Musiikista yleisesti

  • 150 713
  • 1 091

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Cliff Burtonin kuolema pysäytti Metallican kehityksen trash-metallin aallonharjalla. Master of Puppets on mielestäni yhä kyseisen lajityypin tyylipuhtaimpia mestariteoksia ja Justicella löytyy vielä loistokas To Live Is to Die, jossa Burtonilla oli vielä sormensa pelissä, mutta siitä alkanut tasainen taantuminen on jatkunut tähän päivään. Käsittääkseni juuri Burton oli se, joka yhdisteli kauniita harmonioita raskaan uhkaaviin riffeihin. TJEU: To Live Is to Die, Orion.

Vaikka suurin suosio tuli Black albumin aikoihin, niin koskaan emme saa tietää mihin bändi olisi musiikillisesti yltänyt Burtonin kanssa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Turhan nuorena kuolleista sankareista mainitsisin myös Panteran ylivoimaisen kitaristin Dimebag Darrellin, alkuperäiseltä nimeltään Darrell Lance Abbott. Luultavasti hänen tunnetuin kädenjälkensä musiikissa on Panteran Cowboys From Hell -laulun kitarariffi. Darrell koki samanlaisen kohtalon kuin ketjussa mainittu John Lennon, häiriintynyt fani ampui Darrellin. Dimebag-nimi muuten on perua 10 dollarin huumausaine-erästä. Jos sitä ei joku tiennyt vielä.

Darrellin kuolema oli traaginen ja turha, mutta musiikillisesti hänen suurin antinsa musiikille oli jo annettu kymmenen vuotta ennen hänen kuolemaansa. Panteran seitsemäs albumi Far Beyond Driven vuodelta 1994 oli sekä Panteran että Dimebagin uran kulminaatiopiste, sen jälkeen anti oli varsin heikkoa. Seuraavalla albumilla oli vielä pari kohtalaista biisiä, mutta siihen se sitten vähän tyssäsikin.

Toki toivoisin Dimebagin olevan vielä elossa ja julkaisevan vaikkapa sitten keskinkertaisia tai huonojakin biisejä kuin makaavan haudassa idiootin sekopään murhaamana.

Osalle artisteista äkillinen, traaginen kuolema tuntuu suorastaan sopivan, koska se kasvattaa heidän postuumia mainettaan ja saa pohtimaan, vieläkö olisi joku mestariteos syntynyt. Olisiko Jim Morrison yhtä maineikas, jos hän eläisi ja olisi nykyään aivonsa huumeilla karrelle polttanut eläkeläismies, joka vielä kiertäisi The Doors reunion -kiertueilla pienemmissä saleissa vetämässä vanhoja hittejään?

Osan kohdalla tuntuu selvältä, että paras anti oli jo annettu ennen tyhjän potkaisemista ja kuolema saattaa vain auttaa muusikon maineen ja musiikillisen perinnön muodostumisessa. Kaikkihan sitä joskus kuolevat, joten esimerkiksi Irwinin tai Badding Somerjoen kuolemat vain lisäsivät herrojen ikonisuutta suomalaisuuden ytimen alkoholisoituneina tulkkeina. Suomalaisen iskelmätähdenhän tai kansan rallien renkuttajanhan lähes täytyy kuolla viinaan, jos hän tavoittelee kuolematonta mainetta.

Mutta eipä sitä kenellekään liian varhaista ja traagista kuolemaa esim. henkirikoksen tai onnettomuuden uhrina toivo. Esimerkiksi Randy Rhoadsin kuolema lentoturmassa riipaisi syvältä erityisesti Ozzya, ja hyvin lahjakas nuori mieshän oli kyseessä.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Ja Hanoi Rocksin Razzle lähti myös taivaalliseen orkesteriin. Muutaman kerran pohdittu kavereiden kesken sitä, että mihin Hanoin rahkeet olisi riittäneet ilman tuota onnettomuuta. Bändihän käytännössä kuoli tuohon, jotain keikkoja taisivat vetää vielä eri rumpalilla mutta eipä siitä mitään isompaa tullut.

Mielenkiintoista on tosiaan spekuloida tällä Hanoin mahdollisella menestyksellä. Bändihän oli todella kova Japanissa, sekä muutemassa etelävaltiossa. Jenkeissäkin oli jo jalka oven välissä. Bändin läpimurto oli tavallaan siinä veitsenterällä, se pahin vaihe oli jo takana, oma tyyli ja genre oli luotu melkein tyhjästä ja eihän se hetkessä onnistunutkaan. Ilmeisesti tämä kova rumba sen saran auki raivaamiseen kulutti henkisesti bändiä aivan liikaa, bändin sisällä oli ollut pahoja ongelmia jo pidempään. Razzlen kuolema oli vasta se viimeinen naula arkkuun, ensimmäiset oli lyöty jo aiemmin.

Spekulointi on tosiaan silti mukavaa. Parin vuotta eteenpäin bändin hajoamisesta alkoivat kuitenkin lyömään läpi monia Hanoista ammentaneita bändejä. Uskon vahvasti että Hanoin taidot olisi tuohon samaan riittänyt. Bändin jokaisella tontilla oli tarpeeksi hyvä muusikko hommaansa. Taidot ei kuitenkaan aina riitä, vaan kemiat täytyy toimia, olisiko välit lähtenyt paranemaan ajan myötä, sitä ei kukaan tiedä. Yksi asia on silti varma. Mikään muu suomalaisyhtye ei ole vaikuttanut musikkiinmaailmaan yhtä paljon, vaikka yhtyeen oma ura jäikin torsoksi.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Ilmeisesti tämä kova rumba sen saran auki raivaamiseen kulutti henkisesti bändiä aivan liikaa, bändin sisällä oli ollut pahoja ongelmia jo pidempään. Razzlen kuolema oli vasta se viimeinen naula arkkuun, ensimmäiset oli lyöty jo aiemmin.
Ainakin Michael Monroen elämänkerta teoksen perusteella Hanoi Rockissa oli tosiaan tuolloin sisäisiä jännitteitä ja Andy ja muita pahassa heroiinikoukussa. Bändin maineelle tämä traaginen hajoaminen ja jääminen ikuiseksi lupaukseksi voi olla parempi asia kuin homman hiipuminen omaan mahdottomuuteensa. (Kuten kävi myös lukuisille Monroen sooloyhtyeille). Mielestäni ei voi varmasti sanoa varmasti että ilman Razzlen kuolemaa bändi olisi löynyt läpi maailmanlaajuisesti. Siksipä asialla voikin spekuloida.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Ainakin Michael Monroen elämänkerta teoksen perusteella Hanoi Rockissa oli tosiaan tuolloin sisäisiä jännitteitä ja Andy ja muita pahassa heroiinikoukussa. Bändin maineelle tämä traaginen hajoaminen ja jääminen ikuiseksi lupaukseksi voi olla parempi asia kuin homman hiipuminen omaan mahdottomuuteensa. (Kuten kävi myös lukuisille Monroen sooloyhtyeille). Mielestäni ei voi varmasti sanoa varmasti että ilman Razzlen kuolemaa bändi olisi löynyt läpi maailmanlaajuisesti. Siksipä asialla voikin spekuloida.

Ja Razzlen kuoleman aikoihinhan Sam Yaffa ilmoitti lähtevänsä bändistä. Monroe taisi joskus sanoa, että rumpalin löytäminen olisi vielä ollut suht helppoa mutta kun etsittävänä oli sekä basisti että rumpali, homma kävi liian työlääksi.

Red Hot Chili Peppersin Hillel Slovakin laskisin menetyksiin. Koskaan ei saada tietää, olisiko Peppers lähtenyt siihen suuntaan mihin se lähti kun Slovak kuoli ja Frusciante tuli tilalle.

Sitten on Andy Wood. Älyttömän lahjakas muusikko, jonka taival päättyi yliannostukseen 24-vuotiaana juuri kun yhtyeensä Mother Love Bone oli kansainvälisen läpimurron kynnyksellä. Mysteeriksi jäi sekin tarina, toisaalta sitten emme olisi koskaan saaneet kuulla Pearl Jamista.
 
Viimeksi muokattu:

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Bändin maineelle tämä traaginen hajoaminen ja jääminen ikuiseksi lupaukseksi voi olla parempi asia kuin homman hiipuminen omaan mahdottomuuteensa. (Kuten kävi myös lukuisille Monroen sooloyhtyeille).

Tässä on myös mielenkiintoinen spekuloinnin kohde. Musiikkipiireissä hyvin arvostettu Monroe, joka on julkisuuskuvaltaan kaikkien kaveri. Silti Jerusalem Slim ja Demolition 23 hajosi hyvin äkkiä erinäisiin ristiriitoihin. Hanoin myöhemmässä tulemisessa ja nykyisessä Monroen porukassa taas vaihtui miehet kuin Gunnareissa. Nykyinen poppoo vetää kyllä hyvin, ja ilmeisesti uutta matskua on kohta tulossa. Joku tossa vaan ihmetyttää, olikohan Andy sittenkään se pahin syypää mitä usein puhutaan.
 

Kuusumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelitilanteesta johtuvat käden kohotukset
Neil Young harmittelee muistelmissaan sitä, miten äänitteli itse uusiksi joitain Whittenin laulamia stemmoja, koska halusi itse päästä pätemään. Whittenhän oli todella paljon parempi laulaja ja kitaristi kuin Neil koskaan. Cinnamon Girlissä tuota laulua taidetaan kaikista eniten lopulta kuulla.

Whitten tosiaan laulaa Cinnamon girlin korkeat stemmat, mutta parhaiten miehen laulua pääset kuulemaan Young & Crazy Horsen tuotannossa kappaleessa Come Baby Let's Go Downtown, joka löytyy ainakin Tonight's The Nightilta ja Live at the Fillmore Eastilta. Whitten laulaa myös pääosin Crazy Horsen ekalla levyllä sekä Horsea edeltäneen The Rocketsin ainoaksi jääneellä levyllä.

Faktana sanon kuitenkin sen, että kukaan ei ole parempi kitaristi kuin Neil Young.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Ja Razzlen kuoleman aikoihinhan Sam Yaffa ilmoitti lähtevänsä bändistä. Monroe taisi joskus sanoa, että rumpalin löytäminen olisi vielä ollut suht helppoa mutta kun etsittävänä oli sekä basisti että rumpali, homma kävi liian työlääksi.

Näin kävi, mutta voidaan jossitella, että olisiko lähtenyt jos ei Razzle olisi lähtenyt? Razzlehan piti tämän porukan kasassa, joka olisi ilman Razzlea hajonnut jo aiemmin. Olisiko se siis Razzlen avulla pysynyt kasassa jatkossakin. Olihan tuossa toki muutakin, Andy ei ilmeisesti juuri niihin aikoihin itsestään irti saanut. Muistaakseni myös rahoittajat löivät myös hirveät paineet siihen, että korvaajat olisi pitänyt löytyä välittömästi ja äänitykset saada alkuun, jotta sopiva markkinarako olisi saatu käytettyä tehokkaasti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Rumpaleista puheen ollen mainitsisin kasarivuosilta KISS:in Eric Carrin joka oli poikkeuksellisen lahjakas rumpali, oli myös mukana jonkun verran 80-luvun KISS:in biisien tekemisessä. Carrin tyyli sopi täydellisesti 80-luvulle tultaessa, KISS sai juuri oikeanlaista potkua MTV aikakaudelle. Mielestäni Carrin poismenon jälkeen KISS dyykkasi syvälle, Eric Singer ja muu porukka oli kaukana 80-luvun nosteesta, ajanhammas taisi purra mutta olisin halunnut nähdä mihin KISS olisi kyennyt 90-luvulla Eric Carrin kanssa, ainakin livet olisi ollut huikeaa viihdettä niin eläväisestä rumpalista oli kyse.

Kuoli harvinaislaatuiseen syöpäkasvaimeen joka löytyi sydämestä ja kuoli itse asiassa samana päivänä kuin Freddie Mercury.

_
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Näin kävi, mutta voidaan jossitella, että olisiko lähtenyt jos ei Razzle olisi lähtenyt? Razzlehan piti tämän porukan kasassa, joka olisi ilman Razzlea hajonnut jo aiemmin. Olisiko se siis Razzlen avulla pysynyt kasassa jatkossakin. Olihan tuossa toki muutakin, Andy ei ilmeisesti juuri niihin aikoihin itsestään irti saanut. Muistaakseni myös rahoittajat löivät myös hirveät paineet siihen, että korvaajat olisi pitänyt löytyä välittömästi ja äänitykset saada alkuun, jotta sopiva markkinarako olisi saatu käytettyä tehokkaasti.

Jossain vanhemmasssa haastattelussa Yaffa sanoi miettineen Hanoista lähtemistä jo pidemmän aikaan, mutta Razzlen kuolema oli se viimeinen tikki. Hanoi on kyllä iso palanen suomalaista musiikkia. Oli Andysta ja Monroesta mitä mieltä tahansa, niin hattu lähtee täältä kaikesta huolimatta päästä.

