Myytit, mysteerit, arvoitukset ja salaliitot – onko totuus tuolla ulkona?

  • 172 913
  • 750

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Paitselo kirjoitti:
Juu juu, mutta jutun ideahan on siinä, että eihän kukaan VARMUUDELLA tiedä, että kuka ja missä milloinkin on se kuvailemasi humpuukimaakari - koska aina välillä, taas yllättäen se humpuuki osoittautuukin myöhemmin faktaksi?

Mutta näenkin turhaksi ryhtyä tutkimaan ja lukemaan sitä 99..% humpuukimaakareiden "julistuksista" jotta löytäisin sen yhden helmen, minulle riittää se, että tutustun sellaiseen aineistoon mikä kestää kriittistä tarkastelua, ja jos sen humpuukimaakarin tutkimustulos kestää kriittistä tarkastelua se taatusti tulee julkisuuteen myös näillä ansioilla jolloin minäkin pääsen tutustumaan siihen. Toisin sanoen, turha käydä satoja sivuja aineistoa läpi löytääkseen yhden sivun missä on faktaa, parempi odottaa, että se yksi sivu osuu eteen virallisemmassa yhteydessä sillä niin taatusti käy jos se mullistava tutkimustulos (mysteeri) onkin paikkansa pitävää aineistoa tai kestää edes jonkin sortin kriittistä tarkastelua.

vlad.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
vlad kirjoitti:
Mutta näenkin turhaksi ryhtyä tutkimaan ja lukemaan sitä 99..% humpuukimaakareiden "julistuksista" jotta löytäisin sen yhden helmen,
Noh, turhaan sitten kulutat kallista aikaasi tämän ketjun lukemiseen, voin nimittäin vannoa, että ainakaan minä en ole mikään "messias" - et siis tule löytämään sitä himoamaasi "helmeä" ainakaan minun sairaista sepustuksistani.
Katsos kun minun mielestäni tämä touhu on ihan vaan kivaa... ja aika moni tätä ketjua näyttää lukevan, syystä tai toisesta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paitselo kirjoitti:
Noh, turhaan sitten kulutat kallista aikaasi tämän ketjun lukemiseen, voin imittäin vannoa, että ainakaan minä en ole mikään "messias" - et siis tule löytämään sitä himoamaasi "helmeä" ainakaan minun sairaista sepustuksistani.
Jaa? Sairaita? Minusta taas tämä on ehdottomasti yksi Jatkoajan kiehtovimpia keskustelunaiheita. Monia minullekin aika uusia juttuja, joista osaan toki minäkin suhtaudun varauksella, mutta seassa on omaan maailmankuvaani sopiviakin juttuja.

Tuskin ihan HMV-aiheita, kun aika kärkkäästi herättää vastakkaisia sanoja. Hyvä näin.

Lisää infoa vaan Pre... Paitselo!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Paitselo kirjoitti:
Noh, turhaan sitten kulutat kallista aikaasi tämän ketjun lukemiseen,...

Kuten tuolla aiemmin kirjoitinkin, ehkäpä minun olisi parasta pitäytyä poissa tästä ketjusta koska en näe tällaisessa toiminnassa suurtakaan järkeä, siis toiminnassa jossa kirjoitellaan päättömiä juttuja arkeologisten löydösten ympärillä tms. Ainoa mikä pitää minut tämän ketjun vierailijana on se, että aina säännöllisesti ketjuun ilmaantuu kuitenkin asiallista tavaraa jolla kumotaan näitä humpuukimaakareiden julistuksia tai tuodaan selkeitä vastauksia esitettyihin kysymyksiin, eli nähtyyn vaivaan nähden hyöty on sen verran hyvä, että silloin tällöin suoritetut vierailut kannattavat.

vlad.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Paitselo kirjoitti:
Jankataan nyt vielä siitä ihmisen alkuperästä ja etenkin ihmisen älystä.

Kansantajuisesti ja lyhykäisesti kertoen juttu menee jotenkin näin. Apinat laskeutuivat ensin alas puista, kokivat jonkinlaisen mutaation ja tulivat sen jälkeen ihmisen esi-isiksi. Charles Darwinin julkaistua luonnonvalintateoriansa, kaikki fossiililöydöt alkuapinoiden luurangoista homo sapiensiin asti näyttävät vahvistavan Darwinin polveutumisoppia. Kun muuan harrastelija-arkeologi nimeltä Johann Carl Fuhlrott (vlad, jos luet tämän, niin huomaat että joskus harrastelijakin osuu kultasuoneen) löysi Neandertalista Düsseldorfin läheltä muutamia vanhoja luita, hän rakensi niiden pohjalta teorian "Neandertalin ihmisestä", joka on elänyt viimeisellä interglasiaalikaudella ja Würmin jääkauden alussa, siis noin 120 000 - 80 000 vuotta sitten - näin syntyi apinaihmisteoria. Tiedemiespiireissä ajatusta pidettiin jokseenkin kauhistuttavana. Uskonnollisten ennakkoluulojen vallassa olevat Fuhlrottin vastustajat todistelivat vähemmän vakuuttavasti, ettei fossiili-ihmisiä voinut olla olemassa, KOSKA NIITÄ EI SAA OLLA OLEMASSA.
Mitä sitten tämän kaltaiset löydöt todistavat? Sitä, ettei voida sanoa mistään mitään varmaa, koska lähes jokainen uusi löytö tekee aikaisemmin oppikirjoihin talletetut ajoitukset kyseenalaisiksi.
Ihmisapinoiden ja ihmisen kehitystä voidaan seurata melko tarkoin monien vuosimiljoonien ajalta, kun sen sijaan ÄLYN SYNNYSTÄ ei voida sanoa kovinkaan paljon mitään sitovaa. Hämärästä muinaisuudesta on säilynyt äärimmäisen vähän viitteitä, eikä niistä synny mitään kunnon kokonaisuutta.
Ainakaan minulla ei ole ollut sitä onnea, että olisin elämäni aikana kuullut edes välttävän selityksen ihmisen älyn alkuperästä. Kuitenkin kehityksen vuosimiljoonia ja -miljardeja ajatellen väittäisin, että älyn kehittyminen on ollut hyvin äkillinen. Hädin tuskin antropoidin asteelta päästyään esi-isämme loivat hämmästyttävän nopeassa tahdissa sen, mitä kutsumme inhimilliseksi kulttuuriksi. Vasta satojen miljoonien vuosien aikana mutaatiot olivat johtaneet antropoidien syntymiseen - mutta sen jälkeen kehitys kulki jostakin syystä huimaa vauhtia ihmisapinoihin ja niistä eteenpäin...

Laitoin tämän piiitkän quoten, koska toivoisin että nimim. Ted Raikas kertoisi tästä oman mielipiteensä.

Terv. James T. Kirk
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Paitselo kirjoitti:
vlad. Oletko koskaan nähnyt "enneunia"?

En usko enneunnin sellaisina kuin sinä niistä ymmärtääkseni tässä tilaisuudessa puhut.

Olen kuitenkin nähnyt unia arkipäiväisistä tapahtumista joista jää muistijälki aivoihin ja myöhemmin kohdalleni voi sattua tapahtuma mikä muistuttaa jonkin verran (tai jopa paljon) tätä unen jättämää muistijälkeä ja tällaista joku saattaisi pitää enneunena mutta minä en sitä sellaisena pidä koska en voi ennalta sanoa, että jonkun unen perusteella jätän tekemättä jonkin asian mikä voisi aiheuttaa minulle jonkin ikävän tapahtuman tai vaihtoehtoisesti tehdä jotain jotta kokisin jotain positiivista.

Miellän enneunista puhuttaessa ihmisten tarkoittavan juuri (arkisia) tilanteita joista heille syntyy déjà-vu-ilmiö mikä sitten viittaa unessa tapahtuneeseen asiaan/tapahtumaan.

vlad.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
vlad kirjoitti:
En usko enneunnin sellaisina kuin sinä niistä ymmärtääkseni tässä tilaisuudessa puhut.

Puhun enneunista tässä tilaisuudesta esim tästä:

- n. kaksi viikkoa ennen isäni yllättävää kuolemaa näin unen, jossa isäni seisoo jonkinlaisessa "rantavedessä" polviaan myöten. Isä katsoo minuun (siis unen näkijää kohden) ja sitten hän nopeasti kääntää minulle selkänsä... sitten hän kaatuu veteen... ja minä herään hiestä märkänä... silloin tunsin ensimmäisen kerran elämässäni sitä kuuluisaa sepelvaltimon aiheuttamaa rintakipua...

Kaksi viikkoa tuosta unestani, isäni kuoli sydänkohtaukseen ja hän "meni ns. suorilta jaloilta", täysin yllättäen. Sydänkohtaus iski isääni, kun hän oli menossa uimaan meidän kesämökillä, isän ekana kesälomapäivänä.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paitselo kirjoitti:
Kuitenkin kehityksen vuosimiljoonia ja -miljardeja ajatellen väittäisin, että älyn kehittyminen on ollut hyvin äkillinen. Hädin tuskin antropoidin asteelta päästyään esi-isämme loivat hämmästyttävän nopeassa tahdissa sen, mitä kutsumme inhimilliseksi kulttuuriksi. Vasta satojen miljoonien vuosien aikana mutaatiot olivat johtaneet antropoidien syntymiseen - mutta sen jälkeen kehitys kulki jostakin syystä huimaa vauhtia ihmisapinoihin ja niistä eteenpäin...
No, mitäpä minä miettisin tästä. En ole millään kiistämään, etteikö ihmiset olisi kehittyneet ihmisapinalajista. Se on toki selvää. Ihmisellä ja esim. simpanssilla oli yhteiset geenit n. 97-98%, voi olla että en muista lukemaa nyt tarkkaan, eikä sillä ole väliä tässä tapauksessa. Hurjan iso lukema siis. kuitenkin, tuo puuttuva prosentti on lukumäärältään lukemattomia geenejä, miljoonia, jotka riittävät tekemään meihin sen ratkaisevan eron, että olemme juuri ihmisiä, itsensä täysin tiedostavia olentoja. Itseasiassa kaikilla nisäkkäillä taitaa olla toistensa kanssa paljon samoja geenejä, emme siis poikkea toisistamme tuolla tapaa niin valtavasti lajeina.

Paitselon tapaan ihmettelen sitä, miten verrattain lyhyessä ajassa ihmisen älykkyys kehittyi nykyisen tasolle...

Joka tapauksessa apinat on ehkä delfiinien ohella nisäkkäistä kaikkein kehittyneimpiä. Delfiinien ollessa vesieläimiä, ei niiden kehitysmahdollisuus ihmisen vertaiseksi olennoksi ole ollut mahdollista. Apina oli täysin suotuisa olento rakenteeltaan kehittyä ihmisolennoksi. Nykyiset apinlajit on kaikki kauttaaltaan varsin neuvokkaita. Dinosaurusten valtakausi ennen nisäkkäiden esiinmarssia kesti pitkään, mutta luultavasti yksikään näistä olennoista ei ollut riittävän kehittynyt rakenteeltaan, että olisi voinut syntyä ihmiseen verrattavaa lajia. Varmasti osa dinosauruksista on ollut varsin nokkelia ja sopeutuvaisiakin, mutta ei silti riittävän monipuolisia, jotta olisi voinut syntyä sivilisaatiota.

Lähden liikkeelle siitä, että maapalloa on tarkkailtu pidempään, maailmamme on suurenmoinen, ei mikään vähäpätöinen paikka lainkaan. Eli se kiinnostaa varmasti ulkopuolelta katsoen. Ihmislaji on syntynyt kahden maailman liitosta, aikana jolloin nähtiin otolliseksi näin tapahtuvan. Vielä pidempään odottaminen olisi saattanut koitua tappiolliseksi, kun sopivaa lajia ei välttämättä enää olisi kehittymään älylliseksi.

Se laji mistä ihminen sai alkunsa, oli varmasti siinäkin mielessä viisas, että osasi hyödyntää luonnossa olevia ei varsinaisesti elämää ylläpitäviä ravinteita, eli ruokaa. Vaan myös eliöitä, jotka vaikuttavat mielen kehitykseen. Toisin sanoen huumaavia aineita. Ei ole mielestäni lainkaan vähäteltävissä erilaisten luonnosta peräisin olevien kasvien ja sienien vaikutusta tietoisuuden kehittymiseen ja syntyyn. Sanoisin jopa, että monet kulttuureihimme liittyvät keksinnöt ja myös maailmankaikkeuden ymmärtämisen lähtökohdat on näiden aineiden myötävaikutuksella hankittu.

Ei ole primitiivistä kulttuuria, missä shamanismi ja rohdot eivät olisi tärkeässä osassa. Myös kehittyneemmissä kulttuureissa ne on näytelleet tärkeää osaa ja ne näyttelevät edelleen, joskin arvelen niiden kautta hankittavan tiedon vähenevän koko ajan. Joka tapauksessa ne herkistää ihmisen aisteja niin, että ihminen on vastaanottavaisempi todellisuuden eri ääripäille. Onko ne silkkaa harhaa... en usko, pikemminkin todellisuuden toinen puoli. Sukua unille. Maailma ei jakaudu todelliseen ja epätodelliseen, vaan sisältää kerroksia.

Mielestäni on myös mielenkiintoinen seikka se, että missä ihminen on syntynyt? Muistelisin kuulleeni tutkimuksista, joiden mukaan ihminen ei ole välttämättä kokonaan, tai lainkaan syntynyt Afrikassa, vaan jossain päin Aasiaa? Tämä mielestäni puoltaisi aika tavalla "myyttiä", jonka mukaan Intian Valtameren ja Tyynen Valtameren välillä olisi ollut muinoin manneralue, jota taruissa kutsutaan yleensä nimellä Lemuria ja Mu. Paikka, jota myös toisinaan pidetään Raamatun esittämänä Paratiisina. Paikka, jossa eläimestä tuli ihminen (vrt. Kielletyn Puun hedelmän syönti). Siellä, mistä ihmisten esi-isät lähtivät levittäytymään muualle maailmaan. "Karkoitettiin" paratiisista, jota ei enää ole. Lapsuus oli ohi ja älyltään kasvava olento ei enää saanut nauttia hedelmistä, joita paratiisi saattoi tarjota. Ihmisen oli selvittävä itse.

Meille on luotu edellytys selvitä katastrofeista ennakkoon suunnittelemalla, toisin kuin tiettävästi meitä edeltäviltä olennoilla. Älykkyytemme on meidän suurin aseemme ja seikka, jonka avulla olemme ottaneet tämän maailman haltuumme. Eriasia, johdammeko tätä järin fiksuun suuntaan. Aika näyttää. Mitä suurimmalla mielenkiinnolla kiinnitän huomiota vuoteen 2012. Kyseinen vuosi ei voi olla olematta käänteentekevä ihmiskunnan kannalta.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielenkiintoista keskustelua.
Tuli vaan mieleen, että tässäkin asiassa, eli uskooko mysteereihin, myytteihin, yliluonnolliseen jne, maailma tuskin on ihan mustavalkoinen. Toisella on hirveä tarve uskoa siihen, että yliluonnolliset asiat ovat todellisuutta, niitä pystytään tekemään ja että ihmisen historia kätkee suuria mysteerejä jotka meidän nykyisen mittapuumme mukaan ovat yliluonnollisia. Toinen taas tekee kaikkensa löytääkseen tieteellisen perustelun joka asialle ja kumotakseen kaiken mitä ei pysty todistamaan fysiikan ym. lakien ja nykyisten totuuksien perusteella. Ja molempien mielestä toinen on puusilmä. (En nyt tarkoita tässä herroja Paitselo ja vlad, vaan tämä on ollut nähtävissä paljon yleisemmin sekä omassa tuttavapiirissäni.)

Mä en itse usko että asiat joiden alkuperä ja synty voidaan nykyisin todistaa tieteen menetelmin, ovat ainoa totuus. On olemassa asioita joille on olemassa "luonnollinen selitys" mutta ihmiset eivät vaan ole tajunneet sitä vielä. Ei ole tietoa eikä välineitä tehdä niistä "luonnollisia" joten ne luokitellaan yliluonnollisiksi ja pyritään leimaamaan hörhöilyksi, ettei alkaisi liikaa pelottaa. Ettei tulisi tunne, että tämä kaikki ei olekaan ihmisen hallinnassa.

Jäätävää tekstiä pisti tuossa äskettäin herra Ted. Mun ajatukset se ainakin johdatti sellaisille raiteille, että kohta päästään tähän kaikkien aikojen suosikkiaiheeseen: uskotko jumalaan?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ted Raikas kirjoitti:
Mitä suurimmalla mielenkiinnolla kiinnitän huomiota vuoteen 2012. Kyseinen vuosi ei voi olla olematta käänteentekevä ihmiskunnan kannalta.

Miksi sen pitäisi olla käänteentekevä ihmiskunnalle? Miksi juuri kyseinen vuosi eikä esim. joku niistä sadoista kenties tuhansista vuosista joiden on ennustettu olevan niitä mullistavia ja käänteentekeviä vuosia koko ihmiskunnalle?

Olemme eläneet erilaisissa sivilisaatioissakin jo tuhansia vuosia, tähän mennessä yksikään ennustus maailmanlopusta tai mullistuksesta ei ole osunut kohdalleen. Mutta niinhän se on, että kun tarpeeksi monta kertaa ennustaa tai lukee tarpeeksi monta ennustusta niin jostain aina löytää jotain mikä on omasta mielestä juuri se käänteentekevä asia mikä nostattaa kyseisen vuoden mullistavaksi ja erikoiseksi muiden tasaisen harmaiden vuosien joukosta. Jonkun mielestä WTC oli tapahtuma mikä oli riittävä mullistus nostaakseen sen vuoden muita vuosia tärkeämmäksi.

Kuitenkin on huomioitava kaikessa kriittisyydessään ettei mikään mullistavia lupauksia sisällään pitäneistä ennustuksista ole osunut kohdalleen - maapallo pyörii radallaan eikä lopullista apokalyptistä infernoa ole koettu.

Näihin ennustuksiin pätee vanha sanonta:

Yksi hullu ehtii kysyä enemmin kuin kymmenen viisasta ehtii vastata.

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
kissankarva kirjoitti:
Mun ajatukset se ainakin johdatti sellaisille raiteille, että kohta päästään tähän kaikkien aikojen suosikkiaiheeseen: uskotko jumalaan?
En. Noin lakonisesti vastattuna.

Tosin riippuu siitä, mitä kukakin haluaa nyt jumalalla sitten käsittää. Minulle kaikki olemassa oleva on jumalaa, riippumatta siitä, mitä se on, mistä se on tehty ja mitä se edustaa. Eli tavallaan voisi sanoa, että maailmankaikkeus kaikessa olomuodossaan on minulle jumala. Pyrin silti olla käyttämättä tuota sanaa, koska se helposti antaa väärän käsityksen.

Uskoni, jos siitä voidaan puhua (en oikein tykkää siitäkään sanasta) perustuu enemmänkin henkiolentoihin ja arkielämässä toimimiseen niitä kunnioittaen parhaimpani mukaan. Karma merkitsee minulle paljon.

Nämä tosin nyt ovat väärän ketjun heiniä, taisi olla maailmankatsomukselle oma ketjunsa jossain...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
vlad kirjoitti:
Kuitenkin on huomioitava kaikessa kriittisyydessään ettei mikään mullistavia lupauksia sisällään pitäneistä ennustuksista ole osunut kohdalleen - maapallo pyörii radallaan eikä lopullista apokalyptistä infernoa ole koettu.
Sen kummemmin puuttumatta viestisi sisältöön, voin vain todeta, että olen luultavammin niitä sinun henkilökohtaisesti halveksumiasi new age/humpuuki/hörhö -ihmisiä. Itse en kylläkään lue itseäni mihinkään noista ryhmistä, kuin korkeintaan leikillään. Omakohtaisesti en välitä kritiikistä, vapaasti saa olla erimieltä ja ajatella eri tavalla. Se ei ole minulta mitään pois, eikä myöskään vaikeuta elämääni. Näen, että niin kauan kuin (voimalliset) tuntemukseni ja elämääni kuuluva vakaumus ei vahingoita toisia, eli ole heille haitaksi, ei ole tarvetta muuttaa käsityksiä ainakaan ulkoisten paineiden takia.

"Niitylle mahtuu monenlaisia kukkia ja minä pidän niistä melkein kaikista."
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ted Raikas kirjoitti:
Sen kummemmin puuttumatta viestisi sisältöön, voin vain todeta, että olen luultavammin niitä sinun henkilökohtaisesti halveksumiasi new age/humpuuki/hörhö -ihmisiä.

Sanoisin, että halveksua on väärä ja liian voimakas sana tässä kohdin. Tässä kohdin pätee omasta mielestäni sama mikä pätee valtauskontoihinkin, niin kauan kuin teoillaan ei vahingoita muita tai levittele perättömiä valheita tms. ihminen saa uskoa ja tukeutua mihin haluaa - vaikkapa sitten ufoihin tai pakanauskontoihin. Valitettavasti siinä vaiheessa kun ryhdytään tietoisesti levittelemään huuhaahömppää minä koen vaikuttimen olevan jo ei-henkilökohtainen jolloin on aivan oikeutettua tuoda julki vastakkaista informaatiota ja vaikkapa sanoa toisen olevan tasoltaan humpuukimaakari eikä mikään uskottava ja faktoja esittävä tutkija tms.

Yleisesti ilmaisten voin sanoa antavani kaikkien kukkien kukkia mutta silloin tällöin on hyvä kitkeä muutama rikkaruoho...

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
vlad kirjoitti:
Valitettavasti siinä vaiheessa kun ryhdytään tietoisesti levittelemään huuhaahömppää minä koen vaikuttimen olevan jo ei-henkilökohtainen jolloin on aivan oikeutettua tuoda julki vastakkaista informaatiota ja vaikkapa sanoa toisen olevan tasoltaan humpuukimaakari eikä mikään uskottava ja faktoja esittävä tutkija tms.
Aivan, mutta tässä kohtaa tulee myös kuvaan jokaisen ihmisen kyky itse päätellä, missä on järkeä ja missä ei. Täällä Jatkoajassa on toki suhteellisen nuoriakin ihmisiä, jotka voivat olla alttiita vaikutuksille ja kyseenalaiselle informaatiolle. Suurin osa kuitenkin on enemmän tai vähemmän aikuisia ja kykeneviä päättämään omista asioistaan, kyseenalaistaa ja tehdä päätöksiä, jotka noudattavat omaa linjaa.

Holhoamiseen ei siis mielestäni täällä ole syytä. Vastaan saa väittää ja niin pitääkin, itsekin teen sitä ja tulen tekemään. Täällä on kuitenkin vapaa sana, moderaattoreiden antamissa puitteissa.

Omia näkemyksiä tuon esiin ihan siinä missä muitakin asioita, en näe syytä luopua niistä, koska en niitä tuputtamisena pidä, vaan yhtenä näkökulmana asioihin.

En tässä nyt edes varsinaista hyökkäystä nähnyt teikäläisen taholta, mutta tarkensinpa nyt hieman.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ted Raikas kirjoitti:
Holhoamiseen ei siis mielestäni täällä ole syytä. Vastaan saa väittää ja niin pitääkin, itsekin teen sitä ja tulen tekemään. Täällä on kuitenkin vapaa sana, moderaattoreiden antamissa puitteissa.

Tarkennan sen verran etten edellistä viestiäni kirjoittanut suinkaan pelkästään ajatellen tätä yhteisöä nimeltä Jatkoaika vaan myös laajemmin tarkasteltuna eli tarkoitin myös sitä todellisuutta mikä avautuu netin ulkopuolella, eli siellä tulen hanakasti puuttumaan siihen jos huomaan jonkun ihmisen koettavan ehdottomasti vaikuttaa toisien (kenties keskenkasvuisten) ihmisten ajatusmaailmaan kehittelemillään new age kertomuksilla tai muilla tarinoilla jotka tuntuvat lähinnä napatun toisista sfääreistä.

Mitä tulee sitten yhteisöön nimeltä Jatkoaika niin täällä toki tulen ottamaan osaa keskusteluun ja tarvittaessa kertomaan mielipiteeni kaikesta uskonnon ja uskomusten pakkolevittämisestä, tällaista ei mielestäni ole keskustelupalstalla käyty normaalihenkinen keskustelu - joillakuilla palstoilla voi esiintyä hurmoshenkistä käännytystyötä mutta pääosin Jatkoaika on säästynyt siltä, mikä on ihan positiivinen asia noin yleisesti ottaen.

Toki ihmettelen hivenen sitä, että joillakuilla riittää tarmoa ja intoa kirjoitella mitä uskomattomampia tarinoita mysteereistä ihmiskunnan varhaisemmilta ajoilta lehdistä (tai omasta mielikuvituksesta) tänne palstalle kun suurin osa niistä mysteereistä on niin heppoisella langalla yhteen harsittuja ettei niitä voi läpinäkyvyydessään muuta pitää kuin koomisina (edellistä ei sitten pidä ottaa henkilökohtaisena hyökkäyksenä tai syytöksenä, yhtälailla joku voi pitää minun kirjoitelua tähän ketjuun vähintäänkin yhtä koomisena touhuna - mitä se taatusti jonkun mielestä onkin).

vlad.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ted Raikas kirjoitti:
Mielestäni on myös mielenkiintoinen seikka se, että missä ihminen on syntynyt? Muistelisin kuulleeni tutkimuksista, joiden mukaan ihminen ei ole välttämättä kokonaan, tai lainkaan syntynyt Afrikassa, vaan jossain päin Aasiaa? Tämä mielestäni puoltaisi aika tavalla "myyttiä", jonka mukaan Intian Valtameren ja Tyynen Valtameren välillä olisi ollut muinoin manneralue, jota taruissa kutsutaan yleensä nimellä Lemuria ja Mu. Paikka, jota myös toisinaan pidetään Raamatun esittämänä Paratiisina. Paikka, jossa eläimestä tuli ihminen (vrt. Kielletyn Puun hedelmän syönti). Siellä, mistä ihmisten esi-isät lähtivät levittäytymään muualle maailmaan. "Karkoitettiin" paratiisista, jota ei enää ole. Lapsuus oli ohi ja älyltään kasvava olento ei enää saanut nauttia hedelmistä, joita paratiisi saattoi tarjota. Ihmisen oli selvittävä itse.

Tämänhetkisten tutkimusten mukaan vanhimmat hominidit on löydetty Afrikasta, tarkemmin suuresta hautavajoamasta (kaikki lienevät kuulleet Lucystä, 3,2 milj vuotta vanhasta hominidin luurangosta). Sieltä ne tai he ovat lähteneet vuosimiljoonien aikana levittäytymään kohti Euraasiaa. Nykyihminen on ollut maan päällä n. 50.000 vuotta. Tähän mennessä muuta ihmisen historiasta ei ole todistetusti kerrottu, joten kaikki Lemuriat ja Mut menevät sarjaan Atlantis - suuria stooreja vailla faktaa. Muutenkin tarinat, joissa kreationismi sotketaan evoluutioon ovat vähintäänkin kyseenalaisia.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Alamummo kirjoitti:
Tämänhetkisten tutkimusten mukaan vanhimmat hominidit on löydetty Afrikasta, tarkemmin suuresta hautavajoamasta (kaikki lienevät kuulleet Lucystä, 3,2 milj vuotta vanhasta hominidin luu).

Näin on, siis kun puhutaan ihmiskunnan kaikkein varhaisimmista lajin edustajista eikä mennä vielä sekaantumaan kädellisiin apinoihin. Lucya paljon vanhempia heppujakin on tuolta samalta alueelta löytynyt, vanhimmat luulöydökset on päivitetty 4,2 miljoonan vuoden taakse (Australopithecus anamensis).

Ted Raikas kuitenkin sekoittaa kommentissaan modernin ihmisen alkuvaiheet ihmislajin alkuun. On totta, että kuten tieteellisessä keskustelussa yleensäkin, monista asioista ollaan sujuvasti eri mieltä. Näin on myös modernin ihmisen äkillisen voittokulun suhteen. Mutta tällöin puhutaan tapahtumista viimeisten muutaman sadan tuhannen vuoden aikana. Ei ihmiskunnan alkujuurista 4 miljoonan vuoden takaa, joka on kiistatta paikannettu Afrikkaan.

Geneettiset tutkimukset osoittavat yksimielisesti ihmisten yhteiseen alkuperään, mutta alueellisten rotujen pitkäaikaiset eroavuudet puhuvat sen puolesta, että eräillä alueilla on tapahtunut muista erillisiä evoluutioprosesseja. Pitää muistaa esim. ihan äskettäin löydetty Floresin ihminen, myös Hobitiksi kutsuttu, jonka uniikkisuudesta kiistellään yhä kiivaasti. Tämä pienikokoinen ihminenhän on kehittynyt - tai siis surkastunut - Indonesian saariolosuhteissa ja ollut elossa ainakin vielä 13 000 vuotta sitten, joka on todellakin vain silmänräpäys historiassa.

http://news.nationalgeographic.com/news/2004/10/1027_041027_homo_floresiensis.html


Tässä vielä linkki noihin modernin ihmisen leviämiseen liittyviin teorioihin.

http://news.nationalgeographic.com/news/2005/05/0513_050513_modernhuman.html

Tässä vielä linkki interaktiiviseen ihmisgeenien liikkeitä kartoittavaan atlakseen.
https://www5.nationalgeographic.com/genographic/atlas.html
 
Viimeksi muokattu:

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ted Raikas kirjoitti:
Aika näyttää. Mitä suurimmalla mielenkiinnolla kiinnitän huomiota vuoteen 2012. Kyseinen vuosi ei voi olla olematta käänteentekevä ihmiskunnan kannalta.

Miksi muka ei? Helposti voi. Ei se, että satusedät ovat eläneet pari tuhatta vuotta sitten tee heidän saduistaan yhtään puhtaampia tai todellisempia kun nykyisistä satusedistä. Raamatustakin on vuosien varrella poimittu lukuisia enemmän tai vähemmän selviä "mystisiä vuosilukuja", jolloin pitäisi tapahtua jotain hirveän merkittävää mutta täällä me yhä olemme.

Ihmisten elämiä on konkreettisesti pilattu, kun uskoville on tuputettu, että loppu tulee ihan kohta ja olisi aika fiksua esim. ottaa loparit duunista, pankista lainaa ja omistaa loppuaika muiden pelastamiselle.

En edelleenkään ymmärrä, miksi joku asia on automaattisesti hengellisesti merkittävä tai luotettava vain sen takia, että sen on kehittänyt kaveri, jolla oli päässään Cowboys-lippiksen sijaan sulkapäähine ja asuinpaikkana oli viidakko.

Loppuun lainaus kaverilta, jolla on rutiininomaisesti päässään stetson ja jonka tarinat ovat paljon inkkarilegendoja kiinnostavampia.

"Er...The priest said that...you know...after you're dead...it's like going through a door and on one side of it there's...He...well, a terrible place...?"
Death looked at his worried, fading face.
THROUGH A DOOR...
"That's what he said..."
I EXPECT IT DEPENDS ON THE DIRECTION YOU'RE WALKING IN

- Terry Pratchett, Hogfather
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Vladille kiitos hyvistä muotoiluista.
Itselläni - reaaliskeptikolla- on ollut viesti kirjoitettuna tähän ketjuun jo pariin otteeseen.
En vaan osaa nätisti sanoa.Olkoonkin vapaa keskustelupalsta, niin kaikenlaisten ihmejuttujen levittely ihan vaan vaikka kunkin omaa järkevää tuomiota/uskomista/ihmettelyä varten jaksaa ihmetyttää.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
mission16W kirjoitti:
Ihmisten elämiä on konkreettisesti pilattu, kun uskoville on tuputettu, että loppu tulee ihan kohta ja olisi aika fiksua esim. ottaa loparit duunista, pankista lainaa ja omistaa loppuaika muiden pelastamiselle.
Oma elämäni on melko lunkia, enkä näe tarpeelliseksi rakentaa itselleni mitään uraa, joka veisi koko elämän ja olisi siten jotain, mistä on raskas luopua. Sitä kautta mikään maailmanloppu tai sen ennustus ei veisi minulta kovinkaan paljon mitään materiaalista. Enkä nyt väitä, ettenkö olisi tippaakaan materialisti. Mielestäni ihmisten huijaaminen ja heidän omaisuutensa vieminen maailmanlopun pelon avulla on ehdottomasti väärin. Näitä lahkoja ja tahoja on löytynyt ja valitettavasti tulee löytymään. Heidän motiivinsa nyt ei voi alun alkaenkaan olla puhtaat ja vilpittömät.

Pikemminkin itse odotan, että uusi aikakausi koittaisi. Eräänlaista kaiken lävistävää valoaaltoa, tuoden mukanaan ihmiskunnan laajemman henkistymisen ja muutoksia yleiseen ajattelutapaan. Asia, jonka voin nähdä vain positiivisena. Sen ei välttämättä tarvitse merkitä kaiken loppua, vaan kaiken alkua.

En edelleenkään ymmärrä, miksi joku asia on automaattisesti hengellisesti merkittävä tai luotettava vain sen takia, että sen on kehittänyt kaveri, jolla oli päässään Cowboys-lippiksen sijaan sulkapäähine ja asuinpaikkana oli viidakko.
Mayat olivat perehtyneet asiaan koko sielullaan. Heidän tehtävänsä oli pitää kirjaa muutoksista ja ylläpitää tarkkaa kalenteria. He toimivat ihmiskunnan hyväksi, kunnes rappeutuivat ja tosiaan, kuten joku jo täällä sanoi, ilman eurooppalaisten vaikutusta. Ihmiset ovat kykeneviä pahaan kaikkialla ja mayat viisaudestaan huolimatta lankesivat noituudensa pauloihin ja tajuttuaan virheensä, luopuivat hienosta kulttuuristaan ja palasivat yksinkertaisemman elämän pariin. Heidän kulttuurinsa aikaansaannokset silti palvelevat edelleen tarkoitustaan.

Vuosi 2012 näyttäkööt, oliko mayat ja sitä kautta myös minä väärässä. Sitä ennen ei voi kukaan tietää.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ted Raikas kirjoitti:
Näitä lahkoja ja tahoja on löytynyt ja valitettavasti tulee löytymään. Heidän motiivinsa nyt ei voi alun alkaenkaan olla puhtaat ja vilpittömät.

Näinpä. Tästä syystä monet suhtautuvat jopa vihamielisesti kaikenlaisiin maailmanloppua julistaviin guruihin. Liian usein takana on puhdas kusetus tai vähintään naiivi harhaanjohtaminen.

Mayat olivat perehtyneet asiaan koko sielullaan.

Niin oli myös moni eurooppalainen munkki, pohjois-amerikkalainen shamaani tai intialainen guru. Tekeekö se heidän maailmanloppua ennustavista teksteistään sen uskottavampia? Ihminen on ihminen, oli päässä sitten kalotti, lippis tai mayojen höyhenpäähine.

EDIT:

Sen sijaan olisi kiinnostavaa pohtia laajemmin, mistä ihmisen hengellinen kaipuu on peräisin. Kaikissa kulttuureissa on jonkinlaisia uskonnollisia tarinoita. Mikä on ajanut kaikki ihmiset kaipaamaan jotain suurta voimaa? Ehdollistaminen? Vaisto seurata johtajaa? Jokin korkeamman voiman asettama tarve? Pelko omasta kuolevaisuudesta?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Itselläni - reaaliskeptikolla-
Olkoonkin vapaa keskustelupalsta, niin kaikenlaisten ihmejuttujen levittely ihan vaan vaikka kunkin omaa järkevää tuomiota/uskomista/ihmettelyä varten jaksaa ihmetyttää.

Ihmettele ihan vapaasti vaan - sen takia tämä ketju on olemassa.

Minkäslainen on muuten teikäläisen "reaaliskeptikon" suhde uskontoon? Oletko siis kuitenkin jonkinsortin uskovainen? Tämä ei ole mitään vinoilua - kiinnostaisi vaan tietää.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
mission16W kirjoitti:
Näinpä. Mikä on ajanut kaikki ihmiset kaipaamaan jotain suurta voimaa? Jokin korkeamman voiman asettama tarve? Pelko omasta kuolevaisuudesta?

Eiköhän se ole nimenomaan tuo oma kuolemanpelko. Ihminen ei millään pysty hyväksymään sitä, että kaikki loppuu kuolemaan - niinpä on kehitelty erilaisia taivaskäsityksiä lohduttamaan kuolemanpelossa elävää ihmispoloista.

Mitä muuten tarkoitit kun sanoit "jokin korkeamman voiman asettama tarve"? Siis minkälaisen voiman?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
vlad kirjoitti:
Toki ihmettelen hivenen sitä, että joillakuilla riittää tarmoa ja intoa kirjoitella mitä uskomattomampia tarinoita mysteereistä ihmiskunnan varhaisemmilta ajoilta lehdistä (tai omasta mielikuvituksesta) tänne palstalle kun suurin osa niistä mysteereistä on niin heppoisella langalla yhteen harsittuja ettei niitä voi läpinäkyvyydessään muuta pitää kuin koomisina

Vastaanpa tähän lainaamalla omaa tekstiäni tämän ketjun ensimmäisestä viestistäni:

- on suuri etu, että voi näin "hourupäisenä sunnuntaitutkijana" ja maallikkona päästää mielikuvituksensa valloilleen ja esittää kysymyksiä, jotka ovat jonkun spesialistin kannalta lähinnä idioottimaisia.
Kaltaiseni vastarannankiisket ovat usein kiusallisen uutteria, siitäkin huolimatta että hulluksi leimautuminen vaanii koko ajan nurkan takana - Ei Voisi Vähempää Kiinnostaa. Ja eikun lisää pökköä pesään ja bensaa palaville puille.....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös