Höpö, höpö, rationaalisesti ajattelevan ihmisen ei tarvitse leiriä valita, hän voi valita eri ideologeista parhaat ajatukset.
Näinkö tosiaan on? Itse hörähdin aikanaan keskustellessani henkilön kanssa joka ilmoitti intohimoikseen matkustelun ja minimalismin.
Parhaiden ajatusten ideologia johtaa vääjäämättä täydelliseen tuhoon. Ei ymmärretä sitä, että jo Einstein mainitsi jokaisella voimalla olevan yhtä suuri vastavoima. Tietyt voimat ja ideologiat täydentävät toisiaan, tietyt ovat ristiriitaisia keskenään. Toki ihminen saa toimia niinkuin haluaa, mutta samalla tulee muistaa, että jokaisella muullakin on oikeus samaan ja tämä sisältää myös oikeuden olla pitämättä ihmistä rationaalisena.
Itse seurustelin aikanaan pitkään Suomen venäläisen naisen kanssa. Tämä oli valinnut omaan ideologiaansa parhaat puolet molemmista kulttuureista. Miehen piti käyttäytyä naista kohtaan kuin venäläinen mies, mutta nainen sai kohdella miestä kuin suomalainen nainen.
Ideologioiden välillä parhaiden käytäntöjen valinta johtaa vääjäämättä jonkinlaiseen ristiriitaan. Jos olisi mahdollista luoda joku täydellinen ideologia, olisi se jo luotu. Se ei missään nimessä ole rationaalista, että ihminen valitsee itselleen ristiriitaisia ideologisia työkaluja, se on sulaa hulluutta ja putkinäköisyyttä.
Perhosefekti on vääjäämättön. Ei sitä voida mitenkään kiertää. Tietyt asiat johtavat lähes aina tiettyihin lopputuloksiin tai väliasteisiin. Olen myös vastaan sitä, että ihminen lokeroituu jonkin aatteen taakse ja ajaa sen ajamista asioita sokeasti ajattelematta rationaalisesti. Tätä on havaittavissa runsain määrin esimerkiksi sunni-muslimien keskuudessa, jossa islamin oppeja ajetaan välittämättä niiden seurauksista.