Walli unohtui täysin, vaikka olen melkoinen KW-friikki. I ja II on aivan järjettömän kovia levyjä. Trilogyllä on tiukkojen biisien vastapainoksi sitten täyttä paskaa. Taisi olla Kuoppamäki joka jossain haastattelussa totesi Trilogyn olevan enemmän Wallin soololevy, mitä Kingston Wall levy. Ehkä jopa parempi näin, neljäs KW-levy olisi voinut olla melkoinen trippi, ja samalla liata mahtavan trion aiempia levytyksiä. Bändin välit olivat melko olemattomat loppuvaiheessa, Kuoppamäki ei osallistunut Wallin hautajaisiin kun oli New Yorkissa katsastamassa uutta koulua. Huikea bändi, huikeita soittajia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Faktana sanon kuitenkin sen, että kukaan ei ole parempi kitaristi kuin Neil Young.
Muotoilisin niin, että moni on parempi kitaristi kuin Neil Young, mutta yksikään ei ole yhtä hyvä kuin hän. Neil Young on kitaristina ainutlaatuinen ja myös helposti tunnistettava. Ei teknisesti mikään hirmuinen kitarasankari, mutta sitäkin merkittävämpi tulkitsija ja musiikintekijä, näillä ominaisuuksilla täysin korvaamaton. Miehen melodiataju edustaa parhautta, sen voi jokainen todeta selaamalla tuotantoa edes takas.
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Walli unohtui täysin, vaikka olen melkoinen KW-friikki. I ja II on aivan järjettömän kovia levyjä. Trilogyllä on tiukkojen biisien vastapainoksi sitten täyttä paskaa. Taisi olla Kuoppamäki joka jossain haastattelussa totesi Trilogyn olevan enemmän Wallin soololevy, mitä Kingston Wall levy.
Mä olen joskus miettinyt KW II -levyä kuunnellessa olisiko oikeasti ollut parempi vai huonompi että Walli olisi keskittynyt pelkkän kitarointiin ja laulussa olisi ollut joku karismaattinen jamppa vai oliko hyvä näin. Vai jäikö maailmanteot suorittamatta tästä vajavuudesta/vahvuudesta johtuen? Jyllin bassottelu etenkin kakkosella on kyllä todella tiukkaa. Noh, kaikkinensa upeaa matskua.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Huomasin tuossa viime kuulla, että nuori ja lupaava blueskitaristi Jimi Hendrix on piipahtanut studiolla ja tehnyt uuden pitkäsoittolongarin. Albumi kantaa nimeä People, Hell and Angels, ja tilasin sen internautista. Tänään tuo levy löytyi postiluukusta, ja pitää todeta että on ainakin komiasti paketoitu tsydeemi hopeanhohtoisine kansineen ja informatiivisine vihkosineen. Enemmän näyttäisi olevan luettavaa kuin arkipäivän Hesarissa. P, H & A sisältää muutamia aikaisemmilta Hendrix-levytyksiltä tuttuja nimekkeitä (Earth Blues, Bleeding Heart, Izabella...) mutta myös tuntemattomampia monikkereita. Kaikista 12 kappaleesta on mukana joko ennen julkaisematon tahikka äärimmäisen harvinainen otto. Näin olen lukenut.

Ai että miltä se kuulostaa? En minä tiedä, en ole kuunnellut levyä vielä. Iltamyöhällähän uutuuksiin vasta syvennytään, kun muut samassa osoitteessa asuvat on nuijanukutettu.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Tänään tuo levy löytyi postiluukusta, ja pitää todeta että on ainakin komiasti paketoitu tsydeemi hopeanhohtoisine kansineen ja informatiivisine vihkosineen. Enemmän näyttäisi olevan luettavaa kuin arkipäivän Hesarissa.

Tästä tulee mieleen eräs suuresti ärsyttävä piirre perjantaina saapuneessa Bon Jovin uutukaisen deluxe editionissa (en tiedä onko sitten normaalissa versiossa asia toisin, mutta sehän olisi ehkä vielä typerämpää): Kansiläpyskä on äärimmäisen minimaalinen ja siinä on tekstiä tekijätietojen muodossa muutama hassu rivi. Ei siis löydy edes biisien sanoja, vaan tilalla on pelkkiä happopäissään piirreltyjä kuvia. Tämä tekstien puuttuminenhan on itseasiassa aika yleinenkin puute ja suorastaan käsittämätön sellainen. Kun haluan ruveta ulisemaan ostamani levyn biisejä, niin kyllä nyt olisi aika suotavaa olla siinä levyssä ne sanatkin joukossa. Jos korvakuulolta ne opettelen, niin tuloksena on täysin käsittämätöntä tulkintaa ja eipä ne netistä löydettynäkään ole aina ihan putkeen menneet.

Vaadin informatiivisia ja sanat sisältäviä kansilehtiä!
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kyllähän ne levyjen mukana tulevat vihkot ovat tärkeä osa itse levyä sanoituksineen, kuvineen, kiitoksineen ynnä muun informaation ohella. Joillekin tuo levyn mukana tuleva vihko on aivan ehdoton osa ostettua tuotettua ja kyllä mäkin tykkään, mikäli levyn mukana vihkossa ovat esimerkiksi biisien lyriikat. Mukava niitä sanoituksia on lueskella, koska sieltä voi huomata heti biisien teeman sekä muutenkin levyn yleisen ilmapiirin.

Aikaisemmin, ennen netti-aikaa, nuo levyjen mukana tulevat vihkoset olivat vieläkin isommassa merkityksessä, koska tuolloin bändiin liittyvää tietoa jaettiin myös siellä faneille. Väittäisin, että vinyylit painivat kansikuvituksineen, teksteineen ja muun sälän kanssa aivan omassa sarjassaan. Ennen noihin vinyyleihin itse vinyylilevyjen mukana saatettiin laittaa vaikka mitä tärkeää keräilijälle ja vinyylin ostajalle. Vinyylilevy sekä myös CD-levykin ovat mulle tavallaan omia teoksiaan kokonaisuuksina, eikä vain itse levy jossa kappaleet ovat. Tämä on sellainen asia, johon tämä digitaalisen ajan mp3-biisien lataus-kulttuuri ei tule koskaan pääsemään.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
The Eaglesin tuorein pitkäsoitto The Long Road Out Of Eden on nyt pyörinyt soittimessa tiuhaan. Aivan mahtava levy. Onhan levyllä joitakin hieman välimallin tekeleitä, mutta jos sen vastapainoksi löytyy niinkin upeita biisejä kuin Somebody. The Long Road Out Of Eden ja How Long niin ei kyllä voi juuri valittaa. Helsingissä tuli ukot nähtyä kesällä 2009 ja upea keikka oli.

Somebodyn kertosäkeen stemmalaulut hivelevät korvia aina, kun sitä kuuntelee kuulokkeilla. Ehdoton klassikkobiisi.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
The Eaglesin tuorein pitkäsoitto The Long Road Out Of Eden on nyt pyörinyt soittimessa tiuhaan. Aivan mahtava levy. Onhan levyllä joitakin hieman välimallin tekeleitä, mutta jos sen vastapainoksi löytyy niinkin upeita biisejä kuin Somebody. The Long Road Out Of Eden ja How Long niin ei kyllä voi juuri valittaa. Helsingissä tuli ukot nähtyä kesällä 2009 ja upea keikka oli.

Somebodyn kertosäkeen stemmalaulut hivelevät korvia aina, kun sitä kuuntelee kuulokkeilla. Ehdoton klassikkobiisi.
Tämä muuten on ihan kelpo levy. Tosin hieman siinä on tyhjäkäyntiä, kun on parinkymmenen biisin tupla. Nasevaksi 12-biisiseksi typistettynä olisi ihan tykkialbumi. Harvinaisen hyvä kauan telakalla olleen vanhojen ukkojen bändin tekemäksi.

Eagles on hauska bändi muutenkin. Onhan niillä ne pakolliset räväkämmät biisitkin, mutta enimmäkseen kuitenkin aika tunnelmallista ja balladinomaista juttua vetivät 70-luvulla. Samalla jätkät oli suunnilleen tylyimpiä pilluhaukkoja mitä löytyy, ja imuroivat nenäänsä varsinaisia lumivuoria. Silti tai juuri siksi oiva kantrirokkipartio.

Tsekata kannattaa myös Henleyn ja Freyn soolohommia, siellä on kelpo biisejä siellä täällä. Myös Joe Walshin cv:ssä on mukavaa musiikkia, ihan James Gangin ajoista lähtien.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Tämä muuten on ihan kelpo levy. Tosin hieman siinä on tyhjäkäyntiä, kun on parinkymmenen biisin tupla. Nasevaksi 12-biisiseksi typistettynä olisi ihan tykkialbumi. Harvinaisen hyvä kauan telakalla olleen vanhojen ukkojen bändin tekemäksi.

Eagles on hauska bändi muutenkin. Onhan niillä ne pakolliset räväkämmät biisitkin, mutta enimmäkseen kuitenkin aika tunnelmallista ja balladinomaista juttua vetivät 70-luvulla. Samalla jätkät oli suunnilleen tylyimpiä pilluhaukkoja mitä löytyy, ja imuroivat nenäänsä varsinaisia lumivuoria. Silti tai juuri siksi oiva kantrirokkipartio.

