Naimisiin-ketju

  • 89 812
  • 457

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaiken kaikkiaan todella hieno fiilis ja kliseisesti odottava fiilis. Huomenna on loppuelämäni ensimmäinen päivä ja tiistaina lähdetään upealle häämatkalle, joten eipä voisi paremmin mennä, vielä kun kerkeää puhelimen teksti-tv:stä tarkastamaan HIFK:n voiton!

Onnea vaan, mutta sitä vaan kuitenkin, että onhan avioehto jo laadittu?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onnea vaan, mutta sitä vaan kuitenkin, että onhan avioehto jo laadittu?

Katos, täällä on tämmöinenkin ketju.

Itse menin naimisiin monivuotisen avovaimoni kanssa kesällä. Itselle eka kerta ja vaimolle toinen. Tämä ratkaisi kipeän ongelman ulko-oveen sijoitettavan kyltin suhteen, kun en viittinyt sen exän nimeä kirjoittaa omaan oveen.

Avioehto laadittiin jo etukäteen netin kautta asianajotoimistossa ja lähetettiin maistraattiin rekisteröitäväksi. Kustannukset asianajaja 70 + maistraatti 40.

Itse häätilaisuus vedettiin kaikille yllätyksenä kesämökin rannassa. Läheisestä maistraatista tilattiin notaari vihkimään ja sulhasen äiti kutsuttiin paikalle etukäteen. Kaikki muut sukulaiset saivat kutsun aamulla kun vihkiminen oli klo. 15. Vihkimisen jälkeen aviopari siirtyi vastarannan ravintolaan soutuveneellä ja vene oli varustettu perinteisin tölkein ja kyltein. Ravintolaan oli toki tilattu kakku ja safkat etukäteen.

Vieraat olivat pukeutuneet kuten mökillä kuuluu, eli uikkareihin, shortseihin yms. Hääparilla sentään joku kesämekko ja puku sekä kukkakimppu.

Loistavat häät, vaikka sulhasen yllätti juuri tärkeimmällä hetkellä ihmeellinen kouristus, mutta myös kuiskattu "tahdon" hyväksyttiin. Oli se jännää.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuon aiemmin kyynistelyn lisäksi pitää kyllä myös ihan iloisella asialla avautua tässä ketjussa. Nimittäin itselläni tuli 1.8. kymmenen vuotta täyteen ja päätimme järkätä juhlan kunniaksi hyvät bileet samassa paikassa kuin itse häätkin aikanaan eli mökillä. Silloin aikanaan vihkiminen tapahtui maistraatissa ihan pienellä porukalla ja bileet oli silloin pari viikkoa vihkimisestä. Bändi soitti silloin pihamaalla aamukuuteen ja mahtoivat naapurit ihmetellä, kun häävieraat juoksenteli pelkkiin vöihin sonnustautuneena puolen kilsan päähän saunasta järveen uimaan. Saas nähdä onko ikääntyminen katkaissut parhaimman terän juhlameiningistä vai vieläkö 10 v bileissä jengiltä irtoaa entiseen malliin.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Niinhän siinä kävi, että cotton joutui naimaan/pääsi naimisiin nyt lauantaina. Juhlat olivat sellaiset reilun sadan hengen pippalot hienolla paikalla Saimaan rannalla ja sujuivat rennoissa tunnelmissa kuitenkaan ilman ylilyöntejä. Kuulemma pari stalderin taittoa nähtiin, mutta kokonaisuus pysyi näpeissä paremmin kuin hyvin. Erittäin positiivista, koska häät olivat kuitenkin ns. open-bar-mallia (kuitenkin toimituksella Etelä-Helsingistä) ja varsinkin bestman stressasi hieman tästä syystä. Ystävät/sukulaiset-ratio oli ~50/50, tosin allekirjoittaneen kohdalla ehkä 80/20, kun sukua on rajatusti, mutta kaikenlaista puutarhatonttua on tullut ystäväpiiriin haalittua. Kovasti tuntui vieraista olevan mukava tilaisuus, ohjelma harvinaisen epätönkkö Suomi-häihin ja hääparikin jaksoi juhlia sentään noin kahteen. Tähän päälle (kuulemma) eeppiset jatkot allekirjoittaneen mökillä.

Näkisin jopa myös, että parin vuoden päästä seurannee taktinen ero, koska toistaiseksi näistä geimeistä ollaan omasta pussista maksettu vain kaaso-morsian-kombon kampaukset ja komeamman puoliskon puvustus. Tässähän jää ehkä jopa voitolle?!?

