Olen viimeksi ollut kipeänä 2020 keväällä jolloin oli ilmeisesti korona. Tätä tosin ei pystytty silloin vielä vahvistamaan kun mitään testejä ei ollut. Tästä tulikin mieleen "hauska" tarina kun Covid-19 oli päällä, mutta kukaan ei sen vakavuutta ymmärtänyt.
Tulin siis Aasiasta (Thaimaa) noin 1,5kk etuajassa takaisin Suomeen kun näytti siltä, että rajat menee kiinni. Tämä Covid-19 jylläsi Aasiassa jo aika kovasti ja Suomessa vielä silloin asialle lähinnä naureskeltiin. Tuolloin mittailtiin kuumeita lentokentillä ja ainakin Singaporessa taisi hotellissa olla kuumeen mittaus aina kun hotelliin käveli sisälle. Indonesiassa piti läpäistä kuumeen mittaus, että sai Covid-19-passin ja pääsi maahan.
Suomeen palasin silloin kun homma oli jo Euroopassakin eskaloitunut. Muistan edelleen kuin eilisen päivän sen, kun otin lentokentän Hiltonista huoneen yhdeksi vuorokaudeksi ja aamupalalla ei ollut ketään muita. Istuskelin siellä aivan yksin ja vetelin aamupalat naamariin. Junaan oli lippu hankittu, mutta juna-aikataulut olivat aivan sekaisin ja menin ensimmäiseen junaan joka lähti kohti kotia. Konnarille sanoin, että minulla ei ole lippua tähän junaan ja konnari totesi vain, että ei sillä ole mitään väliä. Pasilan aseman Ärrältä ostamani 8-pack tuli nautittua käytännössä tyhjässä junassa ja kukaan ei tullut sanomaan, että bisseä ei saisi juoda. Oli erikoinen päivä kaiken kaikkiaan.
Tämän jälkeen olen välttynyt oikeastaan kaikilta flunssilta yms. vaikka en missään bunkkerissa elele. Eli otsikon kysymykseen vastaus on nolla.
Vieläkin on lentokentän Hiltonista saamani lehti tallessa, jossa kerrottiin Suomen menevän kiinni. Samoin Indonesiasta saamani Covid-19 free passi.