Tsekata kannattaa myös Henleyn ja Freyn soolohommia, siellä on kelpo biisejä siellä täällä. Myös Joe Walshin cv:ssä on mukavaa musiikkia, ihan James Gangin ajoista lähtien.

Eagleshän lähtee 40-vuotisjuhlakiertueelle kohtapuoliin. Ainakin Henley, Frey, Walsh ja Schmit ovat messissä, mutta on myös huhuttu että Leadon ja Meisner olisivat mukana. Felder tuskin tälle(kään) kiertueelle osallistuu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Rumpaleista

Tuolla kierrätyksen puolella kun on kitaristikeskustelut velloneet, niin ajattelin vähän turinoida rumpaleista. Jep, noista muusikon parhaista ystävistä.

Rumpalihan on bändissä se, jolla (tai jonka isällä) on pakettiauto. Rumpali pieree eniten, paukuttaa treeneissä kannujaan aina silloin kun joku sanoo jotain tärkeää ja on sellainen harmiton hölmö. Rumpalilla on yleensä bändin isoin mulkku, ja se on bändin toiseksi tyhmin heti basistin jälkeen.

No ei vaan. Hyväksi rumpaliksi ei tulla tosta vaan, sen huomasin omina bändiaikoina. Soitin yleensä kitaraa ja lauloin, joskus olin bassonkin varressa. Rummutus näytti aina yksinkertaiselta, vaan sitten kun sitä kokeili niin kaikkea muuta. Ihan alkeet opin, eli peruskompit jotenkuten, mutta sitten päätin jättää homman rytmitajuisemmille.

(Onkohan ne muuten parempia nussimaankin sen rytmitajun ansiosta? Pitäisi kysellä ämmiltä.)


Kaikkien aikojen rumpali mulle on Led Zeppelinin John Bonham. Jätkä löi tarkasti, oli monipuolinen ja ennen kaikkea paukutti ihan saatanan lujaa. Juuri sellainen selkäranka, jota maailman kovin bändi tarvitsi. Sääli että kuoli ennenaikaisesti, vaikka se oksennus johon tukehtui ilmeisesti olikin omaa.

Sitten on Keith Moon. Moon the Loon. Oikein kantakirjahullu, joka soitti ja särki rumpujaan hirmuisella kiihkolla. Phil Ruddista tykkään, mies paukuttaa AC/DC:ssä vuosikymmenestä toiseen lujaa ja kellontarkasti. Ainoa oikea rumpali siihen bändiin, sillä on telepaattinen yhteys bassoon ja rytmikitaraan. Samoin Bill Ward, Black Sabbathin jazzista ammentanut kapulakauhu, oli Geezer Butlerin kanssa lyömätön akseli. Ei siihen bändiin kukaan muu sovi, johtuen juuri tuosta mystisestä yhteydestä.

Rumpalin tärkeimpiä ominaisuuksia onkin juuri yhteensoitto nimenomaan basson kanssa. Joillain se on, toisilla ei.

Sitten on vielä pakko mainita Charlie Watts, maailman tyylikkäin herrasmies ja takapotkun mestari. Watts soittaa iskunsa niin myöhään, että kuulostaa jo kiilaavan. Erinomainen soittaja, ja ilmeisen hieno ihminen. Mick Jagger saapui kerran yöllä pariisilaiseen hotelliin ja halusi Charlien herätettäväksi. "Missä mun rumpali on?", umpihumalainen Jagger kailotti puhelimeen. Charlie nousi nukkumasta, pisti puvun päälle, kampasi hiuksensa, ajoi hissillä respaan ja nakkasi kukkoilevaa laulajaa nyrkillä nenään. Veteli vielä varmuudeksi pitkin seisovaa pöytää. "Älä ikinä enää kutsu minua sinun rumpaliksesi. Sinä olet minun laulajani."

Olisihan noita muitakin suosikkeja, mutta keskustellaan niistä tuonnempana.
 

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Pallo-Veikot
Tuolla kierrätyksen puolella kun on kitaristikeskustelut velloneet, niin ajattelin vähän turinoida rumpaleista. Jep, noista muusikon parhaista ystävistä...

Pohdinpa tässä itse jo, että onko rumpaleille vastaavaa ketjua jo olemassa, mutta käyhän se keskustelu tässä valmiissakin.

Mainitsemasi Bonham lienee myös allekirjoittaneen suosikki. Monipuolisuuden lisäksi myös olennainen elementti, eli sopivuus yhtyeen kokonaiskuvaan ja tyyliin yleensä osui tässä kohtaa todella hyvin. Kuolema oli toki sääli, mutta mielestäni oli tavallaan hienoa, että he eivät etsineet Bonhamille mitään korvaajaa, (ehkä tajusivatkin, etteivät sellaista tule löytämään) vaan panivat pillit pussiin alkuperäisen kokoonpanon hajotessa. Tästä johtuen myös yhtyeen tuotanto ei monen muun aikalaisensa tavoin alkanut myöhempinä vuosikymmeninä vajoamaan alaspäin ja kuulostamaan suorastaan tekemällä tehdyltä ja eilisen kahvin uudelleenlämmitykseltä, vaan kaikki mitä Led Zeppelinin nimellä on tehty on pelkkää timanttia.

Toinen parhaista, jota et maininnut, on Rushin Neil Peart. Vaikka Geddy Lee ja erityisesti Alex Lifeson ovat molemmat hienoja muusikkoja ja osaltaan vaikuttaneet siihen, miten tuo trio todellakin on enemmän kuin osiensa summa, niin Rush on mielestäni aina kulminoitunut nimenomaan Peartin paukutukseen. Myöhännäisheränneenä ensimmäistä kertaa bändiin tutustuessani Moving Picturesin kautta päällimäisenä kokemuksena jäi välittömästi mieleen juuri Peartin soitto. Tekniseltä osaamiseltaan mielestäni ehdottomasti paras, mitä rock-musiikin historia tuntee.

Myös mainitsemiesi Keith Moonin ja Bill Wardin lisäksi mieleeni tuli myös Totossa vaikuttanut Jeff Porcaco, sekä Phil Collins, joka "laulamisestaan" huolimatta oli varsin kova rumpali aikoinaan Genesiksessä Peter Gabrielin vastatessa laulupuolesta. Suomalaisista kovin on tässäkin ketjussa aiemmin mainittu Kuoppamäen Sami, erityisesti Kingston Wallin ajoiltaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Toinen parhaista, jota et maininnut, on Rushin Neil Peart. Vaikka Geddy Lee ja erityisesti Alex Lifeson ovat molemmat hienoja muusikkoja ja osaltaan vaikuttaneet siihen, miten tuo trio todellakin on enemmän kuin osiensa summa, niin Rush on mielestäni aina kulminoitunut nimenomaan Peartin paukutukseen. Myöhännäisheränneenä ensimmäistä kertaa bändiin tutustuessani Moving Picturesin kautta päällimäisenä kokemuksena jäi välittömästi mieleen juuri Peartin soitto. Tekniseltä osaamiseltaan mielestäni ehdottomasti paras, mitä rock-musiikin historia tuntee.

Myös mainitsemiesi Keith Moonin ja Bill Wardin lisäksi mieleeni tuli myös Totossa vaikuttanut Jeff Porcaco, sekä Phil Collins, joka "laulamisestaan" huolimatta oli varsin kova rumpali aikoinaan Genesiksessä Peter Gabrielin vastatessa laulupuolesta. Suomalaisista kovin on tässäkin ketjussa aiemmin mainittu Kuoppamäen Sami, erityisesti Kingston Wallin ajoiltaan.
Kovia kavereita kaikki tyynni. Monissa äänestyksissä erityisesti Neil Peart nousee tavan takaa kautta aikain ykköseksi, eikä syyttä. Mies on aivan maaginen monilahjakkuus. Vaikka Peart tunnetaan tietenkin Rushista, niin soitto taipuu moneksi. Jazzin parissa uurastetut vuodet kuuluvat nekin. Valtava osaaminen.

Frank Zappan rumpaleina nousi maailmanmaineeseen monikin kaveri, kirkkaimpina Terry Bozzio, Chad Wackerman ja Chester Thomson. He kaikki edustavat parhautta, ja ehkä Bozzio vielä ylintä virtuositeettia.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Toinen parhaista, jota et maininnut, on Rushin Neil Peart.
Enpä maininnut, mutta hilkulla oli. Ehdottomasti hieno mies ja kova rummuttamaan, ja lisäksi vielä vastaa Rushin sanoituksista jotka ovat kautta linjan keskivertorockbändejä ajatellen tiukasti yläkvartaalissa. Kirjojakin on kirjoittanut, joista olen lukenut yhden ja se on vallan hyvä teos se. Ghost Rider nimeltään.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tuolla kierrätyksen puolella kun on kitaristikeskustelut velloneet, niin ajattelin vähän turinoida rumpaleista. Jep, noista muusikon parhaista ystävistä.

No helvata, nyt löytyi rumpalille mieleinen aihe!

Arvostan useita eri tyylin soittajia, ihan mättömetallista jazz äijiin. Mulle tärkeintä rumpalissa on oma ja tunnistettava tyyli, hyvä groove (tämäkin toki riippuen musiikkityylistä), luovuus ja bändin kokonaisuuden tukeminen.

Hyvälle rumpalille pitää antaa tilaa soittaa, joskin hyvä rumpali ymmärtää milloin on aika sikailla ja milloin vetää hissukseen. Mikään ei ole niin hirveän kuuloista, kuin väärään kohtaan soitettu överi filli. Rumpujen pitäisi kuitenkin olla se syke ja pohja jolle se biisi rakennetaan, ei soolosoitin. Tiukka rumpali voi saada paskemmankin bändin kuulostamaan hyvältä, ja vastaavasti paska rumpali voi pilata muuten mainion bändin soundin. AC/DC on paras esimerkki yksinkertaisesta rumputyöskentelystä. Muttakun soitto on niinkin tarkkaa ja groovaavaa niin vittu että se kuulostaa hyvältä! Joskus yksinkertainen on kaunista.

Nykyään tuntuu nuorilla olevan ykkösjuttuna tuplabasarit/pedaalit ja vitunmoisella temmolla soitettu blastbeat siihen päälle. 14-vuotias sukulaispoika aloitti rumpujen soiton ja ei ole ensimmäisen vuoden aikana muuta harjoitellutkaan. Kävin sitten vanhempiensa pyynnöstä antamassa muutaman tunnin jätkälle, ja kaverin peruskomppi kuulosti ensikertalaisen räpellykseltä. Kun ei harjoitella perusasioita niin niitä ei sitten osata. Osataan kyllä soittaa kohtuu nopeasti sitä mitä on reenattu, mutta onhan se ihmeellistä jos ei rumpali pysty soittamaan ihan perus 4/4 menevää biisiä edes siedettävästi. Huvittavinta on, että sukulaispojan suurin idoli on Kai Hahto, siis mies joka on ehkä suomen monipuolisin rumpali. Oli siinä pojalla suu auki kun valotin Hahdon soittelevan jazziakin, eikä pelkästään sitä Rotten Sound tyyppistä paahtoa. Mutta noh, kukin tyylillään.

Mulle suurin idoli ja vaikuttaja on ollut Sami Kuoppamäki. Uskomaton tekniikka, groove ja tyylitaju on sellainen yhdistelmä jota kelpaa kuunnella. Kingston Wall ilman Kuoppista ois ollu helvetin paljon tylsempi bändi, niin paljon äijän soitto bändille teki. Ja Kuoppamäkihän on kunnon musiikillinen kameleontti, äijä soittaa kaikki valssista metalliin. Ei voi kuin nostaa hattua ja vetää kättä lippaan.

Aikaisemmin mainitsema Kai Hahto on toinen. Äijä soitti Rotten Soundissa sellaisissa tempoissa ettei meikä edes käsitä, ja sitten vastapainoksi vetää jazz hommia mahtavalla tatsilla. Tyylikäs ja loistava soittaja.

Steven Adlerin huojuvasta soittotyylistä olen tykännyt aina. Ei mikään tekninen ihme tai tarkin soittaja, mutta äijän soitosta paistaa läpi se hauskuus mikä soittaessa parhaillaan on. Mulle yks Appetiten parhaista jutuista on nimenomaan Stevenin rummutus.

Brad Wilk Rage Against the Machinesta on loistava raskaan grooven taitaja. Soitto on aika pelkistettyä, mutta helkkarin raskasta ja tässäkin bändissä on tuo Evilin mainitsema basso/rumpu duo niin vahva, että se kuulostaa parhaimmillaan yhdeltä instrumentilta.

Sitten vielä Dave Grohl. Nirvanasta en ole koskaan välittänyt, mutta äijän soitto Foon ja varsinkin Queens of the Stone Agen Songs for the deaf levyllä on aivan älytöntä. Paras sana kuvaamaan Grohlin soittoa on agressiivinen, välillä tuntuu että äijä tulee kajareiden läpi olohuoneeseen takomaan niitä pannuja. Uskomaton äijä.

Sitten on tietty nuo Evilin ja Kääpiön mainitsemat Bonhamit ja Peartit. Näiden soittoa tulee fiilisteltyä aika ajoin, sieltä löytyy helvetisti uusia juttuja omaankin soittoon.

Monia varmasti unohtui, mutta lisäillään jos mieleen juolahtaa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös