Viestin lähetti Olkku
Ajatella. Miten helvetin tyhmiä pelaajia, meillä sm-liigassa on, kun toistakymmentäkertaa ovat valinneet Mäkelän parhaaksi tuomariksi. Tommostenkin kardinaalimunausten jälkeen.
Ei, vaan ajatella kuin surkea taso meillä SM-liigassa tuomareissa on.
Itse olen ihan samaa mieltä Mäkelästä, että tuolloin kun mies pelasi - hän oli ylimielinen ja pelaajat puhuivat tästä. Hän teki joka ottelussa itsestään show:n. Hän myös vihelsi tuomioita, joiden syytä kukaan muu ei nähnyt ja hän antoi kymppejä siitä, että hän on Mäkelä.
Olen jo pitkään ihmetellyt, että miten aika on MTV3:n kanssa kullannut muistot Mäkelästä. Itselläni vain kaikuvat "nuija" huudot muistissa ja isän päänpudistus aina kun hän kuuli Mäkelän tai Juholan tuomitsevan Ilveksen pelin. "Ei saatan*....."
Mäkelä teki itsestään legendan - hän jäi ihmisten mieleen ja todisti, että "jäällä ei ole sellaista kuin huono julkisuus".
Tuomareista yleensäkin; En käsitä, että miksi valtaosa luulee sitä auktoriteetiksi, että kipristetään naama vihaisen näköiseksi ja sitten huutamalla sanotaan tuomiot. Sen lisäksi tähän laji tyyppiin kuuluu "minä vihellän täällä ja nyt opetan vuorostaan sinulle nöyryyttä!" - jäähyt, joita sääntökirjasta ei löydy. Linja menee kuin vuoristorata ja tämä on numero 1 pelin pilaaja.
Se vie pelin pelaajilta. Pelaajat tulevat ylivarovaisiksi mitä saa tehdä ja mitä ei. Keskittyminen herpaantuu tuomariin - pelistä. Pelaajat turhautuvat kun samoista rikkeistä kun äsken - ei nyt lähdekkään enää jäähylle. Tällöin peli puuroutuu ja yleisö en pidä näkemästään.
Väitän, että tässä on suurin SM-liigan heikkous ylivoimaisesti.
Jäähyjä EI jaeta erikoistilanteiden vuoksi, vaan siksi, että joku OIKEASTI rikkoo pelinsääntöjä. Me katsojat EMME halua erikoistilanteita erikoistilanteiden vuoksi vaan siksi, että meitä vastaan on RIKOTTU. Ylivoimainen syy jäähylle on "pelaajan kaatuminen". Tätä ei tuomarit tunnu tajuavan, että pelissä nimeltä jääkiekko, kaadutaa myös ihan ilman vilunkiakin aika usein. Toinen jäähyn syy on "Pahan näköinen". Kun taklaus on "pahan näköinen" - siitä tulee automaattisesti (yleensä pitkä) jäähy. Kolmantena syynä on "no jo on aikakin" jäähy. Jossa osapuolelle, joka ei ole vielä saanut jäähy - vihelletään jostain tuulesta temmattu estäminen tai väkivaltaisuus.
Esimerkiksi, tällä mittapuulla ajateltuna Stefan, Kariya ja Murphy - epäonnistuivat siinä, etteivät demonstoineet kipua ja sitä, että heitä rikottiin. Stefania kauden edetessä koukittiin ja estettiin enemmän ja enemmän, mutta kun vahva jässikkä ei kaadu - ei jäähyä. Murphyltä muistan 3 tilannetta mistä mies sai mailan päähänsä, mutta joista hän joko jatkoi peliä tai meni vaihtoon tikattavaksi - mistään näistä ei annettu jäähyä. Kariya pienikokoisena sai tietenkin puutavaraa jatkuvasti - mutta koska mies ei koskaan jäänyt kierimään jäälle, niin hän harvoin kalasti jäähyn.
Vaikka esimerkissäni oli vain Ilveksen pelaajia (tietenkin siksi, että olen paikan päällä nähnyt ylivoimaisesti Ilveksen pelejä) - niin minä otan tässä vaiheessa hatun päästä - koko liigan tämän kaltaisten pelaajien kohdalla ja kiitän. Tätä on sitä jääkiekkoa mihin uskon ja vihaan jalkapallosta pesiytymisuhan jääkiekkoonkin tehnyttä "tehostusta" ja "filmiä". Kiitos näille taistelijoille.
MTV3:n kauden toivon päättyvät täydestä sydämestäni SM-liigan esillepanijana. Tilalle voi laittaa toisen puujalkasketsi ohjelman. Jääkiekon kanssa lähetyksellä on vain vähän.
Pahimpana on kerran viikossa tuleva "HIFK Fan-club", jossa on vakivieraana Allu "SM-liigan pisin pelikielto" Lähteenmäki sekä vuorollaan 2 muuta HIFK:n miestä.
Canal+ voisi tehdä SM-liigasta jälleen urheilullisen ja jääkiekon läheisen ohjelman. Sitä minä toivon.
Ugh - olen puhunut.