Ilves saalistaa tällä hetkellä kovassa myötätuulessa. Nyt on mennyt viimeiset 13 ottelua hurjalla kahden pisteen keskiarvolla tuoden 26 pistettä. Jatkoajasta löytyvä
otteluohjelma vetää suupielet vahvasti ylöspäin vielä kun tuo Pelicans voitti sinne päivittyy eikä tulevat ottelut näytä mahdottomilta.
Enpäs osaa sanoa, että sopiiko nämä loppukauden pohdinnat tämän otsikon alle, mutta antaa mennä kun nyt positiivieslta näyttää.
Kauden loppuohjelma tosiaan näyttää Ilveksen kannalta varsin suosiolliselta, jos peliote pysyy yhtä hyvänä kuin tähän asti. Aloin tutkia noita Ilveksen, Tapparan ja Kärppien loppuohjelmia, kun nimimerkki Kaivanto otti ne esille tuolla Tapparan puolella ja erityisesti Tapparalla voi tulla olemaan vaika loppukausi.
Otin joukkueiden pistekeskiarvot jokaista joukkuetta vastaan ja laskin mihin pistelukemiin ne päätyisivät jatkaessaan samaan tahtiin. Näinhän siinä sitten kävi:
Ilves 82.9
Kärpät 77.6
Tappara 74.8
Meidän onneksemme pelit JYPiä ja Tapparaa vastaan on pelattu, koska noista otteluista ei pahemmin ole pisteitä tullut (toki viimeisin voitto jyväskyläläisistä). Parannettavaa on kuitenkin erityisesti Bluesia (0 p/o) ja KalPaa (0.5 p/o) vastaan. Toki kun pelejä on näin vähän jäljellä, niin sattumalla on varsin suuri merkitys, eikä p/o laskeminen ole välttämättä kovin mielekästä. Esim. TPS yksin voi tehdä Ilveksen loppukaudesta vaikean, koska pelejä on vielä se 4 jäljellä. Noista peleistä pitäisi saada 8 pistettä kasaan, että pysytään normaalissa tahdissa.
Tapparan kannalta ongelmaksi näyttäisi muodostuneen huono pistesaalis sarja ylemmän kastin joukkueita vastaan. Sarjataulukon häntäpään joukkueilta ovat ottaneet SaiPaa lukuunottamatta hyvin pisteitä, mutta parempia joukkueita vastaan p/o pyörii yhden tuntumassa tai alle. Meidän kannaltamme hyvä asia on se, että Tappara kohtaa loppukaudesta vielä kolme kertaa SaiPan, joka on ollut paha vastus.
Kärpät onkin sitten paha joukkue arvioitavaksi pistekeskiarvojen perusteella, koska heidän pelissään ei tunnu olevan mitään logiikkaa. Kärpät on ottanut esim. Jokereita vastaan 2 p/o, mutta Pelicansia vastaan tyytynyt vain 0.67 pisteeseen per ottelu. Toisin sanoen, Kärpistä on paha sanoa oikein mitään. Itse en usko Aravirran pystyvän parantamaan peliä enää tällä kaudella.
Kävi loppukaudesta miten tahansa, niin olen erittäin tyytyväinen, että vihdoinkin olen voinut alkaa tarkkailla mitä säälipleijareiden rajalla tapahtuu. Ennen viime peliä olin keskittynyt tuijottamaan akselia SaiPa/Pelicans/TPS siinä pelossa, että ne sieltä vielä nousisivat. Enää en kuitenkaan usko Ilvekselle tulevan suurempia notkahduksia. Tämä joukkue on mielestäni niin monessa pelissä osoittanut henkistä kovuutta noustessaan takaa-ajoasemasta tasoihin ja ohi. Kuten Pelicansiakin vastaan tapahtui.