Virtuaalijuipeista olisin ottanut pippaloihin ehdottomasti mukaan mm. Forkan, terozin, ukkometson, Evertonin, Isaskarin, Major Jullin, Golden Awen, Zeta03:n ja nähtiinhän geimeissä muutama nicki ihan irl.

Noh, kohta lentokentälle ja häämatkailemaan.

Jatkossa esittelen paremman puoliskoni siis ex-tyttöystävänä, nykyisenä vaimona tai tulevana leskenä.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Näkisin jopa myös, että parin vuoden päästä seurannee taktinen ero, koska toistaiseksi näistä geimeistä ollaan omasta pussista maksettu vain kaaso-morsian-kombon kampaukset ja komeamman puoliskon puvustus. Tässähän jää ehkä jopa voitolle?!?
Et kai ole tosissasi?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Heh, no arvaa...
En osaa edes arvata, niin hulluksi tämä nykymaailma on mennyt. Ei olisi varmaan ensimmäinen kerta kun joku menee naimisiin pelkän omanedun tavoittelun ja edes vähäisen rahanteon takia ja kehuu vielä julkisesti siitä internetissä...olen itse vissiin sen verran vanhan sukupolven ihmisiä, että en ole enää oikein nykymaailman menon kanssa ajan tasalla ja tuollaisista kuuleminen järkyttää aika pahasti.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Varmasti tuollaisiakin ihmisiä on, mutta pistetään nyt vielä disclaimeriksi, että tuo oma heitto oli vain huonoa huumoria. Kymmenen vuoden harkinnan jälkeen tuli sanottua tahdon eli kai sitä rahaa olisi voinut tehdä aikaisemminkin, jos tarvetta olisi ollut. Korostetaan nyt vielä, että kaikki oli tarkoitus maksaa, ja helposti olisi voinutkin, omasta pussista, mutta molempien vanhemmat vaativat toista. Olen heikko ja sorruin, myönnän.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Varmasti tuollaisiakin ihmisiä on, mutta pistetään nyt vielä disclaimeriksi, että tuo oma heitto oli vain huonoa huumoria.
Ajattelinkin, että tuo olisi todella sairaan synkkää huumoria, mutta mistä sitä nykyaikana tietää miten ihmiset toimivat ja ajattelevat ja tuntevat, jos tuntevat aina mitään. Joten onnitteluni vaan! Toivon kaikkea hyvää liitollenne. Ja ehkä opimme tuntemaan puolisoasi paremmin, kuten sanoit.

cottonmouth kirjoitti:
Kymmenen vuoden harkinnan jälkeen tuli sanottua tahdon eli kai sitä rahaa olisi voinut tehdä aikaisemminkin, jos tarvetta olisi ollut. Korostetaan nyt vielä, että kaikki oli tarkoitus maksaa, ja helposti olisi voinutkin, omasta pussista, mutta molempien vanhemmat vaativat toista. Olen heikko ja sorruin, myönnän.
Tunnustan, että itse olen jo runsaan kuuden vuoden harkinnan jälkeen "sortunut" lupautumaan liittoon. Ehkä olisi pitänyt vielä harkita pari vuotta pidempään, kuten sinä teit? :) No vakavasti sanottuna, alkoi tulla vähän painostusta toiselta osapuolelta ja ajattelin, että kyllähän tässä olen itsekkäästi sinkkuna jo tarpeeksi aikaa viettänyt, joten on syytä uhrautua jo tässä iässä. Tilaisuutta vietetään tosin vasta noin vuoden päästä, ja minusta on ihan OK, että kihlatun perhe maksaa viulut suurimmaksi osaksi (minulle jää kaiketi kirkon vuokraus, harjoitusillallisen kustantaminen, ja sitten jotain muita sekalaisia pienempiä kuluja). No katsotaan mikä on todellisuus kustannusten suhteen...
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Kaiken kohtuuden nimissä täytyy sanoa, että ihan hyvä ettet joudu amerikkalaistyyppisiä satuhäitä kaikkine hullutuksine itse kokonaisuudessaan kustantamaan. Etenkään tuon harjoitusillallisen funktiota en ole koskaan ymmärtänyt.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Erittäin positiivista, koska häät olivat kuitenkin ns. open-bar-mallia (kuitenkin toimituksella Etelä-Helsingistä) ja varsinkin bestman stressasi hieman tästä syystä.

