Toivottavasti Kristiina ei putoa tänään. Jotenkin tykkäsin hänen esityksestään tosi paljon. Laulutekniikoista en ymmärrä tuon taivaallista, joten niihin en myöskään osaa ottaa kantaa. Ei Kristiinan laulu varmaankaan ihan nuotilleen mennyt, mutta se ei mua ainakaan haittaa. Riittää, kun kuulostaa omaan korvaani hyvältä. Lisäksi hän oli tänään ainoa, joka yllätti positiivisesti.
Annassa ärsyttää jokin. En tiedä mikä. Tänään, kun ennakkoon luin hänen laulavan Alicia Keysin kappaleen, mietin, että kukas se Keys nyt oikein onkaan. Sitten muistin, että sehän on se hattupäinen nainen (jotenkin on jäänyt sellainen kuva mieleen, että Keys käyttää usein hattua). No nähtyäni Annan esiintymisasun tuli hieman hörähdettyä. Täällä on puhuttu hänen imitoivan alkuperäisiä esittäjiä. Laulun osalta en ole tuohon erityisemmin kiinnittänyt huomiota, mutta olisi voinut pukeutumisen suhteen miettiä kahteen kertaan. Eihän tämä sentään mikään look-a-like -kilpailu ole.
Jannuista paras tänään oli Panu. Arikin oli todella huonon alun jälkeen mielestäni erittäin hyvä. Noita kahta, jos vertaa, niin mielestäni molemmat ovat erinomaisia sillä alueella, jonka hallitsevat parhaiten. Panu balladeissa ja Ari raskaassa rokissa. Ero tuleekin siinä, että Ari on hyvä myös herkemmissä biiseissä, kun taas Panun ongelmat tuntuvat alkavan temmon noustessa. Itse asiassa Arin alkukarsinnoissa esittämä Silta yli synkän virran on ollut mielestäni näiden kisojen toiseksi vaikuttavin esitys.
Kristian puolestaan oli hieman pettymys. Jotenkin tuntuu, että nopeissa biiseissä hänellä on koko ajan hirmu kiire. Niinpä laulu kuulostaa hosumiselta. Silloin kun hänellä on aikaa keskittyä rauhassa itse laulamiseen, on jälki hienoa.
Se pitää vielä sanoa, että mua ainakin suuresti ärsyttää esiintyjien huonot biisivalinnat. Jo näissäkin finaaleissa on nähty monta esitystä, joissa biisivalinta on ollut todella kehno. Tänään pahiten metsään meni Kristian, jolle Lennyn biisi ei sopinut. Itse kiinnitän myös erittäin paljon huomiota laulun sanoihin. Niinpä oli jotenkin kornia kuunnella, kun 16-vuotias (vai onko se Anna jo 17? nuori kuitenkin) tyttö laulaa: "Real woman knows a real man ain't afraid to please her". Eihän noissa sanoissa sinänsä mitään ihmeellistä ole, mutta mielestäni tällä kertaa esiintyjä ja sanoitus eivät kohdanneet. Elämänkokemus puuttui, jotta esitys olisi tältä osin ollut vakuuttava.
Ja näin lopuksi vielä veikkaus putoajasta: Mia. Hän on ainoa, jonka esityksestä ei tänään jäänyt oikeastaan minkäänlaisia muistikuvia. Niinkuin ei mistään muustakaan hänen aiemmasta esityksestä. Eli ei hän huono ole, mutta liian hajuton, mauton ja väritön.