat groomsmeneille (ideoita?). Ajattelin jotain lahjakortteja, mutta en tiedä minne. Ja ai niin, kutsuihin pitää satsata myös. Ensin lähetettiin hieno muistutuskortti, sitten hieno varsinainen kutsu, ja sitten vielä elektronisesti harjoitusillallisiin kutsut. Ja häihin on tehty kai myös hieno ohjelma siihen kirkkopuoleen. Ja tuolta wedding websaitista löytyy sitten kaikennäköistä infoa kihlaustarinastamme lähtien. Ja pari gift registryä on myös olemassa, joista niitä lahjoja saa ostaa ja rahojaan luovuttaa meille. Jos jotain jatkoaikalaista alkaa kovin haluttamaan tukea meitä rahallisesti tätä lukiessaan, niin voin YV:nä lähettää weddingsaitin! :) Jospa nyt viimein saisin sen haluamani pallotuolin!
Maassa maan tavalla, näin olen ajatellut, eikä tämä kaikki valmisteluhälinä ole minua kovin paljon häirinnyt. Kihlattuni on innolla hoitanut lähes kaikki nämä asiat. Sitä vaan ihmettelen, että mihin koloon tungemme nämä kaikki Bridal Showerin ja varsinaisten häiden lahjat, kun talokin on aika pieni kooltaan. Niitä alkaa jo nyt pursua paketteja esille vähän joka kolosta.