Suomen ja lähes koko EU:n suurin ongelma tämän turvapaikanhakija-aallon aikana on ollut se ettei olla ymmärretty islamilaista kulttuuria. Pitäisi tunnustaa tosiasiat ja ymmärtää ettei; sellaiset sopeutustoimet jotka sopisivat ikänsä länsimaisessa demokratiassa asuneelle ihmiselle; vaan yksinkertaisesti sovi autoritäärisestä vahvasti uskonnollisesta kulttuurista tulleille nuorille miehille.
Tässä oli hyvä pointti, ja samaa olen pähkäillyt itse. Eli onko joissain tapauksissa sillä kotouttamisella oikeasti mitään vaikutusta, ne jotku hartaasti Islamiin uskovat varsinkin nuoret miehet pitävät itseään ja Islamia länsimaisen lain yläpuolella ja silloinhan homma menee puihin heti kättelyssä. Britanniassa on oltu liian löysiä esim. tuon Sharia-lain kanssa, ja nyt siellä mietitään että miten ne kymmenet (?) islamilaiset tuomioistuimet saadaan purettua. Täytyy myös todeta että ihan uskonnon lisäksi ne olosuhteet, ympäristö, vanhemmat, ystävät yms. kaikki vaikuttavat osaltaan siihen millainen ihmisestä tulee aikuisena.
Etenkin kasvatuksella on suuri merkitys, miten ihminen esimerkiksi kohtelee toisia ihmisiä, miten hän arvostaa virkavaltaa, tai minkälainen hänen maailmankuvansa on, nämä on varmaan jokainen aikuinen huomannut elämänsä aikana, itsekkin olen yrittänyt muistaa olla kiitollinen vanhemmilleni jotka sitkeästi jaksoivat kasvattaa vaikkei se oppi tahtonut aina päähän mennä. Lapsi on erittäin altis ympäristölle, ja kasvatuksella on valtava merkitys olipa minkä maan kansalainen tahansa, tai asuipa missä tahansa, uskonto tuo luonnollisesti vielä oman mausteensa tähän. Suomessa tulisi tarjota osana kotouttamisena ihan tavallista kasvatusta eri elämän osa-alueilta niin nuorille maahanmuuttajille, kuin vanhemmillekkin, jotka mahdollisesti tulevat kasvattamaan omat lapsensa tähän yhteiskuntaan. Varmasti jotain tämän kaltaista onkin jo nykyisessä kotouttamisessa, en tunne siltä osa-alueelta juurikaan konkreettisia asioita.
Minä erotan oikein hyvin oikeasti apua tarvitsevat ja helpon elämän toivossa tulevat, mutta molempia täytyy ymmärtää.
Pakko kysyä että miten nämä tarkasti erottaa? Ja missä vaiheessa kykenet nämä erottamaan? Äkkiseltään voisi kuvitella että ainakin päätöksiä jakavilla virkailijoilla voi olla pikkusen hankalaa tehdä selkoa isosta osasta paperittomista. Toki miten se maahantulija sen asiansa kertoo ja esittää, kertoo hyvin ihmisiä lukeville jo paljon, mutta moni ihminen osaa myös selittää asiansa aika aukottomasti. E: Pari lisäystä.