Jatkossa esittelen paremman puoliskoni siis ex-tyttöystävänä, nykyisenä vaimona tai tulevana leskenä.

Itse pidin samalla kaavalla (E-Helsinki, järvi ja mökki), pahimmilta ylilyönneiltä vältyttiin, mutta kyllähän vajaan sadan hengen pippaloihin kuuluu se yksi kenet kaikki muistavat. Ei siinä todellakaan mitään mainittavaa käynyt eikä useimmat tainneet edes huomata mitään, mutta vähän silleen sai hakea pois sieltä open barista.

Jätit oletettavasti tahallasi pois sen todenäköisimmän vaihtoehdon eli tulevan ex-vaimon. Amerikanihme, kyllä, maailma on semmoiseksi mennyt.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Meneekös Suomessa kukaan enää naimisiin? Minulla suuri päivä on koittamassa vajaan kuukauden päästä. Kihlattuni on tehnyt järjestelyt suurimmilta osin, kun on niin innoissaan, mutta olen kyllä antanut oman mielipiteeni, kun on kysytty. Rahaa menee kuin roskaa, kun vielä vuokrasimme omakotitalon. Joten köyhäintaloon tästä voi pian tie viedä, jos sama tahti jatkuu. Suurena menoeränä on tulossa minulle ainakin vielä tuo "harjoitteluillallinen", josta yllä mainitsin. Ja tiedä sitten mitä kaikkia yllätyksiä honeymoonilla tulee vastaan. Olen yrittänyt olla häitä hirveästi ajattelematta, mutta kyllä varmaan jossain vaiheessa se iskee aivoihin, että mitäs tässä on vanhalla iällä vielä tekemässä.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Suurena menoeränä on tulossa minulle ainakin vielä tuo "harjoitteluillallinen", josta yllä mainitsin.

Tämä on jotenkin sellainen tilaisuus, jota en oikein ymmärrä :) jenkkilässähän on ihan normijuttu häiden alla mutta en ymmärrä sitä siltikään. Mitä siellä harjoitellaan? Syömistä? Tämä ei ole kettuilua, enkä tarkoita pahalla :)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä on jotenkin sellainen tilaisuus, jota en oikein ymmärrä :) jenkkilässähän on ihan normijuttu häiden alla mutta en ymmärrä sitä siltikään. Mitä siellä harjoitellaan? Syömistä? Tämä ei ole kettuilua, enkä tarkoita pahalla :)

Syömistä ja kaikkea siihen liittyvää. Nythän esimerkiksi Thatcherin hautajaisia harjoiteltiin aamuyöllä tyhjillä Lontoon kaduilla.

Onhan tuo harjoitteluillallinen aivan vitsi, mutta se on sitä kulttuuria. Mitenhän siellä pystyisi olemaan nauramatta, jos joutuisi sellaiselle. Kai tilaisuus myös välillä keskeytetään ja käydään asioita läpi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Meneekös Suomessa kukaan enää naimisiin?

Kyllä vaan. Mulla tuo päivä koittaa 15.6. Meillä on hyvin pienet ja intiimit häät, reilut parikymmentä vierasta on kutsuttuna ja vaikuttaa siltä, että kaikki ovat tulossa paikalle. Varattiin eräästä ravintolasta kabinetti, maistraatin tyyppi tulee sinne suorittamaan vihkimisen. Rahaa toki palaa, mutta kulut pysynevät suhteellisen hyvin kurissa, kun on vain vähän vieraita (molempien lähimmät perheenjäsenet ja tärkeimmät ystävät.) Yllätyksiä varmaan on tulossa, tai lähinnä siis uusia kulueriä, mutta on tähän nyt sen aikaa säästetty, että prosessi saadaan toimitettua omalla rahalla, eikä euroakaan tarvitse keneltäkään lainata.

Molempien vanhempien suunnalta on kyllä tarjouduttu osallistumaan kuluihin, mutta ei kiitos. Oikeastihan on typerää olla ottamatta apua vastaan, mutta meillä molemmilla ylpeys laittaa liikaa hanttiin. Puhutaan kuitenkin "vaan" parista tuhannesta eurosta, ei mistään kymppitonnin keikasta, jolloin ylpeyskin varmaan antaisi periksi.

Kunhan saadaan nuo bileet ja virallisuudet pois alta, niin päästään juhannuksen alta pois häämatkalle. Tuleva vaimo sai valita häämatkan kohteen, tietenkin. Tuo ei ole koskaan ollut edes lentokoneessa, joten hirvittävän kauas ei ymmärrettävästi tahtonut lähteä, mikä hyvä onkin. Pakettimatkalle aurinkoon kiitos. Kohde on mulle tuttu, kuten monelle muullekin. Viemme henkilökohtaisesti Kreikkaan hieman lisää rahaa, kun tuntuvat olevan sitä vailla.

Mutta hääillallinen ja häämatkakin ovat täysin toissijaisia asioita minulle. Kunhan vaan saan rakastamani naisen rengastettua. Sanomattakin lienee selvää, että mulle on jäänyt tämän spektaakkelin järjestämisessä nyökkäilijän ja taskulaskimen rooli, mutta mitä siitä. Näin sen kuuluukin mennä, tai ainakin niin isot pojat ovat kertoneet.

Posteljoona & Ystävät - Naimisiin - YouTube
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Häät on omituinen juttu. Ollaan oltu avokin kanssa nyt nelisen vuotta kimpassa ja konsensus on vallinnut siitä, että avioliittoa ei tarvita eikä kaivata sen enempää, kuin kakaroitakaan. Kuitenkin nyt, kun joitain tuttuja on alttarille tai maistraattiin astellut, niin rivien välistä olen kuulevinani mielen uhkaavasti muuttuvan. Onko muilla kokemuksia vastaavasta, että naimisiin pitäisi mennä vain siksi, että "mä haluun" ja on kiva leikkiä prinsessaa yhden päivän ajan? Lapsien haluaminen on kai ihan luonnollinen ja biologinen tarve monelle, mutta avio ei. Mahdolliseen kosintaan toki sanoisin suoraan, että ei käy, mutta ei maalata piruja seinälle tämän enempää.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Onko muilla kokemuksia vastaavasta, että naimisiin pitäisi mennä vain siksi, että "mä haluun" ja on kiva leikkiä prinsessaa yhden päivän ajan? Lapsien haluaminen on kai ihan luonnollinen ja biologinen tarve monelle, mutta avio ei. Mahdolliseen kosintaan toki sanoisin suoraan, että ei käy, mutta ei maalata piruja seinälle tämän enempää.

Ihan mielenkiinnosta, miksi se naimisiinmeno on niin suuri ehdoton "ei"? Vaikea kuitella että se mitenkään ratkaisevasti elämää pilaisi. Ymmärrän kyllä että häävalmistelut/järjestelyt ja muu hössötys on ärsyttävää ja vie rahaa, mutta se on kuitenkin suht pian ohi. Samoin siitä avioliitostakin pääsee eroon kohtuullisen ajan puitteissa. Niistä lapsista taas ei pääse eroon, mutta silti monille näyttää olevan pienempi kynnys hankkia lapsia kuin mennä naimisiin.

Tämä siis ihan vilpittömästi tiedustellen, ilman mitään offensiivista tai painostavaa äänensävyä. Sen ymmärrän, että jos on ateisti niin ei halua kirkkohäitä tms. Mutta se on aina minulle jäänyt epäselväksi, että miksi se avioliitto on niin suuri mörkö, mutta kuitenkin asutaan 10 vuotta yhdessä.

edit. typofix
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikä kukaan pakota pitämään häitä. Pitää olla kaksi todistajaa ja that's it. Avioliiton varaan rakentuu edelleen sen verran juridiikkaa (varsinkin jollei lapsia ole, lapsiperheiden ja pitkien avosuhteiden osaltahan lainsäädäntö osin muuttui), etten ihmettele että sille juridiselle puolelle laitetaan painoarvoa. Sinänsä sen lainsäädännöllisen merkityksen - siis pitäisikö näin olla - voi nykyajassa kyseenalaistaa, mutta voimassaoleva lainsäädäntö kuitenkin tuo avioliiton avulla turvaa.
 

Wolves

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta, miksi se naimisiinmeno on niin suuri ehdoton "ei"? Vaikea kuitella että se mitenkään ratkaisevasti elämää pilaisi.

Kysyin aikoinaan tätä samaa veljeltäni ja hänen avopuolisoltaan ja sain tyhjentävän vastauksen kummankin suusta.

