Jouduin käymään työtehtävissä Itäkeskuksessa ja kehoitan kaikkia käymään siellä yhden kerran. Näkymä on mielenkiintoinen, etnisiä henkilöitä selkeä enemmistö tällä hetkellä ja suuri osa heistä viettää vain aikaa siellä. Kahviloille tilanne on ongelmallinen, isot seurueet varaavat tilat, istuvat jopa tunteja juoden yhden kupillisen kahvia (ei ole rikos, mutta jokainen ymmärtää yrittäjien tuskan). Tietyt kulttuurit liikkuvat suurissa ryhmissä ja aiheuttavat omalla tavallaan ainakin pientä pelkoa tietyille henkilöille. Eräs työntekijä (nuori nainen) kertoi suoraan, että on onnellinen, kun pääsee pois nyt Itäkeskuksesta, koska yksin liikkuminen julkisilla ei tunnu turvalliselta kyseisellä alueella, kertoi paljon muutakin siitä, mitä joutuvat kokemaan. Olin itse siellä noin tunnin ja kyseisenä aikana vartijat joutuivat kolmesti minun silmissäni puuttumaan joihinkin häiriöihin, joista en tarkemmin tiedä millaisia olivat, jokaisella kerralla kyseessä etniset henkilöt taustaltaan.
Omiin silmiini tilanne oli yllättävänkin karu, tiesin ongelmia olevan, mutta en edes osannut kuvitella, miltä tilanne todellisuudessa siellä näyttää. Helppoa on arvata tilanteen vain muuttuvan huonompaan suuntaan. Omia nuoria en laskisi enää tällä hetkellä kyseiseen kauppakeskukseen ja odotan mielenkiinnolla, mikä siellä on tilanne 5 vuoden päästä. Monikulttuurisuutta ei siis tarvitse hakea kaukaa, onko tuo sitten positiivinen ilmiö, jokainen päättäköön sen itse, mutta henkilökohtaisesti koen tuon enemmän uhaksi, kuin mahdollisuudeksi. Siellä olisi myös paljon työvoimaa tarjolla, jos vain olisi pienintäkään kiinnostusta niitä töitä tehdä, mutta rasisteina meidän ei tarvitse sitä heiltä vaatia, leikataan mieluummin lisää vanhusten hoidosta hyvänä esimerkkinä.