Re: Hyvä DanC
Viestin lähetti Tepa
Anna palautteen palaa. Tuota me tarvitsemme. Tuli kiven katkuista palautetta.
tuollaisen pistin liikkeelle, on aika siististi kirjoitettu.
Katsotaan saako siihen mitään kommentteja.
Jos ei tule, niin pistetään sitten laajemmalla jakelulla.
---
Valitus tuotteen/palvelun toimimattomuudesta
Ostin elokuussa 2004 Medionin digiboxin (malli MDT4200PVR). Kyseessä on antennitalouksiin tarkoitettu kiintolevyllinen digiboxi. Olen ollut siihen kohtuullisen tyytyväinen, ainakin tähän saakka. Ohjelmistovikoja siinä on ollut, mm. katkaisi muutaman kerran tv-ohjelman tallennuksen kesken ajastuksen. Samoin kuin tv-ohjelmaa suoraan tallentaessa (siis ei ajastuksella) tallennus katkesi satunnaisesti ilman, että olisin itse tallennuksen keskeyttänyt.
Ongelmaan auttoi osin virtajohdon irroittaminen sähköpistokkeesta ja ilmeisesti syyskuussa tullut ohjelmistopäivitys korjasi mm. tämän vian. Ainakaan tuota ongelmaa en ole sen jälkeen havainnut.
Tuo edellä kuvattu ei kuitenkaan ole suoranaisesti tämän valituksen aihe.
7.10.2004 ostin MTV3+ Hockey Night-paketin. Kortti aktivoitiin sen myyneessä liikkeessä. Laitettuani kortin digiboxiin salattu ohjelma näkyi ihan hienosti. Sitten tarkoitukseni oli tallentaa MTV3+:lla 7.10. esitetty Espoo Blues – HIFK levylle ja katsoa se myöhemmin. Kuva näkyi ihan hyvin tv:stä, johon digiboxi oli kytketty. Joten signaalin vastaanotto ja salauksen purku tomivat oikein. Tallennusnapin painallus kaukosäätimestä ja dataa alkoi tallentumaan kovalevylle.
Valitettavasti katselu myöhemmin jäi vain aikomukseksi. Ohjelmaa / dataa oli tallentunut kovalevylle digiboxin ilmoittaman ajan perusteella juuri oikea määrä. Mutta kovalevylle tallennettua ohjelmaa ei pystynyt kuitenkaan katsomaan. Digiboxi ei pystynyt tallennettua ohjelmaa näyttämään, tv-ruudulla näkyi pelkkää mustaa. Sama ongelma ilmeni kokeillessani tallentaa ja toistaa MTV3+:n muita salattuja HN-lähetyksiä. Katselu kovalevyltä on mahdotonta. Salaamattomien ohjelmien tallennus ja toisto onnistuu ongelmitta.
Tämän jälkeen soitin sitten perjantaina 8.10.2004 Digi-TV Info palvelukeskukseen. Siellä sanottiin, että kuvaamani vika on heillä tiedossa. Palvelunumerossa sanoivat, että kannattaa soittaa laitteen maahantuojalle eli Suomen Schneiderille. Soitto Schneiderille ei paljoa auttanut, kyseinen vika oli myös heidän tiedossaan. Puhelimessa Schneiderilla sanoivat, että kannattaa kokeilla boxin takana olevan kaapelin vaihtoa, jos vika olisi signaalin heikkoudessa. Jos kyseinen toimenpide ei auta, niin pyydettiin soittamaan takaisin. Ok, eipä se tietenkään siinä ollut. Sama ongelma jatkui edelleen, MTV3+ salauspurettua ohjelmaa ei kovalevyltä voi katsoa.
Sitten soitin uudelleen Digi-TV:n palvelunumeroon ja siellä sanottiin taas, että vika on tiedossa. Mutta siellä sanottiin myös, että vian syytä selvitellään eikä ole selvillä, onko vika MTV3+:n salatussa signaalissa, salauksen purkuohjelmassa vai digiboxin softassa. Lisäksi sanoivat, että korjaus tulee sitten kun tulee. Vian korjaus tehdään joko mtv3:n signaaliin tai sitten digiboxiin tulee ladattavaksi uusi ohjelmistoversio, jossa vika on korjattu. Ilmeisesti ei ole tiedossa missä vika on.
Vertailuna Canal+:n ohjelman salauksen purku, tallennus levylle ja katselu myöhemmin em. laitteella toimii. Näin kerrottiin Digi-TV:n puhelintuen toimesta.
Nyt haluan tietää seuraavat asiat (kaikki osalliset voivat vastata näihin kysymyksiin):
- Onko edellä kuvattu vika kaikilla digi-TV palveluiden tuottamiseen osallistuvilla tiedossa?
- Onko selvillä, mikä aiheuttaa edellä kuvatun toimimattomuuden?
- Kuka vastaa korjauksesta?
- Milloin kyseinen korjaus on saatavilla?
- Miten korjauksesta tiedotetaan?
- Onko MTV3 palveluntarjoajana / sisällöntuottajana varmistanut, että lähetetty salattu signaali on asiakkaiden katsottavissa?
- Onko Schneiderin toimesta Medion digiboxin yhteydessä testattu MTV3+:n salatut lähetykset?
- Kuka vastaa lähetettyjen ohjelmien / digikanavien ja digiboxien yhteensopivuuksista?
- Miksi puutteellisella / vikoja sisältävällä tekniikalla toteutetut palvelut ovat maksullisia?
- Ja lopuksi, miten MTV3 / digiboxin laitevalmistaja aikoo korvata palvelun / tuotteiden toimimattomuudesta aiheutuneet ongelmat eli sen että lähetetty ohjelma ei ole katsottavissa edellä kuvatulla tavalla (ei mahdollisuutta katsoa salattua lähetystä myöhemmin kovalevyltä)?
Olen lähettänyt tämän sähköpostin tänään 12.10.2004 MTV3:lle tuotannosta ja teknisistä asioista vastaaville Antero Hoffmanille ja Kari Kanervalle, kehityspalveluihin Jari Koposelle sekä MTV3:n palauteosoitteeseen (palaute@mtv3.fi).
MTV3:n lisäksi olen laittanut tämän sähköpostin Digi-TV infoon (info@digitv.fi) , MTV3:lle ja Suomen Schneiderille (info@schneider-fin.fi).
Odotan, että viikon sisällä saan vastauksia edellä esittämiini kysymyksiin ja vian korjauksen tai jonkun ratkaisun kuvaamaani ongelmaan mahdollisimman pian.
Terveisin, <oma nimi>
<oma mail osoite>
Tämä sähköposti on lähetetty yksityishenkilönä, esitetyt mielipiteet, kommentit ja kysymykset edustavat ainoastaan lähettäjän henkilökohtaista kantaa edellä mainittuihin asioihin.