"Mihin me tarvitsemme paperinpalaa, joka kertoo meidän olevan yhdessä? Kumpikin meistä ja aika monta muutakin ihmistä tietää sen jo. Ja jos joku ei tiedä, niin vastauksen saa minulta tai puolisolta."
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysyin aikoinaan tätä samaa veljeltäni ja hänen avopuolisoltaan ja sain tyhjentävän vastauksen kummankin suusta.

"Mihin me tarvitsemme paperinpalaa, joka kertoo meidän olevan yhdessä? Kumpikin meistä ja aika monta muutakin ihmistä tietää sen jo. Ja jos joku ei tiedä, niin vastauksen saa minulta tai puolisolta."

Toisaalta avioliitto helpottaa juridisesti monessakin asiassa, joista ehkä merkittävimpänä puolison kuoleman jälkeinen paperisota. Avopuolisolla ei ymmärtääkseni ole edelleenkään käytännössä mitään oikeuksia kuolleen puolisonsa omaisuuteen, toisin kuin avioliitossa.

Avioliiton voi tosiaan solmia salaa ja hiljaisesti, kuten tätini ja hänen miehensä tekivät. Tämä paljastui muulle suvulle vasta kymmenen vuotta häiden jälkeen. Ikää heillä oli siviilisäädyn paljastuessa noin 70 vuoden verran... Kumpikin piti oman sukunimensä. Käytännössä yksi maistraattikäynti ei muuttanut mitään, mutta selkeytti tuota juridista puolta.

Mainitaan vielä, että itse en ole naimisissa, vaan avoliittoa on takana viitisen vuotta. Ehkä joskus, mutta tällä hetkellä se ei ole suunnitelmissa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Eikö parisuhteen rekisteröinnillä saa samat edut kuin avioliitolla, siis ihan heteroparitkin, vai vaatikos tuo käytännössä vielä joitain lakimuutoksia.

Itse olen nähnyt asian enemmänkin niin että avioliitto ei sido mihinkään, mutta yhteinen asunto sitoo eikä kämppää saa "petettyä" toisen alta siinä misä sen avioliiton perustana olevan rakkauden kyllä saa petettyä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikö parisuhteen rekisteröinnillä saa samat edut kuin avioliitolla, siis ihan heteroparitkin, vai vaatikos tuo käytännössä vielä joitain lakimuutoksia.

Ei heteropari voi rekisteröidä parisuhdettaan muutoin kuin avioliitolla. Laissa yhteistalouden purkamisesta on rinnastuksia avoliiton puolelta avioliittoon, mutta ne perustuvat yhteiseen asuinaikaan ja/tai yhteisiin lapsiin. Laki rekisteröidystä parisuhteesta koskee vain samaa sukupuolta olevia pareja.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ei heteropari voi rekisteröidä parisuhdettaan muutoin kuin avioliitolla. Laissa yhteistalouden purkamisesta on rinnastuksia avoliiton puolelta avioliittoon, mutta ne perustuvat yhteiseen asuinaikaan ja/tai yhteisiin lapsiin. Laki rekisteröidystä parisuhteesta koskee vain samaa sukupuolta olevia pareja.

Jaa, olen luullut että olisi jokin muukin parisuhteen tyyppi kuin avioliitto jossa olisi samoja laillisia kriteereitä. Eli käytännössä onko avioliitto tosiaan ainoa tapa saada tietyt juridiset edut samanlaisiksi, pöh.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaa, olen luullut että olisi jokin muukin parisuhteen tyyppi kuin avioliitto jossa olisi samoja laillisia kriteereitä. Eli käytännössä onko avioliitto tosiaan ainoa tapa saada tietyt juridiset edut samanlaisiksi, pöh.

Ymmärtääkseni on. Avoliittolakia päivitettiin käsittääkseni joiltain osin vuonna 2011, mutta se jätti silti tällaiset asiat auki. Toisaalta ymmärrän kyllä juridisen puolen - ei olisi mitään järkeä pitää yllä kahta "juridista järjestelmää", eli rekisteröityä parisuhdetta ja avioliittoa. Osaltaan siksi sukupuolineutraali avioliittolakikin olisi perusteltu, mutta tämä jääköön vain sivukommentiksi tässä ketjussa.
 

scholl

Jäsen
Herää kysymys, minkä takia pitäisi olla joku muu systeemi kuin avioliitto, jos sen saa kerran solmia maistraatissakin? Jos haluaa vain muuten olla kimpassa, muttei kunnon suhteessa niin voihan silloin tehdä testamentin omaisuuden suhteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös