Moottoripyöräketju

  • 204 633
  • 1 010

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Joo, hyvä pointti.
Nuo pari juttua on jo käytössä, ilma ja poisto. Kaasuttimia en ole vielä avannut, joten suuttimien kokoa en tiedä.
Ja kyseessä on perus V2 kone, joka on jo tehtaalta lähtiessä matalaviritteinen, Vääntää ok, ja kulkee ok, mutta mp;ksi teho aika kevyt.
Mulla oli aikaisemmin V4 kone vanhassa mp:ssä, ja se oli kyllä hyvin pirteä. Ei tämän nykyisen tarvitse olla vastaava tehoinen, mutta vähän voisi piristää. Kiirettä ei mulla ole.
Juttuja on nyt niin, että jos sulla on nk. hengitys kunnossa, mutta soppaa tulee kaasareista "vain" entiseen tahtiin, koneen pitäisi kaiken järjen mukaan käydä (liian) laihalla. Ruiskukoneissa asia hoituu lambda-anturin tiedon takaisinkytkennällä ruiskun syöttöön, mutta kaasareilla homma pitää säätää penkissä, kun haetaan kaasarin suuttimilla, neuloilla ja neulankorkeuksilla haluttu vaikutus: huipputeho, hyvä keskivääntö, tms. ja samalla varmistetaan optimi seossuhde käyttöalueella. Se on joskus hieman työlästä iterointia, mutta kahdella kaasareilla selkeästi helpompaa kuin esim. jonkun VFR:n kanssa, josta itsellä kokemusta.
 
K

Kiekkokatsoja

Juttuja on nyt niin, että jos sulla on nk. hengitys kunnossa, mutta soppaa tulee kaasareista "vain" entiseen tahtiin, koneen pitäisi kaiken järjen mukaan käydä (liian) laihalla. Ruiskukoneissa asia hoituu lambda-anturin tiedon takaisinkytkennällä ruiskun syöttöön, mutta kaasareilla homma pitää säätää penkissä, kun haetaan kaasarin suuttimilla, neuloilla ja neulankorkeuksilla haluttu vaikutus: huipputeho, hyvä keskivääntö, tms. ja samalla varmistetaan optimi seossuhde käyttöalueella. Se on joskus hieman työlästä iterointia, mutta kahdella kaasareilla selkeästi helpompaa kuin esim. jonkun VFR:n kanssa, josta itsellä kokemusta.
Hyvä ja yksityskohtainen kommentti.

Tosin nyt hain vain perus kaasutin pyörään, kevyttä/helppoa/itsetehtävää pientä viritystä.

Ajelen rauhallista ja tarkoituksellakin matalaviritteisellä V2 mp cruiserilla. Se kyllä vääntää ok, ja kulkeekin ok, myös 2 päällä moottoritiellä.
Mutta 1-2 vaihteella, on alku kiihtyvyys on hiukan vajavaa. Vaikka on luokkansa kärkipäätä. Liekkö jokin vika/säätö pielessä..?
Lisäys. Mun tuttu putsasi omasta vanhemmasta pyörästään kaasuttimet, ja vaihtoi isommat suuttimet. Hänellä pyörä heräsi herkemmäksi, myös liikkeelle lähdön jälkeen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Hyvä ja yksityskohtainen kommentti.

Tosin nyt hain vain perus kaasutin pyörään, kevyttä/helppoa/itsetehtävää pientä viritystä.

Ajelen rauhallista ja tarkoituksellakin matalaviritteisellä V2 mp cruiserilla. Se kyllä vääntää ok, ja kulkeekin ok, myös 2 päällä moottoritiellä.
Mutta 1-2 vaihteella, on alku kiihtyvyys on hiukan vajavaa. Vaikka on luokkansa kärkipäätä. Liekkö jokin vika/säätö pielessä..?
Lisäys. Mun tuttu putsasi omasta vanhemmasta pyörästään kaasuttimet, ja vaihtoi isommat suuttimet. Hänellä pyörä heräsi herkemmäksi, myös liikkeelle lähdön jälkeen.
Toki, suuttimen suurentaminen lisää polttoaineen määrää seoksessa, mutta lähtisin kyllä aika varovasti niiden kanssa liikkeelle ilman pakokaasuanalyysia. Aikoinaan, varmaan vieläkin, kaasaripyöriin oli/on myynnissä nk. "virisarjoja" (Dynojet) suuttmineen ja neuloineen, jollaisen minäkin omaan VFR:ni hankin, mutta se kyllä vaati penkityksen, jotta hienosäädöt tulivat kohdilleen.
Mulla on ihan omakohtaistakin kokemusta siitä, kun neulankorkeudet/suuttimen koot ovat pielessä => pyörä ei toimi kunnolla, vain kulutus kasvaa . Pojan pyörää, LS 650, puoskaroitiin pikkuisen mututuntumalla ja eihän se oikein onnistunut, mutta kun kyseessä oli ykspyttynen yhdellä kaasareilla, joka oli hyvin esillä, asiat sai nopeasti myös palautettua... ja eikun uudelleen varovaIsemmin rukkaamaan...
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Joo, hyvä pointti.
Nuo pari juttua on jo käytössä, ilma ja poisto. Kaasuttimia en ole vielä avannut, joten suuttimien kokoa en tiedä.
Ja kyseessä on perus V2 kone, joka on jo tehtaalta lähtiessä matalaviritteinen, Vääntää ok, ja kulkee ok, mutta mp;ksi teho aika kevyt.
Mulla oli aikaisemmin V4 kone vanhassa mp:ssä, ja se oli kyllä hyvin pirteä. Ei tämän nykyisen tarvitse olla vastaava tehoinen, mutta vähän voisi piristää. Kiirettä ei mulla ole.
Mikset vie pyörää liikkeeseen ja sano, että pistäkää säätöihin tämä?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kävin netissä sivistämässä(?) itseäni suutinsarjojen suhteen ja onhan niitä Dynojet-sarjoja myytävänä edelleen lähes kaikkiin kaasaripyöriin 90-luvulta lähtien. Ohjeet antavat ymmärtää, että perussäädöt onnistuvat ihan ilman penktystäkin, mutta jos haluaa varmistaa muutokset, penkitys on oikea tapa.
Sarja sisältää suuttimet, neulat, kohokammion jouset ja prikat neulojen korkeussäätöön ja mm. sarjan neulojen muotoilu on kovin erilainen alkuperäisiin verrattuna, ohenee nopeammin, jolla on vaikutusta etenkin keskikierrosten tehoon. Yleensä tehokäyrissä juurikin keskikierroksilla on "orkkiskaasareilla" melkoinen monttu, joka lähtökohtaisesti korjaantuu yläkierroksilla, kun neulat eivät enää tuki pääsuuttimien virtausta. Prikat taasen säätävät neulojen korkeutta, jolla on vaikutusta yleisesti seossuhteeseen eli käykö kone laihalla vai rikkaalla ja tämä on juuri se penkkiä tarvitseva asia, jos haluaa optimoida laitteensa.
Jottei asia menisi liian yksinkertaiseksi, kaasarikone tulisi säätää aina uudestaan, kun nk. hengitykseen kajotaan eli kun vaihdetaan ilmanputsarimallia, vapaavirtaussuodatin, tms, ja/tai kun pakoputkea/vaimenninta vaihdetaan. Ruiskukoneissa lambda- ja MAF-anturit hoitavat tietoa ECU:lle noiden muutosten vaikutuksista, jolloin seossuhde yleensä pysyy aisoissa pyörän teknisten rajojen puitteissa, mutta kun kaasarit taas ovat täysin mekaanisia laitteita ilman mitään älykkyyttä, älyn pitää tulla jostain muualta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
5000 km tuli tänä kesänä mittariin mukaanlukien aika märkä kaksiviikkoinen etelä-Norjassa. Nyt polttelee vaihtaa taas pyörää. Niinkuin tyttöystävienkin kanssa, niin vaihto virkistää ja vanhasta nuorempaan on kivempaa vaihtaa (olen ymmärtänyt että jossain kohtaa se voi kääntyä ylösalaisin). No, eipä kuin vaihtotarjouksia lähettelemään Nettimoton kautta. Yksi oikein sopiva löytyikin ja tarjousta siitä. Liike vastaa hinnalla joka on hieman liikaa mun makuun ja vastatarjoan summaa joka eroaa peräti 350 euroa siitä. Ei tule kauppoja sanoo Mr. Motoliike. Onko tosiaan näin kireää markkinoilla ja kaikki menee kaupaksi mitä liike myy? Vai eikö kaupanteon taitoa enää missään ammattikoulussakaan opeteta? Pitäkää susukinne!
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ajokausihan on vielä pahasti kesken. Tälläkin viikolla tuli kolmisensataa kilsaa ajeltua. Ainakaan lähiaikoina ei ole pysyvämpää lunta luvattu etelään, joten eiköhän tulevalla viikolla tule taas parina päivänä rullattua menemään. Oon mää joskus marraskuussa vielä kiertänyt päiväretkenä Päijänteenkin ympäri.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katseet on jo siirretty ensi kevääseen, aamulla oli jo pakkasta. Mopo meni talvisäilöön ja lento kevään asfalteille on jo varattu. Sieltä on hyvä palata vielä Suomeen odottelemaan lämpimiä kelejä.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli bongattu kevään eka moottoripyörä liikenteessä, seiskapuolika Honda Shadow.
Oma pyörä saa odotella vielä ihan rauhassa tallissa. Takana ovat ne ajat kun piti heti päästä ajamaan kun vähänkin vain sulaa asfalttia oli tarjolla.
 

BaronFIN

Jäsen
Tämä kevään ensimerkin bongausihme tapahtui lauantaina ja heti perään sunnuntaina puuhastelinkin oman pyörän ajokuntoon ja tuoksuttelin tyhjäkäynnin sulotuoksuja autotallissa. Tänään taloyhtiön huoltofirma kävi hakemassa hiekat pois pihalta, niin tuossa olisi sileää baanaa jo tarjolla. Ihan vaikka vain kilometrin tai kahden verran… Että tulee jarrut testattua…
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ensi viikko menee lomaillessa Välimeren lämmössä joten kevään pyöräkuume saa asiallista hoitoa. Vuokrafirman telineissä vain on tylsän tuttuja tarjokkaita. En päässyt MP-messuille joten hieman ehkä paitsiossa sen osalta mitä uutta markkinat tarjoaisivat. Onko niitä upeita uusia pyöriä suositella?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös