Määkin ny oon kai jotenkin oppinut tän tampereenkiälev, vaka Lappeerrannassa syntynyj ja varttunu oonkin. (Tosin äitee om Pirkammaalta kotosin, että äirinkieli om mulla kyä kokolailla täkäläne.) Eihän tää nym mula viä lähellekkääm puhrasoppista o, ekä varmaan ikinä sellaseks kehitykkääm, muta kyä mää veikkaisin, että joku ulkopaikkakuntalanes saattas hyvinkim mennä vipuun ja mua paljasjalkaseks Tammerkosken rantojen asukiks luulla. Entisvanhaam mää osasin ainaki omasta miälestäni imitoira kohtalaises sujuvasti varmaam pualta tusinaa Suamem murretta, muta nyn ne oj jääneet vähän unhoon. Sääli.
Muta noinniinku yleisesti ottaem mää kyä tykkään murteista vallan mahrottomasti. Varsinki tän kotosan tampereenkiälen lisäks tosta Pohjos-Karjalam puheemparresta. Tiärä sittej, johtuuko se siitä, että asuu kavereitä siäpäi, vai mistä, mutta se om mummiälestä ernomasem mukavaa kuultavaa.
Jos taas sittem pitäs valita murre, jota ilimankis Suami mum pualesta vallan mainiosti päriäis, nin kyä se ois toi Lappeerrannan nykynem määkinä. Vanha Karjalam murre on tosi hianoo, mutta mikä siinä on, että nykylappeerrantalaset or raiskanneet sen ihan mahrottomaks? (Tää ny ei sitten tiätenkään ollu tarkotettu eriksensä ketään kyseisen murteen puhujaa vastaan, sillä makuasioitahan nuo aina.)
Muita murteita vastaam mula ei nih hirveestis sitten okkaan. Helsinkiläisten puheitakin oon oppinu siätään vallan mainiosti, ja jopa Turum murteesta selviää itteksensä hihitellen. :)