1. Tehokas peliaika. Esim. 2 x 30 min. Todella turhauttavaa katsoa etelänpoikien suonenvetoja ,nurmikolla kieriskelyjä, maalivahdin pallon asetteluja ja viime hetkien vaihtoja.
2. Videotuomarit. Maalitilanteet ja rangaistukset. Punainen kortti on liian raaka. Varsinkin jos mitään ei ole tapahtunut.
3. 1-2 pelaajaa pois kentältä/joukkue. Lisää tilaa -> enemmän maaleja. Liikaa 0-0 ja 1-0/0-1 nyhjäyksiä.
Nämä ainakin Fifa. Tämä laji uhkaa jämähtyä.
Teit sitten ketjunavauksen, jota minäkin olin tulossa tekemään. Olen itseasiassa miettinyt tällaisen ketjun avaamista jo 2-3 vuotta, mutta en ole jaksanut, kun tietää, että seuraavisssa viesteissä aletaan jauhaa heti siitä, että Suomessa ei tajuta kuningaspelistä mitään ja lätkä sitä ja lätkä tätä.
Tehokkaasta peliajasta olen tismalleen samaa mieltä, mutta olen aina ajatellut, että 2 x 35 min. olisi hyvä. Monesti on tullut jalkapallopelit katsottua kovolta ja olen huomannut, että noin 35 minuuttia menee puoliajassa, kun kelailee katkot pois. Jos joku ei osaa yhdistää jalkapallopeliä johtavan joukkueen toimintaa ajanpeluuksi viimeisen vartin aikana, niin kyllä täytyy olla naiivi. Koko pelin aikanahan pelaajat yrittävät vedättää tuomareita kaikin mahdollisin keinoin. Siinä ei tosiaan ole kansallisuudella mitään väliä, kun maalipotkujen kesto venyy, rajaheittojen antaminen kestää yhtäkkiä 10 sekuntia kauemmin, jalat kramppaa yllättävän helposti ja jokaisessa kontaktitilanteessa tehdään kuolemaa huolella.
Eikä minusta tärkein pointti tässä ole se, että se ärsyttää, vaan se, että se on kaikki katsojilta pois. Kaikki se aika mikä menee epäolennaiseen toimintaan voisi tällä muutoksella olla raivokasta kamppailua pelin voitosta. Kysynkin, että eikö olisi mukavampi katsoa viimeisen kymmenen minuutin ajan sitä, kun peli yritetään ratkaista, kuin sitä että viisi minuuttia pelataan tosissaan ja viisi minuuttia pelataan aikaa erinäisillä konsteilla. Minä ainakin katson mieluummin sitä peliä, kuin sitä pötköttelyä ja hidastelua.
Videoiden käytöstä myös samaa mieltä. Aivan käsittämätöntä ettei niitä vieläkään käytetä edes maalitilanteissa. Jos tämä sama porukka, joka istuu futiksen sääntökirjan päällä olisi ollut johtamassa porukkaa kivikaudella me kerättäisiin vieläkin marjoja ja heitettäis karhuja keihäillä. Ontuvia perusteluja löytyy roppakaupalla. Miten sen toteuttaa? Ottelun kesto venyy. Tuomarit ei saa käyttää apuvälineitä. Tuo on kaikki silkkaa paskaa. Videoiden käyttö on monissa muissa peleissä onnistuttu toteuttamaan hyvin ja ihmisiä ei näytä häiritsevän se parin minuutin viivytys, kun saadaan oikea tuomio. Otteluiden keston pieni kasvukaan ei kyllä paljon haittaa. Jalkapallo-ottelu kestää nykyisellään vihellyksestä vihellykseen noin tunnin ja 45 minuuttia. Monen muun pelin kestot on huomattavasti pitempiä. Jääkiekko, koripallo ja jenkkifutis esim. kestää kaikki huomattavasti pitempään. Antti Muurisen kanssa olen samoilla linjoilla noista tuomareista, että eikö olisi mukavampi, jos olisi apuväline, mistä tarkastaa tiukat tilanteet. Ei tarvi sitten pelätä, että pelaajat alkaa käymään fyysiseksi, kuten eilen.
Mitä tulee tuohon pelaajien vähentämiseen, niin sen en usko lisäävän maalimääriä. Valmentajat lähtee aina puolustamisen kautta liikkeelle, joten luultavasti tempo laskisi ja peli muuttuisi tylsemmäksi. Videoiden käytön mukaan otto toisaalta korjaisi tuotakin asiaa, mutta pelkät maalikamerat ei riitä. Eilisen Saksa - Englanti pelin kaltaisia tilanteita tulee todella harvoin. Tärkeintä olisi saada nuo väärät paitsiotuomiot pois. Maalimäärä nousisi jonkin verran, jos nuo saataisiin menemään oikein. Yli puolet vääristä tuomioista on kuitenkin niitä, että lippu nousee turhaan vaikka pelaaja ei ole paitsiossa. Tai täma on ainakin minun perstuntuma asiaan, kun on futista tullut seurattua sen 20 vuotta.
Jännältä se vaan tuntuu, että pelissä jossa yksi maali merkitsee niin paljon ei olla kiinnostuttu siitä, että saataisiin taululle varmistettua ne lukemat, jotka sinne sääntöjen mukaan on pelin aikana tulleet. Hieman jos laajennetaan katsantokantaa vielä, niin milainen määrä rahallisia- ja henkilövahinkoja on tullut sen seurauksena, kun kannattajat on vetäneet herneet nenään väärien tuomioiden seurauksena.
Nyt vaan FIFA videoita kehiin, eikä enää piilouduta niiden vanhojen ja väsyneiden selitysten taakse, jotka olivat ehkä relevantteja 30 vuotta sitten.