Näinhän se on, asiat eivät ole entisellään noiden vuoden takaisten tapahtumien jäljiltä.
Itse olen yrittänyt aina lähestyä paikalliskamppailuja ja niiden tapahtumia suhteellisen objektiivisestä näkökulmasta, riippumatta tunteistani Jokereita tai Hifkiä kohtaan. Voittojen jälkeen olen muistuttanut paikallisvastustajaa kannattavia ystäviäni melko sarkastisesti, vähän vittuillen, mutta pilke silmäkulmassa. Otteluiden päättyessä toisin, olen saanut osakseni vastaavaa, ja tosikoilta enemmänkin suorasukaista vittuilua. Aiemmin tapahtumista pystyi keskustelemaan jokseenkin hyvässä hengessä useimpien tyyppien kanssa, objektiivisesti ilman ylimääräistä kiihkoilua. Nykyään valitettavasti harvemmin.
Pelkästään se, että kannatan jokereita, aiheuttaa monissa jo suurta halveksuntaa, ja MM95-Villen telonta nousee aina puheenaiheeksi. Eilen yritin kysyä kaverilta mielipidettä Gilliesin hankinnasta, mainitsin, että mielestäni ei mitään järkeä tuoda tuollaisia kavereita tähän (kukkahattu)liigaan, 18 pelaajan kokoonpanoihin ym. Vastaus oli luokkaa "Mitä järkee pitää matonmyyjätalebaani-pahoinpitelijää kokoonpanossa?" Ymmärrettävästi en saanut aikaiseksi mitään järkevää keskustelua.
Se, että SBA pelaa jokereissa, ei tarkoita, että minä olisin Semirin tai hänen tekojensa suuri fani. Arvostan häntä pelaajana - kuten kaikkia, jotka jokeripaitaa päällään kantavat. Tuota yksittäistä tekoa en arvosta, en soisi kyseistä tapahtuvan edes pahimmalle vihamiehelle tai yhdellekkään vastustajan pelaajalle. Silti noiden tapahtumien johdosta minut, kuten muutkin jokerikannattajat, assosioidaan nykyään miltei heti kusipää-idiooteiksi, jotka ovat sitä mieltä, että Peltosen päällekäyminen oli hieno asia. Ei, sitä se ei ollut.
Ymmärrän hyvin, että monet ihmiset suhtautuvat tähän peliin ja joukkueisiin itseänikin suuremmalla intensiteetillä ja tunteella, mutta toivon, että näistä asioista päästäisiin yli ja jokainen pystyisi riippumatta Tomekin käskytyksistä tai SBA:n tai kenen tahansa Jokeri tai IFK-leiriläisen teoista, keskustelemaan näistä joukkueista ilman suunnatonta vihaa ja vittuilua puolin ja toisin. Vuodentakaiset asiat tapahtui, ja sille ei enää mitään voi. Tuskin kukaan asianomainen katsoo taakse tyytyväisenä siitä, mitä saatiin aikaan. Ne kannattajat, jotka olivat sitä mieltä, että ne tapahtumat olivat hieno asia ja vallitseva ilmapiiri ja välit ovat jees, siis Peltoselle vähän turvaliiviä höhöhö-tyypit ja kilpakumppanin puolelta ne kaikkea jokereihin ja sen kannattajiin liittyvää vihaavat ja kostoa janoavat voidaan mielestäni jättää omaan arvoonsa.
Tällä hetkellä toiveeni vaikuttaa aika kaukaiselta, ja saa nähdä mitä viikonloppu tuo tullessaan, voi olla että lauantai-illan jälkeen vielä kaukaisemmalta. Ensi kaudesta alkaen pöly tai tuhka saakin sitten laskeutua rauhassa.