Eiköhän tässä enemmän ole kyse siitä, että jos on nykyistä maahanmuuttopolitiikka vastaan, niin hyvin usein saat kommentteja, joissa olet joko suoraan rasisti tai jotenkin häiriintynyt vähintään. Tuomakselta hyvin tyypillinen kirjoitus tähän, jossa itse asia sivuutetaan, mutta näin se valitettavasti tahtoo mennä. Onhan Ruotsia ja sen toimintaa maahanmuuton suhteen kehuttu näissäkin kirjoituksissa suurellakin joukolla, mutta nyt ne kehujat alkavat hiljalleen vetäytyä sivummalle, totuus kuitenkin aina jossain vaiheessa alkaa paljastua.
Tuo sana rasisti on sitten aika mielenkiintoinen ja epäilen, ettei täälläkään kaikki ymmärrä, mitä se käytännössä tarkoittaa. Varmasti saan taas näiltä ns. viisailta kommentteja, että minä nyt en ainakaan tiedä sanan merkitystä. Jos rasismi on sitä, että ei halua hallitsematonta maahanmuuttoa, niin kai silloin olen rasisti. Toisaalta onko se lieventävä asianhaara, että työllistän lukuisia eri kansallisuuksia olevia henkilöitä? Enkä myöskään osoita kellään täällä jo olevalle mitään tuntemuksia heitä kohtaan, vaikka ne olisivat kielteisiä. Meitä on sitten varmaan pikkurasisteja, isoja rasisteja ja umpirasisteja ja kaikki kielteisesti halitsemattomaan mahanmuuttoon suhtautuvat kuuluvat johonkin noista ryhmistä.
Ne ketkä hyökkäsivät jälleen kimppuuni, voisivat arvioida, että onko se lopulta kenenkään etu, jos asioiden annetaan luisua käsistä Euroopassa. Tämän jälkeen oikeille pakolaisille on yksi turvasatama vähemmän tarjolla ja niitä oikeita pakolaisia on myös jatkossakin runsaasti liikenteessä. Väitän jatkossakin, että kaikille olisi paras, jos tilanne pidettäisiin hallinnassa, eikä Euroopasta annettaisi muodostua "pientä lähi-itää", joka siitä on osittain syntymässä.
Ehkä on jatkossa todellakin turhaa puhua näistä asioista, kun se ei kuitenkaan johda mihinkään. Parempi olisi varmaan vain puuttua yksittäisten henkilöiden kirjoituksiin ja alkaa piikitellä niitä, nostaa esiin epäolennaisia asioita, jotka tuntuvat olevan osalle jokin käsittämätön pätemisen muoto. Kaikkein viisainta olisi tietysti pysyä pois koko somemaailmasta, josta on vain kehittynyt pääosin yksityisen vittuilun ja oman egon kasvattamisen paikka. Ja edellinen kommentti ei liity tähän ketjuun, vaan on yleistä joka puolella, mustasta tehdään valkeaa, vaikka tiedetään sen olevan mustaa.