Mopoa hankkimassa

  • 17 832
  • 69

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikkihan alkoi siitä, että seiskaluokan keväällä ruikutin mopoa "mökkiajoon". No, isä ei suostunut hankkimaan uutta mopoa koska "pyörälläkin pääsee ja sä tapat itsesi sen kanssa". Hintarajaksi laitettiin 1000mk. Siispä minä malttamattomana otin ensimmäisen vastaantulevan hintaluokkaan sopivan pelin.
Se oli tunturi city. Sillä rälläsin sitten pihalla ja kesällä se vietiin mökille. Siellä ajelin sivuteillä (käytännössä sukulaisten kesämökkejä, 70km viitostiestä syrjään) ja opettelin hallitsemaan kaksipyöräistä. No, mopedi oli halpa ja niimpä se meni paskaksi varsin nopeasti.

Seuraava etaappi oli sitten kasiluokan joulu, jolloin kävin hakemassa kaverin kaverilta "pappatunturin". Maksoi 300mk ja ajoin sen itse kotiin 3km päähän. Isä oli vihainen koska "tommosia romuja ei meidän taloon hankita". Kaupan päälle olin vielä alaikäinen mopohommiin.
No, pappatunturilla ajelin salaa vanhemmilta pikkumatkoja, osasinhan kuitenkin ikäisekseni varsin kypsänä kaverina perusliikennesäännöt ja hallitsin ajokkini hyvin. Siinä kävi vaan sitten niin, että jäin faijalleni kiinni. Mopo suljettiin talliin odottamaan bisnesmanin 15-vuotis synttäreitä. Sitten tajusimme, että mopo on puuttellinen. Ei käsijarrua jne. Piti alkaa rassaamaan. Minun eväillä se mopo sit hajosi.

Puolituttu säätäjä haki punaisen pirulaiseni pois (asensi jonkun johdon uudestaan) ja maksoi 300mk. Minulle jäi siis "voittoa" avokypärän verran. Sitten isä sen sanoi. "sinä et osta enää mopoa". Näin ollen bisnesman ajeli polkupyörällä, ja pysyi kohtuukunnossa siihen asti, kunnes alkoi opiskella media-alaa :)

Siispä, näihin päiviin asti olen katkera siitä, etten saanut sitä mopoa vaikka muillakin oli. Rahasta se ei juristi perheessä varmasti ollut kiinni vaan enemmän periaatteista. Toisaalta, nyt minulla ei ole "pakko" omistaa autoa vaikka "muillakin on". Bussilla pääsee ja isäni teki siis palveluksen minulle kun ei "antanut ostaa" mopoa.

Summasummarum, ei se mopo ole välttämättömyys mutta kyllähän sellainen joka pojalla pitäisi olla. Niinkuin autokin =)

ps. Skootteria tekisi mieli mutta mopomallia en suostu ostamaan tämän ikäisenä ja tehokkaammat ei ole b-korttilaisen ulottuvilla, kiitos suomen vittumaisen ajokorttiuudistuksen!
 
Viimeksi muokattu:

Kiekkojuristi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Senior

Odotas se kolmetoista vuotta ja 'pelimiehesi' tulee ysin keskiarvolla perustelemaan tarvettaan hankalalla koulumatkalla ja sillä, että KAIKILLA (!) muillakin on. Katellaan :)

Pelkästään se, että muillakin on ei välttämättä muuta ainakaan meikäläisen mielipidettä asiassa. Asiat on vain priorisoitava. Jos se, että evään poikani mopoharrastuksen tekee minusta yleisen mielipiteen mukaan huonon isän niin tehköön. Saattaapa kuitenkin olla, että olen ylipäänsä vielä isä.


Kaksi asiaa on hyvä tehdä selväksi.
a) mopoa ei viritetä (tai lankeaa kevarivero maksettavaksi, Sulle)
b) liikenteessä ei elvistellä. Siellä opitaan toisten huomioimista ja ryhmässä toimimista. Luota vaan, kundisikin oppii sen varmasti, kunhan asian oikealla tavalla 'myyt'

Lähtökohtahan on, ettei viritellä. Liikenteessä kun ei välttämättä vain auta, että toimit itse viisaasti. Muiden ryssiminen on varmaan suurin ongelma. Lisäksi kun muutimme pois pyöräteiden ääreltä Kirkkonummelle, on kulkeminen tiellä, jossa autot 60 kilsan alueella vedettävät parhaimmillaan satasta, jo kävellenkin hullun hommaa. Kevariveron lisäksi taitaa muuten tulla myös ALV, koska mopon saa tuoda Suomeen ilman veroa...


Harvoin tänä päivänä kai viisitoistavuotiaalle on ehtinyt kertyä omaa hilloa koko mopon verran?

Aivan, siksi se ei pysty sitä ostamaan. Ostakoon sitten jos täysi-ikäisenä haluaa edelleen ja pystyy säästämään.

Todettakoon vielä, että itse ajelen moottoripyörällä ja viime vuonna olin tappaa itseni ulosajossa irtohiekan ja vauhdin takia, vaikka järkeä tulisi pikkuhiljaa olla jo kertynyt. Tästä ehkä nurja suhtautuminen juuri mopoiluun. Se, että hankkii parikymppisenä prätkän ei sitten ole enää minun vaikutusvallassani.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nostetaanpas tällainen melkein 20 vuotta uinunut ketju pinnalle, kun aihe on aika ajankohtainen. Tosin sen verran offtopikilla, että mopoa pitäisi katsella tytölle.

Teini-ikäiselle neidille tulimme luvanneeksi, että maksamme hänelle mopokortin. Ja kyllähän se moponkin sitten tarvitsee. Sen verran on ymmärrystä, että jonkin sortin skootterityyppinen sen mopon pitäisi olla.

Omista mopoajoista on niin kauan, etten uskalla edes laskea ja ei silloin mitään skoottereita ollut. Eli skoottereista ei mitään käsitystä eikä ymmärrystä löydy. Olisikos täällä jollain antaa vinkkejä, että mitä kannattaa välttää ja onko jotain merkkejä, mitä uskaltaa suht huoletta käytettynäkin ostaa? Toki ovat yksilöitä ja riippuu siitä, miten edelliset omistajat mopoa ovat kurittaneet jne., nuo asiat ymmärrän, mutta noin niin kuin yleisellä tasolla. Onko jotkut helpompia jollain tasolla itse korjata / huoltaa tai miten ylipäänsä huoltoasiat hoituvat jne. ovat varmaan asioita, jotka siinä ostossa on hyvä huomioida.

Eli, mopo tytölle, mutta minkä merkkinen ja hintainen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nostetaanpas tällainen melkein 20 vuotta uinunut ketju pinnalle, kun aihe on aika ajankohtainen. Tosin sen verran offtopikilla, että mopoa pitäisi katsella tytölle.

Teini-ikäiselle neidille tulimme luvanneeksi, että maksamme hänelle mopokortin. Ja kyllähän se moponkin sitten tarvitsee. Sen verran on ymmärrystä, että jonkin sortin skootterityyppinen sen mopon pitäisi olla.

Omista mopoajoista on niin kauan, etten uskalla edes laskea ja ei silloin mitään skoottereita ollut. Eli skoottereista ei mitään käsitystä eikä ymmärrystä löydy. Olisikos täällä jollain antaa vinkkejä, että mitä kannattaa välttää ja onko jotain merkkejä, mitä uskaltaa suht huoletta käytettynäkin ostaa? Toki ovat yksilöitä ja riippuu siitä, miten edelliset omistajat mopoa ovat kurittaneet jne., nuo asiat ymmärrän, mutta noin niin kuin yleisellä tasolla. Onko jotkut helpompia jollain tasolla itse korjata / huoltaa tai miten ylipäänsä huoltoasiat hoituvat jne. ovat varmaan asioita, jotka siinä ostossa on hyvä huomioida.

Eli, mopo tytölle, mutta minkä merkkinen ja hintainen.

Mainio ketju, toivottavasti herää eloon!

Omista mopoiluista on n. 13 vuotta, mutta viime syksynä ostin auton rinnalle skootterin Helsingissä liikkumista varten. Mainio veto ja ihmettelen, ettei useampi tee näin.

Näin karkeasti, rajaisin alkuun merkit näihin:

Aprilia/Piaggio/Gilera
Samalta tehtaalta ja mitä olen jutellut mp-miehien kanssa, niin käytännössä ikuisia. HUOM! Ei missään nimessä ruiskupeliä, vaan kaasarimalli. Nuo ruiskut eivät ole toimineet Suomessa ja lasku tulee perässä. Itse löysin 20k ajetun 2006 Piaggio NRGn halvalla ja olen ollut todella tyytyväinen. Myös Aprilia SR on kokemusta, todella hyvä peli.

Myös Vespaa voi katsella, mutta sitten tulee jo brändilisää hintaan ja on myös alttiimpi varkaille/raaputtamisille.

Peugeot
Malleja ja mopoja piisaa, Suomesta löytyy näitä aika pirusti. Minulla oli aikanaan Peugeot TKR, joka toimi mainiosti. Uudemmat taitaa olla kiinakamaa, joten jos esim. suosittu Speedfight-sarjaa katselee, niin Speedfight 2 ja vanhemmat on muistaakseni tehty Euroopassa.

Jos tytär on pienikokoinen, niin Peugeot Kisbee on selvä valinta. Suunniteltu lyhyille ihmisille eikä tuolla raavas mies varmaan pärjäisi.

Yamaha?
Laatumerkki, ei kummemmin kokemusta. Yamaha Aerox on ollut monella ja muistaakseni oli toimiva peli.

Jokerikortti: NIU
Sähköskootteri! Todella mielenkiintoinen vaihtoehto. Akku kestää mallista riippuen 30-70km, mikä on enemmän kuin tarpeeksi mopoiluun. Akun voi ladata normaalista pistokkeesta sisällä. Näitä on enemmän uutena myynnissä, mutta toisaalta hinnat on samaa luokkaa kuin bensavehkeissä. Löytyy näitä myös käytettynä, jolloin saa vähän säästettyä.

Noin yleisesti: 10-20 vanhat skootterit ovat todella helppohuoltoisia ja ei vaadi juuri mitään. Kone on niin simppeli, että jopa kaltaiseni ekonomi osaa sitä rassata lähes ilman youtube-ohjeita. Omasta tietysti olen ottanut kaikki kuristukset pois (variaattori, ilmanputsari, kaasari + pakoputken vaihto). Uudemmat taitaa pääosin olla kiinan tuliaisia, ja niistä en pysty menemään takuuseen. Väittäisin, että saat helposti alle 1000€ siistin, Euroopassa valmistetun skootterin. Ajettuja kilometrejäkään ei välttämättä kannata säikähtää, itselle ne ovat lähinnä takuu toimivasta koneesta. Kyselin myyjältä (liike) miten kannattaisi tätä omaa huoltaa, niin ilmeisesti 5000-10000km välein tulppa vaihtoon ja uudet koneöljyt, eli ei käytännössä mitenkään.

Nythän on bensa aika arvossaan, joten jos siitä haluaa niistää niin sitten nelitahti. Nämä ovat tietysti myös rauhallisempia pelejä, jos se rauhoittaa vanhemman hermoja. Toki riippuen ajoista, ei itseä kauheasti hetkauta jos täyteen tankkiin menee 8€ vai 12€. Oma on siis kakstahti, johon toki pitää lisätä ajoittain öljyä (korkki suoraan esillä penkin alla, helppo homma).

Ja varoituksen sanana, että hinnat ovat ihan mitä sattuu. Siinä missä nettiauton puolella on aika hyvä konsensus autojen arvosta, nettimotossa saatetaan pyytää sitten mitä tahansa. Monet myyvät kaaduttua (katteet aivan rusetilla) skootteria käytännössä virheettömän hintaan.

Toivottavasti ei nyt ihan väärää tietoa tullut lauottua ja korjatkaa muut toki, jos meni metsään. Mutta näillä valmistajilla nyt ainakin liikkeelle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meillä taas seiskan loppusuoralla oleva junnu säästää e-skootteriin, tai mikä tuo ilman korttia suhailtava sähkökuljin nyt onkaan. Koulumatkaa on 9 kilsaa, joten otan vastaan suosituksia, millaisella vempeleellä ja akulla tuollaista kannattaisi lähestyä. Kontio ja Scogo tai olla ne halutuimmat.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
@Fat Cat antoikin aika hyvän listauksen. Tosiaan itselläkin mopoajoista saman verran aikaa kuin sinulla, mutta serkkujen lapsien kautta tullut taas perehdyttyä näihin.

Aprilia/Piaggio/Gilera
Samalta tehtaalta ja mitä olen jutellut mp-miehien kanssa, niin käytännössä ikuisia. HUOM! Ei missään nimessä ruiskupeliä, vaan kaasarimalli. Nuo ruiskut eivät ole toimineet Suomessa ja lasku tulee perässä. Itse löysin 20k ajetun 2006 Piaggio NRGn halvalla ja olen ollut todella tyytyväinen. Myös Aprilia SR on kokemusta, todella hyvä peli.
Piaggiot ja Gilerat tosiaan samoja laitteita moottoreiden osalta, syy kehuihin muistaakseni olikin että alakerta oli isompikuutioisissa käytännössä sama. Huolettomia pelejä jos vähänkään on huollettu ajallaan. Ruiskulaitteisiin ei tosiaan kannata koskea. Mainittua NRG:tä saa niin ilmajäähdytteisenä kuin nestejäähdytteisenä. Aprilian SR on hyvä laite myös, mutta jos vähänkään ulkonäön perusteella vaikuttaa rävelletyltä niin kannattaa jättää ostamatta. Uudemmissa on sen verran paljon sähkölaitteitta, että monissa tullut ongelmia kun on lähdetty alkuperäisiä johtojen vetoja muuttelemaan ilman että on tiedetty mitä tehdään... Ainakin tuoreemmat oli nestejäähdytteisiä näistä. Monesta merkistä poiketen tuoreemmatkin on kaksitahtisia.
Peugeot
Malleja ja mopoja piisaa, Suomesta löytyy näitä aika pirusti. Minulla oli aikanaan Peugeot TKR, joka toimi mainiosti. Uudemmat taitaa olla kiinakamaa, joten jos esim. suosittu Speedfight-sarjaa katselee, niin Speedfight 2 ja vanhemmat on muistaakseni tehty Euroopassa.
Tästä täysin samaa mieltä. Tuoreimmat tosiaan (kiinassa tehdyt) taitavat olla nelitahtisia.
Yamaha?
Laatumerkki, ei kummemmin kokemusta. Yamaha Aerox on ollut monella ja muistaakseni oli toimiva peli.
Nykyään taitavat olla aikalailla kaikki tuoreemmat nelitahtisia Yamahalla. Vanhempien Yamahoiden osalta täysin identtisiä laitoksia oli MBK merkkisiä. Jos Aeroxia ja Neo's vertailee keskenään muutenkin kuin ulkonäön puolelta, niin vaikka moottorit muuten ovat identtisiä niin Aeroxissa on nestejäähdytys ja Neo's on ilmajäähdytteinen. Lisäksi muistelisin että Aeroxissa myös takajarru on levyjarru rumpujarrujen sijaan.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jos Aeroxia ja Neo's vertailee keskenään muutenkin kuin ulkonäön puolelta, niin vaikka moottorit muuten ovat identtisiä niin Aeroxissa on nestejäähdytys ja Neo's on ilmajäähdytteinen.
Nyt kyllä heräsi mielenkiinto. Miltä osin nestejäähdytteinen ja ilmajäähdytteinen moottori voivat olla identtisiä?
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
@MacRef Hyvä nosto, kiitos! Teinitytölle luvattu myös mopokortti ja kulkine. Mutta ei kuulemma missään tapauksessa skootteria... Seuraan.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
"Ilmoittaudun" myös tähän ryhmään seuraamaan. Pojalle pitäisi kesäksi mopo ostaa ja hän on puhellut Derbistä. Itsellä tosiaan yli 25 v mopoiluista, ja silloin se oli vain joko PV tai Monkey.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kiitos @Fat Cat & @5hole tähän astisista.

@Moderaattorit Ketjun otsikko on vähän pielessä, kun täällä on parikin tytölle mopoa etsijää kyselemässä. Ehkä joku mies tai nainen myös itselleen. Voisiko ketjun otsikon muuttaa muotoon mopoa ostamassa tai mopoa hankkimassa tms.?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Jaskaseiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue
Omat lapset onneksi jo mopo-/skootteriajan ohittaneet, kokemuksia kertyi molemman tyyppisistä laitteista. Yleishavaintona sekä omien lasten, että kavereidensa vehkeistä oli niiden yllättävän heikko laatu, joka näkyy erityisesti käytetyissä. Ilmeisesti monenlaiset virittelyt tekevät käytetyn hankinnasta riskialtista arpapeliä ja herkästi on lähes jatkuvasti jotain laittamista.
Omilla havainnoilla suositus uuden hankintaan, siinä on takuu ja jos asiallisesti pitää, arvo ei kovin paljoa laske. Ruiskuvehkeitä ei todellakaan. Jos on kykyä ja halua rassata, käytetynkin voi hankkia, itse en, enää, siihen riskipeliin lähtisi. Merkeistä Fat Cat laittoi hyvää tietoa.
 

hege

Jäsen
Kummimuksu hommasi sähköskootterin viimekesänä ja ainakin vanhempien mielestä sähköisen kanssa on ollut vähemmän ropaamista kuin iso-veljen bensalaitteen kanssa ja samoin bensarahoja ei ole muksu pyydellyt. Jälkimmäinen johtunee suoraan siitä, että latailu menee sähkölaskun piikkiin.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Onkos kellään kokemusta Super Soco sähkömoposta? Vaikuttaa aika mielenkiintoiselta, enkä usko, että poika talvella kuitenkaan juuri mopoilee. Hinnat 3000 - 4000 e.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olisiko kellään kokemusta tällaisesta tai vastaavasta? Lähinnä mietityttää akun kesto, kun koulumatka on 9 km.


Edit. Ja toki samalta valmistajalta parin linkin päästä löytyi isommalla akulla varustettu versio. Joo, hän takkini.
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Todettakoon, että mopon, tai siis skootterin hankinta meni meillä lopulta jäihin.

Ajokorttilakia ollaan muuttamassa ja jatkossa 17-vuotias voi saada ajokortin huoltajan suostumuksella. Enää 17-vuotiaille ei tehdä tarveharkintaa kortin myöntämiseksi. Teini täyttää tuon 17 loppuvuodesta yhden kesän takia ei nähdä järkeväksi lähteä mopokorttia ja skootteria hankkimaan. Käytetän tuokin raha mieluummin auton ajokortin hankintaan. Päästäneen siis opetuslupa-ajeluita suorittamaan heti kohta sen jälkeen, kun teini täyttää vuosia.

Kiitos asiallisesta mopoavusta viestejä lähettäneille, kun asiaa kyselin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Alkaa olla meidän moposaaga siinä pisteessä, että laitan Polariksen tilaukseen ja junnulle T-kortti taskuun. Etulevy mukaan tilaukseen ja isukki tekee lumihommat jatkossa sutjakkaammin. Onnistuu myös puiden roudaus. Tää oli lopulta aika helppo, aikansa kun turaili muiden vaihtoehtojen kanssa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kun ketju nousi ylös, niin mainostetaan nyt vähän tuota Super Socon sähkömopoa. Ollut kyllä hyvä hankinta meidän teinin käyttöprofiilissa. Hiljaisuus on saanut kiitosta niin naapureilta kuin satunnaisilta koiran taluttajilta. Olen minäkin tuolla ajellut ihan hauskuuden takia vähän silloin tällöin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Bay

Jäsen
Sähkömopo myös hakusessa pojalle. Talaria Sting vaikuttaa kiinnostavalta ja kelpaa ulkonäön puolesta pojallekin. Ihan lähistöllä noita ei kyllä ole myynnissä. Ilmeisen helppo laite saada kulkemaan seitsemääkymppiä muutamalla napin painalluksella. Mistään youtube videosta en ole kyllä vielä löytänyt miten palautetaan takaisin tieliikennekelpoiseksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Alkaa olla meidän moposaaga siinä pisteessä, että laitan Polariksen tilaukseen ja junnulle T-kortti taskuun. Etulevy mukaan tilaukseen ja isukki tekee lumihommat jatkossa sutjakkaammin. Onnistuu myös puiden roudaus. Tää oli lopulta aika helppo, aikansa kun turaili muiden vaihtoehtojen kanssa.
Korjataan sen verran, että kun eteen tuli uutta Polarista puolet halvempi vähän ajettu pari vuotta vanha CF Moto samoilla varusteilla, ei tarvinnut pitkään miettiä. 500-kuutioinen, kaksipaikkainen, ohjaustehostin, vinssi ja lumentyönnin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös